• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Mikä lihas/jänne/vamma? (kuva)

Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
20
Tarkalleen ylemmän rastin kohdalta painamalla, alemman rastin paikkeilla tuntuu aika kovaa kipua (myös se kohta mistä painaa, on arka). Mikä lihas?

Kävely ei onnistu kivuitta, kepeillä liikun toistaiseksi. Ylipainoisena lenkkeilystä kai tullut, pudotin 100 kg --> 70 kg noin 7 kuukaudessa, osin lenkkeilyn (ja painoharjoittelun + toki miinuskalorien) avulla. Tosin olin jo tavoitepainossa, kun tämä kipu alkoi haitata elämää. Kannattaako putkirullailla vai voiko pahentaa? Tai voisko tuolle jotain venytyksiä tehdä



Mullahan meni koko keho paskaksi tosta laihdutus/kuntoiluprojektista. Supra/infrat/olkapäät tulehtui molemmilta puolilta + molemmissa akillesjänteissä jonkinasteinen tendiniitti.... olen (vaivoin) kävelevä varoittava esimerkki. Mutta putosipahan ne kilot ainakin. Pohkeita en ole tendiniitin takia treenannut kunnolla yli 7 kuukauteen, muu salitreeni loppui n. 5 kk sitten (olkapäiden takia). Fysioterapeutin ohjein hoitanut noita olkia ja akilleksia sen 5 kk, paraneminen erittäin hidasta

Tämä kipu on nyt sitten uusin... kun kävelylenkkejä tein painonhallinnan takia, kun muuta ei pystynyt enää... nyt ei pysty sitäkään. Tilanne jatkunut useamman vko jo, ei tunnu menevän pois levolla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
20
Tuo?

"Exercises such as toe raises can strengthen the muscle and prevent inflammation if recurring strains become problematic."
Päteneekö tähän/tässä tilanteessa enää?

Sen tiedän että peroneuksessa on jotain, ortopedi sanoi sen olevan tulehtunut aiemmin. Mutta sillon kävely ei tuottanut mitään ongelmia. Se kipu on tuolla enemmän oikealla, nilkassa (ei merkitty kuvaan)

Lääkäriinhän tässä kait pitäisi mennä... taas
 
Liittynyt
25.10.2011
Viestejä
4 170
Mun mielestä näyttää m. tibialis anteriorilta ja sen jänteeltä. Sehän voisi hyvinkin mennä linjaan pohkeiden treenaamattomuuden (joskin mitä nuo fysioterapeutin antamat kuntoutusohjeet sitten ovat?), äkkiä lisääntyneen (?) lenkkeilyn ja kävelyn kivuliaisuuden kanssa yhteen. Lepo tuskin on hyödyksi, vaan pitäisi löytää sopivaa liikettä tuonne seudulle ja vähitellen alkaa siitä sitten kehittää. Voisin kuvitella, että samankaltaisilla neuvoilla, mutta tuolle lihakselle, kuin olet fysioterapeutilta akillesjänteisiin (ja olkapäihinkin) saanut, voisi päästä jo vauhtiin. Ilmeisesti sinulla kuitenkin fysioterapiakontakti on olemassa niin sitä suosittelisin hyödyntämään ja pyytämään neuvoja tuohon.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
20
Mun mielestä näyttää m. tibialis anteriorilta ja sen jänteeltä. Sehän voisi hyvinkin mennä linjaan pohkeiden treenaamattomuuden (joskin mitä nuo fysioterapeutin antamat kuntoutusohjeet sitten ovat?), äkkiä lisääntyneen (?) lenkkeilyn ja kävelyn kivuliaisuuden kanssa yhteen. Lepo tuskin on hyödyksi, vaan pitäisi löytää sopivaa liikettä tuonne seudulle ja vähitellen alkaa siitä sitten kehittää. Voisin kuvitella, että samankaltaisilla neuvoilla, mutta tuolle lihakselle, kuin olet fysioterapeutilta akillesjänteisiin (ja olkapäihinkin) saanut, voisi päästä jo vauhtiin. Ilmeisesti sinulla kuitenkin fysioterapiakontakti on olemassa niin sitä suosittelisin hyödyntämään ja pyytämään neuvoja tuohon.
Itseasiassa juu saattaa sittenkin olla tibiliais anterior. Nuo healthlinen 3D-kuvassa näkyvät liitoskohdat/lihaksen päät tuntuvat olevan ne kipeät paikat.

Ja siis pohkeita olen treenannut vastusnauhoilla ja portaalta eksentrisesti laskemalla, ilman painoja. Tarkoitin, että kunnon (lihaskasvuun tähtäävä) pohjetreeni on ollut jo kauan tauolla. Samoin juoksu.

Lenkit aloitin läskinä 100-kiloisena hyvin lyhyillä juoksulenkeillä ja crossarilla + soutulenkeillä + kehonpainoharjoittelulla. Sali mukaan myöhemmin. Mutta silti ilmeisesti liian äkkiä/varhain tuli lisättyä lenkkien pituuksia ja intensiteettiä. Jälkiviisaana voi sanoa, ettei läskien pitäisi juosta ollenkaan. Se miten olkapäät/kiertäjäkalvosimet hajosi on isompi mysteeri.

Liikunnasta ehti olla vuosien täystauko. Aiemmin kyllä oli monta vuotta säännöllistä juoksua ja erityisesti punttia, tulokset sellaisia perus-ok aktiivitreenaajan tuloksia. Sen takia tuli vähän yllätyksenä, että paikat hajosi niin helposti. Ikääkin on 40 joten palautuminen ei ole samaa, sitäkään en osannut huomioida, samalla raivolla lähdettiin vetämään kuin kolmekymppisenä. Miinuskalorit heikensi tietty palautumista omalta osaltaan, iski vaan joku ahneus tossa kuntoiluhommassa kun halusin läskit äkkiä pois ja vanhan lihaksikkaan kropan takaisin. Ehtihän sitä lihastakin tulla jopa yllättävän hyvin miinuskalorit huomioiden, jalkaliikkeet/leuat/mave/penkki parani nopeasti, mutta sitten iski vammat ja nyt on jo pitkälti hävinnyt kaikki mitä ehti tulla. Onneksi en takaisin läskiksi ole turvonnut sentään, mutta sekin on taistelua kun kulutus on tällä hetkellä nolla

Eli ahneella oli paskanen loppu. Tarinan opetus: kannattaa aloittaa varovasti, voi tulla muuten pitkä tauko ja masentava lopputulos. Ja jos tuntuu jotain pieniäkin outoja kipuja salilla niin ei kannata yhtään väheksyä niitä, ja yrittää "äijäillä" niiden kanssa (omalla kohdallani, esim. olkapääkivut tuntui vaan treenien alussa, lämmittelyn jälkeisillä ekoilla työsarjoilla, loppupuoliskolla ei mitään ongelmaa). Taukoa vaan heti, ettei pahene (Ortopedi sanoi että olkapäillä menee 6-12 kk ennen kun niillä treenataan yhtään mitään)

Tuo jalka täytyis silti saada kävelykuntoon, alkaa haitata päivittäistä arkea aika pahasti. Mutta joo. Fysioon/lääkäriinpä siis. Jonkin verran mennyt rahaakin niihin jo, mutta eipä voi mittään
 
Viimeksi muokattu:

wbb

Liittynyt
2.11.2002
Viestejä
777
Liikettä, ravintoa, lepoa oikeassa suhteessa. Vähentäisin kävelyä ja lisäisin KEVYTTÄ pyöräilyä pariksi viikoksi ja kokeilee miltä tuntuu. Toinen asia, jalkaterän normaali toiminta. Pystytkö tekemään pohjenousuja täydestä venytyksestä täyteen supistukseen yhtä hyvin molemmilla jaloilla? Toivottavasti sulla on osaava fyssari joka löytää mahdolliset nilkan/jalkaterän ongelmakohdat.
 

RSH

VIP
Liittynyt
31.10.2013
Viestejä
1 427
Ikä
43
Kaupunki
Satakunta
Pohjenousujen lisäksi myös vastakkainen suunta kannattaa aktivoida. Erittäin kevyt kumilenkki toinen pää sohvan jalkaan tms ja toinen jalkapöydän päälle, seliinmakuulla lattialla nilkan koukistusta täydellä liikeradalla.

Futiksessa tiedän useampia joille tuohon auttaa sellainen lyhyt 10-15sec aivan täysiä tehty hieronta, sillai aikuinen mies itkee tyyliin mutta yhtään ei liikaa saa tehdä.
 
Liittynyt
25.10.2011
Viestejä
4 170
Tuo jalka täytyis silti saada kävelykuntoon, alkaa haitata päivittäistä arkea aika pahasti. Mutta joo. Fysioon/lääkäriinpä siis. Jonkin verran mennyt rahaakin niihin jo, mutta eipä voi mittään
Vaivasi kuulostaa kyllä sellaiselta, että julkisen puolen fysioterapeutillekin varmasti pääsisit, jolloin ei luonnollisestikaan tarvitsisi niin paljoa maksaa itse. Riippuen asuinkunnastasi voi terveyskeskuksen fysioterapeutille päästä suoraan ilman lääkärin lähetettäkin.

Tästä nyt en varmaksi pysty tietenkään vaivaasi sanomaan, mutta noissa jännevaivoissahan kevyellä liikkumisella sijaa on lähinnä ihan akuuteimmassa vaiheessa. Kivun mukaan järkevällä progressiolla toteutettu kovakin hallittu voimatreeni on parasta, mitä jänteille voi tehdä. Just nuo eksentriset pohjenousut voidaan tuohon laskea. Niissäkin tietysti sitten kivun ja voimien mukaan täytyy olla progressiota tai muuten niistä on vain rajattu määrä hyötyä. Mutta tässä tapauksessa tietysti pohjejuttujen lisäksi myös tuolle tibialis anteriorillekin jotakin olisi syytä tehdä.
 
Liittynyt
24.6.2015
Viestejä
5 339
Ikä
47
Kaupunki
Helsinki
Tarkalleen ylemmän rastin kohdalta painamalla, alemman rastin paikkeilla tuntuu aika kovaa kipua (myös se kohta mistä painaa, on arka). Mikä lihas?

Kävely ei onnistu kivuitta, kepeillä liikun toistaiseksi. Ylipainoisena lenkkeilystä kai tullut, pudotin 100 kg --> 70 kg noin 7 kuukaudessa, osin lenkkeilyn (ja painoharjoittelun + toki miinuskalorien) avulla. Tosin olin jo tavoitepainossa, kun tämä kipu alkoi haitata elämää. Kannattaako putkirullailla vai voiko pahentaa? Tai voisko tuolle jotain venytyksiä tehdä



Mullahan meni koko keho paskaksi tosta laihdutus/kuntoiluprojektista. Supra/infrat/olkapäät tulehtui molemmilta puolilta + molemmissa akillesjänteissä jonkinasteinen tendiniitti.... olen (vaivoin) kävelevä varoittava esimerkki. Mutta putosipahan ne kilot ainakin. Pohkeita en ole tendiniitin takia treenannut kunnolla yli 7 kuukauteen, muu salitreeni loppui n. 5 kk sitten (olkapäiden takia). Fysioterapeutin ohjein hoitanut noita olkia ja akilleksia sen 5 kk, paraneminen erittäin hidasta

Tämä kipu on nyt sitten uusin... kun kävelylenkkejä tein painonhallinnan takia, kun muuta ei pystynyt enää... nyt ei pysty sitäkään. Tilanne jatkunut useamman vko jo, ei tunnu menevän pois levolla
Kärsivällisyyttä vaan, jänteet paranee hitaasti ja isojen jänteiden kanssa voi olla helposti sellainen vuoden projekti.
Älä tee mitään ylimääräistä mikä aiheuttaa kipua ja tarkkaile koko ajan, että tehdyt jutut eivät aiheuta seuraaville päiville mitään huononnusta tuntemuksissa. Sit kun on varma ettei tehty juttu aiheuta mitään huononnusta, voi siihen laittaa vähän progressiota ja kehittää hommaa eteenpäin. Viikkotasolla pitää mennä koko ajan parempaa kohti.
Lepo ja kevyt tekeminen parantaa, mutta tekemisen kanssa pitää olla fiksu. Tossa tilassa voi aika pienikin tekeminen mennä yli ja huonontaa asioita. Mieli korkealla vaan ja stressit alhaalla, se lopullinen parannus voi sitten hypähdellä eteenpäin aika nopeastikin, kun on tullakseen.
E: onko sulta tutkittu onko reumatekijöitä? Toi kun vaikuttaa vähän systeemisetä luonteeltaan. Vois ehkä olla joku lääkekuurikin paikallaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
20
Liikettä, ravintoa, lepoa oikeassa suhteessa. Vähentäisin kävelyä ja lisäisin KEVYTTÄ pyöräilyä pariksi viikoksi ja kokeilee miltä tuntuu. Toinen asia, jalkaterän normaali toiminta. Pystytkö tekemään pohjenousuja täydestä venytyksestä täyteen supistukseen yhtä hyvin molemmilla jaloilla? Toivottavasti sulla on osaava fyssari joka löytää mahdolliset nilkan/jalkaterän ongelmakohdat.
Kävely on jo aika minimissä, ilman keppejä kävelen vain esim. ruonalaitto yms. yhteydessä (kun kädet on täynnä tavaraa). En mä oikeasti kävelemään ole pystynyt yli 3 kk, vaikka APssa sanoin että muutama vko, tosiasiallisesti tää alkoi 20. helmikuuta crosstrainer-treenin jälkeen. Vedin aika tasavauhtia joku 2h, en noussut päkiöille mitään intervalleja liiemmin tekemään. Kun ajattelin että kun ei juosta kestä, yritetään nyt tätä. Siihen se sit levis koko paska. En ymmärrä miten joku crosstrainerilla hinkuttelu voi olla liian "kovaa" treeniä jalalle, mutta näemmä voi

Joku 100m kun yrittää normaaliaskellusta, missä päkiä luontaisesti ponnistaa reippaan kävelyaskelen, alkaa voimistuva kipu tossa tibialiksessa, alhaalla. Ja jotenkin "hutera" tunne siinä nilkassa. Siellähän on tosiaan peroneus myös tulehtunut ja paineluarka (takaoikealla oikeassa nilkassa, tuon ulkonevan luun kupeessa/takana), ei pelkkä tibialis. Akilles hieman myös.. se on leikattukin 10v sitten tendiniitin takia, vapauteltiin kiinnikkeet.. ko. vamma alkoi yhdestä pohjetreenisarjasta, äkillinen kipu, kortisonia 2x mutta lopulta paheni leikkauskuntoon, vaikka pohjereenit salilla meni tauolle silloinkin. Ei mitään vammoja siihen ikään, joten ei älynnyt varoa ja aina olen lämmitellyt kuitenkin. Tietenkin voi kysyä miten en älynnyt varoa akillesten kipeytymistä, kun kerran jo käynyt näin... mutta annoin sen kyllä levätä, kivun hävittyä parin viikon päästä liian pian uudestaan. Joten kehittyi taas krooniseksi

Pystynhän mä toki tekemään pohjenousuja, kipu ei ole valtava, mutta selvä ero on jaloilla. Oikealla mikään pienikään liikuttelu ei tunnu normaalilta ja kipua on enemmän. Pelkää vaan että se kipu yltyy jos sitä vasten koettaa liikaa äheltää. Fysiotkin sanoo että kipua saa tuntua, mutta 1 vrk jälkeen pitäisi laantua jo. Muuten rasitus ollut liian kovaa. Mutta vaikea on tietää että onko tekemisestä apua vai ei, milloin liian kovaa ja milloin ei. "Liian kova kipu tehdessä" on niin yksilöllinen kokemus, kyllähän sitä kestäis vaikka mitä. Jos ei mitään kipua saa tuntua, mitään fysioliikkeitä ei pystyisi edes tekemään. Sama pätee noihin olkiin/kiertäjät

Helkama Oiva katkesi talvella kahtia (:D) kun vedin sillä läskintappolenkkejä. Että eip ole pyörää, pitäs investoida siinäkin uuteen

Mutta joo, huomenna on fysio. Katsotaan mitä sanoo. Itse pelkään ettei tästä ehjää enää tuu ilman leikkausta taas :( Toivottavasti jos joutuu niin pääsisi kunnallisen kautta joutuisasti. Olkapäitähän kai ei edes kannata leikata.

Kieltämättä aika matala fiilis kun sai läskit pois ja elämänsä parhaan treeni-innon päälle.. ravintoa en ole koskaan elämässäni saanut yhtä kondikseen, opin syömään salaattia ym, siitä tuli joku hirmu motivaatiopiikki ja aloin puskea punttia elokuussa hirmu innolla, tuloksetkin oli mielestäni hyviä vedin jouluna mm. 17 leukaa mitä en saanut edes nuoruusvuosina. Tuntui aika hienolta, kun piti olla 40v ikäloppu paska, alle vuosi sitten olin ollut 100kg valas ja nyt rikoinkin vanhan inttiaikojen enkan (16 leukaa). 17 nyt ei ole niin paljon, mutta kuitenkin, 18 jne. olisi ollut ajan kysymys. Nyt menis varmaan 6, ei tosin uskalla kokeilla

Mutta kumminkin, aloin mielestäni olla jo ihan "vahvan näköinen" (uus-aloittelijaksi), tuli myönteistä kommenttia tutuiltakin... nyt taas peilistä katsoo vastaan karmea siima. Onneksi ei sentään enää (tai vielä) läski. Tulee vaan tuntemuksia, että miten tässä ikinä enää uskaltaa treenata lujaa, vaikka paraniskin. Kun tuntui menevän niin helposti paskaksi kaikki, olkapäät etenkin. Tulee sellanen, että mitäköhän muka tein väärin, tein just niin kun pitää... lämmittelin aina huolella, aerobista 5-10 min eka, dynaamiset 10s venytykset, käsien pyörittelyt kepillä ja ilman, lämittelin kiertäjät ennen yläkropan treeniä jne, AthleanX:ltä olevinaan vitun tarkkaan katson kaikki liikeradat ym... kertauksena. Silti kävin näin

Mutta joo sellanen tilitys
 
Viimeksi muokattu:

wbb

Liittynyt
2.11.2002
Viestejä
777
Aika synkältähän tuo sun tilanne kuulostaa, mutta en silti lähtisi itse vielä kansalaisopiston arkunveistokurssille enkä varsinkaan vuodelepoon jäisi. Epäilen että toi sun oikea jalka ei toimi normaalisti eli ns. liikehäiriö ja rasittuu sen takia eri kudokset ja tuottaa kipua. Vaikeaahan se kuntoutus on, mutta kipu ei lepäämällä poistu eikä ennenkuin jalka toimii normaalisti. Tsemppiä! Pistä vielä viestiä että mitä sait fyssarilta lääkkeeksi.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Mikä lihas syvällä rintakehässä/selässä voi aiheuttaa aivoverenkiertohäiriön? Vammat ja lihashuolto 16
Mikään lihas ei palaudu? Vammat ja lihashuolto 6
Etuolkapään lihas kipeytyy penkkireenissä. Mikä avuksi? Vammat ja lihashuolto 6
Mikä niskassa on vikana? Vammat ja lihashuolto 51
Jalkojen päällä istuminen vaikeata, mikä venytys avuksi? Vammat ja lihashuolto 1
Kaikki nivelet rohisee, osa naksuu ja osa kipeytyy, mikä syynä? minkä puutostila? Vammat ja lihashuolto 1
Mikä ihme on kun sairastun treenaamisesta?! Hengitystieinfektiot jyllää Vammat ja lihashuolto 29
kädet puutuu mikä avuksi Vammat ja lihashuolto 20
Hermo, jänne vai mikä? Ojentajaliikkeet Vammat ja lihashuolto 12
hyppääjän polvi vai mikä? Vammat ja lihashuolto 0
mikä selässä vikana? Vammat ja lihashuolto 1
Akillesjänteen kipua, eksentri -mikäsentri Vammat ja lihashuolto 16
Mikä ihmeen tauti tämä on? Vammat ja lihashuolto 26
Kova kipu vasemmassa lapaluussa-mikä avuksi? Vammat ja lihashuolto 2
Mikä napsahti jalkapöydästä rikki? Vammat ja lihashuolto 6
Mikä voisi olla vikana? :I Vammat ja lihashuolto 0
Selkä jumissa, mikä avuksi? Vammat ja lihashuolto 2
KIPEÄT PENIKAT: mikä avuksi? Vammat ja lihashuolto 15
mikä pamahti? (kyynärpää vaiva) Vammat ja lihashuolto 2
Kädet rikki. Mikä avuksi? Vammat ja lihashuolto 0
Mikähän hajosi alaselässä? Vammat ja lihashuolto 18
Mikä vaiva? Vammat ja lihashuolto 1
Mikähän polvessa? Vammat ja lihashuolto 7
Mikä on? Vammat ja lihashuolto 1
mikä ihme kädessä vikana Vammat ja lihashuolto 1
Mikäs toi turvotus oikein on? Neste? Vammat ja lihashuolto 8
Pohje täysin jumissa, mikä neuvoksi Vammat ja lihashuolto 8
Mikä mättää? Polvi vieläkin sökönä... Vammat ja lihashuolto 18
Mikä vikana selässä? Vammat ja lihashuolto 5
OLKAPÄÄ kipeä! Mikä on ongelma ja kauan tarvitsee lepoa? Vammat ja lihashuolto 31
Mikä muljahti? Vammat ja lihashuolto 13
Mikäs selkään tuli kesken lenkkeilyn Vammat ja lihashuolto 1
Penikat kipeinä, Mikä avuksi?!? Vammat ja lihashuolto 7
Hartia ja niska jumissa, mikä avuksi ? Vammat ja lihashuolto 12
Mikä vaivaa varpaita? Vammat ja lihashuolto 5
Mikä ihme Vammat ja lihashuolto 1
mikähän mulla on? Vammat ja lihashuolto 11
lokakuu Mikä polvissani? Vammat ja lihashuolto 4
Mikä vikana rinnassa? Vammat ja lihashuolto 0
Mikä treeniohjelma ku olkapää leikattu 4kk sitten? Vammat ja lihashuolto 3
Selkä hajosi, mikäs on??? Vammat ja lihashuolto 20
Lihasrappeumatauti Vammat ja lihashuolto 1
Rintalihas Vammat ja lihashuolto 10
Serratus interior > sahalihasjumi Vammat ja lihashuolto 10
Lihasten/voimien palautuminen kolarin jälkeen Vammat ja lihashuolto 2
Lihaskovettumako Vammat ja lihashuolto 1
Lihaskalvohieronta Vammat ja lihashuolto 21
Yliaktiivinen hartilihas, ylempi trapezius ikuinen ongelma Vammat ja lihashuolto 1
Hieronta ja omatoiminen lihashuolto Vammat ja lihashuolto 1
Rintalihas kramppiin ja pyörtyminen Vammat ja lihashuolto 3
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös