• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Mikä avuksi?

Liittynyt
26.1.2013
Viestejä
15
Olen 23 vuotias mies, olen käynyt salilla kohta 4 vuotta ja panostanut treenaamiseen paljon. Nyt kuitenkin on viimeisen vuoden aikana alkanut olla ongelmia terveyden kanssa, minulla on lähes joka kuukausi noussut nopeasti kuume mikä kestää vaihtelevasti noin 1-5 päivää kerrallaan ilman normaaleja flunssan oireita. Lääkärissä olen käynyt ja kokeita on otettu tuloksetta, lääkärin mukaan pitäisi vaihtaa palkkari veteen yms, joita en todellakaan ymmärrä alkuunkaan, itse tiedostan kyllä että lähes viikoittain käyn salilla vaikka en ole kunnolla palautunut ja yöunet on myös jäänyt vähäisiksi, myös stressi on osa elämääni. Salilla käyn 4-5 kertaa viikossa, pahoittelut uuden ketjun aloittamisesta ja jos meni väärään paikkaan. Apuja kaivataan
 
Liittynyt
12.12.2013
Viestejä
820
Ikä
33
Kaupunki
Vantaa
Oisit sä tän tonne ylikunto-threadiinkin voinut laittaa, siltä tama meinaan kuulostaa.

Aloitetaan helpoista: ota taukoa siitä salista ja syö kunnolla. Kai sulla on ohjelmassa lepoviikot säännöllisin ajoin? Ja muutenkin kai treenaus on sen verran suunniteltua että se ei ole aina täysiä?

Sitten ne vaikeammat, vähennä salin ulkopuolista stressiä. Se vaikuttaa palautumiseen siinä missä treenaaminenkin. Ja sitten se tärkein, korjaa yöunesi. Onko unet jäänyt vähäiseksi sen vuoksi että et enää nuku kunnolla vai sen takia että ei ole aikaa? Jos et enää nuku kunnolla niin tämä voi olla vaikea asia saada kuntoon. Mutta kannattaa varmaan piipahtaa tuonne Pikkutoiston Pakkojättiläis-threadiin...
 
Liittynyt
26.1.2013
Viestejä
15
Oisit sä tän tonne ylikunto-threadiinkin voinut laittaa, siltä tama meinaan kuulostaa.

Aloitetaan helpoista: ota taukoa siitä salista ja syö kunnolla. Kai sulla on ohjelmassa lepoviikot säännöllisin ajoin? Ja muutenkin kai treenaus on sen verran suunniteltua että se ei ole aina täysiä?

Sitten ne vaikeammat, vähennä salin ulkopuolista stressiä. Se vaikuttaa palautumiseen siinä missä treenaaminenkin. Ja sitten se tärkein, korjaa yöunesi. Onko unet jäänyt vähäiseksi sen vuoksi että et enää nuku kunnolla vai sen takia että ei ole aikaa? Jos et enää nuku kunnolla niin tämä voi olla vaikea asia saada kuntoon. Mutta kannattaa varmaan piipahtaa tuonne Pikkutoiston Pakkojättiläis-threadiin...
Jep niin tosiaan oisinkin, lepoviikot on kyllä kieltämättä jäänyt todella vähälle, mutta ruokapuoli on kyllä kunnossa ja treenejä olen pyrkinyt vaihtelemaan nyt on menossa voimakausi ja senkin takia ruokaa menee enemmän kuin normaalisti, yöunet menee kyllä stressin piikkiin joskus tulee nukuttua paremmin ja joskus huonommin en sitten tiedä mistä voisi johtua. Stressiä olen yrittänyt vähentää, pitäisi vaan ottaa kunnolla itseä niskasta kiinni ja lopettaa kaikki turhanpäiväinen stressaaminen. kiitos avusta snarkki
 
Liittynyt
19.3.2013
Viestejä
338
Itsellä oli reipas vuosi sitten vähän samanlaista, paitsi kuume nousi aina illasta ja koko yö hikoilin kuumeessa. Tätä oli monta kertaa kuussa noin vajaan puolen vuoden ajan. Sitten pidin pariviikkoa taukoa koko salihommasta ja olen sen jälkeen pitänyt noin 4 vk välein lepoa melkein viikon. Eikä oo vastaavaa enää tullut. Treenejä 5 krt/vk ja fyysisesti raskastyö teki mulle ainakin tehtävänsä. Palkkarin vaihto veteen, luultavasti heikentää asiaa :D
 
Liittynyt
3.4.2010
Viestejä
322
Ikä
30
Kaupunki
Turku
Mistä stressaat? Itse käyn myös sen 5 kertaa viikossa salilla ja yöt nukun max 7h yöunilla, 6-7 tuntisiksi usein jäävät. Sen lisäksi teen 5-7 päivän työviikkoja 10 tunnin päivinä. Jos ruoka/juomapuoli on kunnossa, niin ei pitäisi olla mikään ongelma tuo salilla käynti ainakaan, toinen juttu jos unet jäävät tuon 6-7 tunnin alle, se on sitten asia erikseen. Mutta ylikuntoon en muussa tapauksessa usko. Itse lähtisin stressin vähentämisestä, jos tämä ei onnistu, kannattaa harkita harrastuksen vaihtoa tai ottaa joku 1-jakoinen käyttöön, jossa treeniä tulee esim. joka toinen päivä 3 kertaa viikossa... Saisi lepoa enemmän.

Jos kuitenkin stressaat niin kovasti, että yöunet menevät niin suosittelisin ensiksi lähtemään siitä stressin alentamisesta.
 
Liittynyt
23.8.2014
Viestejä
120
Palkkarin vaihto veteen. On taas arvauskeskuksen vinkit huipussaan :thumbs:

Aika selkeeltä ylikunnolta kuulostaa. Salitauko, niin pitkä kuin se vaatii. Riskillä ei kannata lähteä rykimään takaisin liian aikaisin tai menee todella paljon huonommaks.
 

Maximus Bicepus

100% iron and steel
Liittynyt
27.1.2010
Viestejä
917
Kaupunki
Kokkola / Vaasa
Tuli myös mieleen, et jos oot käyttäny jotain hårdcore pre-workouttia, missä on ollu dendrobiumia tai mitä lie sooseja, joka ois voinu pitkäaikaiskäytös pärisyttää kropan ylikierroksille... Mut ylikuntohan tuosta tarinasta ekana tulee mieleen. Tosin on outoa, että oot kuitenkin toistuvista kuumekausista huolimatta aina jatkanut salitouhuja, sillä yksi ylikunnon pääoireista on mentaalinen, eli salihalujen katoaminen. Itellä kun aikoinaan iski ylikunto, niin olin täysin poissa salilta 2 vkoa, vaiko peräti kuukauden. Olin treenannut juoksua ja salia pari kuukautta täysii, sitten vaan yhtäkkiä kaikki treenihalut katos. Sitä vois verrata masennukseen. Itel ei muistaakseni mtn fyysisiä oireita ollut, mutta tiesin, että ongelma johtui siitä, kun jalat ei saanu lepoa ku kerran viikos... Kestin kauan, että sain kammettua itteni takas salille. Ton jälkeen jätin juoksut kokonaan pois, eikä ylikuntoa ole enää tullut.

Nykyään pidän ainakin omal kohal yhtäkkiä ilmaantuvaa "eipä oikeen huvita lähteä salille" -fiilistä merkkinä ylikunnosta, sillä yleensä ootan tatti pystys seuraavaa treenipäivää :D

Mut sun kantsii ehdottomasti pitää niitä kevyitä viikkoja. Se riippuu vähä ihmisestä kuinka usein niitä tarvii, mutta joko kerran kuussa tai kahen kk:den välein. Niitä ei kannata jättää väliin! Keho ehtii palautua kovasta rääkistä ja ottaa tuon jälkeen taas entistä paremmin treeniä vastaan. Toki vika voi olla myös sun treenitavassa. Jos esim. kiskot viikkotolkulla hirveitä hc-treenejä failureen asti, niin se voi olla liikaa kropalle, jolloin voi olla parempi systeemi tehdä esim. joka toinen viikko voimaa ja joka toinen viikko pumppailua. Millä treenijaolla teet?
 
Liittynyt
26.5.2012
Viestejä
2 013
Frendin kaverin koiran kaima käytti joskus laittomia treeniboostereita ja tuli tollasta.
 
Liittynyt
26.1.2013
Viestejä
15
Itsekkään en ole koskaan uskonut koko ylikuntoon, mutta kai se vaan on pakko uskoa. yöunet mulla menee varmaan sinne jonnekin 4-6 tuntiin riippuen miten uni tulee.
 
Liittynyt
26.1.2013
Viestejä
15
Mistä stressaat? Itse käyn myös sen 5 kertaa viikossa salilla ja yöt nukun max 7h yöunilla, 6-7 tuntisiksi usein jäävät. Sen lisäksi teen 5-7 päivän työviikkoja 10 tunnin päivinä. Jos ruoka/juomapuoli on kunnossa, niin ei pitäisi olla mikään ongelma tuo salilla käynti ainakaan, toinen juttu jos unet jäävät tuon 6-7 tunnin alle, se on sitten asia erikseen. Mutta ylikuntoon en muussa tapauksessa usko. Itse lähtisin stressin vähentämisestä, jos tämä ei onnistu, kannattaa harkita harrastuksen vaihtoa tai ottaa joku 1-jakoinen käyttöön, jossa treeniä tulee esim. joka toinen päivä 3 kertaa viikossa... Saisi lepoa enemmän.

Jos kuitenkin stressaat niin kovasti, että yöunet menevät niin suosittelisin ensiksi lähtemään siitä stressin alentamisesta.
niin siis itsekkään en ole koskaan tohon ylikuntoon uskonut, stressi tulee ihan arjen perusasioista rahasta ja nyt vielä tää oma (sairaus). nyt vaan täytyy antaa itselle selvästikkin aikaa että hommat lähtis taas rullaamaan.
 
Liittynyt
26.1.2013
Viestejä
15
Itsellä oli reipas vuosi sitten vähän samanlaista, paitsi kuume nousi aina illasta ja koko yö hikoilin kuumeessa. Tätä oli monta kertaa kuussa noin vajaan puolen vuoden ajan. Sitten pidin pariviikkoa taukoa koko salihommasta ja olen sen jälkeen pitänyt noin 4 vk välein lepoa melkein viikon. Eikä oo vastaavaa enää tullut. Treenejä 5 krt/vk ja fyysisesti raskastyö teki mulle ainakin tehtävänsä. Palkkarin vaihto veteen, luultavasti heikentää asiaa :D
on helpotus huomata että jollain muullakin on vastaavanlaista ollut, täytyy nyt yrittää pitää taukoa, onneksi nyt käynyt se 2-3 krt viikkoon ja ottanut aika kevyesti.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Näppivoimat ei riitä mavessa, mikä avuksi? Treeni 58
Vaisut olkapäät ja ojentajat - mikä avuksi Treeni 14
Treeni junnaa paikallaan, mikä avuksi Treeni 10
Olkavarsien särky? Mikä avuksi? Treeni 15
Niskat jumissa. Mikä avuksi? Treeni 11
Mikä avuksi heikkoselkäiselle? Treeni 19
Mikä paras ohjelma sekä massan että voiman lisäämiseen tauon jälkeen Treeni 12
Mikä on kyykyssä vikana? Treeni 44
Kohtuuttomat treenimäärät; mikä on liikaa, mikä liian vähän? Treeni 16
Mikä määrittää treenin kokonaiskuormituksen? Treeni 9
Tietääkö mikä laite toi on? Aito HIIT-laite!!! Treeni 3
Mikä on sinun 6-24kk treenisuunnitelma? Treeni 15
Mikä on kohtuullinen hinta yhdestä kuntosalikäynnistä? Treeni 36
Mikä vikana, kun treeni ei tuota tulosta? Treeni 36
mikä tässä on vikana kun en laihdu? Treeni 174
Mikä treeniojelma paras? (salipäiviä 4 viikossa) Treeni 6
mikä tän laitteen suomenkieline "kutsumanimi" on ---> Treeni 11
Mikä jako paras natu treenaajalle? 1, 2 vai 3 -jakoinen? Treeni 71
3 on 1 off - mikä treenijako? Treeni 4
mikä laite? Treeni 1
Jerkku Mikä ilahdutti tänään salilla? Treeni 7055
Raudat eivät kasva, mikä neuvoksi? Treeni 14
Mikä järjestys? Treeni 1
mikä vika ? Treeni 2
Mikä ilahduttaa salilla? Treeni 27
Mikä pielessä kun ylimääräiset ei lähde? Treeni 25
Kyykyn eri vaiheet? Mikä rasittuu eniten ja milloin? Treeni 15
toisomaksimit - mikä on maksimi Treeni 6
Mikä on kun penkki laskee? Treeni 2
Mikä vikana? Treeni 10
Mikä jako salille, kun 3 aerobista ryhmätuntipäivää + 3 salipäivää? Treeni 3
Mikä vituttaa lisääntyneissä kiloissa? Treeni 114
Lihaskasvu - Mikä siellä oikeastaan kasvaa? Treeni 34
Mikä mättää Treeni 15
Mikä on paras 1-jakoinen ohjelma mielestäsi jota olet käyttänyt? Treeni 33
Mikä lie nimeltään Treeni 13
Mikä ohjelma Treeni 1
Mikä liike?? Treeni 1
Mikä mättää kun ei kulje? Treeni 13
Jalat saa paljon rasitusta, mikä treenijako? Treeni 10
Mikä ei-vatsaliike ottaa teillä eniten vatsaan Treeni 33
Viikon kireä aikataulu hidasteena. Mikä neuvoksi? Treeni 7
Mikä sai sinut aloittamaan salilla käynnin? Treeni 1
Mikä on menny vikaan? Treeni 4
Maksimikasvu pidemmillä sarjoilla(ko)? Treeni 5
kun mikään ei oikeen tunnu miltään? Treeni 20
Mikä mättää!? Miten muuttaa ohjelmaa?? Treeni 20
Mikäs liike tämä on? Treeni 12
mikä päiväkirja? Treeni 1
Mikä pielessä kun reenipainot ei nouse? Treeni 11
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös