GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Mikä erottaa aloittelijan kokeneesta treenaajasta?

Ikä
43
Erottaa aloittelijan kokeneesta treenaajasta? Kuinka kauan aloittelija on vaan "aloittelija"?
Mietityttää kyseinen asia ku tunnen itseni vieläkin aloittelijaksi vaikka treenitaustaa on jo kertynyt yli neljä vuotta. Tuntuu et koko ajan oppii uutta ja mielenkiintoista.

Höh. Ite oon salilla rampannu kohta kuusi vuotta, mutta olen kyllä edelleen ihan täysi aloittelija :D Tosin voi fiilikset johtua siitä, että tuohon 6 vuoteen sisältyy enemmän taukoa kuin treeniä :jahas: Etenkin voimanostajana olen ihan totaalisen aloittelija.

edit: Voisko ton otsikon korjata järkevämmäksi?

Erottaa aloittelijan kokeneesta treenaajasta? Kuinka kauan aloittelija on vaan "aloittelija"?
Mietityttää kyseinen asia ku tunnen itseni vieläkin aloittelijaksi vaikka treenitaustaa on jo kertynyt yli neljä vuotta. Tuntuu et koko ajan oppii uutta ja mielenkiintoista.

Mielenkiintoinen aihe. Ehdotuksia kriteereiksi:
-kokeneemmalla punttaajalla on selkeästi laajempi liikevalikoima hallussaan (=osaa tehdä oikein isomman määrän liikkeitä)
-aloittelija ei toisaalta tunne vielä omia rajojaan, toisaalta ei edes yrittämällä todennäköisesti pysty treenaamaan kovaa JA turvallisesti
-kokeneempi osaa soveltaa treenin omiin tavoitteihinsa sopivaksi
-aloittelija ei kovin tarkkaan tiedä, mitä lihasta mikäkin liike treenaa

Yksi juttu myös, minkä itse huomasin, on se, että alottelijana kehittyy hirveetä vauhtia. Lihakset kasvaa ja treenipainot nousee, vaikka ei ihan perillä oliskaan vielä edes koko hommasta. Sit vähitellen alkaa hidastua kehitys ja sit yrittää hervottomalla hifistelyllä saada lisää sitä papua ja painoja. :rolleyes:

kokeneempi reenaaja osaa tehdä itselleen toimivia ohjelmia. osaa myös soveltaa kokeneiden kokemuksia omaan reenityyliinsä ja hyödyntää ne itselleen sopivalla tavalla, toisin sanoen ei kopioi suoraan kehityksen toivossa vaan osaa kriittisesti valita tietyt jutut. ja yksi mikä on aina oppimisen paikka:RAVINTO, LEPO, VENYTTELY, MUU HUOLTO ja se että todella luottaa niiden kehittävään vaikutukseen. vaikka tosissaan puntilla käy täytyy muistaa että reeni on vaan yksi osa elämää. ehkä näistä ainakin löytyy jotain miettimistä - myös kokeneemmalle.

no pakko vielä sanoa yks juttu nimittäin se ettei heti lannistu vaikkei joku liike tunnu menevän perille oikeaan paikkaan. kyllä se menee! pitää vaan ensin saada tekniikka kuntoon ja alkuun olemattoman lihaksen kasvu. tämän tajusin itsekin vasta kun olen kauan ihmetellyt olemattomia rintalihaksiani, ja tuntui ettei niitä auta reenata kun ei niissä edes tunnu vaikka kuinka jauhaa... kuinkas ollakaan muutaman viikon päästä huomasin että olin jo saanut pikkasen lihasta ja nyt sitten paremmin osaa kohdistaa liikkeen juuri siihen paikkaan.

heh, huomasinpa juuri etten taidakkaan olla ihan niin "untuvikko" kuin luulin.. :D Loistavia pointteja olette laittaneet.

Kiteyttäisin sen näin;
Mitä enemmän kehityn harjoittelun myötä, sitä enemmän koen tarvetta hakea uusia tapoja treenata ja kehittää eri osa-alueita. Voisin sanoa olevani konkari harjoittelijana, mutta silti aloittelija monessa asiassa.
Aloittelijana pidän henkilöä jonka fyysinen kunto on heikko, mutta into kehittää sitä on vahva :)

Omasta mielestäni olen aina "oppilas" näissä treeniasioissa. Esimerkiksi vasta eilen tajusin, kuinka olkapäitä treenataan ja muutama viikko sitten opin treenaamaan hauiksia oikein. 8 vuotta treeniä takana ja vieläkin saa ahaa-elämyksiä:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom