Menkat viimeksi huhtikuussa, raskaustesti negatiivinen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja thyer
  • Aloitettu Aloitettu
Eli tämänlaista ongelmaa pukkaa. Kuukautiskiertoni on ollut neljän vuoden ajan säännöllistä, heittoa tullut korkeintaan pari päivää. Viime keväänä tosin jäi yhdet pois, syy ei ikinä selvennyt. Nyt tämä kuitenkin on alkanut mieltä kalvamaan, kun aikaa on kulunut lähes 4kk:n verran.

On teoriassa mahdotonta olla raskaana, mutta varmuuden vuoksi olen kaksi testiä tehnyt. Negatiivisia molemmat, ei mikään yllätys sinällänsä. Ei ole myöskään mitään muuta "normaalia" syytä ( kuten stressi, painon lasku, liika urheilu ym...) Selkäni leikattiin huhtikuun alussa, ja muutama päivä leikkauksen jälkeen tulivat kuukautiseni ajallaan. Sen jälkeen ei ole kuulunut eikä näkynyt. Söin leikkauksen jälkeen kipulääkkeitä n. 4 viikon ajan, mutta tuskin ne enää vaikuttavat. En syö mitään lääkkeitä/e-pillereitä. Lääkäriin tässä ehkä pitäisi mennä, mutta paikallisessa terveyskeskuksessa on sulut päällä olleet jo jonkin aikaa, joten se on vaikeuttanut sinne menoa.

Olen kuitenkin jo hiukan panikoitumassa, joten haluan tietää: Onko muut pakkismimmit kärsineet kuukautisten selittämättömästä poisjäännistä ? Ja jos on, niin kuinka pitkäksi aikaa ovat jääneet ?

Mulla jäi keväällä menkat pois noin kolmeksi kuukaudeksi, vaikka tulleet n. 7 vuotta ennen säännöllisesti. Se oli kyllä sitä aikaa kun liikuin pirusti koulun takia + omat reenit ja söin liian vähän. Tai syömisissä meni vikaan varmasti liian vähä rasvojen saanti. En nimittäin syönyt herkkuja ollenkaan, en juuri rasvaista lihaa tai juustoa yms. Sitten kun koulu loppui ja mäsäytin herkkuviikonlopun ja siitä eteenpäin vähän isommilla kaloreilla, tuli menkat heti ajallaan. Uskon siis että tuossa oli itselläni syy. Raskaustestit myös näytti koko ajan negatiivista.

Millä tavalla syöt? Oletko alkanut kiinnittää huomiota ruokailuihin jotenkin enemmän, vaikka et dieettaisikaan? Ainakin tuo ruokavalion liian vähäinen rasva vaikuttaa hormonitoimintaan. Myös niitä kovia rasvoja tarvitaan, ei pelkästään rypsäriä :)

Syön suunnilleen samalla tavalla kun aina ennenkin olen syönyt :) Ja rasvaa saan luultavasti aivan riittämiin, siitä pitää huolta satunnainen herkuttelu ja ruokavalio yleensäkkin ! Treenaus on kyllä jäänyt pois selkäleikkauksen takia. Ekat 2kk liikuntakieltoa, nyt 2kk paljon töitä ja treenitaukoa kesän takia muutenkin, voisikohan se olla syy ? Aika kieroutunut ajatustapa ehkä, mutta olen tottunut kuitenkin sen 2-3x viikossa liikkumaan (yleensä salilla) , ja nyt on 4kk kulunut ilman että olen eväänikään liikauttanut. Liikkumattomuus on aiheuttanut minulle 3-4 lisäkiloa, jotka on tarkoitus karistaa mahdollisimman pian (ensi viikolla työt loppuu ja pääsee taas salirytmiin kiinni). Voiko tuollainen lihomismäärä vaikuttaa kiertoon ? Määrä ei ole kovin korkea, eikä tullut yhdellä rysäyksellä, joten epäilen hiukan. Mutta tavallaan toivon että se olisi syy, epätietoisuus on nimittäin kuluttavaa.

Eikai painonnousu menkkoja pois vie, varsinkin kun kyse on vain muutamasta kilosta. Onko sulla stressiä? Paha mennä kyllä sanomaan mitään tuohon... Suosittelen menoa lääkäriin niin ainakin syy selviää ja pääset huolista eroon :)

Mulla oli ja on edelleen sama ongelma, mutta mulle lääkäri sanoi, että pääasia, että ne menkat tulevat, niin kaikki on ok, vaikka tulisivatkin harvemmin. Ei mua ainakaan haittaa, ei tarvitse koko aika olla sähläämässä siteiden ja tampoonien kanssa. Mulla on tosin aina ollut näin, että en sitten tiedä mistä tuollainen yhtäkkinen katoaminen johtuu, mutta kannattaa varmistaa lääkäriltä.

Itselläni siis menkat about viisi kertaa vuodessa.

Okei, kiitos vastauksista ! Ihana saada täältä vähän osviittaa, ettei ihan pelko peräsimessä tarvitse lääkäriin mennä :)

Iso leikkauskin voi sekoittaa hormoneja, kaiketi varsinkin jos nukutetaan. Mulle on yleensä käynyt niin, että heti leikkauksen jälkeen napsahtaa menkat päälle kierron vaiheeseen katsomatta. Joku sairaanhoitaja sanoi asiaa hänelle ihmetellessäni, että se on vallan tavallista.

Jos menkkoja ei kuulu puoleen vuoteen, niin käväise gynellä ja pyydä keltarauhashormonikuuri. Kokemusta on tuostakin, että jää toviksi pois. Mulla auttoi keltarauhashormonikuuri, ei tarvinnut syödä kauaa. Pelkästään se stressi, että odotat menkkoja tulevaksi voi riittää siihen, että ne eivät tule :/

Kiitos vastauksista teille :) Kävin tutkimuksessa, ei tuntunut olevan mitään erikoista (kystia yms.) joten huomenna aamulla verikokeisiin ja keltarauhashormonikuuri päälle (7-10 pvä). Toivottavasti nyt tällä päästäisiin tästäkin ongelmasta!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom