Matkavakuutukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 5830
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 5830

Enpäs tiiä onko tää nyt uuden threadin arvoinen otsikko, mut poistakaa, jos vastaava keskustelu jo on. Eli mitä kautta porukalla on matkavakuutukset? Ammattiliitothan tarjoaa jotain kaupanpäällisiä, mut ootteko ottanu jotain lisävakuutuksia? Ja mistä saa edullisimman toistaseks voimassa olevan matkavakuutuksen. Koitin tehdä hintavertailua, mut on aika tuskastuttavan hidasta, kun joutuu täytteleen ne lomakkeet yksityiskohtaisesti henkilötunnuksesta lähtien ja käymään läpi sivukaupalla lappuja enneku pääsee kohtaan hinta....

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja mistä saa edullisimman toistaseks voimassa olevan matkavakuutuksen.

Ei tohon voi oikein vastata mitään kun ei tiedä millaisesta matkavakuutuksesta on kyse. Millaiset korvaussummat eri vahinkotapauksissa, vakuutetaanko matkatavarat jne. Yleensä kannattaa ottaa sieltä mistä muutkin vakuutukset niin saa keskittämisalennusta.

Mulla on nykyään liiton kautta tuleva matkustajavakuutus Ifistä, lisäksi luottokorteissa on matkavakuutukset jos matkan maksaa niillä.

Ei tohon voi oikein vastata mitään kun ei tiedä millaisesta matkavakuutuksesta on kyse. Millaiset korvaussummat eri vahinkotapauksissa, vakuutetaanko matkatavarat jne. Yleensä kannattaa ottaa sieltä mistä muutkin vakuutukset niin saa keskittämisalennusta.

Mulla on nykyään liiton kautta tuleva matkustajavakuutus Ifistä, lisäksi luottokorteissa on matkavakuutukset jos matkan maksaa niillä.

Mä olen muutamat vertailut tehny ja todennu et hankalaa on juu. Matkatavaroille vakuutusta lähinnä aattelin ja jos matka peruuntuu/keskeytyy tai sattuu joku sairastuminen. Mulla on vapaa-ajanvakuutus ja kotivakuutuskin korvaa jotain. On kyllä veemäistä. Pitäs varmaan soittaa omaan vakuutusyhtiöön, missä mein auto- ja kotivakuutuskin on ja kysyä sieltä.

Toi tummennettu kohta, mitä häh? En oo tollasesta kuullukkaan. Visalla oli joskus joku tarjous et jos maksaa visalla jonkun tavaran, niin siinä on kolmen kuukauden rikkoutumistakuu, mut mistään matkavakuutuksesta en oo kuullu ikinä.

Mun pitäis ilmeisesti kaivaa vakuutusyhtiön paperit ja Visan ehdot taas jostain ja kertailla vähäsen ehtoja. Sen nyt tietää, et jos vaan onneensa luottaa niin jotain sattuu ihan varmasti.

Toi tummennettu kohta, mitä häh? En oo tollasesta kuullukkaan. Visalla oli joskus joku tarjous et jos maksaa visalla jonkun tavaran, niin siinä on kolmen kuukauden rikkoutumistakuu, mut mistään matkavakuutuksesta en oo kuullu ikinä.

Mulla on Sampo pankin myöntämät Visa Gold ja MasterCard Gold, noissa on molemmissa AIG:n matkavakuutus jos matkasta vähintään 75 % on maksettu ko. kortilla. Ei siis varmaankaan ihan tavallisessa Visassa ole matkavakuutusta, mutta muidenkin pankkien/luottokorttifirmojen "erikoisemmissa" korteissa on noita AIG:n vakuutuksia.

Edit. Ehdottomasti kannattaa aloittaa pyytämällä tarjous omasta vakuutusyhtiöstä.

Jos haluaa pelata varman päälle vakuutuksissa, niin kannattaa huomioida, että joku ambulanssikuljetus hoitajineen saattaa maksaa vaikkapa jostain Kauko-Idästä noin 100 000 euroa.

Ja arkkukotiutuskin kuoleman sattuessa maksaa aika tavalla. Se on sitten eri asia, onko millään enää mitään väliä kuoleman jälkeen - paitsi ehkä omaisille.

Sit jos on kotivakuutus, niin kantsii huomioida, että se saattaa korvata kadonneet matkatavarat, jotta ei siis maksa turhaa päällekäisiä vakuutuksia. korvausthan ei saa kuin yhdestä vakuutuksesta. Itse en vakuuta koskaan erikseen matkatavaroitani. Ainoastaan itseni.

Sit jos on kotivakuutus, niin kantsii huomioida, että se saattaa korvata kadonneet matkatavarat, jotta ei siis maksa turhaa päällekäisiä vakuutuksia. korvausthan ei saa kuin yhdestä vakuutuksesta. Itse en vakuuta koskaan erikseen matkatavaroitani. Ainoastaan itseni.

Tota mäkin kattelin ja muistan et miehen työpaikan kautta otettu matkavakuutus ei joskus korvannu varastetussa lompakossa olleita rahoja, mut kotivakuutus korvas ne.

Mä en usko, et mun vapaa-ajanvakuutus on voimassa ulkomailla (pitää tarkistaa), joten tarviin varmastikin just tollasen matkavakuutuksen itteeni koskemaan. Yhdessä kolarissa olleena olen muuttunu varovaisemmaksi, kun on tajunnu, et jotain ihan oikeesti voi sattua.

Nuo kertamatkavakuutukset on niin halpoja ettei niillä kannata sen kummemmin päätään vaivata. Ota sieltä missä on muutkin vakuutukset. Nykyään kertamatkavakuutuksen pystyy monelta yhtiöltä ottamaan suoraan netistä. Mulla on itellä jatkuva matkavakuutus ja maksaa muutaman kympin vuodessa.

Meillä tapiolassa kaikki vakuutukset ja siihen päälle viellä aina vuosittainen matkavakuutus. Muistaakseni jotain 40€/per hlö ja varmasti vakuutettu yläkanttiin esim. omaisuus. Ja tuosta sitten kaikki kanta-asiakas/jne alennukset pois. Ja eipä tarvia miettiä sitten lähdön hetkellä että onko vakuutus voimassa.

Nuo kertamatkavakuutukset on niin halpoja ettei niillä kannata sen kummemmin päätään vaivata. Ota sieltä missä on muutkin vakuutukset. Nykyään kertamatkavakuutuksen pystyy monelta yhtiöltä ottamaan suoraan netistä. Mulla on itellä jatkuva matkavakuutus ja maksaa muutaman kympin vuodessa.

Jos matkustaa harvoin, niin tämä on varmaan ihan ok vaihtoehto. Olen ymmärtänyt, että Eurooppalainen on aika hyvä. Itse kuitenkin matkustan ulkomaille 3-5 kertaa vuodessa, joten katson parhaimmaksi pitää vakuutuksia koko ajan voimassa.

Vielä itseäni toistaakseni sekä lainatakseni laitan tähän otteen kirjoituksesta, jonka olen kirjoittanut muualle ennen Indonesian matkaani...

"Soittelin tossa äsken ulkoministeriöön, kun tein matkustusilmoituksen ja siinä turinoinnin lomassa tämä virkailija neuvoi matkavakuutuksen osalta siten, että hän kehoitti ottamaan sellaisen vakuutuksen, joka sisällyttää tarvittaessa ambulanssikuljetuksen kohdemaasta Suomeen.

Sellainen maksaa esim. Thaimaasta Suomeen noin 100 000 euroa!!! Jos tuollaista vakuutusta ei ole, niin summaa yritetään alkaa kyselemään itseltä tai omaisilta. Viime kädessä asiasta neuvotellaan oman kunnan kanssa, joka vastaa asukkaittensa terveydenhuollosta.

Heti tämän jälkeen soitin omaan vakuutusyhtiööni (If) ja tarkistin asian. Onneksi minulla on oman liiton kautta matkavakuutus, jossa on mukava matkaturva, joka kattaa moisen. Ei siis välttämättä heti automaattisesti vahingon tapahduttua, mutta (luonnollisesti) kovien neuvottelujen jälkeen. Todennäköisesti kuitenkin taistelisivat vastaan... Mikä "yllätys" vakuutusyhtiöltä...

Kysyin ulkoministeriöstä myös arkkukotiutuksen hintaa (eli jos kuolisin kohdemaassa) ja jos nyt muistan oikein, niin esim. Thaimaasta se taisi olla 10 000 euroa.

On siis olemassa matkatavaravakuutus, joka kattaa vain tavaroille aiheutuneet vahingot, kuten varkaudet/katoamiset/viivästykset jne. Ja sitten matkustajavakuutus, joka korvaa henkilölle tapahtuneet vahingot kuten sairastumiset, tapaturmat, matkan peruuntuminen, koneesta jääminen jne.

Luonnollisesti vakuutusehdot vaikuttavat siihen, mitä korvataan ja mitä ei. Usein ihmiset puhuvat virheellisesti pelkästä matkavakuutuksesta (myös minä). kannattaa huomioida myös se, että onko nämä vakuutukset voimassa ulkomaiden lisäksi myös kotimaiden matkoilla.

Ulkoministeriön virkailija suositteli myös Euroopassa matkaileville sellaista eurooppalaista sairausvakuutuskorttia, joka toimii kaikissa EU-maissa. Sillä saa kuulemma käyttää noissa maissa terveyspalveluja samalla hinnalla kuin paikallisetkin yms. Toisaalta matkavakuutuksen takia käyttäisin todennäköisesti yksityisiä palveluja, mutta saattaisi niistäkin saada ehkä jonkun hyödyn silti.

Tässä linkki: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/N...MH?OpenDocument "

Sit katsii tietty muistaa, että erilaiset kotimaassa otetut vakuutukset eivät välttämättä korvaa matkalla tapahtuneita vahinkoja, jotka ovat aiheutuneet jonkun hiukan "rajumman" kokeilun seurauksena, esim. sukellus, koskimelonta, moottoriurheilu, kiipeily, erilaiset ilmassa tapahtuvat liitelyt... Yleensä tämän tyyppisiä juttuja varten tulee ottaa lisävakuutus. Joillain näitä tapahtumia/retkiä järjestävillä tahoilla saattaa kyllä olla omat vakuutuksensa, mutta toisaalta niitä voi olla hankalaa lähetä hakemaan itse, jos firmat sekä vakuutusyhtiöt ovat ulkolaisia.

Kannattaa myös huomioida vakuutukset silloin, kun vuokraa ulkomailla moottoriajoneuvon. Kaikissa paikoissa vakuutukset eivät sisälly hintoihin.

Vakuutusyhtiö voi evätä korvauksen myös silloin, jos sairaus on aiheutunut alkoholin, huumeiden tai lääkeaineiden väärinkäytöstä.

Kirjoitin nämä neuvot uuden Matkaopas-lehden (5/2009) "älä kohella kaukomailla" -juttua lainaten.

Jos matkustaa harvoin, niin tämä on varmaan ihan ok vaihtoehto. Olen ymmärtänyt, että Eurooppalainen on aika hyvä. Itse kuitenkin matkustan ulkomaille 3-5 kertaa vuodessa, joten katson parhaimmaksi pitää vakuutuksia koko ajan voimassa.

Plus että ainakin meillä tuo vakuutus on voimassa kotimaassakin tai vaikka tallinassa käydessä.

Pitäisi varmaan tarkistaa oma vakuutus mutta muistelisin että siinä on nuo kaikki matkatavara/häviämis/keskeytymis jne voimassa. Sekä sitten sairastumis tapauksessa hieman korotettu että varmasti pääsee kunnon hoitoon. Joka vuosi tulee tapiolasta sellainen vakuutuskortti jossa on tiedot sekä pitkä lista eri maiden sopimus hoitopaikoista.
Mutta tuo kuoleman tapaus vakuutus? Mitä iloa siitä itselle on että on vakuutettu pirun suuresta summasta jos kuolee? No oikei omaiset voi olla tyytyväisiä että on lähempänä hauta mutta emännän kanssa sovittu että sitä ei murehdita jos jonnekin indokiinaan kuolee ja sinne jää...

Plus että ainakin meillä tuo vakuutus on voimassa kotimaassakin tai vaikka tallinassa käydessä.

Pitäisi varmaan tarkistaa oma vakuutus mutta muistelisin että siinä on nuo kaikki matkatavara/häviämis/keskeytymis jne voimassa. Sekä sitten sairastumis tapauksessa hieman korotettu että varmasti pääsee kunnon hoitoon. Joka vuosi tulee tapiolasta sellainen vakuutuskortti jossa on tiedot sekä pitkä lista eri maiden sopimus hoitopaikoista.
Mutta tuo kuoleman tapaus vakuutus? Mitä iloa siitä itselle on että on vakuutettu pirun suuresta summasta jos kuolee? No oikei omaiset voi olla tyytyväisiä että on lähempänä hauta mutta emännän kanssa sovittu että sitä ei murehdita jos jonnekin indokiinaan kuolee ja sinne jää...

Onkohan se niin, että kotiinkuljetuskustannukset kuolemantapauksessa korvataan aina jopa silloin kun kyseessä on vaikkapa itsemurha…eihän silloin tarvita kertakorvausta kuolemantapauksessa. matkavakuutus

Nuo listat hoitopaikoista löytyy myös vakuutusyhtiöiden kotisivuilta

Kannattaa oikeasti ottaa matkavakuutus, joka korvaa sinulle itselle tapahtuneet jutut. Ja vakuutusta ottaessa kannattaa tsekata, mitä matkavakuutus kattaa ja minkäarvon edestä. Joku ambulanssikuljetus saattaa maksaa helposti jostain Euroopasta vaikkapa sen 50 000 euroa, saati mitä sesitten maksaa Euroopan ulkopuolelta. Tai kuljetus sinkkiarkussa.

Jo tämä alla oleva juttu olisi tapahtunut EU-alueen ulkopuolella, ei Euroopan unionin sairausvakuutus korvaisi edes sairaalakuluja. Ymmärrän kyllä "Sirun" huolen, mutta nämä asiat olisi varmasti kannattanut miettiä jo etukäteen, eli jos jotain sattuisi...

Matkatavaravakuutus taas korvaa omaisuudelle aiheutuneet vahingot ja se on eri asia kuin matkavakuutus (kaikki eivätvälttämättä tiedä tätä). Usein matkatavaravakuutus sisältyy kotivakuutukseen.

ILTALEHTI 18.09.2013:

"Tamperelainen Siru, 30, oli kesäkuussa lomamatkalla Pariisissa poikaystävänsä kanssa, kun hän joutui vakavaan onnettomuuteen pudotessaan useiden metrien korkeudesta.

Nyt syyskuun puolivälissä Sirun vammat ovat jo paranemaan päin. Hän makaa kuitenkin yhä samassa Hôpital Européen Georges Pompidou -sairaalassa, eikä kotikaupungissaan Tampereen yliopistollisessa sairaalassa, jossa hänelle olisi Iltalehden tietojen mukaan jo paikka varattuna.

- Kukaan ei ole kertonut minulle, miksen voi päästä jo kotiin. Epätietoisuus on pahinta, uupunut nainen kertoo puhelimitse Iltalehdelle.

Yhtä epätietoisia ovat myös Suomessa hätääntyneinä odottavat omaiset. Paksu kielimuuri tekee omatoimisen selvittelyn hankalaksi, mutta myöskään ulkoministeriöstä tai Suomen Pariisin suurlähetystöstä ei osattu tiistai-iltana tarkalleen kertoa, missä mättää.

Sillä aikaa kun viranomaiset ihmettelevät epätavalliseksi myöntämäänsä tilannetta, Siru potee koti-ikävää ihmiskontakteinaan ainoastaan ranskaa puhuva hoitohenkilökunta. Suurlähetystön edustajat ovat käyneet vierailulla, ja läheiset saavat yhteyden puhelimitse - mikäli selviytyvät läpi sairaalan yleensä vain ranskaksi palvelevasta vaihteesta.

Ei matkavakuutusta

Iltalehden tietojen mukaan Sirua hoitava ranskalaislääkäri ei ole vielä kirjoittanut hänelle lentolupaa. Ilmeisesti tarkoitus on pitää Siru Pariisissa niin kauan, kunnes hän pystyy istumaan ja näin ollen matkustamaan kotimaahansa tavallisella reittilennolla.

Jumiutumisen taustalla on se, ettei Sirulla ole matkavakuutusta. Euroopan unionin sairausvakuutus kattaa hoitokulut, muttei sairaalasiirtoja.

- Kumpikaan sairaala ei ole korvausvelvollinen matkakustannuksista, Kelan rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteen päällikkö Noora Heinonen kertoo.

- Hoito korvataan, mutta omin avuin on päästävä pois, hän tiivistää.

Paluumatka jää siis Sirun itsensä maksettavaksi, eikä vähävaraisella naisella ole rahaa paarikuljetukseen. Hänen on todennäköisesti päästävä omille jaloilleen tai vähintään pyörätuoliin, ennen kuin kotiinpaluusta voi edes haaveilla.

- Minulle ei ole annettu mitään arviota siitä, milloin pääsen kotiin. Neljän viikon päästä kai katsotaan, voiko tuon häkkyrän ottaa pois jalasta, titaaniruuvit selkäänsä ja jalkaansa saanut Siru kertoo.

Jopa vuosia?

Noora Heinosen mukaan teoriassa on mahdollista, että ilman matkavakuutusta ulkomailla sairastunut tai loukkaantunut suomalainen joutuisi jäämään vieraan maan sairaspetiin jopa vuosiksi.

- Säädöksissä ei ole takarajaa hoitoajalle ulkomailla, mutten ole aiemmin kuullut näin pitkästä jaksosta, hän sanoo viitaten Sirun tapaukseen.

Heinonen arvioi, että pariisilaissairaala ja TAYS voisivat halutessaan tehdä keskinäisen sopimuksen Sirun siirrosta ja siitä, kuka kulut kuittaa. Myös suurlähetystöstä kerrotaan, että siirroissa tehdään joskus sairaalakohtaisia sopimuksia.

Nämä tiedot tuskin lohduttavat Sirua, joka "juhli" 30-vuotispäiväänsäkin kaukana sairaalasängyn vankina kaukana rakkaimmistaan.

HILKKA KARVONEN
hilkka.karvonen@ilmedia.fi
"

Lähde: Suomalainen Siru viruu pariisilaisessa sairaalassa | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Kannattaa myös tsekata, ettei korvaussummissa ole ylärajaa. Ilmeisesti ainakin joidenkin liittojen kautta tulevissa matkavakuutuksissa näin voi olla. Eräälle pariskunnalle kävi niin, että heidän vakuutuksessaan tuli korvausraja vastaan kun lapsi sairastui vakavasti ja joutuivat lopulta pulittamaan n. 100 000€ omasta pussista hoitokuluja ambulanssilentoineen.

tänävuon ainakin pohjolal on tullu se suppeempi matkavakuutus alle 30e mut tietty ikä/sukupuoli vaikuttaa vakuutuksen hintaan.meilläkin mun on 1e vähemmän kun isännän vakuutus

Kertokaapa et mistä saa hyvän kohtuuhintaisen matkatavaravakuutuksen. Kiinnostais kovastikin ottaa semmoinen, minkä piikkiin saa ostettua tavaraa mikäli matkatavarat on muutaman tunnin myöhässä. Lisäks sais useimmiten paskotun kännykän tilalle uuden nolla omavastuulla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom