Mikä lisäravinne olisi sopivin??

Käyn lukiota ja käyn usein salilla vapaatunnilla. Siksi tarvitsisin jonkin hyvän lisäravinteen josta saisin energiaa treeniin. Ymmärtääksenin myös proteiinia olisi tärkeää saada tarpeeksi.. Ja olen kuullut että myös kreatiini vaikuttaa hyvin treenin tekemisen jaksamiseen.. Olisiko ehdotuksia että mitä hommaan lisäravinteeksi?? Mielellään pitäisi olla myös sellaista, että voin juoda veteen sekoitettuna.. (ei pahan makuista..) Mitä mieltä olisitte massankasvattaja2 tai joku semmoinen (ilmeisesti suurimmaksi osaksi hiilihydraatteja ja osaksi proteiinia ja vähän kreatiiniakin seassa)??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viking power käyttö

Sitä siis voi ottaa tankkaukseen ja palautukseen.. treenipäivänä otan sitä siis käytännössä mieluummin ennen salitreeniä vai salitreenin jälkeen.? Jos olen syönyt juuri niin sittenkö jälkeen? jos on energiavajetta niin ennen treeniä??

Mulla on tapana käydä koulun jälkeen salilla. Iltapäivällä otan välipalan (raejuustoa 200 g+jotai hilloaa tai proteiini malto drinkin), menen reenaan joskus neljän aikaan ja sen jälkeen varsinainen palautus juoma proteiini+malto+kreatiini ja illalla vielä täysateria ja iltapala.
Ei pitäis tulla energia vajeita kun syö kunnon aamiasen, kuin hevonen kouluruokailussa, pari tuntia sen jälkeen välipalan, palautusjuoman treenin jälkeen, lämmin ateria ja myöhään vielä iltapala. Iltapäivän välipalasta syön joskus puolet jo aamupäivällä
mutta sitten teen sen vastaamaan ravintoarvoiltaan vastaamaan reilua ateriaa. Näillä eväillä on saatu tulosta tosi mukavasti, mutta kuitenkaan unohtamatta tehokasta ja järkevää treeniä...
Jos tässä on paljo epäselvyyksiä, niin kysy.

mieluiten älä syö hirveitä määriä ennen sali treeniä,ja ota viikingiä puolta tuntia-tuntia ennen treeniä sekä heti treenin jälkeen.

Originally posted by jani hämeenaho
mieluiten älä syö hirveitä määriä ennen sali treeniä,ja ota viikingiä puolta tuntia-tuntia ennen treeniä sekä heti treenin jälkeen.

Itse ottaisin kyllä tuon viikingin 1-1,5h aikasemmin. Tahtoo varsinkin jalkatreeneissä nousta protskut kurkkuun jos noin lähellä treeniä ottaa =) riippuu tietenkin ihmisestä, treenistä ja protskun määrästä!

Originally posted by otr
Itse ottaisin kyllä tuon viikingin 1-1,5h aikasemmin. Tahtoo varsinkin jalkatreeneissä nousta protskut kurkkuun jos noin lähellä treeniä ottaa =) riippuu tietenkin ihmisestä, treenistä ja protskun määrästä!
Itse en kyllä suosittelisi proteiinia ennen salia
n. 30 - 45 min ennen salia Maltoa puoldesiä, puol desiä dekstroosia ja hitusen kreatiinia...

Sillä ruistaa reeni niin helvetin hyvin :D

Originally posted by jabe84

n. 30 - 45 min ennen salia Maltoa puoldesiä, puol desiä dekstroosia ja hitusen kreatiinia...
Hmmmm. Entäs sitten kun verensokeri laskee ryminällä alas? Maltolla ja dekstroosilla on molemmilla glykeeminen indeksi 150, joten voi tulla aika heikko olo jo tunnissa.

Joo, tuota Bull's loaderia on ollut ajatuksissa ostaa, tahi sitten ihan vain Vitargoa. Kunnon ruoka 2-3 tuntia ennen treeniä tekee nannaa, kevyttä jaksaa jalkatreenitkin vetää "täysillä" alusta loppuun. Varmasti ois apua nappailla jotain loaderia tai jotain sellaista, siksi se on seuraava kokeilun paikka. joskus olen laittanut maltoa vesipullooni salille mukaan, ei siitä mitään eroa juuri ole ollut. Ei ainakaan väsymyksen tunnetta.

Originally posted by Tomi
Hmmmm. Entäs sitten kun verensokeri laskee ryminällä alas? Maltolla ja dekstroosilla on molemmilla glykeeminen indeksi 150, joten voi tulla aika heikko olo jo tunnissa.

Itse en ainankaan huomaa mitään suurempaa vaikutusta, ja yleensä oman treenini pituus on 45 m - vähän yli tunti.

Paljon pahemmalta tuntuu jos näitä ei ota ennen salia, ja kukaan ei estä nauttimasta pikkuhiljaa esim. maltoa. Että jos haluaa niin juomapulloon sekaan ..

Hmm, itelläni en ainakaan ole tuollasta huomannu.. Pari ruokalusikallista maltoa ja 5 g kreaa ja n. 100 g maitorahkaa 30 min ennen reeniä ja malto+krea heti reenin jälkeen.. Ja kun oon tallustanu kotio ni heraa naamariin. Oon kyl huomannu reenitehossa hirmusen eron ku oon ottanu tuon maitorahkan mukaan tankkaukseen, toimii hyvin.

Re: Viking power käyttö

Originally posted by Harrastelija
Sitä siis voi ottaa tankkaukseen ja palautukseen.. treenipäivänä otan sitä siis käytännössä mieluummin ennen salitreeniä vai salitreenin jälkeen.? Jos olen syönyt juuri niin sittenkö jälkeen? jos on energiavajetta niin ennen treeniä??

VP:a suositellaan käytettäväksi ennen _ja_ jälkeen treenin.
Se on kuitenkin ihan sama ottaako sitä ennen kunhan heti treenin jälkeen juo.
Eikä kannata sinne salille lähteä muutenkaan ihan heti syömisen jälkeen. Tunti taukoa väliin ainakin. Tosin tietty jos treeni kulkee, niin mikäs minä olen neuvomaan...

Palautukseen siis aina. Tankkaukseen mielen mukaan.

Originally posted by Läissy
Oon kyl huomannu reenitehossa hirmusen eron ku oon ottanu tuon maitorahkan mukaan tankkaukseen, toimii hyvin.
Rahkan sisältämän laktoosin glykeeminen indeksi on huomattavasti alhaisempi kuin malton tai rypälesokerin. Näin laktoosin avulla verensokeri pysyy siedettävällä tasolla. Myytin malton "pitkäkestoisesta energiasta" voi itse testata ottamalla aamulla tyhjään mahaan 2 dl maltoa veteen sekoitettuna. N. 1.5 tuntia siitä on melkoisen hauska olo.

Rahkan sisältämän laktoosin glykeeminen indeksi on huomattavasti alhaisempi kuin malton tai rypälesokerin. Näin laktoosin avulla verensokeri pysyy siedettävällä tasolla. Myytin malton "pitkäkestoisesta energiasta" voi itse testata ottamalla aamulla tyhjään mahaan 2 dl maltoa veteen sekoitettuna. N. 1.5 tuntia siitä on melkoisen hauska olo.

Itse asiassa malton glykeemisellä indeksillä ei ole enää hevonvitunväliä kun se sekoitetaan rahkaan, tuon mössön glykeeminen indeksi on kokonaisuudessaan huomattavasti alhaisempi kuin malton yksinään. Eli malto ei imeydy siitä erikseen nopeasti ja sitten laktoosi, vaan koko moska imeytyy sitä mukaa tasaisesti kun se etenee mahalaukusta ohutsuoleen. Samasta syystä "kaksivaiheinen palautusjuoma" on mainostus-bullshittiä.

Joku asioista oikeasti tietävä korjatkoon jos olen väärässä ja vetäköön turpaan.

Originally posted by Jimmy
Eli malto ei imeydy siitä erikseen nopeasti ja sitten laktoosi, vaan koko moska imeytyy sitä mukaa tasaisesti kun se etenee mahalaukusta ohutsuoleen.

Osittain totta, mutta tohon kohtaan tarkennusta: glykeeminen indeksi ei kuvaa esimerkiksi sitä kuinka nopeasti moska imeytyy ruoansulatuksesta vaan aineen verensokerivastiketta. Siis laktoosin tai fruktoosin GI ei ole alhainen sen takia että ne imeytyisivät hitaammin ohutsuolesta verenkiertoon vaan sen takia että ne eivät suoraan vaikuta verensokeriin vaan käyvät maksan kautta. Näin siis maksa voi kontrolloida (tai ainakin hidastaa)niiden verenkiertoon pääsyä kun taas malto pukkaa suoraan verenkiertoon hajottuaan ensi glukoosiksi. Mutta tokihan imeytymisnopeus on sitä vähäisempi mitä pienempi osuus ravinnosta on verenkieroon meneviä ravintoaineita ja mitä hitaammin pilkottavia osia siinä on (esim rasvan pilkkominen kestää kauan).

Originally posted by meitsi
Osittain totta, mutta tohon kohtaan tarkennusta: glykeeminen indeksi ei kuvaa esimerkiksi sitä kuinka nopeasti moska imeytyy ruoansulatuksesta vaan aineen verensokerivastiketta. Siis

Jepu. Mutta eikös glykeeminen indeksi mitata siten että survotaan naamaan esim. 50 g ahventa tai rahkamössöä tai mitä vaan mitä halutaan mitata, sitten mittaamalla verensokerin tasoa määritellään glykeeminen indeksi? Eli eikö muka ruokamassan etenemisellä ohutsuoleen ole OLEELLINEN merkitys verensokerivasteeseen? Jos imeytymisnopeudesta ei tarvitsisi välittää mitään, ei tarvitsisi tietää suunnilleen kuin glukoosin ja fruktoosin vasteet.

Ite oon jo pitemmän aikaa heittäny puolen litran pulloon ruokalusikallisen dekstroosia tai PANImosokeria ja täyttäny vedellä. Mitään reenilataajia en ole kokeillu, koska tuolla reseptillä on toistaiseksi energia riittäny aina loppuun asti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom