Matkakertomus: Soul, Etelä-Korea

Liittynyt
15.1.2011
Viestejä
14 490
Kaupunki
Helsinki
안녕하세요!

Reilu kuukausi on jo tullut kulutettua täällä kimchin ja sojun luvatussa maassa joten kai sitä voisi pikkuhiljaa pistää matkakertomusta kehiin (helpompaa kuin privoihin vastailu, enkä jaksa lukea huomiseen tenttiin :D). Aloitan pienellä taustoituksella jonka jälkeen käyn nopeasti läpi tuon alun. Jatkossa sitten nakkelen kuvaa ja päivitystä aina kun jotain vähän mielenkiintoisempaa tulee nähtyä tai tehtyä.

Taustatiedot

Menossa viimeisen vuoden AMK-opinnot Suomessa, tuttujen ja turvallisten kurssien ja ympyröiden sijaan lähdin sitten keräämään viimeisiä pisteitä toiselle puolelle maailmaa. Samalla tulee vähän opiskeltua kieltä ja lukukauden päätyttyä reissattua myös muissa alueen maissa. Asuntona yliopiston kampuksen ulkopuolelta tarjoama asuntola, huoneet pääsääntöisesti kahdelle hengelle. Kämppikseksi sattui yksi rennommista ja enemmän englantia puhuvista ranskalaisista :D Asuntola sijaitsee Seongdong-gu:ssa (Soulin kaupunginosa), lähellä Wangsimnin asemaa. Metro ja KORAIL ovat tulleet tutuiksi ja pitkin tätä 10+ miljoonan ihmisen kaupunkia on tullut pyörittyä ihan mukavasti. Metropolialueella on sitten jo se reilut 25 miljoonaa sielua, joten vähän on enemmän tuota väkeä kuin Suomessa.

Rahana Korean won, vaihtosuhde pyörii siinä 1€= 1400 won paremmalla puolella. Eläminen on siis mukavan halpaa ja vähän tavarasta riippuen hintaa on puolet vähemmän kuin Suomessa. Elektroniikan suhteen hinnat voi sitten olla korkeampiakin ja tämä siis ilman mitään 24% alvia. Alv näyttäisi olevan n. 10% luokkaa noita kuitteja katsellessa, tarkemmin en ole jaksanut perehtyä kun pullo sojua maksaa n. 1200 wonia. Ulkona syöminen maksaa sen 2-6€ pääsääntöisesti, vähän kalliimmissa paikoissa mennään sitten kympillä. Paikalliseen tapaan monet ateriat syödään yhteisistä astioista ja ruokalistoissa yleensä mainitaan vain pääruoka, ei sen kylkeen aina tulevia lisukkeita. Tätä avaan myöhemmin parin kuvan kera.

Ilmasto on selkeästi Suomea lämpimämpi, tällä hetkellä pärjää vielä shortseilla ja t-paidalla (vaikka ranskalaiset ja korealaiset verhoutuvatkin jo takkiin ja pitkiin housuihin), talvella pitäisi mennä sitten hiukan pakkasen puolelle. Soulissa kylmimmät mitatut asteet ovat siellä -20 paikkeilla ja kesällä taas kolkutellaan 40 asteen rajaa todella tukalan ilmankosteuden saattelemana.

Ensikosketus ja kulttuurishokki

Finnairin kone laskeutui Incheonin kansainväliselle lentokentälle aamulla kahdeksan aikoihin. Suora lento Helsinki-Vantaalta Etelä-Koreaan kesti reilut kahdeksan tuntia ja sujui pieniä univaikeuksia lukuunottamatta varsin mukavasti. Hintakin oli Kilroyn opiskelijatarjouksen ansiosta iihan siedettävä, 580€ (Finnairin sivuilla sama lento maksoi samalla hetkellä päälle 1600€). Ensimmäisenä huomio kiinnittyi kiitorataa huuhtelevaan rankkasateeseen, joka tuulen kanssa muodosti ihan mukavia aaltoja synkän harmaalla kentällä. Koneesta poistumisen jälkeen odoteltiin sitten junaa, joka veisi putkelta terminaalille.
1236637_10151883664228729_1803464970_n.jpg

Kaikki oli todella siistiä ja homma toimi varsin tehokkaasti. Terminaalissa sitten ensin passintarkastukseen (sormenjäljet otettiin ja kasvot kuvattiin, kyllä olisi Orwell ylpeä!) ja sen jälkeen laukkuja hakemaan. Sen jälkeen suunnattiin sitten sekalaisella porukalla (samalla lennolla saapui neljä hollantilaista ja yksi ranskalainen ja yksi kanukki poimittiin terminaalista mukaan) lentokentän junaterminaaliin. Suora yhteys Soulin keskustaan, matka-aika n. tunti ja yhdellä vaihdolla päästiin sitten metrolla yliopiston pysäkille. Kokonaisuutena siis hyvin helppoa, vaivatonta ja nopeaa. Metrot on automatisoitu, ennen laiturialuetta on portit ja niihin saa lippuja automaateista. Tai sitten voi ladata esim. opiskelijakorttiin arvoa ja suhata sillä. Samainen kortti kelpaa myös maksamiseen kaupoissa :)

Pienten kommellusten jälkeen löytyi oikea paikka yliopistolla ja majoitustilojen sijaintikin selvisi. Onneksi yliopiston puolesta tarjoutui kyyti ovelle, ulkona meinaan oli kunnon monsuuni menossa. Laukkujen purkamisen jälkeen lähdin sitten ulos etsimään jotain syötävää, edellineen purtava kun oli ollut Finnairin kelvollinen, mutta aivan liian pieni aamupala. Kahden saksalaisen tytön kanssa päädyttiin pieneen paikkaan, joka tarjoilee lähinnä topokkia, kalakakkuja, friteerattuja katkarapuja ja sundaeta. Tämä ateria opetti heti yhden tärkeimmistä asioista korealaiseen ruokaan liittyen: jos se on punaista, se on todennäköisesti helvetin tulista. Toinen mieleen jäänyt huomio liittyi ruokalistoihin, ne perkeleet kun ovat pääsääntöisesti pelkästään hanguleilla kirjoitettuja eikä kuvia ole missään.
1003365_10151877733563729_1351777412_n.jpg
Sundae ja maksaviipaleita.
1235938_10151877732328729_1793113423_n.jpg
Vain topokki puuttuu. Ensimmäisestä kerrasta viisastuneena :rolleyes:

Ensimmäinen yö meni nukkuessa jet lagia pois, muut olivat sillä aikaa pyörimässä yhdessä Aasian kovimmista yökerhoista. Seuraavana iltana lähdin myös matkaan sojun ja vettä muistuttavan täkäläisen oluen voimin. Päämääränä Hongdae ja länkkäreistä pitävät korealaiset naiset. Noh, eihän se nyt ihan nappiin mennyt, tuttavuutta tuli tehtyä brassien kanssa ja sekin homma meni lopulta mönkään kun aamuyön pikkutunteina piti etsiskellä vähän liian paljon juonutta ranskalaista kämppistä (joka oli onnistunut pääsemään jo takaisin kämpille, perkele). Yökerhot ovat täällä auki aamuun asti, monet sulkevat vasta kuuden jälkeen ja Gangnamista löytyy ainakin yksi, joka sulkee ovensa vasta yhdeksältä (vieressä aukeaa sitten after party club, joka on auki kahteentoista :D). Eli hyvin voi vetää koko illan viihteellä ja hypätä sen jälkeen aamun ensimmäiseen metroon kuten allekirjoittanut.

Monissa baareissa ei ole pokeja ollenkaan ja jos joku nyt sattuu nukkumaan pöydässä niin siinähän nukkuu. Korealaiset saattavat istahtaa myös kadulle ja nukahtaa raskaan bilettämisen jälkeen siihen tai sitten mennään Burger Kingiin tai McDonalds'iin nukkumaan pariksi tunniksi. Metrossa voi myös huoletta nukkua, eräskin ranskatar oli vetänyt kakkoslinjan (keskustaa kiertävä kehälinja) ympäri useamman kerran ennen kuin heräsi. Turvallista on eikä kukaan tule ryöstämään tai hakkaamaan. Krapulaan löytyy oivaa lääkettä katukeittiöistä. Kebabia tosin pitää lähteä hakemaan Itaewonin kaupunginosasta asti jos uppopaistetut herkut, pizza tai hampparit eivät kelpaa.
1157649_10151893687708729_476154358_n.jpg

Hongdaen seikkailujen jälkeen alkoikin ensimmäinen viikko yliopistolla, eli juotiin vielä enemmän sojua. Kyseisestä viikosta ei ole hirveästi kerrottavaa :D

Lisää myöhemmin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syyskuu, bilettämistä ja outoja ruokia

Jo päättyneen syyskuun voisi summata parilla kuvalla:

1239903_10151911046218729_628108527_n.jpg1009070_10151898839648729_1670333708_o.jpg1278840_10151898839763729_1589309277_o.jpg1275434_10151898835498729_2127484736_o.jpg1291329_10151898835508729_1653619950_o.jpg

Sojua (sekoitettuna energiajuomaan, kaljaan tai mehuun) sekä erilaisia ruokia. Oikealta löytyy bibimbapia ja keskimmäisistä kuvista kanaa, kalaa ja todella tulista lihasoppaa. Valitettavasti pieni kielimuuri vaivaa edelleen, joten ruokien nimet jäävät usein täydeksi mysteeriksi. Välillä ei ole edes tietoa syötävästä eläimestä :D

1185704_10151883665083729_1915547292_n.jpg
Mysteeriruoka. Toisessa oli sitten sundaeta ja mustekalaa.

Onneksi täältä löytyy myös japanilaisia ravintoloita, joten sushia ja udonia tulee ihan kiitettävästi syötyä. Myös Korean BBQ on helppo valinta, lisukkeet tosin voivat olla yllättäviä välillä.

1235987_10151883664378729_425879994_n.jpg1229942_10151883664393729_63767011_n.jpg1231257_10151883664553729_2074520419_n.jpg1170759_10151883664628729_289461324_n.jpg

Vasemmalta: Tulisia ituja, oiva lisä grillattulle lihalle ja sienille. Kulhossa höyrytetyn riisin päällä raakana marinoitua ankeriasta(?), nahka ja ruodot vielä tallella. VMP. Sushi olikin sitten laadukkaampaa ja hinnaltaan huomattavasti halvempaa kuin Helsingissä.

Biletettyä tuli Itaewonissa ja Sinchonissa, Hongdae sai olla rauhassa koko syyskuun meidän osalta. Myös Gangnam tuli tutuksi ja siellä myös vastaan tulivat ensimmäiset "vain paikallisille" olevat yökerhot. Törkeetä tämmönen rasismi, selkeästi pelätään mamujen vievän kaikki niiden naiset!

Bilettämisen, opiskelun ja kunnollisen ruoan metsästämisen välissä on sitten tullut kiivettyä Namsanille (vasta huippua lähestyttäessä löydettiin sinne vievä tie ja tajuttiin neljän bussilinjan ajavan sinne... noh, puskien läpi oli hauskempi rymytä!), käyty Seoul Forestissa bambeja katselemassa ja etsitty halpaa elektroniikkaa Yongsan Electric Marketista.

Namsan on Seoulin laidalla kököttävä "vuori", jonka huipulla on kaikkien rakastavaisten pyhättö, Seoul Tower. Tornista löytyy mm. nallemuseo ja miljoona paikkaa kiinnittää se ikuista rakkautta kuvaava lukko. Turisteja myös aivan liikaa ja kaikki hyvät näköalat pilaa ihmisiä omalta typeryydeltään suojaava korkea pleksi. Noita rakkauden pyhättöjä löytyy myös ostoskeskuksista. Esimerkiksi Yongsanissa voi mennä kätevästi naimisiin kännyköiden ja pelien välisessä kerroksessa.

1264291_10151959872978729_1093976256_o.jpg

Lisää myöhemmin, nyt alan lukemaan tenttiin (as if :rolleyes:)
 
Onko Korea nyt samalla tavalla muodissa kuin Japani muutama vuosi sitten?

Sitä pitäisi varmaan kysyä joltain, joka tietää muodista. Aasian kasvavat taloudet ovat paljon mielenkiintoisempia kuin kuihtuva Eurooppa ja Yhdysvallat. Finanssipuolen opintoja ajatellen touhun näkeminen läheltä auttaa ymmärtämään näitä markkinoita.
 
Itse olen Turun AMK:sta muutama viikko sitten valmistunut insinööri ja asun tällä hetkellä vuokralla Soul -Hongdaessa. Päädyin tänne, koska löysin itselleni Korealaisen tyttöystävän hänen ollessaan koulussani vaihdossa alkuvuodesta. Ensi vuonna on tarkoitus jatkaa opintoja täällä.

Olen kanssasi monesta asiasta hyvin samaa mieltä:
- Kalja on maistuu vedeltä, vaikka on 4.5%
- Ruoka on todellakin tulista. Tulisuus ei ole Chili /pippuri- tulista, vaan jotenkin makeantulista ja siksi polte on erilainen kuin Suomessa.
- Kaikki paikat on auki 24h ja kahviloita ja mini-marketteja on jokapuolella
- Jos menee lounasaikaan niin 8 egelle löytää varmasti syö-niin-paljon-kuin-haluat sushi ravintolan tai paikan, jossa saat pöydällä olevalla grillillä paistaa lihaa ja kasviksia kunnes ähky.
- Ruokamestoissa ongelmana on juuri useasti englannin puuttuminen -- Alku viikosta tuli popsittua possun suolta, kun vasta himassa googlettamalla selvisi mitä syö.
- Taksilla matkustaminen on about viisi kertaa halvempaa. Taksiin voi hypätä suoraan liikennevaloista suojatieltä ja mittari alkaa ruksuttamaan vasta siitä. Jos ei ole ruuhka-aika niin vitosella pääsee 20 km päähän.
- Ärsyttävintä on joka paikassa soivat rakkauslaulut ja erilaiset tyttö- tai poikabändien purukumi-popmusa joka kuullostoo aina samalta.

Onnistuin hankkimaan 3kuukauden salikortin, joka kämpästäni 3 min päästä. Löytyy kunnon painot ja paikat painonnostajille, sekä hyvät laitteet minunkaltaiselle perusjampalle, taustamusiikkina yllättäen amerikkalainen räp ja hip hop.. Ja tietenkin juoksumatoissa on telkut, joista voi samalla katsoa korealaista draamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni on Korea, kun KTX:llä rällää. Terveisiä vain täältä etelämpää Daejeonista.

Ihan pakko kysyä onko teiteillä jäänyt sitten niin juurikaan mitään talteen tästä niin hämmentävästä kielestä? Jotenkin ei vain itselläni kerta kaikkiaan jää päähän ilman opiskelua muuta kuin ne oleellisimmat. Toisaalta hyvin tässä on pärjätty luku/kirjoitus/puhetaidottomanakin, sillä jos suinkin on mahdollista, niin Daejeonissa puhutaan lontoota vieläkin heikommin kuin Seoulissa. Mutta onkos tuolla nyt sitten niin väliä, jos välillä tulee syötyä suolta ja välillä hyvinkin tuoretta mustekalaa (kuollut se oli, vaikka mönki vielä suussakin - onneksi ei enää pöntössä seuraavana aamuna). Lähes poikkeuksetta on ollut hyvää ja jos ei hyvää, niin ainakin mieleenpainuva kokemus.
 
Hangulit on sentään helpompia kirjoittaa kuin kanjit, katakanat ja hiraganat. Ääntäminen on sitten toinen juttu, mutta kyllä tässä jotain kielestäkin tulee opittua.
 
Pelkkä hangulien opettelu tekisi elämästä (noh, ainakin ravintolassa tilaamisesta) hieman arvattavampaa, mutta sittenhän joutuisi luopumaan siitä yllärimomentista, kun lähdet syömään jotain omituista.

Tulipahan vain mieleen, että olipas yhdessä Jeonjulaisessa ravintolassa simppeli ruokalista: makeoli. Kun tilasit pannun makeolia, niin sait side-dishinä kaiken näköistä syötävää. Kun tilasit toisen pannullisen makeolia, niin sait uudet side-dishit. Jokaisella kierroksella ruoka tuntui vain paranevan ja toki jantterit humaltua, mutta kuusi kierrosta olisi tuotakin hyvää tarjolla, jos pää vain kestää. Loistava sapuska hintaluokassaan ja makeoli oli hyvää. Suosittelen kovasti, jos oluelle ja sojulle tahdot vaihtelua.
 
Myös Gangnam tuli tutuksi ja siellä myös vastaan tulivat ensimmäiset "vain paikallisille" olevat yökerhot. Törkeetä tämmönen rasismi,

Sulta puuttui style ;).

kiivettyä Namsanille (vasta huippua lähestyttäessä löydettiin sinne vievä tie ja tajuttiin neljän bussilinjan ajavan sinne... noh, puskien läpi oli hauskempi rymytä!), käyty Seoul Forestissa bambeja katselemassa

Vaimolle tuli keikka sinne ja päätin tuppautua mukaan kun harvoin päästään kahdestaan mihinkään. Asustellaan jonkun yliopiston kampuksella. Aikaa on 4 vrk ja listalle kantsii varmaan ottaa?
- Gangnam (voiko 1.8 miljardia YouTube soittoa olla väärässä?)
- Namsan
- Korealainen uimahalli, sisälle rakennettu laskettelukeskus, jotain muuta friikkiä orientaalia?
- Onko jotain kohdetta jossa länkkäri tuntee olevansa niin pihalla kuin vain mahdollista? Paikalliset erikoisuudet kiinnostaa.

Klubeille ollaan varmaan jo liian vanhoja ja musiikki sattuu korviin.
 
Sulta puuttui style ;).

Hah, kyllä ne oli seurassa olleet hipster-ranskikset joilta se puuttuu imo!

Vaimolle tuli keikka sinne ja päätin tuppautua mukaan kun harvoin päästään kahdestaan mihinkään. Asustellaan jonkun yliopiston kampuksella. Aikaa on 4 vrk ja listalle kantsii varmaan ottaa?
- Gangnam (voiko 1.8 miljardia YouTube soittoa olla väärässä?)
- Namsan
- Korealainen uimahalli, sisälle rakennettu laskettelukeskus, jotain muuta friikkiä orientaalia?
- Onko jotain kohdetta jossa länkkäri tuntee olevansa niin pihalla kuin vain mahdollista? Paikalliset erikoisuudet kiinnostaa.

Klubeille ollaan varmaan jo liian vanhoja ja musiikki sattuu korviin.

Gangnam on aika laaja alue ja sen voi jakaa löyhästi klubeihin ja ravintoloihin sekä pankkeihin yms. muihin isoihin firmoihin. Tuolla klubipuolella on enemmän nähtävää, ellei pankit ja Samsungin pääkonttori kiinnosta. Namsan on ihan kiva jos maisemia haluaa ihastella. Sitten on Yongsan Electronics Market ja Noryangjin Fish market jos kiinnostaa syödä vaikkapa elävää mustekalaa tai muita mereneläviä.

Sattuneesta syystä olen pyörinyt enemmän juuri noilla klubeilla, joten niistä osaisin kertoa enemmän. Aina voi tietysti mennä katsomaan Starcraft II:sta tai League of Legendsiä livenä jos eSports ja oudot elämykset kiinnostavat. Noita pelataan isoissa paikoissa täällä.
 
Katunäkymiä ja muuta pientä

Anonymityn pyynnöstä lyön kehiin kuvia eri paikoista täällä. Ei mitään kronologista järjestystä tässä.

Myeong-dong

Soulin keskustassa sijaitseva, lähinnä shoppailuun erikoistunut alue. Löytyy myös iso määrä länsimaisia brändejä Zarasta ja H&M:stä lähtien. Katutasolla n. 1/3 kaupoista on kosmetiikkaan keskittyneitä. Myös ihan pelkstään kengille tai hatuille omistautuneita liikkeitä löytyy. Sivukujilla sitten enemmän katukauppiaita ja koko alueella on paljon pieniä ruokakojuja, joista saa niin kuivattua mustekalaa kuin n. 40cm korkeita pehmiksiä.

554521_10151883664683729_1812923133_n.jpg1234273_10151883664708729_907385760_n.jpg1173847_10151883664848729_1438095886_n.jpg1379848_10151985910718729_1660056691_n.jpg67934_10151985911278729_697949245_n.jpg

Katunäkymiä vähän sivummalta, aiemmin mainittu Seoul Tower häämöttää myös taustalla.
1185247_10151883664813729_701232259_n.jpg1176139_10151883664893729_127201184_n.jpg1238330_10151883664918729_2055191323_n.jpg1239041_10151883665048729_1747753625_n.jpg

Gangnam

PSY:n koko maailmalle tutuksi tekemä kaupunginosa, Soulin kovimpien yökerhojen tyyssija sekä yksi kaupungin liike-elämän keskittymistä. Täältä löytyy niin Samsungin pääkonttori kuin Aasian ehkä kovimmat yökerhot Club Octagon,Ellui ja Eden. Osa kaduista on täynnä pelkkiä yökerhoja ja löytyypä muutama, mihin ei ole länkkäreillä asiaa ollenkaan. Ovessa ystävällisesti "Only for local people" lappu :rolleyes:

Alueen hintataso ja status näkyy myös sisäänpääsymaksuissa ja pukukoodissa. Jos paikallisia neitejä haluaa yökerhossa seuraansa niin sitten on parasta alkaa tilaamaan pulloja pöytään. Varallisuuden pitää näkyä ;) Kauneusleikkauksessa käyneiden määrä yökerhoissa on myös jotain ihan toista kuin esimerkiksi Itaewonissa, Hongdaessa tai Sinchonissa. Koreaa taitamattomalle seikkailijalle Hongdae ja Itaewon on paljon otollisempia paikkoja mikäli mielii lähempään kanssakäymiseen korealaisten neitien kanssa. Samalla nousee myös länkkärien määrä. Gangnamissa voi välillä kokea itsensä uniikiksi lumihiutaleeksi olemalla yökerhon ainoa länkkäri (ja ainoa joka puhuu englantia). :D

Katunäkymää yritysmaailman osasta. Samsungin pytinki on ihan kiva, kokonaisuutena mahdoton saada kuvaan. Ensimmäisenä random näkymää alueelta. Pari vikaa Samsungia.
1173698_10151898836173729_962566013_n.jpg1234426_10151898836438729_965534981_n.jpg1230035_10151898836693729_440522831_n.jpg1238042_10151898836898729_917162612_n.jpg1231639_10151898837588729_679634171_n.jpg1234968_10151898837123729_1753932138_n.jpg8560_10151898837288729_1137531841_n.jpg

Ravintoloiden ja pienempien baarien Gangnam. Useampi katu täynnä erilaisia ravintoloita, tarjolla vohvelia, fusion kitcheniä ja kaikkea siltä väliltä. Osa Soulin suosituimmista ja korkeimmalle arvostetuista uusista paikoista on täällä. Jonot myös sen mukaisia... Yöelämän kuvat jääköön nyt jakamatta. :D

1175424_10151898838373729_1912066231_n.jpg1239575_10151898838603729_1379139712_n.jpg1234266_10151898839648729_1670333708_n.jpg1240220_10151898839763729_1589309277_n.jpg
 
Namsan, Seoul Tower

Jo aiemmin tuli sivuttua tuota tornia vähän, tässä nyt sitten hiukan kuvaa myös siitä ja vuoresta. Tornin juurelle pääsee tosiaan useammalla eri bussilinjalla, tämä ei tosin meille kelvannut vaan kiivettiin ylös ihan noita kinttupolkuja pitkin. Sieltä löytyy ihan mielenkiintoisia maisemia ja oikeaan aikaan olisi vastassa ollut myös tulikärpästen esitys. Vuoren rinteiltä löytyy näiden pienten lyhtyjen elinympäristöä ja siitä kertoi myös sinne pystytetyt kyltit. Tuli myös törmättyä pariin korealaiseen nunnaan keskellä metsää.

1383074_10152000703138729_1469114526_n.jpg1375753_10152000703123729_1124525520_n.jpg1382845_10152000703373729_1278217244_n.jpg1392077_10152000703623729_1270099677_n.jpg

Seoul Forest

Nimi on vähän harhaanjohtava, sillä kyseessä on päällystetyin tein varustettu puisto, jossa kulkureittejä reunustaa valopylväät, kamerat ja klassista musiikkia ulos tuuttaavat kovaääniset. Alueelta löytyy myös hyönteistarha, häkissä elävä bambi kavereineen sekä n+1 korealaista nokosilla. Jos kaipaa todellista metsää niin tuo Namsan on siihen paljon parempi paikka. Tai sitten voi suunnata Soulin kupeessa olevaan kansallispuistoon.

1003834_10152000704043729_1473169692_n.jpg1393742_10152000704103729_1497101018_n.jpg1391524_10152000704238729_134751357_n.jpg1377314_10152000705938729_260795191_n.jpg

Fireworks Festival, Han River, Mapo-gun puolelta

Tuossa kuun alkupuolella oli vähän isomman luokan ilotulitukset Soulissa. Taivaalle räiskivät ranskalaiset, kanadalaiset, japanilaiset ja korealaiset joukkueet. Katsojia reilut miljoona joen molemmin puolin ja pääsponsorilta rahaa paloi n. neljä miljoonaa. Ei siis ihan mikään pieni näytös, jokaisen joukkueen esitys kun kesti sen n. 15 minuuttia. Kovimmat fanit olivat saapuneet rantatörmälle jo edellisenä päivänä ja vallanneet paikkansa teltoin, toiset taas olivat tuoneet kameran tripodinsa paikalle aamutuimaan ja saapuivat sinne sitten hiukan ennen näytöksen alkua. Koreassa tuo onnistuu, täällä vain länkkäri tulee ajatelleeksi jonkin varastamista. :D

Päätimme etsiä vähän rauhallisemman paikan, joten jäimme Mapon puolelle ihailemaan (fiksu veto) tulevaa esitystä. Koska kuvauskalustona toimii Lumian 925, saattoi sitä mennä vain istuskelemaan tripod-rivistön eteen parhaille paikoille. Auringonlaskua ja esityksen alkua odotellessa tuli otettua pari kuvaa vastarannasta.

1374738_10151959877573729_957599988_n.jpg599799_10151959877418729_1364897427_n.jpg1379973_10151959877493729_1207036632_n.jpg1375300_10151959877798729_631795545_n.jpg

Räiske oli aika massiivista ja savua oli välillä niin paljon ilmassa, että se näkyi selkeästi kuvissa. Muutama ihan onnistunut kuvakin tuli otettua, tosin näin facebookin välityksellä linkattuina ne eivät pääse ihan oikeuksiinsa. Pakkis taas ei yli 2 megan kuvia ota suoraan vastaan.

1385458_10151959879398729_867518661_n.jpg1378589_10151959879648729_2025453465_n.jpg1381259_10151959880603729_194915416_n.jpg993709_10151959881198729_210762020_n.jpg1379701_10151959881283729_2029942177_n.jpg1380549_10151959881333729_1573470953_n.jpg1378408_10151959881848729_1998754558_n.jpg993725_10151959881923729_1257084551_n.jpg1385642_10151959881988729_1746706108_n.jpg

Lopuksi tuikkasivat vielä sillan tuleen, pirulaiset :rolleyes:

1377563_10151959882183729_492550244_n.jpg
 
Viime perjantaina (18.10.) tuli leikittyä vähän turistia. Suuntana oli Jongno-gu ja siellä sijaitsevat temppelit ja palatsit. Kyseessä siis Korean ja Soulin sydän.

Jogyesa

Korealaisen buddhalaisuuden yksi tärkeimmistä temppeleistä oli ensimmäinen kohteemme, koska se nyt sattui olemaan heti metroaseman ulkopuolella. Keskellä lasin ja teräksen valtakuntaa kohoaa kukkaloiston ympäröimä vanha buddhalainen temppeli. Alueelta löytyy myös puu, joka on Korean luonnon monumenttien listalla. Ikää puulla vaivaiset 500 vuotta.

1385557_10151985899573729_665578472_n.jpg1385407_10151985899803729_704301205_n.jpg1385609_10151985900108729_2036856384_n.jpg1380540_10151985900268729_1059683740_n.jpg1382934_10151985900363729_1893455390_n.jpg1385490_10151985900628729_641751523_n.jpg1416_10151985901243729_998819001_n.jpg

Asetelmista vastasi pari puutarhuria ja kaiken näkemäni perusteella työnsarka ei koskaan lopu. Kärsivällisyyttä takuulla vaaditaan, oli meinaan aika pikkutarkkaa touhua kun hetken sivusta seurasi.

1380051_10151985900053729_49018718_n.jpg

Gyeongbokgung Palace

Matka jatkui sitten Gwanghwamunin aukion ohi Joseon dynastian suurimpaan palatsiin. Sisälle mentiin Gwanghwamun Gatesta ja satuttiin sopivasti todistamaan vahdinvaihtoa. Palatsin alueella sijaitsee myös kaksi museota, National Palace Museum ja National Folk Museum joista jälkimmäisessä tuli myös käytyä. Palatsin alueelle tarvitsee pääsylipun, joka maksoi n. kaksi euroa. Jos palatsit ja temppelit kiinnostavat niin sitten kannattaa ostaa sarjalippu, jolla aukeaa ovet neljään eri palatsiin ja yhteen temppeliin. Hintaa n. 7 euroa eli säästöä syntyy jos käy useammassa paikassa. Mehän tietysti otettiin tämä, koska ollaan niin suuria kulttuurin ystäviä. Kyseiset kohteet sijaitsevat kaikki samassa kaupunginosassa ja neljä näistä viidestä on ihan vierekkäin. Helppoa!
Pienoisena yllätyksenä monelle voi tulla se, että Gyeonbokgung on rakennettu uudelleen vasta viime vuosina. Palatsilla on todella värikäs historia ja se on poltettu pariin kertaan japanilaisten toimesta. Japani myös purki osan palatsin rakennuksista tuossa 1900-luvun alkupuolella miehittäessään Koreaa. Rakennuksia myytiin yksityisille ja osa materiaaleista käytettiin omien rakennusten tekoon. Tämä osaltaan selittää, miksi korealaiset eivät pidä japanilaisista. :) Palatsin alue koostuu useammasta eri aikoina rakennetusta kompleksista. Rakastajattarille uusi talo, esi-isien suosion hakemista uudella hautapaikalla... kaikkea jännää.

Gwanghwamun Gate sivulta, vahdinvaihto. Palatsialueen pääportti. Pojilla oli mukana myös oma bändi, rumpali ei tosin liikkunut mukana. :rolleyes:

1392883_10151985902358729_2036267595_n.jpg1377316_10151985903133729_827280218_n.jpg1380449_10151985904013729_600289362_n.jpg1379317_10151985904338729_352366333_n.jpg1380519_10151985904443729_834379340_n.jpg

Pääpalatsi

1392089_10151985904773729_1060902501_n.jpg1375902_10151985905343729_1240881508_n.jpg1392586_10151985905788729_1513467838_n.jpg

Pienemmät palatsit ja ulkoalueet

1395288_10151985906018729_44584438_n.jpg1379907_10151985906083729_1716571756_n.jpg1376497_10151985906313729_802857390_n.jpg1374247_10151985906633729_2057957654_n.jpg1375314_10151985906853729_2114504687_n.jpg1386013_10151985907968729_2112593289_n.jpg

National Folk Museum

1381637_10151985908298729_769996388_n.jpg1381363_10151985908668729_421144343_n.jpg1378823_10151985908743729_931392237_n.jpg1385203_10151985909243729_1954347736_n.jpg1391842_10151985909473729_1169282534_n.jpg1385549_10151985909538729_232858794_n.jpg
 
Seuraavana päivänä (19.10.) tuli sitten käytyä vielä vähän lisää kiertelemässä, kohteina tällä kertaa kaksi palatsia ja yksi temppeli joihin sillä sarjalipulla pääsi.

Jongmyo

Ensimmäiseksi kohteeksi valikoitui Jongmyo, kungfutselainen Joseon dynastian edesmenneille kuninkaille ja kuningattarille omistettu pyhättö. Kyseessä UNESCO:n maailmanperintöluetteloon kuuluva paikka. Rakennettu 1300-luvun lopussa. Alueella järjestetään aina parina lauantaina kuukaudessa näytös, jossa eräs kruununprinsessa käy ilmoittamassa esi-isilleen kihlauksestaan. Meillähän ei mitään hajua ollut tästä etukäteen, mutta kun kerran keskelle seremonioita osuttiin niin pitihän sitä liittyä mukaan kulkueeseen.

1001591_10152000812353729_1556998746_n.jpg1012707_10152000812378729_1205104746_n.jpg1385159_10152000812358729_341060066_n.jpg1393524_10152000812473729_1355112789_n.jpg1378181_10152000812523729_1882482923_n.jpg

Ensimmäisessä kantotuolissa kuningatar, toisessa kruununprinsessa. Kuningas ja kruununprinssi menivät toista reittiä ministerien ja muiden virkailiijoiden kanssa.

Changgyeonggung Palace

Jongmyon jälkeen matka jatkui sitten seuraavaan kohteeseen eli yhteen viidestä Soulin keskustan palatsista. Alunperin kesäpalatsiksi rakennettu paikka, jonka japanilaiset ovat onnistuneet ainakin kertaalleen tuhoamaan. Miehityksen aikaan paikalle rakennettiin mm. eläintarha ja muuta pientä kivaa. Eihän toisten vuosisatoja vanhoja, kulttuurille keskeisiä rakennuksia kannata vaalia. :rolleyes:

1377545_10152000812668729_706403644_n.jpg1378146_10152000812723729_852897608_n.jpg1379709_10152000812763729_504361879_n.jpg1395318_10152000812873729_1307059712_n.jpg1375028_10152000812918729_629180987_n.jpg

Changdeokgung Palace

Changgyeonggungin vieressä sijaitseva palatsi, joka oli dynastian prinssien suosiossa. Kuuluu myös viiden suuren palatsin ryhmään ja on UNESCO:n maailmanperintöluettelossa. Palatsi poikkeaa arkkitehtuuriltaan ja ympäristöltään, ollen enemmän luontoon yhteydessä. Vihreämpi ja vähemmän kaavamainen paikka. Palatsin takana sijaitsee Huwon, eli takapuutarha. Tunnetaan myös nimellä Forbidden Garden, koska alueelle ei ilman kuninkaan lupaa ollut asiaa. Kuninkaan ja kuningasperheen yksityinen puutarha siis. Sisäänpäsy vain opastetun kierroksen mukana, takaisin saa sitten lähteä ihan itsekseen joten paikkaa pystyy tutkimaan vähän enemmän jos siltä tuntuu.

1377354_10152000814058729_786390326_n.jpg1385601_10152000814123729_305872833_n.jpg1000456_10152000814183729_5201994_n.jpg1378115_10152000813903729_725819409_n.jpg1378851_10152000813973729_1876320922_n.jpg

Forbidden Garden

Odotukset tämän suhteen olivat kovat, kuvausten perusteella kun kyseessä pitäisi olla yksi koko Korean kauneimmista paikoista. Totuus oli sitten jotain muuta... Paljon paviljonkeja, joista kuningas/prinssi on voinut katsella jotain näkymää. Toiselle näkymälle sitten rakennettu toinen paviljonki. Koko paikan pohjapiirrustuksesta tuli mieleen, että kuningas/prinssi ovat olleet laiskoja ja siksi sinne on pitänyt ripotella lepopaikkoja vähän kaikkialle. Alueelta löytyi myös kirjasto ja prinssin opiskelupaviljonki, joka oli jätetty valkoiseksi ettei kauniit värit vain haittaisi prinssin keskittymiskykyä.

1383920_10152000813058729_963268568_n.jpg1381426_10152000813698729_1789578853_n.jpg1380621_10152000813158729_442671430_n.jpg1380850_10152000813368729_39529188_n.jpg1448_10152000813478729_48294031_n.jpg1385179_10152000813583729_1976903600_n.jpg

Tämän kielletyn hedelmän kohokohdat olivat kuitenkin ehdottomasti vesiputous (alla) ja portti josta läpi kulkemalla elää ikuisesti. Tehosta en menisi takuuseen :rolleyes:

1378886_10152000813418729_1535414067_n.jpg1374331_10152000813638729_1296455846_n.jpg
 
Eilen tuli pyörähdettyä Korea War Memorialilla, oli aika monta nimeä päätynyt muistotauluihin. Koitan tänään saada vielä kuvia kehiin. Mukana vanhoja panssarivaunuja ja aseita kaikille pakkiksen militaristeille ja sotahistoriasta kiinnostuneille. Paikalla pyörineet pikkulapset pilasi suurimman osan hyvistä kuvausmahdollisuuksista, joten otosten määrä on rajallinen.
 
Tuli ihan hatusta tempastu kysymys mieleen korealaisista kun todennäköisesti niiden seurassa oot paljon pyörinyt ja jutellut, niin miten korealaiset ylipäätänsä suhtautuu länsimaalaisiin ja näkyykö se sielä mitenkään Esim. kuunteleeko porukka paljon länsimaalaista musiikkia vai suosiiko ne enemmän kotimaista?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom