Matkakertomus: Tour de Europe vol 2: Porsastellen euroopassa, Esterin kosto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TJJ
  • Aloitettu Aloitettu

TJJ

Status sine musculis
AMMATTILAINEN
Liittynyt
28.8.2002
Viestejä
29 243
Kaupunki
Ääsjoki
2 vuotta sitten tapahtui tämä: Mopolla Monacoon ja takaisin.

Polte euroopan matkailuun jäi parin vuoden kaukaisempien matkojen jälkeen tehtiin toinen kierros. Ajatuksena pari paikkaa käydä katsomassa uudestaan edelliseltä reissulta ja käydä ainakin Nürburgringillä ja sattuneesta syystä Porsche museo Stuttgartissa ja Top Gearin S10E01 jakson innoittamana Davos-Stelvio välillä. Mopollahan käytiin jo Col de Turinilla. Hyvin auto pitoinen reissu tiedossa.

Saksaan pääsy vaihtoehdoista päädyttiin laivalla tukholmaan ja ruotsin läpi ja takaisin samaa reittiä vaihtoehtoon. 8.6 lähdettiin Turusta ja samaan paikkaan päädyttiin 24.6. Lisäksi vielä ajelut etelä-pohojanmaalle.

Kulkupelinä Saksalaista tuotantoa oleva "Hot-Hatch" tyyppinen auto, joka vetää mukavasti matkustajat ja matkatavarat.
full


Eli lähtö tapahtui turusta missä ei ollut lönköttävää Myllysiltaa kummempaa uutta. Siispä kebu naamaan ja auto laivaan.
full

:kuola:

full


Tukholmaan laiva saapuu paikallista aikaa klo 6 tienoilla ja meillä oli suunnitelmana rykäistä samantien Saksaan asti. Lyypekissä vierailtiin viime reissulla ja todettiin se soveliaaksi pysähdyspaikaksi nytkin. Hotelli oli varattu joitain päiviä aiemmin.

Pirteä näky heti aamusta ajotietokoneessa.
full


Ruotsin läpi ajeltiin käytännössä vain tankkauksille ja eväälle pysähtyen. Vaikka sinänsä matkan varrelle osuu ainakin yksi kohtuu kauniin näköinen paikka. Vättern-järven rannikko.
full


Kuten kuvasta huomaa pilvet synkkenevät, mikä olikin osa matkan teemaa. Sateenjumala Esteri oli jostain syystä varsin pahana ja aika usein kelinäkymä oli tämä.
full


Tuossa ruotsin puolella vasta alko huomaamaan mikä on autonavin potentiaali, jos sen mahdollisuuksia hyödynnetään. Tietyöt, ruuhkat yms tulee näkyviin ja navi automaattisesti reitittää niiden ohi.
full


Noh, matka eteni, sillan yli tanskaan. Kevyet 39e autolta.
full


Tanskassa sitten rysähti. Motaria pitkin oli tarkoitus ajaa pysähtymättä maan läpi. No eipä kyllä pysähdyttykkään vaikka moottoritiellä lensi vastaantulevien puolelta joku noin metrin halkaisijaltaan oleva muovikiekko, roskapöntönkansi tms, en saanut väistettyä ja osuma tuli. Etupuskurista konepellin yli tuulilasiin.
full


Onneksi vahingot tuli kartanlukijan puolelle ja osa tuosta sotkusta oli vain sitä muovia, joka lähti hinkkaamalla pois. Mutta vaihtoon tuulilasi menee heti juhannuksen jälkeen. No matkaa se ei hidastanut. Tanskasta matkaa jatkettiin Rödbystä Puttgardeniin laivalla joka oli tuttu jo viime reissulta. Autolla 71e, noin tunnin matka. Missä välissä ehtii syömään ja käydä tekemässä turhia ostoksia. Namnam.
full


Saksan puolella soiteltiin Lyypekin Porsche huoltoon ja kysytiin onnituuko tuulilasin vaihto kiireellä. Ei, mutta kun lasi oli vain säröillä, niin saa ajaa niin lujaa kuin haluaa. Homma selvä ja ajetaan sitten. Lyypekistä löytyi varattu hotelli, joka oli luokassa ihan jees. Iso huone ja hyvä näköala.
full


Vessan ikkunasta oli huikeat näkymät.
full


Kaupungille kävellen syömään ja parit ostokset tekemään. Kaikki oli ennallaan. Kirkon vieressä istuva pirukin oli entisellään.
full


Euroopassa tyykkäävät ranskanpotuista. Niin minäkin. Erityisesti niistä paksuista pötköistä mitä tarjoillaan majoneesin kanssa. :kuola: Aina kun tuli eteen, niin piti ottaa tötteröllinen.
full


Muuten päivä oli aika pitkälti siinä. Vähän katseltiin paikkoja ja muutama foto otettiin.
full


full


full


full


Hotelliin päästyä alkoi vaihteeksi satamaan. Ukkonenkin jyrisi. Tästä tuli vähän reissun teema. Kokonaisuudessaan sateettomia päiviä oli 2.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saanko tulla mukaanne seuraavalle matkalle? Ilmainen kuski tarjolla jos maksatte makkaraperunat 50km välein!
 
Saanko tulla mukaanne seuraavalle matkalle? Ilmainen kuski tarjolla jos maksatte makkaraperunat 50km välein!

Hmm.. Makkaraperunat 50km välein...tekee reilut sadat makkaraperunat parissa viikossa. Et taitaisi ainakaan loppumatkasta mahtua enää 2 paikkaisen auton kolmanneksi kyytiläiseksi..
 
Lyypekistä oli suunniteltu vielä siirtyminen Kölniin mihin oli varattu hotelli pariksi yöksi. Ennen lähtöä varasimme noin 4 ensimmäistä hotellia valmiiksi, sitten vähän jaksamisen mukaan aina päivän tai pari ennen päätettiin mihin mennään.

No Kölniin ajelussa ei ihmeempää. Kerrataan vielä.. Saksan moottoriteillä joko on rajoituksia tai sitten ei. Ja kun ei ole, niin ei ole. Silloin yhdellä kaistalla ajetaan rekkojen kanssa, toisella 100-140km/h, mahdollisella kolmannella sitten sitä lujempaa. Liikenne sujuu vaihtelevasti mun vähäisen kokemuksen mukaan. Voinee sanoa, että jos henkilöautolla ajelee paljonkin alle 140, niin tahtoo jäädä jalkoihin. Jos ajelee tuollaiset 150km/h, niin saa mennä aika rauhassa, kunhan muistaa vilkuilla peileihin. Jossain pätkillä pystyi ajamaan kohtalaisia pätkiä vakionopeudensäädin asetettuna 170-180km/h, eikä montaa ohittajaa enää löydy. Toisin kun helposti ajatellaan, niin kokoajan ei ferrarit ja muut superautot ole menossa ohi. Meidän ajojen aikana kerran tuli SLS mersu aika lujaa perästä, päästettin ajamaan latua ja seurailtiin muutama kilsa tuollaista 250km/h vauhtia, kunnes itsesuojeluvaisto puuttui ruuhkatiellä peliin. Juuri muita selvästi "täysiä" ajavia ei tullut. Yleensä se lujaa ajaminen kostautuu sillä, että joku vaihtaa kaistaa ohittaakseen ja ajaa joku 160km/h, jolloin sen perä lähetyy itseä jotain 60km/h. Eli melkoisen tökkivää menoa on, tai sitten tietyöt katkaisee menon. Pääasiassa oma ajo tapahtui siinä 150-170 nopeuksissa, sillä sai tasaisimman menon ja kulutus pysyi "kohtuullisena", eli saksan motareilla tuollaisessa 11l/100km lukemissa. Vrt 9,1l/100km ruotsin moottoritiellä.

No mutta sille.
full


Kölnissä oli :4: "design hotelli" varattuna, kahdessa päivässä noin 1500km, niin vähän parempi sänky ja fiilis on paikallaan. Design tuntuu tarkoittavan minimalismia nykyään.
full


full


full


Kölnissä on kuuleman mukaan kirkko. Hotellista katsottiin, että tuolla on joku torni ja sinnepäin. Rautatieaseman läpi (ja tötterö pottuja) ja käänös vasempaan.
full


Melko vakuuttava näky ihan rautatieaseman vieressä. Netistä voi lukea tarkemmin historiaa, mutta iso kirkko, rakentaminen kestänyt eri vaiheissaan muutaman sata vuotta.

Piha ja kirkko melko täynnä turistia.
full


full


Mikä tuo sitten kerjäläiset paikalle.
full


Ja musikantit. Ihan hyvä poppoo itseasiassa.
full


Kirkko on siis iso.
full


Koritselut on kohdillaan. Jälleen huomaa joku arkkienkeli teurastamassa paholaista (oikea laita). Sekä keskimmäisen jäppisen lemmikki possu.
full


Sisällä sitä perinteistä. Lasimaalausta.
full


full


Moderni, pikselöity versio.
full


Detailija.
full


Lattiakivetyksiä unohtamatta.
full


Ja erinäisiä arkkuja. Aika monella koirahahmot jalkopäässä.
full


Ja kaikkea muuta.
full


full


Huomaa pääkallo.
full


full


full


Tässä arkussa pitäisi olla 3 itämään tietäjän maalliset jämät.
full


Tälläisen kolkuttimen laitan omaankin oveeni.
full


Toiseen torniin pääsee ihastelemaan maisemia. Vain 533 porrasta ylös. Ja alas. Mars. Maksaa jotain euroa ja aarrekammioon kans.
full


Tornissa on koristeluja tietysti vaikka kuinka ja paljon. Esim tämä kana, joka näkyy tornin sisäpuolelle ainoastaan. Joskus mietin, että mikähän senkin funktio on..
full


Aarrekammioissa on reliikkejä, käätyjä, riepuja, koruja jne. Erikoinen tapa mielestäni nämä reliikit. Joku mukava piispa tms kuolee, niin keitellään sen luut ja levitetään ympäriinsä.. Toki arkut on komeat.
Detaileja yhdestä.
full


full


Muuten Köln on aika rauhallinen paikka. Esim vanhan kaupungin tori.
full


Arkeologiaa menossa raatihuoneen vierellä.
full


Paikalliset nauttii oluensa 2dl lasista, Kölschiä. Ja lounaaksi yllättäen jotain makkaraa ja pottuja.
full


Illalla piti mennä leikkimään kameran kanssa. Rautatiesillan yli. Ja paikallisilla on jännä tapa. Ilmeisestikkin rakastavaiset käy viemässä sillalle lukon, missä yleensä nimet ja pvm, joskus lisänä pikkulukkoja tai tutteja. Menomatkalla niitä oli jonkin verran.
full


Awwww.. :haart:
full


Paluumatkalla mentiin toista puolta. Lukkoja oli "hieman".
full


Sillalla oli myös taidetta.
full


Mutta miksi silta ylitettiin..
full


full


full


Paluu hotellille.
full


Bruce Lee ei ole kuollut.
full


Nuo kirkon detailit jaksaa ihmetyttää mua. Tokihan gargoylet yms paholaiset ymmärtää. Mutta mites tämä?
full


Komea skootteri jollakin. Katso ohjaustankoa.
full


Noh. Tuolla siis yövyttiin pari yötä ja syötiin useammat makkaraperunat, ostettiin Kölnin vettä jne.

Matka jatkuu moottorin pärinän merkeissä.
 
Seuraavana ehkä allekirjoittaneen pääkohde. Nürburgring.

Ajomatkassa ei ihmeempiä, ringin läheisyydessä mahtavia mutkateitä.

Jos joku ei tiedä, niin modernin moottoriradan lisäksi tuolla on yksi harvoista saksan maksullisista, julkisista teistä. Nordschleife. Eli käytännössä reilut 80v sitten rakennettu 20,8km pitkä moottorirata. Periaatteessa yleistä tietä, mutta maksaa. Liikennesäännöt teoriassa pätee, kierrosajan ottaminen kiellettyä (lol), ohittaminen vain vasemmalta, nopeusrajoituksia parissa paikkaa. Turistipäivänä saa tulla omalla autolla, mopolla tai vaikka kuorma-autolla tietä ajamaan. 1 kierros 22e, sarjalippuja halvemmalla. Tuo rata kiertää Nurburgin kaupungin ympärillä. Joten kaupungin suonissa kiertää lähinnä bensa.

No mutta hotelli siis oli ja löytyi paikaltaan.
full


full


full


Hotellin pihalla R8 audeja, Porscheja, Corvettea jne..

Radan päärakennukselle oli matkaa ehkä kilometri.
full


Jos on moottoriurheilun fani, niin löytyy jos jotain ostettavaa tuolta kaupoista.
full


Tuolla on myös jonkinlainen museo. Lähinnä kilpa-autoja.
full


full


full


full


full


full


full


Paikalla myös BMW:n "4D elokuvateatteri", eli 3D teatteri, missä katsotaan jotain leffaa autokisoista ja kun sataa, niin katosta ruiskitaan vettä päälle. lol.

Illalla Nordschleife aukesi yleisölle, mutta oli vähän märkä. Ostin silti 4 kierroksen lapun (75e) ja ajettiin pari kiekkaa. Illalla syömään ja aamulla oli poikkeuksellisesti kuivaa, joten heti radalle. Pohjoislenkin portille oli matkaa hotellilta noin 1,5km.

Ajettiin pari kiekkaa. Kuviahan tuolla ei saa kierroksella ottaa, tai aikaa, tai videota. Otin siis videota. Linkki videoon myöhemmin.

Autoista kiinnostuneille unelmapaikka. Kärryä on jokaisesta hintaluokasta ja mallista. Jos tuolla haluaa autollaan erottua niin alla tarvii olla jotain Aston Martinin tai Lambon tapaista. Lamboja bongattiin koko reissulla vain 1, ringillä. SLS mersuja ainakin 3. Ferrareita kymmenkunta, ämmä pemareita ja AiäMGei mersuja lukemattomia. Porscheja ei pystynyt laskemaan. Paitsi Caymanneja, meidän auton lisäksi tasan 2 bongausta.
full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


Pirun lujaa paikalliset tuolla ajaa. Minit ja vanhat fiatit menee lentäen ohi, kun itse ei tunne rataa yhtään ja pelkää autonsa puolesta. No alle 11min meni kierros, lol.

Ennen häipymistä käytiin vielä tsekkaamassa Nurburgin linnaa. Sisään ei päässy, remppa menossa.
full


full


full
 
Tarina jatkuu. Ringiltä siis lähdetään ajamaan ja nyt suunta on Ranska, Alsace. Eguisheim, missä käytiin jo 2v sitten pikavisiitillä. Nyt on tarkoitus viettää jopa yksi yö tässä pikkukaupungissa.

Niin, Ranskassahan me jo ollaan..
full


Yllätysyllätys perille päästessä alkaa satamaan. Hotelli löytyi heti kaupungin laidalta ja auto saatii kirsikkapuun varjoon hotellin takapihalle säilöön. Ranskalainen savuton hotellihuone haisee röökiltä vain muutaman tunnin kun suihkii hajunsyöjää pari kertaa huoneen täyteen.

Jotku markkinat on kylässä menossa, mutta kaikki myyjät ja asiakkaat katoavat aika pian kun sade jatkuu ja jatkuu ja yltyy pikkuhiljaa. Mitäpä sitä suomalainen sitten voi kuin kierrellä sateessa ja kuvailla tyhjiä katuja.

full


full


full


full


full


full


full


full


full


Huomaa taas pääkallo ja kärme.
full


Makkarakoju oli auki. Jos minkälaista enemmän ja vähemmän haisevaa nakkia oli tarjolla. Ostettiin yksi.
full


Tuo kylähän on siis täynnä viinin tuottajia, viljelmät ympäröi kylää. Käytiin parissa paikassa maistelemassa ja ostettiin vähän viiniä. (vähän = 11pulloa)
full


full


Illalla syömässä paikallisessa. Foie gras (pari semmosta kämmenen kokoista lätkää), ankkaa, viinisorbettia ja jotain viiniä. :kuola: Halpaakin, 31e tais olla tuo menu.

Sataa kaatamalla.
 
Ranskalaisen hotellin aamupala on keskimäärin valkoista leipää, nutellaa (suklaalevitettä), hilloa ja hyvällä säkällä joku jugurtinruppana. Ei todellakaan keskimäärin hintansa väärtti. Joten heti aamusta liikkeelle ja ensimäiselle huoltikselle jotain ostamaan.

Siitä matka jatkui kohti alppeja. Tavoitteena nähdä Matterhorn. Zermatt on siis kohde. Körötellään menemään, kunnes ensimäiset nyppylät alkaa näkymään.
full


Pikkuhiljaa vuoret jylhenee ja tiet samoin. Pysähdytään vähän maisemia ihastelemaan ja otetaan kuva.
full


full


Joku saksalainen karavaanari pysähtyy samaan paikkaan ja he kuvaa meidät ja me heidät. Huikeaa.

Zermattin kävijöiltä olin kuullut, että autoilla sinne ei mennä, ja jostain mielessä kukkui puhe autojunasta. No se löytyi. Muistaakseni 20 sveitsin rahaa. Varttitunti junaa, millä käytännössä pölisteltiin jonku vuoren läpi. Avoautolla matkaajia suosittelemme sulkemaan katon.
full


full


Matka jatkui vielä autolla jonku tovin, kunnes saavuttiin Täschiin. Auto parkkiin ja junalla Zermattiin. Zermattiin oli varattu hotelli, josta oli toiveita nähdä Matterhorn, joutui kävelemään ehkä 1,5km kylän toiseen päähän. Matkalla oli joku puro.
full


No Matterhorn nähtiin matkalla noin 5min ajan, kun pilviverho sen verran repesi. Peittääksen vuoren seuraavien päivien ajaksi. Kuvaa ei ehtinyt (kävellessä hotellille ei jaksanut kaivaa kameraa) ottamaan. Hotellin respan noin 60v täti oli todellinen pro, sujuvasti tuli äkkikuunnelmana ainakin 4 eri kieltä. Tiesi ketä odottaa tulevaksi, taidettiin olla päivän viimeiset saapujat tai jotain, kun ei taidettu edes nimiä sanoa koko hotellikoukeroiden aikana. Saatiin vielä parempi huone mitä oli varattu. Huimaa. Vessakin oli komea.
full


Maisemat olivat hyvät, olisivat olleet vielä paremmat, jos pilvet vuoren edestä olisi olleet pois. Matterhorn olisi pikkukivihuipun (kuvan keskellä) oikealla puolella, jos näkyisi.
full


Koska vuoren valokuvaus oli pois laskuista niin mentiin sitten kylille. Zermatt on melko puhdas turistihelvetti. Täällä kuultiin myös ensi kerran suomea. Japanilaisia oli myös ihan pirusti, ja japanilaisia ravintoloita.
full


full


Kaikkea saa tuolta ostettua. Urheiluvälineet ja rakkolaastarit olivat kovasti mainostettuja. Toki jos kellon hukkaa, niin uuden saa myös tilalle.
full


Zermatt on ilmeisesti jonku japsikaupungin kanssa ystävyyskaupunki, tuollainen puutarha.
full


Vuorilla kuolleiden hautuumaa.
full


Kunniamaininta myös hotellimme aamupalalle. 8 sorttia juustoa, jokaista piti ottaa. Tarjoilijakin ohjeisti "Eat as much as you can."

Tuolta suunniteltiin jatkoksi pohjois-Italian järviseutu. Pari päivää Lago Maggiorella ja yksi Gardalla.
 
Aamulla Matterhorn pysyi visusti pilvien peitossa, mutta Zermattiin yritti aurinkokin vähän paistaa. Mutta matka jatkuu. Alas autolle ja menoksi. Maisemat ok.
full


Ajeltiin Simplonpassin kautta Italiaan. Yllättäen satoi. Se tosin teki mukavia vesiputouksia.
full


Mutta ajaminen olisi voinut olla mukavempaakin.
full


Italian motarit olivat sveitsin herrasmiesautoilijoiden jälkeen melkoinen villilänsi. No, päästiin ehjänä perille, Stresa oli paikka. Hotellin ikkunasta olisi ollut hyvät näkymät, mutta pilvet ja sade..
full


No mitäpä muutakaan kuin kylälle katselemaan. Ja sitten se löytyi. Angolo del gelato.
full


Äkkiä laskien tiskissä 39 makua gelatoa. :kuola: 2 yötä oltiin tuolla, 13 makua taisin käydä kokeilemassa. Joka kerta sama likka tiskin takana. :D Onneksi ei ole juuri suomessa noita, olisin vieläkin lihavampi.
full


Välissä pitsaa tai pastaa.

Tuolla järvellä on 3 saarta, mitkä ovat olevinaan jotain hienoa. No käytiin katsomassa kahta lievästä vastahankaisuudestani huolimatta.
full


Melko vahvoja turistirysiä ne olivat. Toki ihan viehkoja paikkoja, mutta silti. Saarella 1 (jonka nimeä en muista) oli joku kalastaja kylä. Pikkukujia, mutta näkymät toisille saarille ja rantaan olivat ihan ok.

Jonku ison kihon kesämökki toisella saarella.
full


Jonku tönö "maissa".
full


Jonku mirri oli pihalla.
full


Toisella saarella oli siis se kesämökki, siellä on nyt museo ja ilmeisesti hieno puutarha. Vain 12e sisään, ei menty. Vähän kostea tunnelma oli kyllä.
full


Tuolla on ilmeisestikkin valmistettu aikanaan sateenvarjoja paljonkin. Ja kun sää oli mitä se oli, niin pakko oli käydä ottamassa kuva sateenvarjomuseon edestä. Ihan mukava asfalttispagetti vei sinne.
full


Käytiin jossain vaiheessa vielä kiertämässä paikallisia ostoskeskuksia, autolla siis jossain 30km päässä. Eipä juuri sanottavaa niistä.

Sade himpun vitutti jo tässä vaiheessa, mutta ne pari yötä tuolla oltiin ja sitten Garda-järvelle.
 
Gardalle ajeltiin ilman ihmeempiä. Italiassa on edelleen hieman vaikeaa löytää 98 oktaanista bensaa. Ip ketjulta tuntuu löytyvän parhaiten.

No Gardan itäpuolella oli hotellimme, kylien välissä oikeastaan, enkä edes muista mikä kylän nimi oli. Gardalla tuntuu olevan vesiurheilu surffauksen, yms muodossa suosittua ja hotellia tuntui pyörittävän joku surffipariskunta. Tuntui lähinnä huoneistohotellilta. Ei pyyhkeitä, mutta keittiö kylläkin. Ja iso huone. Näkymä järvelle ja uima-allaskin. Niin ja sade.

Respasta saatiin ohjetta, että ajakaa vähän pohjoiseen Malcesinen kaupunkiin. No mehän mentiin. Siellähän vanhaa kaupunkia oli ja ihan viehkeä sellainen.
full


full


full


full


full


full


full


Niin ja gelatoa. Täällä meni vain joku 7 palloa. Aurinkokin jopa vähän paistoi.

Vanha puu oli hajonnut ja liiskannut pari autoa.
full


Oliiviöljyä tehdään täällä. On oliiviöljymuseota. Mukavan kompakti paikka. Siinä samassa tietysti maistellaan öljyjä, lisäksi balsamicoa, oliiveja jne.
full


En tiedä mitä nämä suomalaiset oliiviöljyt ovat, mutta tuolla maistettu oliiviöljy oli jotain ihan muuta kuin mitä suomessa myydään. Se oli jopa hyvää. Voisin jopa kuvitella käyttäväni oliiviöljyä, jos se maistuisi aina samalta kuin tuolla. Vähän ostetaan mukaan.

Tuolta lähdettiin sitten pikkuhiljaa takaisin kohti pohjoista.
full
 
Ajopäivä tiedossa. Matka ei sinänsä hirveä, mutta keskinopeus tulee olemaan matala. Gardalta Stelvioon, vuorten yli reilu 100km Davosin viereiseen pikkukylään.

Ensin motaria, dolomiittien välissä pujotellen. Pikkuhiljaa ylöspäin, kunnes Stelvion solatie oli alla. Top Gear fanit muistavat näitä kuvia.
full


full


No tiehän on paljon muutakin kuin tuo loppupätkä, mutta niin metsäistä ettei siellä paljoa kuvattavaa ole. Neulansilmää toisen perään.
full


Ja sitten taas satoi ja noustiin pilveen.
full


Ja oltiin pilvien yläpuolella.
full


Jotku pösilöt pyöräileekin tuota tietä. Ei voi käsittää.
full


Ylös päästiin, maisemat ok. Keli mitä mainion kesäkeli.
full


full


Joku oli tuonut brittitaksin.
full


Luntakin oli vain reilu metri.
full


Tästä matka jatkui sinne Davosiin aavistuksen helpompien teiden myötä. Yhteensä tai 3 eri solatietä tuolla matkalla olla. Pilvien rajoilla iso osa matkaa, järvikin oli vielä jäässä.
full


full


Davosissa pysähdyttiin kysymään tietä (navi ei löytänyt, kun paikan nimen spellaus oli kirjattu muistiin väärin). Perillä sitten löytyi taas mukavia maisemia pilvien tasalta.
full


full


full


full


Alppimaidon tuotantoa. Rauha oli maassa ja mielessä kun lehmän kello vain kalkatti.
full


Huone oli ehkä ahtain missä oltiin. Ja tupakka löyhkäs.
full


[avautuminen]Mikä vittu jenkkituristeja vaivaa? Niitä on joka puolella, aina ne kitisee ja narisee jostakin, mikään ei ole hyvää ja ruokakaan ei ole samaa mitä kotona. Hei haloo vittu, eikai toisella puolella maapalloa voi olla samaa ruokaa kuin kotona ja hyvä niin. Matkailun yksi parhaimpia puolia on erilaisten ruokien syöminen. Ja miksi pirussa sitä pitää olla niin helvetin meluisia ja läskejä? Aamupalallakin oli rauhallista kunnes jenkkiperhe tuli syömään, sitten hirveä selostus ja valitus kun ei ole sitä tätä ja tuota. Ja arviolta 130kg keskivartalolihava äijä kantaa aamupalalautasellaan jonku 4 croissanttia ja noin 200 gramman edestä voinappeja. Puolikas 20g voinapista per haukku. Ja parivuotias lapsi huutaa vieressä "I want moor budder!!!" Koko ravintola tuijotti tätä shouta. Voi vittu.[/avautuminen]
 
Kyllä muakin vituttaa jos pekonit on alle keskiarvon. Tosin euroopassa pekonit ovat olleet 76% laadukkaampia kuin jenkeissä. Esittäisin tohtorinhatun arvoisesti että parhaat pekonit esiintyvät suomessa/intercontinental statistiikkaan nojautuen ketjuravintoloissa, esim. cumulus-ketjussa on pääsääntöisesti hyvä/erinomainen-arvosteluluokkaan sijoittuvia pekoneita ja kokkelia. Kokkelin taso seuraa itseasiassa hyvin monesti itse pekonin laatua, liekö sitten ravinteleissä kokkihattuinen henkilö on vastuussa molemmista?
 
Seuraavana päivänä paljon ajamista tiedossa. Ihan piruilun vuoksi pitää käydä Liechtensteinissä, kun reitti muutenkin vie ihan vierestä. No siellä käytiin. Yllättäen, kaatosateessa.
full


Itävallan kautta mutka Münchenin pohjoispuolella ja kohti Stuttgarttia, minne saavuttiinkin illansuussa. Hotelli oli kaupungin laidalla, koska se oli lähellä paikan pääkohdetta.
full


Sinä iltana ei tehty juuri mitään, syötiin, juotiin vehnäolutta, käytiin tarkistamassa lähimaastot ja oltiin.

Seuraavana päivänä olikin sitten taas autoisa päivä tiedossa. Ensin Porsche museo, mikä on ilmeisestikkin varsin uusi ja siltä tuntuikin. Design oli hyvä, riittävän väljää, sopivasti nähtävää esillä ja looginen kokonaisuus. Valikoimaa kun katseli, niin lattia vietti pikkuhiljaa ylöspäin, että kun kaikki oli pikkuhiljaa silmäillyt niin olikin huomaamattaan yläkerrassa ja sitten vain portaat giftshoppiin ja pihalle. Osoite looginen Porscheplaz, kun liikenne ympyrän ympärillä museo, autokauppa, tehdas ja jotain suunnittelumestoja.
full


full


Eli Porscheja siis, tai herra Porschen tuotoksia muuten vain.
full


full


full


full


full


Boxsterin proto.
full


full


full


full


jne.

Lähistöllä (80km) on Sinsheimin tekniikkamuseo. Sinne seuraavaksi. Ehkä enemmän nuorisolle suunnattu paikka. Useampi iso halli, lähinnä autoja, sotakoneita, lentokoneita ja mopoja. Ulkona sitten mm. Concordea.
full


full


Huomaa merkki.
full


Samoin.
full


full


Ehkä khuulein F1 ikuna.
full


Concorde
full


full


full


Melko ahdasta etten sanoisi. Kaukana luksuksesta.
full


Tästä jatkettiin Frankfurttiin. Matkalla mentiin Hockenheimin F1 radan ohi. Hotelli oli nuhjuisesta ulkoasusta huolimatta hyvä. Ikkunastakin oli runollinen näkymä.
full


Frankfurtissa ei tehty juuri muuta kuin käytiin syömässä ja kiertämässä rautatieasema.
full
 
MHK: jos satut saamaan hieman liian kypsän pekonin jossain pariisissa, niin valitatko siitä seuralaisellesi niin että koko ravintola kuulee että tämä ei nyt ollut sellaista kuin suomessa? Tai että sammakonreisissä on liian vähän suolaa?

Nojoo, ne jenkit vain vituttaa.

Mutta Frankfurtista jatkamme köröttelyä kohti suomea. Laivan lähtöön on 2 yötä. Ensimmäinen yö vietetään Hampurissa. Accor-hotellit ovat ympäri eurooppaa ja usein tietää mitä saa. Formule1 hotelleissa saa sängyn, käsien pesualtaan ja telkkarin. Vessat ja suihkut käytävillä. Etapissa saa edelliseen lisää vessan ja suihkun huoneeseen. Ibis muistuttaa jo etäisesti normaalia hotellia. Sitten on vielä parempia, mutta noista on meillä kokemusta. Formule1 hotellit on yleensä motarien varsilla, Etappeja vähän siellä täällä ja Ibistä on jo melko keskustassakin. Hampurin majapaikaksi valittiin Etap, reilu kilsa keskustasta. Huone noin 50. Ja huone siis tälläinen.

Pötkötysmahdollisuus jopa kolmelle, tv, ikkuna.
full


Selkäsi takana vessa, suihku ja lavuaari.
full


Siis kaikki mitä matkaaja tarvii. Joukkueemme suosittelee.

Saavuttuamme Hampuriin käveltiin tietenkin kaupungilla. Perussettiä, paitsi ettei satanut.
full


full


Paljon kanaaleja.
full


Raatihuone.
full


Jumahdettiin keskustan ostoskeskuksiin ja löydettiin vielä gelatoa. Annosmuodossa tällä kertaa.
full


Hotelliin poistuessa todettiin vielä yhdet kirkon jämät. Keskiaikainen kirkko joka paloi, 1800 luvun lopulla rakennettiin uusi, joka pommitettiin II maailman sodassa matalaksi. Jätetty raunioiksi muistomerkkinä sodalle jne. Ihan vaikuttava.
full


full


full


Joku pappa hiippaili ympäriinsä ja ruokki puluja.
full


Seuraavana aamuna lähtiessä osuttiin vielä mukaville mestoille.
full


Hampurista istahdettiin autoon ja köröteltiin sellaiset taukoineen ja laivoineen Tukholmaan missä oli sitten Ibis ketjun hotelli jollain teollisuusalueella. Huikeat 41e. Yö siellä meni siinä missä muuallakin ja tukholmassa pyörittiin päivä, mistä ei nyt juuri sanottavaa ole. Lähinnä tavarataloja kierreltiin. Auto laivaan, Turkuun ja eilen tultiin kotiin.
 
Loppujen lopuksi reitti oli about tälläinen.
full


Ajotietokoneen kertomaa. (ei ihan täydet kilsat, jotain suomen osuuksia puuttuu)
full


Ja mitä mahtuu tuollaiseen autoon? 2 ihmistä, matkatavarat ja tuliaiset. Hattuhyllyllä ei ollut vielä kuin kameralaukku.
full


Otettiinpa vähän vielä hinta yms tietoa ylös, jos kiviä sattuu kiinnostamaan.

Kulutus meidän autolla keskimäärin sen noin 10l/100km. (9,1-11,5l/100km)
Kilsoja tankkaustietojen perusteella 6429km.
Bensaa meni noin 650 litraa.
Bensoille hintaa noin 980e.
Pakolliset tietullit, pysäköinnit, silta/lauttamaksut (sis tku-tuk-tku laivat) 500e.
Hotellit (hinnat välillä 41-120e/yö, keskim noin 85e) 1250e.
 
MHK: jos satut saamaan hieman liian kypsän pekonin jossain pariisissa, niin valitatko siitä seuralaisellesi niin että koko ravintola kuulee että tämä ei nyt ollut sellaista kuin suomessa? Tai että sammakonreisissä on liian vähän suolaa?
.

Viimeksi Hiltonissa taisin ohimennen mainita että pekoni oli ala-arvoista, tosin kohteena oli kasaria heiluttava aamiaismikko joka oli vahingossa ilmeisesti tilannut eldoraadot. Sammakonreisien osalta mainitsin pariisissa kastikkeesta, mielstäni pasta bolognesen kastike ei toimi sammakonreisien kanssa vaan vaatii jotain vähemmän tymäkän etikkaista, ehkä snadisti rasvaisempaa lähestymistapaa. sammakonkoiville voisi toimia jokin lempeämpi lähestyminen, joka ei peita alleen muuten vienoa lihan aromia.
 
Accor-hotellit ovat ympäri eurooppaa ja usein tietää mitä saa. Formule1 hotelleissa saa sängyn, käsien pesualtaan ja telkkarin. Vessat ja suihkut käytävillä. Etapissa saa edelliseen lisää vessan ja suihkun huoneeseen. Ibis muistuttaa jo etäisesti normaalia hotellia. Sitten on vielä parempia, mutta noista on meillä kokemusta. Formule1 hotellit on yleensä motarien varsilla, Etappeja vähän siellä täällä ja Ibistä on jo melko keskustassakin. Hampurin majapaikaksi valittiin Etap, reilu kilsa keskustasta. Huone noin 50. Ja huone siis tälläinen.

Siis kaikki mitä matkaaja tarvii. Joukkueemme suosittelee.
Itse taisin käyttää aikoinaan Tanska-Saksan turneella lähes ainoastaan ko. hotelleja, Etappeja lähinnä. Suositeltavia paikkoja tosiaan, siistejä, rauhallisia, puhtaita ja edullisia. Omalla autolla liikkuessa kun tuolla sijainnilla ei juurikaan väliä ole. Etapit on hassuista elementeistä tehty, esim. suihku/wc-koppi on yksi elementti, sellainen paikoilleen nostettu kuutio.

Silloin taidettiin mainostaa, että kaikkiin Etappeihin oli tulossa wlan, pitikö paikkansa?

Hampurista istahdettiin autoon ja köröteltiin sellaiset taukoineen ja laivoineen Tukholmaan missä oli sitten Ibis ketjun hotelli jollain teollisuusalueella. Huikeat 41e. Yö siellä meni siinä missä muuallakin ja tukholmassa pyörittiin päivä, mistä ei nyt juuri sanottavaa ole. Lähinnä tavarataloja kierreltiin. Auto laivaan, Turkuun ja eilen tultiin kotiin.
Tuo on kyllä varsin kypsä ajomatka, itse ajoin yhtä kyytiä Berliinistä Tukholmaan. Varmaan Possulla pikkasen mukavampaa, mutta kai tuo Ruotsin osuus on silläkin lähinnä sitä tylsää perusmatkantekoa.

Mukava rapsa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom