Merkkihuoltoon vai ei (Honda CR-V)?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naksu
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä tämmöinen auto vie paikasta A paikkaan B henkilö, joka ei koskaan ole jaksanut niiden sisuskaluihin tutustua. Mulla on ollut tapana aina vaihdella autoa neljän vuoden välein, mutta meillä on nyt kaupunkiajossa isompi täyssähkö katumaasturi ja mökkimatkoja varten Honda CR-V. Ajateltiin ajaa CR-V ns. loppuun, ts. en vaihda uuteen vaikka LänsiAuto onkin soitellut perään ja yrittänyt myydä uutta tilalle. Tässä tuli nyt siten ekaa kertaa autoilijauralla se eteen, että pitää tehdä huoltoja autolla, joka maksaa yli tuon noin 600€. :D

LänsiAuton merkkihuolto löi nyt sitten eteen liitteenä olevan huoltosuosituksen. Osaakohan joku täällä sanoa paljon näissä hinnoissa on ilmaa? Jäähdytysnesteen pystyy nyt itsekin vaihtamaan. Eniten arvelluttaa nämä jotkut tulppien vaihdot yms. koska tulpat ovat suoraan siinä koneen päällä, joten en oleta näiden vaihdon kestävän kovin kauaa. Suodattimista en taas ymmärrä mitään.

Eli onko merkkihuoltoon viemisestä mitään hyötyä? Käyttävätkö kenties parempia osia? Jos vie johonkin satunnaiseen huoltoon, mistä tiedän, etteivät laita halvinta öljyä, halvimpia tulppia yms. Miten näitä huoltoja kannattaisi lähestyä. :D

Liitteet

• Screenshot 2022-09-24 at 16.52.04.webp
    Screenshot 2022-09-24 at 16.52.04.webp
    57,5 KB · Katsottu: 685
Sähän voit kilpailuttaa tuon parissa päivässä. Iske toi lista autojerryyn niin sieltä tulee pikapikaa lähialueen korjaamoista tarjoukset. Siinähän sen näkee paljon hinnoissa on ilmaa.

Sanoisin, että huolto on pääsääntöisesti parempaa merkkiliikkeessä ja ongelmia tulee vähemmän. Asentajat huoltavat ja korjaavat päivästä toiseen samoja autoja ja yleensä tuntevat kyseiset mallit todella hyvin ja tietävät mitkä paikat tarvitsevat erityishuomiota. Tämä siis mikäli korjaamo on oikeasti maks parin kolmen merkin talo. Nämä 10 merkin talot voidaan melkein lukea monimerkkikorjaamoiksi.

Tarvikeosilla tekeminen muualla voi tulla halvemmaksi, mutta itse olen huomannut, että tarvikeosien laatu vaihtelee reilusti.

Joku hyväksi tiedetty pikkupaja tekee halvemmalla ja jopa parempaa. Osat voi sopia, että millä laadulla mennään.

Autojerry ihan ok tapa kilpailuttaa.

Ei noissa autoissa nyt ihan hirveästi mitään ylitsepääsemättömän spesiaalia ole, jota hyvä pikkupaja ei pystyisi tekemään. Taitava mekaanikko pystyy tekemään jopa sellaiset työt, joihin tarvitaan jokin erikoistyökalu, ilman erikoistyökalua.

Merkkiliikkeiden vianhaku on yleensä aika suoraviivaista touhua. Vikailmoitus x-osasta -> vaihdetaan x-osa. Taitava mekaanikko saattaa käyttää jopa googlea tai tietää muutenkin, että x-osassa on jokin pieni vika, jonka pystyy halvalla korjaamaan ilman koko osan vaihtoa.

Tarvikeosilla tekeminen muualla voi tulla halvemmaksi, mutta itse olen huomannut, että tarvikeosien laatu vaihtelee reilusti.
Joissakin tarvikeosissa laatu on jopa parempaa, kuin alkuperäisosissa. Kokenut mekaanikko tietää mikä tarvikeosa on laadukas. Halpa ei useinkaan ole laadukas. Poikkeuksia toki löytyy.

Joko tulppien hinnat on karanneet aivan holtittomaksi tai sitten se polttoainesuodatin on osa pumppuyksikköä eli tankissa, sillä muuten tuota hintaa ei kyllä pysty järkevästi perustelemaan.

EDIT: äkkiseltään tuossa tarjouksessa on 1000€ töitä.
EDIT2: Sikäli kun kyseessä 2.0 vtec-kone tältä vuosituhannelta, niin yhtä tyhjän kanssa joku venttiilivälysten ihmettely.

Viimeksi muokattu:
Siis onko tuota autoa huollettu ikinä vai miksi sille pitäisi tehdä nyt kerralla about kaikki mahdolliset 10-60tkm välein tehtävät huollot? Hinta on myös aika järkyttävä ja ainakin tuo venttiilivälysten tarkastelu on aivan turha homma. Jotkut hankalat viat voi olla parempi diagnosoida ja korjata merkkihuollossa mutta ei tuollaiseen ihan perushuoltoja sisältävään hommaan mitään marmoritiskiä tarvitse. Vähän mua kyllä ihmetyttää myös mitä nuo määräaikaishuolto a+b oikein sitten sisältää jos edes raitisilmasuodattimen vaihto ei niihin kuulu.

Tuollaisen listan voisi kuvitella jos tuodaan vaikka auto ulkomailta ilman että huoltohistoriasta on luotettavaa tietoa. Mihin tuo suositus oikein perustuu että tää kaikki pitäisi tehdä?

Siis onko tuota autoa huollettu ikinä vai miksi sille pitäisi tehdä nyt kerralla about kaikki mahdolliset 10-60tkm välein tehtävät huollot? Hinta on myös aika järkyttävä ja ainakin tuo venttiilivälysten tarkastelu on aivan turha homma. Jotkut hankalat viat voi olla parempi diagnosoida ja korjata merkkihuollossa mutta ei tuollaiseen ihan perushuoltoja sisältävään hommaan mitään marmoritiskiä tarvitse. Vähän mua kyllä ihmetyttää myös mitä nuo määräaikaishuolto a+b oikein sitten sisältää jos edes raitisilmasuodattimen vaihto ei niihin kuulu.

Tuollaisen listan voisi kuvitella jos tuodaan vaikka auto ulkomailta ilman että huoltohistoriasta on luotettavaa tietoa. Mihin tuo suositus oikein perustuu että tää kaikki pitäisi tehdä?
Vissiin ei ole hydraulisilla ventiilinnostimilla ja säätö/tarkastus 40Tkm välein... ei lainkaan turha homma, jos noin. Vallankin jos meinaa ajaa pitkään.

Tuossa autossa oli huoltosopimus aikaisemmin, jolloin on tehty vain pakolliset määräaikaishuollot ja kilsoja alla 87000. Eli auto on tuotu sisään kerran vuodessa ja on nyt 5 vuotta vanha. Kallein remppa tähän mennessä taisi olla jossain 40tkm kohdalla ja se oli vähän alta 600€, mutta se meni huoltosopimuksen piikiin.

LänsiAuton huolto siis aina joka kerta kun varaa huollon suosittelee jotain huoltoja, joista osa valmiiksi valittuja määräaikaishuollon lisäksi. Nämä olivat nyt automaattisesti valittuja. Pyyhkijänsulkien vaihtokin taitaa maksaa jotain 80€ eteen ja 40€ taakse. Ne vaihdoin itse tilaamalla jotkut Boschin sulat viime talvena... ja taisi maksaa osat noin 25€ ja ovat olleet paremmat kuin Hondan vakkarit.

Oma auto on sen verran vanha etten enää käytä merkkikorjaamossa kuin joskus luetuttamassa tarkemmat vikakoodit.
Monimerkkikorjaamossa on vakkari työntekijä johon on edes jonkinlainen suhde ja oletan voivani luottaa hänen arvioihinsa. Tarkoitan sitä että kun en itse tajua autoista mitään ja halutessaan minua voitaisiin kusettaa lähes määrättömästi.

Ikävä kyllä merkkikorjaamossa olen kokenut useammin rahastuksen makua.

Back
Ylös Bottom