Mave selkäpäivänä, tekniikka

Saaks kysellä (taas) tyhmiä kyssäreitä?🤣
Teen maven selkäpäivänä. Oon aina tehny maven niin, että nostovaiheessa tanko ylittää polvilinjan, vedän selällä kuorman ylös. En oo siis hirveesti (okei, yhtään) kiinnittäny huomioo siihen, että tarvii ojentaa lantio.
Nyt vasta katsoin videon jossa neuvottiin tää lantion ojennus eteen. No, koitin tehdä niin ja nosto oli ok, mutta en saanut tässä samaa tuntumaa selälle kuin tossa mun tyylissä. Painoakin vähensin reilusti mutta ei siltikää.
Ulkopuolinen ei välttämättä edes huomaa tuota eroa että teenkö loppunoston selkeesti selällä nostaen vai ojentamalla lantion, mutta itse huomaan eron.
Jos joku tästä jotain ymmärsi niin onko mun tekniikka huono?
Taustasta sen verran että löytyy välilevyn pullistumaa ja niksmakulumaa, että tärkeää olisi tehdä liikkeet hyvällä tekniikalla.

Jos sen tekee bodarimavena selälle niin sama tehdä sitten pinnoilta tai korkeilta korokkeilta ~polven korkeudelta, niinkuin tuossa kierojalan linkissä taitaa ollakin mainittu. Latsit kyllä saa helläksi millä tahansa mavella jos oikein tekee. Kunhan ei epäkkäillä koita raahata tankoa ylös vaan kaikki selässä liikkuu taakse, ei ylös. Takareisille ja pakaroille toiminee hieman paremmin RDL ja suorin jaloin veto. Kyse on silti kuitenkin vaan painotuksesta niin kaikki vedot kyllä käy joka lihakselle sormista varpaisiin. Voimanostajalta jos kysyy niin selällä vetäminen on väärin ja lantion työntäminen on oikein. Vaikutus kuitenkin tulee siitä kuormasta eikä oo niinkään pumppiliike.

Ookoo eli vois vetää selälläkin eikä se olisi ainalaskaikkirm mielestä väärin. Ehkä voin kokeilla vaihdella näitä tekniikoita ja kokeilla kiroukseltakin. Thank you!

Kaupunki
Kuopio
Pääasia että vedät. Mavessa turha hifistely ei hyödytä. Kunhan tekniikka on turvallinen. Mave ottaa koko kroppaan, veti miten tahansa. Lantion ojennus lopussa kannattaa tehdä. Saa pakarat kunnon treenin samalla. Kunhan ei niin että yliojennat selän ja olet mutkalla taaksepäin. Naisilla näkee sitä paljon. Yritetään niin sanotusti tehdä yli puhtaasti ylipitkä liikerata.

jto

AMMATTILAINEN
Eiköhän täs ole pelkästään mielikuvasta kyse ja varsinainen kropan toiminta on sama. Selällä ei sen kummemmin polvien ohittamisen jälkeenkään "vedetä" eli siellä erector spinae -ryhmässä ei kauheen suurta lihaspituuden muutosta tapahdu, vaan se tekee hommia staattisesti.

Lannesaranan työtä taas tapahtuu rutkasti eli lonkkanivelen ojentaminen on vedossa SE juttu. Ainoastaan, jos teet tietoisesti mavea, jossa alaselkäkin on pyöreä siellä lähdössä, ne mainitut selkälihakset tekee sitä varsinaista ojentamista. Tää on ok jumppaliikkeenä, muttei sovellu varsinaiseen voimailuun.

Eri asia sitten on, onko kyse maven vajaaksi jättämisestä jostain syystä eli ei vedettäis ihan ylös asti, vaan pumpattais niitä toistoja hieman vajaalla liikeradalla. Bodailuun tää on ok ja hieman varauksella voimailuunkin tietyissä tarpeissa. Edellä mainittu selän yliojentaminen taakse on kyllä huono ja ei mee aina ees kisanostona läpi, koska hartiat voi jäädä roikkumaan eteen.

Kaupunki
Helsinki
@jto , mä ymmärsin että kyse on enemmänkin siitä tavasta jossa lantio-ojennus jää vajaaksi ja nosto saadaan näyttämään valmiilta vetämällä selkä notkolle.

Eli loppuasento on semmonen fitnespyllistyksen irvikuva 😊

jto

AMMATTILAINEN
Juu voipi olla. Olis näppärää nähdä videot kummastakin versiosta, niin tietäs, mitä tarkemmin ajetaan takaa. Eihän se ihan loppuosa bodailun kannalta kovin kriittinen ole, mutta voimailupuolella hyvinkin.

@jto vähän vaikea selittää mitä tuolla tarkotan eikä välttis sitä eroa videoista huomaa. Kukaa ei oo koskaa sanonu et mun mave näyttäs huonolta, päinvastoin. Ehkä kyse on mun kohalla enemmän siitä, mihin lihakseen keskitän ajattelun ja se on selkä. En ajattele sitä lantion ojennusta yhtään. Ja nyt ku sitä ajattelin, tuntuma selässä ei ollu yhtä hyvä.
Yliojennukseen mulla ei mee ja selkä pysyy suorana. Jalkojen ei tarvisi hirveesti olla mukana koska tää on tosiaan selkäpäivänä mulla.
Anyway, jos lopputulos kuitenki suht sama, jatkan tällä omalla tyylillä kun se tuntuu toimivan. 😃

IVa

Kaupunki
Oulu
Eikös se noilla askelmerkeillä kannattaisi sitten tehdä räkkivetona eikä maasta. Yläasennossa lavat yhteen, maksimisupistus, ns. aktiivisesti yläselkää käyttäen.

Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Etukyykky/mave, kumpi eka? Treeni 18
RRmax esim. kuula, tempaus, työntö, mave, kyykky ym. Treeni 2
Mave jumissa? Treeni 3
Kyykky/mave/penkki toisto- ja sarjamäärät Treeni 10
Porukan erot painoissa: ohp niskan takaa/edestä sekä perus mave/sumo Treeni 14
Pukilta vedon vaikutus maveen Treeni 36
Riittääkö koko jalkatreeniksi mave + hilavitkuttimet? Treeni 24
Kyykky menee kieroon??? (ja näköjään Mave) Treeni 23
alaselän pumppi kyykyssä/mavessa Treeni 10
Mave ja alaselkä Treeni 83
Kuinka tehokas liike mave suorin jaloin on alaselälle? Treeni 30