Mikä saa tuntemaan kylläisyyttä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeatN
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisi kiva tietää, millainen ateria tai yhdistelmä saa sinulla aikaan kylläisyyden tunteen. Mitä proteiinia, mitä rasvaa ja mitä hiilihydraattia vai tarvitaanko näitä kaikkia edes kylläisyyden tunteeseen?

Tämä on mielestäni mielenkiintoinen kysymys, sillä sama kalorimäärä eri ruoka-aineita ei (luonnollisesti) tuota samanlaista kylläisyyttä. Toisaalta ajattelen, että proteiini tuo kylläisenolon, mutta huomaankin tarvitsevani lisukkeeksi aina rasvaa ja hyvälaatuisia, pitkiä, hitaasti sulavia hiilihydraatteja saadakseni nälän tyydytetyksi.

Minun kylläisyyden tunteeseen auttaa parhaiten liha (kana/kala/liha) yhdistettynä täysjyväviljaan (ruispasta/täysjyväriisi) tai perunaan ja pieneen määrään rasvaa (öljy tai pähkinät). Monet kertovat esimerkiksi rahkan pitävän nälkää: se ei toimi minulla alkuunkaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minulla liha/kala/kana, leipäpala kinkulla ja margiksella sekä maitorahka marjoilla saa hyvän kylläisyyden tunteen:)

Semmosen oon huomannu että jos aamulla syö pähkinöitä/manteleita aamupalan yhteydessä niin ei tuu niin helposti nälkä... joskus oon päiväaikaan myös kiireessä syöny kourallisen manteleita niin auttaa pahimpaan ja pitää verensokerin tasaisempana. Ja ovat vielä niin pirun hyviäkin, cashew...:kuola:

HeatN,

mulla on ihan sama juttu, että proteiinin ohella on saatava myös rasvaa ja hiilareita. Yritin vaihtaa ruokavaliotani vähähiilihydraattiseksi, mutta kana-vihannes -aterioiden jälkeen suu jäi aina nappasemaan makean perään. Vatsa kyllä tuntui ihan kylläiseltä, mutta se jatkuva makeanhimo oli todella stressaavaa. Niinpä otin aterioille hiilarit takaisin - joko täysjyväpastana tai ruisleipänä - ja olo on paljon tyydyttyneempi.

Mulla on kyllä suuria päiväkohtaisia eroja siinä, mikä ruokamäärä ja mitä ruokaa pitää nälän poissa pisimpään. Joinakin päivinä mikään ei riitä ja sitten taas toisinaan olen normaalia vähäruokaisempi (harvoin tosin näin päin ;) )

Zone-sarja -42%
pohjomi, vähähiilarisen safkan kanssa ainakin minut tekee tyytyväiseksi lusikallinen rypsäriä jälkkäriksi ;)

Vappuna pääsi rahka loppumaan, joten innostuin väsäämään pirtelöitä (uusimman body-lehden reseptien inspiroimana), marjoista, maidosta ja soijaproteiinista. Okei, puolet maustettua heraa koska en ole kuitenkaan ihan niin urhea, mutta todella täyttävää kamaa joka tapauksessa. Ja hyvää!

HeatN sanoi:
Olisi kiva tietää, millainen ateria tai yhdistelmä saa sinulla aikaan kylläisyyden tunteen. Mitä proteiinia, mitä rasvaa ja mitä hiilihydraattia vai tarvitaanko näitä kaikkia edes kylläisyyden tunteeseen?

Tässä on muuten varmaan ihan hillittömiä eroja ihmisten välillä!

Mulle toimii parhaiten proteiini ja maitotuotteet jos tahdon pitää nälkää kurissa. Ehdoton on rahka - protskujauhe - maito - lese -pirtelö. Paljon kuituja, protskuja ja maitotuotteita. Sen jälkeen ei tee mieli syödä aikoihin, seuraavan aterian saa yleensä melkein "pakottaa" alas. :D

^Niimpä. Mielenkiintoista olisikin tietää että miksi? Miksi on eroja niinkin paljon, vaikka ihmisen perusmekanismi (biologia) noudattaa tiettyjä johdonmukaisuuksia ihmisissä. Ehkäpä taustalla voi vaikuttaa paitsi ympäristö (tottumukset, opttu syömäkäyttäytyminen, makuelämykset jne.) jopa MYÖS geenit..?

Valitettavan usein hiilariruoka saa mut kylläiseksi :curs: Viipale ruisleipää täyttää paremmin kuin purkki tonnikalaa.. Tietty joku iso pihvi on sitten asia erikseen :D

HeatN sanoi:
^Niimpä. Mielenkiintoista olisikin tietää että miksi? Miksi on eroja niinkin paljon, vaikka ihmisen perusmekanismi (biologia) noudattaa tiettyjä johdonmukaisuuksia ihmisissä. Ehkäpä taustalla voi vaikuttaa paitsi ympäristö (tottumukset, opttu syömäkäyttäytyminen, makuelämykset jne.) jopa MYÖS geenit..?

Itse asiassa geenit vaikuttavat nykytiedon valossa mm. makutottumuksiin ja nälän sietokykyyn. Tietyt ruoka-aineaversiot opitaan kehityksen kuluessa, mutta siitä huolimatta pieni lapsi on usein varsin nirso uusia ruokia maistatettaessa. Lapsen makuaistiin eivät sovi voimakkaan makuiset ruoat, koska esim. kitkerä maku on luonnossa merkki myrkystä. Erikoista on, että lapset myöskin hallitsevat syömismääriään luontaisesti. Pieni lapsi syö, jos on nälkä, niin kauan, että nälkä menee ohi. Aikuiset pilaavat tämän säätelyn tuputtamalla ruokaa väkisin lapsille ja opettamalla, että lautanen pitää syödä aina tyhjäksi. Lasta vieläpä saatetaan syyllistää muistuttamalla afrikkalaisista lapsista, jotka näkevät nälkää.

Kurssilla, jossa opin vaikka mitä ruoan psykologiasta ja genetiikan vaikutuksesta painoon, ei valitettavasti ollut asiaa tuosta, mikä saa kenelläkin nälän pysymään pois parhaiten. Enkä viitsi enää tätä offtopiccia aiheesta jatkaa. :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mäyräkoira sanoi:
Kurssilla, jossa opin vaikka mitä ruoan psykologiasta ja genetiikan vaikutuksesta painoon, ei valitettavasti ollut asiaa tuosta, mikä saa kenelläkin nälän pysymään pois parhaiten. Enkä viitsi enää tätä offtopiccia aiheesta jatkaa. :rolleyes:
Hmm.. Noista psykologisista tekiöistä ja miksei genetiikastakin olisi mukava kuulla lisää.. :) Ruoan psykologiset tekiät vaikuttavat varmasti herkemmin ainakin dieetillä olevaan porukkaan. :)

Ai niin, tuohon itse kysymyskeenkin voisin vastata toki.. Elikkä parhaiten kylläisyyttä tuovat runsaat salaatit(=kuituja), joissa jotain lihaa, kanaa tai kalaa sekä oliiviöljyä. Yleensäkkin proteiini-rasvapitoinen ravinto tuo kylläisyyden tunteen, sekä kuidut, kuten pellavansiemenrouhe esimerkiksi marjarahkassa.

lentoemo sanoi:
Hmm.. Noista psykologisista tekiöistä ja miksei genetiikastakin olisi mukava kuulla lisää.. :) Ruoan psykologiset tekiät vaikuttavat varmasti herkemmin ainakin dieetillä olevaan porukkaan. :)

Voin laittaa jossain vaiheessa kun ehdin, vaikka linkkithreadin aiheesta. Oli kyllä mielenkiintoinen kurssi, joudun vaan näkemään vähän vaivaa ko. threadin eteen, joten nyt ei ehdi (työ painaa :) ).

Back
Ylös Bottom