Metatutkimus venyttelyn hyödyttömyydestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Izzman
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
itellä ainakin hermokimput pysyy kurissa kun venyttelee. ja lisäks saa jotkut lihasryhmät rentoutumaan venyttelyllä kun ne muuten ois jumissa 24/7 istumatyön takia.

Pitänee jossain määrin paikkansa. Esim. kunnon jalkatreenin jälkeen on paikat kipeät ja jäykähköt seuraavana päivänä, vaikka kuinka venyttelisin. Tutkimushan ei ottanut kantaa venyttelyn muihin vaikutuksiin, jotka ovat mielestäni jo maalaisjärjellä tajuttavissa.

Mitenhän on asian laita sitten 20 vuoden päästä kavereillasi, jos eivät ole venytelleet kertaakaan. :rolleyes: Kyllä minä en tuota ainakaan pois jättäisi. Muistan ensimmäisen kerran, kun kyykkäsin leveältä ja siinä sen huomasi kuinka kanki sitä onkaan. Nyt jonkun aikaa venytelleenä ja liikkuvuusharjoituksia tehneenä on huomattavasti irtonaisempaa. :) Tämä nyt siis tämmöisenä esimerkkinä.

Tarkoitetaanko tuolla lihasjäykkyydellä sitä reenin jälkeen pari päivää kestävää kankeutta, vai sitä lihaksen "perusnotkeutta"?? Kuulosti vähän että puhuttiin just siitä pari päivää kestävästä jäykkyysestä/kolotuksesta, jolla ei ole ainakaan mulle mitään väliä, se jopa tuntuu kivalta, tietääpähän reenanneensa.

Sitä ois aika hanakala uskoa ettei esim reeninjälkeisillä venytyksillä olis mitään vaikutusta liikkuvuuteen pitkällä tähtäimellä.

Tarkoitetaanko tuolla lihasjäykkyydellä sitä reenin jälkeen pari päivää kestävää kankeutta, vai sitä lihaksen "perusnotkeutta"?? Kuulosti vähän että puhuttiin just siitä pari päivää kestävästä jäykkyysestä/kolotuksesta, jolla ei ole ainakaan mulle mitään väliä, se jopa tuntuu kivalta, tietääpähän reenanneensa.

Sitä ois aika hanakala uskoa ettei esim reeninjälkeisillä venytyksillä olis mitään vaikutusta liikkuvuuteen pitkällä tähtäimellä.

Mun mielestä tolla tarkoitetaan sitä lihasjäykkyyttä, joka tulee aina kun treenaa jotain. Eli kun lihakset on vähän väsyny ja ei oo palautunu vielä. Notkeuden ylläpitoon ja lisäämiseen ei tuossa otettu kantaa millään tavalla. Olen kuullut huhuja tutkimuksesta, jossa todettiin myös, ettei lihasvammoja voida ehkäistä harjoittelunjälkeisillä venytyksillä, mutta paitsi etten jaksa etsiä tietoa tästä tutkimuksesta, en myöskään jaksa pohtia sitä tässä sen enempää. Itselläni ei tulisi mieleenikään jättää venytyksiä tekemättä, koska haluan ylläpitää normaalia liikkuvuuttani. Mielestäni tuon liikkuvuuden ylläpidon osalta sen huomaa vanha erkkikin, miten notkeus säilyy/lisääntyy sopivin venyttelyin treenin jälkeen (on toki treenejä, joiden jälkeen ei pysty venyttelemään niin, että liikkuvuus lisääntyy, vaan pitää jättää ylläpitoasiaksi).

Edit: kaikki niin kovat treenit, joiden jälkeen lihas on niin lyhentynyt, ettei oikeesti kärsi venytystä yhtään, sitä tarkoitin.

Luin uutisen HSsta, ja ymmärsin asian olleen niin, että DOMSiin venyttely ei auta. Valitettavasti, silä olisi hienoa palautua kovan jalkatreenin jälkeen vähemmillä lihaskivuilla.

Venyttelystä taas - omakohtaisesti olen parantanut liikkuvuuttani ja lihasten malllia säännöllisllä, järjestelmälisillä venytelyillä. Lihas supistuu ja lyhenee, kun se tekee töitä. Jos sitä ei palauteta takaisin (tekemällä vastakkaisella lihaksella töitä, venyttämällä tms) se vain kovenee ja lyhenee. Kireä lihas on siis tapaturma-altis.
Mulla ei ole ongelmia kyykätä syvään, koska lonkakoukistajien tai selän kireys ei ole ongelma. Venyttelyllä on oma osansa treeneistä, jokaisen oma valinta jättääkö tekemättä vai ei ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lihas supistuu ja lyhenee, kun se tekee töitä. Jos sitä ei palauteta takaisin (tekemällä vastakkaisella lihaksella töitä, venyttämällä tms) se vain kovenee ja lyhenee. Kireä lihas on siis tapaturma-altis.

Lihas ottaa myös paremmin rasitusta, kun venytetään normaaliin pituuteensa. ;) Mutta tosiaan kukin tyylillään.

Onko venyttelystä hyötyä?

Olen tehnyt työtä 10-vuotta sm-, em- ja mm-tason urheilijoiden kanssa. En ole nähnyt yhtään akillesjänteen tulehdusta, jossa pohkeen lihakset eivät kiristä. En yhtään hyppääjän polvea, jossa etureisi ei kiristäisi. En yhtään juoksijan polvea, jossa ITB ei kiristäisi. 90% ei-traumaattisista selkäkivuista johtuu alun alkaen jostain lihaskireydestä, yleensä lonkan koukistajalihasten. "Jumissa" olevat lihakset ovat aina kireät.

Eli paremmalla omatoimisella lihashuollolla ja tasapainoisella voimaharjoittelulla voitaisiin ehkäistä monta turhaa kiputilaa ja niiden kehittymistä varsinaisiksi vammoiksi.

Lajisuorituksen kannalta taas hyvästä aktiivisesta liikkuvuudesta ei koskaan ole haittaa, päinvastoin. Turha yrittää syväkyykkyä, jos liikkuvuus ei anna periksi.. ;)

Sinällään pitää myös muistaa että monipuolinen liikkuvuusharjoittelu on kaikkea muuta kuin passiivista venyttelyä. Sj-mave on vain yksi hyvä esimerkki..

Jotenkin tuntuu ettei voi olla alkuunkaan näin, mutta toisaalta muutamat treenikaverit jotka eivät venyttele yhtään, eivät ole sen jäykempiä tai lihakset sen enempää kolottelee kuin itsellänikään (venyttelen 30-60 sek per lihas treenin jälkeen)

http://www.terve.com/News_Item.2007-10-17.4444

Jos harjotteissa tehdään liikkeet suurilla liikelaajuuksilla (l. venytys tulee itse harjoitteessa) niin lihas ei juurikaan pääse kangistumaan, vaikkei sitä varta vasten venyttelisikään. Tämä on oikeastaan ainut tekijä, mikä mahdollistaa sen, ettei perus punttiäijä mene jumiin. Kaava "lyhyet liikeradat - isot painot - passiivinen lepo" on pidemmän päälle hutera yhdistelmä.

Jos harjotteissa tehdään liikkeet suurilla liikelaajuuksilla (l. venytys tulee itse harjoitteessa) niin lihas ei juurikaan pääse kangistumaan, vaikkei sitä varta vasten venyttelisikään. Tämä on oikeastaan ainut tekijä, mikä mahdollistaa sen, ettei perus punttiäijä mene jumiin. Kaava "lyhyet liikeradat - isot painot - passiivinen lepo" on pidemmän päälle hutera yhdistelmä.
Tämän takia monet painonnostajat ja lajin valmentajat eivät juuri välitä venyttelystä. Monet nostajat venyttelevät vain vähän tai ei lainkaan. Yleensä sitä vähemmän, mitä parempi nostaja. Perus punttiäijä tosin käyttää niin paljon vaatimattomampia liikelaajuksia, että pieni venyttely lienee hänellä paikallaan.

Tässä ilmeisesti venyttely tehtiin sitten hetikohta harjoittelun jälkeen? Kyllähän ne lihakset tönkköinä juuri treenin päätyttyä ovat, venytteli tai ei. Siksi suositellaankin venyttelemään pari tuntia treenin jälkeen, lämmiteltyään ensin kevyesti uudelleen. Mielenkiintoinen tutkimus, mutta yksi tutkimus suuntaan tai toiseen ei vielä maata kaada. Aion venytellä jatkossa, ja suosittelen lämpimästi muillekin. =)

Aikoinaan tuli venyteltyä 7 päivänä viikossa, useita kertoja päivässäkin. Nykysin venyttelen korkeintaan joulun kunniaksi ja sama liikkuvuus on kun sillonkin. Mutta en toki venyttelyä näe hyödyttömäksi.

Latest posts

Back
Ylös Bottom