mikä ois oikea laji?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
elikkä nyt ois viimeinkin monen vuoden harkinnan jälkeen tarkotus alottaa
jokin kamppailulaji. enää se laji oikee laji pitäs löytyä.

mitä te kokeneemmat suosittelisitte? ikää on 18v, mitat 182cm/122kg.
voimaa pitäs ihan kohtalaisesti löytyä, esim; penkistä oon kisoissa ottanu 200kg. sais mielellään olla sellanen laji ettei häiritse kauheesti voimaharjottelua kun tosiaan penkkiä ja voimanostoa kilpailutasolla harrastan. ja kovin vaativiin akrobaattisiin asentoihin en tällä massalla väänny.

ite oon miettiny painia, siinähän varmaankin voimatasotkin kehittyy ihan kohtalaisesti samalla...?

mut tosiaan ois oikeen hienoa jos joku kokeneempi osais jotain suositella.

Eiköhän noi ole ihan makukysymyksiä.

Jos paini mietityttää, mene kokeilemaan. "Painistakin" on eri versioita: perinteinen (joka vielä jakaantuu kr.room. ja vapaaseen - kaiketi), bjj, lukkopaini jne. Judossakin on jonkin verran paininomaista nyhjäämistä.

Jos alkaa tuntumaan, että lyönti-potkulajit kiinnostaa enemmän, kokeile sellaisia. Vapaaottelussa voi yhdistää molemmat lajit.

Maantieteellinen sijaintikin vaikuttaa aika lailla harrastusmahdollisuuksiin...

Kaikki lajit on aluksi rankkoja, ja takuulla häiritsevät voimaharjoittelua, varsinkin sinun kokoisella kaverilla. Peruskurssilla treenataan lähes poikkeuksetta kestävyyttä aluksi erilaisilla kuntopiireillä ja pitkillä alkujumpilla.

Yksi sanoo yhtä, toinen toista, kokeilemalla se oma laji selviää.

tumppu123 sanoi:

mitä te kokeneemmat suosittelisitte? ikää on 18v, mitat 182cm/122kg.
voimaa pitäs ihan kohtalaisesti löytyä, esim; penkistä oon kisoissa ottanu 200kg. sais mielellään olla sellanen laji ettei häiritse kauheesti voimaharjottelua kun tosiaan penkkiä ja voimanostoa kilpailutasolla harrastan. ja kovin vaativiin akrobaattisiin asentoihin en tällä massalla väänny.

ite oon miettiny painia, siinähän varmaankin voimatasotkin kehittyy ihan kohtalaisesti samalla...?

mut tosiaan ois oikeen hienoa jos joku kokeneempi osais jotain suositella.

Minä suosittelisin sulle Hokutoryu Jujutsua...Siinä saat painia ja tulee potkut ja lyönnit mukaan

Eiköhän tästä ole väännetty jo 100200 threadia?

Käy kattoon läjä lajinäytöksiä ja päätä sitten. Aikido vois kans olla sulle, nimittäin ei tarvi paljoa jalan nousta ja niitä lukkojakun vääntää noilla voimilla niin siinä pitäis aika monen käden napsahtaa.

tumppu123 sanoi:

Koska tykkäät voimahommista niin luulen, että painipohjaset lajit on sulle ku tehtyjä. En kyllä sitä tiedä, että vaikuttaako paini huonosti tuohon sun lajiin jos pääpainotus on voimmailussa.
Ehdottaisin brasilialaista jujutsua ja/tai lukkopainia, liikkuvuus kyllä kehittyy jonkun verran siellä eikä kummoista venyvyyttäkään välttämättä vaadita sekä lajin pystyy helpommin aloittamaan "vanhemmallakin" iällä verrattuna judoon tai normaaliin painiin.

Joni.K sanoi:
Ehdottaisin brasilialaista jujutsua ja/tai lukkopainia, liikkuvuus kyllä kehittyy jonkun verran siellä eikä kummoista venyvyyttäkään välttämättä vaadita sekä lajin pystyy helpommin aloittamaan "vanhemmallakin" iällä verrattuna judoon tai normaaliin painiin.
Yleensä brassitreeneissä vaan jätetään tuo lihashuolto kotona tehtäväksi eli loppupaineissa vedetään lihakset maitohapoille ja juntturaan => ei se liikkuvuus parane, päinvastoin. Jos osaa ja on tottunut venyttelemään itse niin siinä tapauksessa homma ok.

voipa sanoi:
Yleensä brassitreeneissä vaan jätetään tuo lihashuolto kotona tehtäväksi eli loppupaineissa vedetään lihakset maitohapoille ja juntturaan => ei se liikkuvuus parane, päinvastoin. Jos osaa ja on tottunut venyttelemään itse niin siinä tapauksessa homma ok.

Väittäisin kyllä, että voimanostotaustaisella se liikkuvuus väkisinkin paranee, vaikka ei juuri edes venyttelisi.
Ainakin niin on käynyt niille (ex-)voimanostajille joiden oon vääntöreeneissä nähnyt viihtyvän.

Alkuperäiseen kysymykseen: BJJ ja subbari voisivat olla ne sopivimmat ja helpoimmin omaksuttavat lajit.

Näistä edellämainituista ehkä juuri BJJ sopivin, koska mielestäni siinä tarvitaan kaikkein vähiten notkeutta (koskaan se ei ole haitaksi ja auttaa aina) ja puvusta on helpompi rytyyttää kaveria. Lihaksiston kuormitus kyllä muodostuu kaikissa lajeissa (yhdistettynä voimailuun) melkoisen kovaksi, joten joudut ehkä ottamaan enemmän lepopäiviä tai kevyitä treenejä kuin ennen. Ylikunto ei ole kaukana jos treenaa samaan aikaan kovaa painia ja punttia.

Tilanne ratkeaa kuitenkin nopeasti jäädessäsi koukkuun BJJ / SW / paini -harrastukseen -> lihakset lähtee ja rasvat ja paino putoaa -> ei edellämainittuja ongelmia. Itse ainakin olen havainnut ko ilmiön useammankin lajin aloittaneen kohdalla... :hyper:

Painilajeissa kyllä tehdään liikkuvuustreeniä, eli juuri niitä akrobaattijuttuja...Aloitetaan kuperkeikasta ja vastaavista päätyen erilaisiin niskasiltoihin. Ite näin omalla vaparin alkeiskurssilla useita isoja ja vahvoja miehiä jotka kävi treeneissä kerran kun ei tykänneet tehdä liikkuvuustreeniä..
BJJ:ssähän tehdään vielä paljon erilaisia ukemeita (ja muutenkin enemmän liikkuvuustreeniä), mitä meillä vaparissa ei taas hirveesti tehdä.

Ja painonnostovoima ei siirry sellaisenaan painiin, varsinkaan kun se on aika hemmetin rankkaa ja vaatii hyvää maitohappokestävyyttä ja sitä, että jaksaa käyttää sitä maksimivoimaa vielä sen 29:n kerrankin.

En halua lannistaa, mutta ihmisillä saattaa olla vähän väärä odotukset vaparin/subbarin/BJJ:n treenauksesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Maga ei tosiaan kovin akrobaattisia asentoja vaadi, tossunkaan ei tarvitse nousta päähän asti.

"Kun ei lyödä jalkoihin, niin miksi potkia päähän?"

tuota brasilian jujutsuu suositteli moni ja sitä oon itekkin miettiny kun kotipaikkakunnalla ois siihen hyvät harjottelumahollisuudet.

millanen tuo laji pääpiirteittäin on? oon tietysti netistä lukenu aika paljon tosta lajista mut jos joku lajia harrastava/harrastanut vois vähän tarkemmin vielä selventää? millasia noi bjj:n treenit yleensä on? ja mites jos esim; nakkikioski-olosuhteissa joutuu itsepuolustus tilanteeseen niin onko tuosta lajista sellasissa tilanteissa paljon apua? entä miten tuon lajin harjoittelu esim 2 kertaa viikossa vaikuttaisi voimaharjoitteluun kun voimanosto kuitenkin itelleni on se ykköslaji.

millanen tuo laji pääpiirteittäin on? oon tietysti netistä lukenu aika paljon tosta lajista mut jos joku lajia harrastava/harrastanut vois vähän tarkemmin vielä selventää? millasia noi bjj:n treenit yleensä on? ja mites jos esim; nakkikioski-olosuhteissa joutuu itsepuolustus tilanteeseen niin onko tuosta lajista sellasissa tilanteissa paljon apua? entä miten tuon lajin harjoittelu esim 2 kertaa viikossa vaikuttaisi voimaharjoitteluun kun voimanosto kuitenkin itelleni on se ykköslaji.

Reenit menee meillä yleensä seuraavasti:
1) Lämmittelyt: Lajinomaista jumppaa / hölkkäilyä / painia polviltaan ilman kuristuksia ja lukkoja (positiopaini) / kevyesti punnerruksia, vatsoja, selkälihasliikkeitä, venyttelyä
2) Tekniikkaosio
3) Drillit: Erilaisia "pelejä", joissa homma aloitetaan alusta kun tavoite saavutetaan. Yritetään esim. saada toveri vietyä mattoon keinolla millä hyvänsä, aloitetaan toverin alta ja yritetään päästä pois, aloitetaan toverin guardista, sinä yrität ohittaa ja hän yrittää kääntää alta päälle...
4) Sparria ottelusäännöin, aloitetaan joko polviltaan tai seisaaltaan tilasta riippuen

Jumppaliikeistä pitäisi olla valmis opettelemaan ainakin kuperkeikat eteen ja taakse, helpot kaatumiset, kärrynpyörää ja sensellaista helppoa.

Koska lajin urheilumuoto jota yleensä treenataan keskittyy pitkälti matossa nujuamiseen, ei laji ole mikään ykköslaji snägärin kunkulle. Soveltuu paljon paremmin voimankäyttöön kuin turpaanvetoon. Toisaalta BJJ:sta saa hyvän pohjan vapaaotteluun, toisin kuin monista muista lajeista.

Treenit tuppaavat olemaan sen verran fyysisiä, että varmasti vaikuttaa jonkin verran punttitreeniin, mutta niin se on kaikissa lajeissa joissa treenataan kovaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom