Matkakertomukset tänne!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu
Eli nyt olis tarkotus että kerrotte kaikki paikat missä ootte matkustelleet/aiotte matkustella.

-Maa, Kaupunki,
- Yöpyminen, hinnasto
-kohteet,
-mikä hyvää, huonoa
-millä matkustit, kustannukset

Mitä vinkkejä/tuntemuksia ylipäätään ?
Jne.

Tarkotus olis parin kuukauden päästä lähtee tekemään viikon reissu Barcelonaan.
Onkos kukaan käynyt ? Oliskos mitään vinkkejä kyseiseen kaupunkiin tai mitään muuta yleistä vinkkiä matkustamiseen ?

ps. kaikki matkat käy, ne pienimmätkin :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
laitan tänne nyt sen isoimman :)

1.11.2005-10.04.2006
Thaimaa + Kambodza
sukeltaminen
yöpyminen- omakotitalo Phuketissa 300euroa per kk
; huone phuketissa chalongissa 3000 bahtia per kk; bungalow Koh phangnangilla 200 baht per päivä; bungalow Lantalla + ruuat juomat 11 pvä 4000 bahtia; bungalow Raylei beachilla 350baht per päivä; hotellihuone Siem Riepissa 5 dollaria per päivä.... niitä paikkoja oli enemmänkin mutta kun en hintoja muista enää

matkustin sinne ja takaisin STa travelin opiskelija lentolipuilla 666 euroa (vuoden liput) ja sisäisesti paikallisilla lennoilla, bussilla, laivalla :)

Huonoa: ei mitään paitsi ehkä bussireissut Kambodzaan ja yöbussi bankokiin. Ensimmäinen kesti 6 tuntia pitkin tomurataa vaikka matkaa oli 150km (jep punaista tomua, kuoppia, ei tietä...) ilman ilmastointia tösan lattialla :) ja buukattu ja luvattu oli VIP bussi kaikilla mahdollisilla mukavuuksilla... Yöbussi bangkokiin oli vaan niin helevetin kylmä (liian hyvä ilmastointi- joo mikään ei kelpaa) että sain viikoksi sitkeän flunssan. Rayley beachilta sain Mango barista ripulinkin ;) no mutta sellaista tapahtuu.

Hyvää: Kaikki muu: sukeltaminen, ruuat, majoitukset, ihmiset...

puolessa vuodessa meni noin 4000 euroa.

Kiinnostais kans tietää jos joku on käynny keski- tai eteläeuroopan kaupungeissa, saako niistä mitään irti viikonloppu lomalla ja jos sen verran on aikaa niin mihin kannattaisi mennä?

Kiinnostais kans tietää jos joku on käynny keski- tai eteläeuroopan kaupungeissa, saako niistä mitään irti viikonloppu lomalla ja jos sen verran on aikaa niin mihin kannattaisi mennä?

Amsterdamiin. Löytyy tekemistä jokaiselle.

Melkein mistä tahansa Keski-Euroopan kaupungista saa irti paljonkin viikonlopussa. Itse harrastan paljonkin kaupunkilomailua juuri viikonloppuisin, viimeisen puolen vuoden aikana olen ollut mm. Lontoossa ja Riiassa pe-su. Lomilla käyn sitten "kaukomailla" tai harrastamassa. En kuitenkaan suosittelisi yrittämään rynniä läpi nähtävyyksiä viikonlopussa, vaan ottamaan reissulle jonkin muun teeman. Itse olen olen mm. järkännyt viikonloppureissuja, joissa päätarkoituksena on ollut jonkin bändin keikka/näytelmä, show tms./kirjakaupoissa tai markkinoilla käynti/pubeissa hengaaminen/tietyssä ravintolassa käyminen/kaupungissa asuvan ystävän tapaaminen.

Itse voisin suositella viikonloppureissun kohteeksi mm seuraavia: Riika, Praha, Pariisi, Lontoo, Barcelona, Firenze, Wien. Hauskaa reissua!

Eli nyt olis tarkotus että kerrotte kaikki paikat missä ootte matkustelleet/aiotte matkustella.

Heh, jos tänne alkaisi kaikki reissut kirjoittelemaan niin saattaisi tulla aika pitkä lista ;). Viimeiseen vuoteen matkoja mahtuu kuusi (joo, mihinköhän ne kaikki rahat katoaa :jahas: ). Kannatan eowynin esimerkkiä ja kirjoitan viimeisemmästä pidemmästä reissusta.

-Kiina: Hong Kong ja Macau (jälkimmäisessä kävin vain päiväreissulla)
-Yöpyminen 4 tähden hotellissa n. 80 e/2 henkeä/yö. Vieläkin edullisimpiakin majoitusvaihtoja löytyy, itse halusin ehdottomasti yöpyä Hong Kong islandin puolella
-rakastan suurkaupunkeja ja niiden vilskettä ylipäätään, ja HK pääsi kyllä top kolmoseen. Yllättävintä oli vehreys ja upeat maisemat, näkymä Victoria Peakilta yli kaupungin on kyllä yksi unohtumattomimmista. Julkiset kulkuvälineiden verkko oli loistava ja äärimmäisen helppokäyttöinen, taksit käytännössä ilmaisia. Erinomaiset trekkausmahdollisuudet. Hauska iltaelämä ja kohtuullisen hyvää ruokaa. Loistavat shoppausmahdollisuudet, jos sellaisesta tykkää, itse ostin lähinnä elektroniikkaa. Ainoana miinuksena sanoisin järjettömän kuumuuden ja kosteuden, paras aika matkustaa sinne on Suomen syksy. En suosittele myöskään ihmisille, joita järjetön väenpaljous ahdistaa.
-Finskin suorat lennot tarjouksesta n. 500 e. Macauhun laiva muutaman kympin.

P.S. eowyn, kuulostaa aivan mahtavalta tuo suun sukellusreissusi! Jostain toisesta threadista luin, että olit nyt ollut lyhyemmällä liveaboard-reissulla. Ehkäpä mäkin saan itseni vielä sellaiselle järjestettyä, toivossa on hyvä elää

P.S. eowyn, kuulostaa aivan mahtavalta tuo suun sukellusreissusi! Jostain toisesta threadista luin, että olit nyt ollut lyhyemmällä liveaboard-reissulla. Ehkäpä mäkin saan itseni vielä sellaiselle järjestettyä, toivossa on hyvä elää

jep, tammikuussa 2 viikkoa sukelsin taas simelaneilla. Phuketista Chalongista järjestää sinne edullisia ja hyvänlaatuisia liveaboardeja selläinen suomalainen sukelluskeskus kun Chalong Seasport (toivottavasti pikkasen voi mainostaa). Hinta reilu, boatski hyvä. Juttu toimii kokonaisuudessa hyvin. Pitää vaan muistaa tarkistaa että varmaan sisältyy myös Richelieu Rock: näkemisen-kokemisen arvoinen paikka. Näkyyvyys huono kun on liian paljon fisua :)

ja viikonloppureissujakin harrastettu ja Dami ihan ehdoton ykkönen. Tai tähän asti. Menossa keväällä Pariisiin synttäriviettoon, ehkä sitten mieli muuttuu. Muuten Praha, Edinburgh ja Marseille kiinnostavia kohteita...

Kaikki tiet vievät Roomaan - viikonlopusta en tiedä - mutta tiedän, että edes vuosi ei riitä.

Mitäs kaikkee tuolla Amsterdamissa/sen ympäristössä kannattais tsekata jos matkustaa sinne neljäks päiväks?

Olen vähän huono toimimaan turistioppaana kun tykkään itse vain hortoilla vieraissa paikoissa, kaukana niistä 'pakollisista' nähtävyyksistä. Kidutusmuseossa käynti (yksin!) oli kuitenkin sävähdyttävä kokemus. Anne Frankin talo on yksi paikka missä haluaisin kovasti käydä joku päivä, tähän mennessä se on ollut aina tilaisuuden tullessa suljettu. Muuten suosittelen pitkiä ja hartaita kävelyretkiä ostoskatujen ulkopuolella ;)

ja viikonloppureissujakin harrastettu ja Dami ihan ehdoton ykkönen. Tai tähän asti. Menossa keväällä Pariisiin synttäriviettoon, ehkä sitten mieli muuttuu. Muuten Praha, Edinburgh ja Marseille kiinnostavia kohteita...

Marseille on kyllä ainoita euroopan kaupunkeja, johon en halua enää mennä uudestaan. Muuten etelä-Ranska oli oikein viehättävää seutua.

Onko ketään muuten käynyt Kap Verdellä? Tuonne olisi alustavasti tarkoitus suunnata joulukuussa.

Muuten Praha, Edinburgh ja Marseille kiinnostavia kohteita...

Prahasta ja Edinburghista samaa mieltä, mutta Marseille ei kyllä napannut pätkääkään. Marseille on Ranskan Turku!

Mä kävin tuossa Liverpoolissa tammikuun loppupuolella. Ihan kiva menomesta, baareja joka nurkassa ja Beatlesmuseossakin tuli käytyä. Itseasiassa me majoituttin Mercy-joen toisella puolen, Rembrough nimisessä kaupungissa. Toi Liverpoolhan on vain 1 osa sitä aika massiivista kaupunkia ja ne kaupunginosat on ns. omia kaupunkejaan.

RyanAirilla edes takaisin maksoi sen 69€ sis. 14€ matkavakuutuksen. Majoitus oli veljen projektikaverin kautta ilmainen ja vaikka kuinka 2 päivää heilui baareissa, niin vain 300€ sain kulumaan... olut on siis halpaa.

Lauantaina siis käytiin päivällä siellä Beatlesmuseossa ja oishan siinä ollu kaiken mailman Tate galleryt sun muut valinnaisena. Itse kun en oikeastaan mitään tiennyt koko paikasta, niin paikallisopastuksella mentiin.

Ihan kiva 'viikonloppukohde' ja baarit on jotain aivan muuta, kuin nää 'paikalliset'.

Malesia, KL: Puoli vuotta sitten olin vierailemassa, heti ihastuin paikkaan. Varikas, oikeasti monikulttuurinen, kaunis. Korkeita torneja, kivoja pienia katuja, uutta ja vanhaa. Tykastyin niin kovasti etta nyt sitten siirsin majani tanne toiden perassa.

Turistina oltiin reppumatkalla, yopyminen hostellissa (I2 Inn seka Eight, molemmat Tengkat Tong Shinilla, noin 90RM/yo per 2henk oma huone).
Kurkkimassa kaytiin tietysti KLCC:n ostoskeskus Petronas-tornien juuressa, KL Menara, korkein spotti koko kaupungissa (korkeampi kuin petronasit kun on maen nyppylalla), Bukit Bingtang, ostoskatu mista kaikki turisteille tarkoitettu loytyy, Lake Gardens, natti kiva puisto lahella keskusrautatieasemaa, jonka ohessa myos orkideapuisto seka lintuelaintarha.

Kaupungissa 'kaikki' puhuivat varsin hyvaa englantia.

Singapore: Samalla reissu, mentiin junalla KL:asta. Yopyminen Singapore Riverin lahella Carpenter Streetilla olevassa hostellissa Summer Tavern. Hinta oli kai jotain S$35 per nuppi per yo, makuusalissa.
Kaytiin elaintarhassa, joka oli ehdottomasti upein missa olen ikuna kaynyt.Taisi olla jotain S$30 sisaan per henkilo. Kaupungissa ei ollut pienen sahellyksen takia aikaa viettaa niin kamalasti, niin tuon lisaksi kavimme oikeastaan vain Orchad Roadilla, joka on Singaporen teh ostoskatu, seka sitten siina SP Riverin tuntumassa, jossa tuli myos kokeiltua G-MAX.

Englannin kielitaso myos hyva, joskaan ei ihan KL:an tasoista tuntunut olevan.

Pidempi turinointi noista kahdesta on tassa.

Hong Kong: Tammikuussa tuli tuota melkeinkiinaakin ihmeteltya. Yopyminen Causeway Baylla olevassa Wang Fat hostellissa (myos Hong Kong hostel nimella tunnettu), taisi olla jotain HK$300 per yo / 2henk oma huone.

Oli vahan vilposa, paivittain lammot nousivat vain 25 asteeseen. Upeat maisemat ja varsin kattavat shoppailuvalikoimat. Teknosilmaa miellyttava paikka myos, hienoja autoja ja muita insinoorien aikaansaannoksia isolla rahalla.
Vahan arvokas paikka, siina missa edella ollut KL&SP reissu sujui lentoineen 300 eurolla (6vrk), Hong Kongiin upposi lentoineen 640e (4vrk). Lennot siis Bangkokista.

Englantia puhuttiin aika vaihtelevasti, toisaalla erinomaisesti, toisaalla harvakseen, jossain ei ollenkaan. Blogiin taas turisin tuostakin.

Thaimaasta en jaksa sanoa oikein mitaan. Vahan ristiriitaisia tunteita jai; teki todella kivaa paasta sielta pois. Tosin, en kylla olisi tavallaan halunnut lahtea. 10kk siis vietin siella aikaa.

Seuraaviksi sitten vuorossa Cambodia ja Phom Phenn (kaveri on siella duunissa, pitaa kayda moikkaamassa), Vietnam ja Hanoi, mahdollisesti Filipiinit ja Manila ja haaveissa olisi paasta myos Australiaan, Sydneyhyn ja sitten johonkin pikkukaupunkiin itarannikolla, kun tatini asustaa siella. Australian lennot ovat vaan vahan arvokkaat (KL-Sydney lahes saman verta kuin HKI-KL) niin voi jaada haaveeksi.

Seuraaviksi sitten vuorossa Cambodia ja Phom Phenn (kaveri on siella duunissa, pitaa kayda moikkaamassa), Vietnam ja Hanoi, mahdollisesti Filipiinit ja Manila

Jos Filippiineille aiot niin skippaa Manila. Kannattaa jatkaa suoraan jatkolennoilla joka Palawanille, Davaoon tai Cebu cityyn (myös Angeles :D ). Manila on iso, likainen ja kallis.

Cebu pasificilla on halpoja sisäisiä lentoja:
http://www.cebupacificair.com/

Duunikaveri vaan on kotoisin tuolta ja lahinna taman kanssa menisin perheensa 'kartanoon' asustelemaan viikonlopun ajaksi, niin se on aika kova houkutin. Olen nimittain surkea yksinmatkustelija.

Duunikaveri vaan on kotoisin tuolta ja lahinna taman kanssa menisin perheensa 'kartanoon' asustelemaan viikonlopun ajaksi, niin se on aika kova houkutin. Olen nimittain surkea yksinmatkustelija.

Juu tuossa ajassa ei oikein ehdi muualle. Filippiineillä on kyllä hienoja mestoja joihin kannattaa tutustua. Monen mielestä paljon parempi kuin Thaimaa.

Etelä-Korea, Soul

Erittäin hyvä vaihtoehto kaupunkilomakohteeksi Aasiassa. Olin tuolla reilu vuosi sitten, asuin keskustassa huoneistohotellissa.

+ kaupungilla on turvallista käppäillä yölläkin (ja myös yksinäisten naisten)
+ siistiä
+ ruoka :kuola:

Soulissa on paljon nähtävää, perinteistä Korealaista arkkitehtuuria löytyy mm. palatseista ja temppeleistä. :worship: Jos reissuni olisi ollut vähän pidempi, olisin käynyt Koreoiden rajavyöhykkeellä, pääkaupungista järjestetään sinne päiväreissuja.

Koreaan kannattaa matkustaa keväällä, jolloin ilma ei ole vielä liian kuuma tai kostea. Jostain kumman syystä suomalaisilla on tolkuttoman hyvä maine Koreassa. Kannattaa tehdä joka paikassa selväksi että on Suomesta eikä esim. USA:sta.

Hintataso: periaatteessa kallis kaikkien vertailujen mukaan. Tämä tarkoittaa kansainvälisiä merkkituotteita ja esim. länsimaistyyppisiä kahviloita. Oman kokemuksen mukaan paikallisissa ravintoloissa ruoka on edullista ja hyvää. Myös katukeittiöstä uskaltaa hyvin ostaa syötävää.

Koreaan on ihan pakko päästä uudestaan jossain vaiheessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom