Matkakertomus:Pisa-Firenze-Rooma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alec
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
elikkä tuli pyörähdettyä tuossa lyhyellä kesälomareissulla tuolla Italian maaperällä,ensin lennettiin Lappeenrannasta Riikan kautta Milanoon (Malpensan lentokenttä) josta lentokenttäbussilla (7,50€/henkilö) Milanon keskusasemalle,josta pääseekin helposti metrolla (päivälipun hinta 3€) käytännössä minne haluaa.Metro on selvästi simppelein keino liikkua Milanossa,metroverkosto on todella kattava ja tosiaan hintakaan ei päätä huimaa.Nähtävyydethän tuolla Milanossa on loppupeleissä aika vähissä,shoppailuun tuo kaupunki taas on aivan loistava jos moista sattuu harrastamaan.
Itse ei käyty tuolla Milanossa tällä kertaa kuin ihan pyörähtämässä,itsehän olen tuolla pyörinyt aikaisemminkin mutta matkaseura ei eli käytiin tsekkaamassa nuo perusnähtävyydet eli castello sforzesco ja luonnollisesti duomo di milano.ja syömässä tietenkin :)

tuossa vähän tuota Duomon aukiota
P8050002.jpg

seinää
P8050003.jpg

P8050020.jpg

P8050021.jpg

sisällä käytiin myös pyörähtää
P8050015.jpg

en tiedä mikä tuo on olevinaan...
P8050017.jpg

käytiin katolla myöskin,hissi 8€,rappuset 5€,reippaina nuorina miehinä käveltiin,ei ollu paha rasti :) kannattaa mennä iltapäivällä jos meinaa tuolla katolla käväistä,meni muistaakseni kiinni 17.20 tai jotain
P8050022.jpg

mun aikaisemman Milanon reissun kuvia löytyy tuolta jos jotain kiinnostaa http://www.pakkotoisto.com/matkailu/81573-forza-milan-matkakertomus-milano-6-8-3-09-a/

Milanosta jatkettiin sitten junalla Pisaan (27,50€/henkilö),Italiassa on helpointa ostaa noi junaliput automaateista,valikot saa myös englanniksi,tiskiltä sen englanninkielisen palvelun kanssa on vähän niin ja näin ja riippuu tuurista :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pisa

Pisaan saavuttiin jotain 22.30,joten hotellille ja unta palloon.Hotelli missä oltiin oli nimeltään La Torre,reilu 100m rautatieasemalta ja 80€ kahdelta henkilöltä pahimpaan loma-aikaan.Hotelli ei ollu kummoinen,aamupala tuohon hintaan sisältyi,ei tosin ollut hääppöinen,mutta jos on niinkuin me ja käyttää hotellia vain nukkumiseen ja peseytymiseen niin kelpaa hyvin.
Pisahan on melko pieni kaupunki,ja kaikki nähtävyydet on lyhyen kävelymatkan päässä toisistaan.Itse tykkäsin Pisasta tosi paljon,kaunis kaupunki ja safka oli hinta/laatusuhteeltaan parasta verrattuna näihin muihin kaupunkeihin.

Mutta tässäpä parit fotot:

Arno-joki,kirkko on Santa Maria Della Spina
P8060041.jpg

Campo Dei Miracoli eli "Ihmeiden aukio" on toi mesta mistä löytyy nää kirkkorakennukset kuten tää kastekappeli sekä tietenkin SE torni
P8060045.jpg

Pisan Duomo,Duomo Di Santa Maria Assunta
P8060043.jpg

P8060052.jpg

P8060053.jpg

no,se
P8060054.jpg

P8060057.jpg

P8060071.jpg

P8060072.jpg

P8060059.jpg

Matkan parhaat gelatot löyty myös Pisasta,tuota kioskista :)
P8060086.jpg

P8060087.jpg

siinäpä sitä itseään,eli gelatoa,italialaista jäätelöä.oikeestaan ihan hyvä et tota ei saa suomesta...
P8060088.jpg

mun matkan suosikkipizzani löyty myös Pisasta :kuola:
P8060109.jpg

Marina Di Pisa

jos Pisa alkaa tuntua liian ahtaalta niin no worries,lyhyen (11km,1,80€) bussimatkan päästä löytyy Marina Di Pisa,pikkukaupunki joka käytännössä käsittää ton rantaviivan ja muutaman poikkikadun.Hotellikin löytyy.Eli pitähän sitä käydä vähän Välimerta kuvaamassa.
Englantia tuolla ei hirveesti puhuttu...

P8060091.jpg

P8060094.jpg

P8060097.jpg

P8060095.jpg

P8060096.jpg

P8060106.jpg

Hahahaha mitä toi yks rakennus on ihan kenallaan? :DDDD

Ihan kiva kertomus :) Oliko pitsa yhtä hyvää kuin Kotipizza tai ählylätty?

Firenze

Seuraavana päivänä olikin taas aika nousta junaan ja nokka kohti Firenzeä,tuota jenkkituristien suosikkipaikkaa (ja sen kyllä huomasi...) Junamatkan hinta joku vajaa 12€ kahdelta henkilöltä,matka kesti n.tunnin.

Fortezza Da Basso
P8070110.jpg

San Marco
P8070121.jpg

P8070118.jpg

P8070134.jpg

P8070139.jpg

P8070141.jpg

Santa Maria Novella
P8070143.jpg

Firenzen Duomo,Basilica di Santa Maria del Fiore
P8070150.jpg

Kiivettiin ton tornin huipulle,makso 6€ ja matkaa kerty 414 askelmaa.hapotti snadisti,mutta oli sen arvostakin niinkuin kuvista voi ehkä päätellä
P8070154.jpg

P8070163.jpg

P8070156.jpg

Giotton kellotorni,ja kuvia sen huipulta :)
P8070165.jpg

P8070167.jpg

P8070169.jpg

P8070181.jpg

P8070190.jpg

P8070191.jpg

P8070192.jpg

Bistecca Alla Fiorentina,NAM
P8070197.jpg

Santa Croce
P8070199.jpg

P8070205.jpg

Ponte Vecchio
P8070214.jpg

Uffizi,ja tais tolla käytävälläkin joku oma nimensä olla...
P8070217.jpg

kopio,munat mitkä munat
P8070219.jpg

P8070227.jpg

perverssiä...
P8070218.jpg

P8070234.jpg

P8070239.jpg

Rooma

jälleen juna alle,ja kohti ikuista Roomaa.kallis kaupunki,ja samalla kaikkien mielettömyyksien mielettömyys.suuri on kaunista.
Rooman metroverkosto on verrattuna esim. Milanoon tosi vajaa eikä auta turistia juuri ollenkaan.Bussilla pääsisi jos näin tahtoisin,itse käveltiin noi nähtävyydet läpi rautatieasemalta Vatikaaniin,ja Vatikaanin liepeiltä otettiin metro rautatieasemalle.

Piazza De Repubblica
P8080242.jpg

P8080257.jpg

P8080258.jpg

Vittorio Emanuele II monumentti
P8080259.jpg

P8080260.jpg

P8080262.jpg

P8080272.jpg

P8080274.jpg

P8080278.jpg

P8080280.jpg

no juuri se :)
P8080283.jpg

oli vähän jengiä
P8080289.jpg

Pantheon,tästä kuvasta huomaa miten paska kuvajaa mä loppupeleissä olen,mut näillä mennään :D
P8080302.jpg

toi on siinä Pantheonin edessä,nimeä en muista
P8080303.jpg

Espanjalaiset portaat
P8080324.jpg

Fontana Di Trevi,killingit tuli heitettyä eli paluu Roomaan on edessä ;)
P8080319.jpg

näistä kuvista ei välity miten järettömästi ton ympärillä oli porukkaa,itse sain joltain ylipainoiselta ruovashenkilöltä kyynerpäällä vauhtia kun olin ilmeisesti edessä...
P8080320.jpg

Piazza Del Popolo
P8080333.jpg

P8080335.jpg

Piazza Navonalta,en muista tänkään nimee,sori
P8080345.jpg

P8080346.jpg

P8080348.jpg

tämän tiedän,fontana dei quattro fiumi,Berninin,tuttu Enkeleistä ja Demoneista hahaa :D
P8080349.jpg

suihkulähkeitä piisaa Roomassa,tää myöskin löytyy Piazza Navonalta
P8080352.jpg

sillan yli Vatikaaniin
P8080353.jpg

Castel Sant' Angelo
P8080355.jpg

Kiitos Alec tästä upeasta presentaatiosta!

Kieliasiasta: Pakkiksella näkee lähes kaikissa matkakertomuksissa harmittelua siitä, että siellä ja siellä ei puhuta englantia tai sitä puhutaan huonosti. Minä kehotan kaikkia opettelemaan uusia kieliä, ja erityisesti, jos jokin maa/kulttuuri kiinnostaa aivan erityisesti, sen kielen opettelu todella kannattaa. Sinä Alec seuraat Italian futisskeneä ja matkailet maassa, opettele ihmeessä myös kieli. Mielestäni paras opiskelutapa on osallistua ensin jollekin kielen alkeiskurssille ja jatkaa sen jälkeen yksityisopetuksessa eli yksin opettajan kanssa. Itse opettelin näin sekä italian että ranskan (vuosi alkeita ja vuosi one on one-opetusta). Sitten vain matkailemaan, kielitaito karttuu oikeassa käytössä huimaa vauhtia.

Italian ääntäminen on suomalaiselle erittäin helppoa, siinä heti suuri helpotus opiskelun aloittamiseen!

P8080356.jpg

Pietarin aukio,ja chiksei
P8080367.jpg

P8080362.jpg

P8080376.jpg

P8080382.jpg

siinäpä se lyhykäisyydessää,seuraavana päivänä lennettiin takaisin Lappeenrantaan :)
vastaan mielelläni kysymyksiin jos suinkin pystyn

Kiitos Alec tästä upeasta presentaatiosta!

Kieliasiasta: Pakkiksella näkee lähes kaikissa matkakertomuksissa harmittelua siitä, että siellä ja siellä ei puhuta englantia tai sitä puhutaan huonosti. Minä kehotan kaikkia opettelemaan uusia kieliä, ja erityisesti, jos jokin maa/kulttuuri kiinnostaa aivan erityisesti, sen kielen opettelu todella kannattaa. Sinä Alec seuraat Italian futisskeneä ja matkailet maassa, opettele ihmeessä myös kieli. Mielestäni paras opiskelutapa on osallistua ensin jollekin kielen alkeiskurssille ja jatkaa sen jälkeen yksityisopetuksessa eli yksin opettajan kanssa. Itse opettelin näin sekä italian että ranskan (vuosi alkeita ja vuosi one on one-opetusta). Sitten vain matkailemaan, kielitaito karttuu oikeassa käytössä huimaa vauhtia.

Italian ääntäminen on suomalaiselle erittäin helppoa, siinä heti suuri helpotus opiskelun aloittamiseen!

tarkoitus on :) osaan toki joitain lauseita mutta keskustelua en saa aikaiseksi,joten kohteliaalla parla inglesen kysymyksellä aloitettiin :D oikeastaan mitä isompi kaupunki sitä paremmin pärjää englannilla,eikä meillä oikeastaan ongelmia ollut missään tuon asian suhteen sen enempi.
musta vaikuttaa että italiaa puhutaan hyvin pitkälti samalla tavalla kuin kirjoitetaan,joten tuskin on mikään vaikea kieli opetella jos näin haluaa

Hahahaha mitä toi yks rakennus on ihan kenallaan? :DDDD

Ihan kiva kertomus :) Oliko pitsa yhtä hyvää kuin Kotipizza tai ählylätty?
haha,riippuu mistä tykkää :D musta kotipizzan tekeleet maistuu kaikki samalta (johtunee pohjasta),ählylättyjen taso vaihdellee paikasta riippuen.tosiaan joka kaupungissa tuli pizzaa syötyä ja tuolla Pisassa oli musta parasta,täytettä ja varsinkin juustoa piisasi

Kiitos vielä kerran Alec hienoista kuvista ja tunnelmista!

Italian puhuminen/lausuminen on tosiaan suomalaiselle suhteellisen helppoa, samoin vastapuolen puheesta saa helposti selvää (vrt. nopeasti puhuttu ranska...). Jos ei ole aiemmin romaanisiin kieliin törmännyt, käytettyjen aikamuotojen erilaisuus esimerkiksi suomeen tai englantiin verrattuna saattaa aluksi hieman yllättää ja aiheuttaa päänvaivaa. Myös muita erikoisia juttuja kielestä löytyy. Sen vuoksi koko kieliopin kunnollinen opettelu on mielestäni avainasemassa, kun tähtäimenä on oppia puhumaan italiaa sujuvasti.

Mutta tähän loppuvat nyt italian opiskelun myyntipuheet, teidän matkanne näytti tosi loistavalta!

hyvä kun kelpaa :)

tosiaan,pari kurssia oon lukenu espanjaa,ja yhteineväisyyksiä noista jonkin verran löytyy että uskoisin kyllä oppivani :)

Jostain safkaa pitäisi syödä joka päivä koko loppuikä, se olisi Bistecca alla Fiorentina...

Jostain safkaa pitäisi syödä joka päivä koko loppuikä, se olisi Bistecca alla Fiorentina...

erittäin potentiaalinen vaihtoehto kyllä :kuola: kiitoksia vaan kun suosittelit :)

hyvä kun kelpaa :)

tosiaan,pari kurssia oon lukenu espanjaa,ja yhteineväisyyksiä noista jonkin verran löytyy että uskoisin kyllä oppivani :)

Espanja, portugali ja italia ovat melkein kuin sama kieli :) muutaman vuoden opiskellu italiaa itekseni + kielikurssi roomassa ja ymmärrän jo lähes kaiken puhutun italian ja itekin voi keskustella sujuvasti. Espanjaa pystyn siis lukea vaikken ole sitä ikinä opiskellut, niin lähellä ne ovat toisiaan. Suosittelen myös opettelemaan kielen jos italiassa matkailee, sillä jo pelkästään palvelun taso nousee potenssiin kun puhuu italiaa eikä englantia.

Eikä Rooma ole kallis paikka todellakaan, paljon halvempi kuin Suomi. Tietysti jos tykkää syödä pantheonin terassilla 30e pasta annoksen niin voi siltä tuntua, kun Trasteveresta irtoaa 3 lajin illallinen punkku pullon kanssa 20e/naama. Pienistä leipomoistakin ydinkeskustan ulkopuolelta saa kasan ruokaa muutamilla euroilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom