Matka pohjois-Norjaan

(eka threadi ja postaus)

Teimme menneellä viikolla veljeni OptimusPrimen ja kahden kynäniskan kanssa reissun pohjois-Norjaan. Kävimme nordkapissa, joka oli mielestämme maan päällinen helvetti. Noin 150km säteellä ei kasvanut periaatteessa mitään, pelkästään jäkälää ja jotain versoja.Ennen nordkapia oli tietulli, edestakainen hinta 170e :hyper: ja sisäänpääsy 4:ltä hengeltä 85e :curs:

Itse Nordkapp oli erittäin mielenkiintoinen paikka, se sijaitsee kallion kielekkeellä josta on 307m pudotus jäämereen. Kun seisoimme keilekkeellä niin siellä tuuli niin paljon, että minä isomassa (171cm ja 100kg) nojasin eteenpäin ottamatta tukea mistään, niin en kaatunut vaan tuuli piti minua pystyssä :rock: . Kova vastatuuli haittasi myös hyvin paljon hengitystä.

Kävimme myös Skibotnissa, Kilpisjärvellä, Narvikissa ja Kiirunassa.

Onko muilla kokemuksia matkailusta pohjois-Norjassa???

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kolme kertaa on autolla tehty porukoitten kanssa reissu norjaan joskus kun olin vähän pienempi. Myös Nordkapissa tuli käytyä, kylmä siellä ainakin oli. :D Kalasteltua tuli paljon ympäri norjaa, jostaki revittiin aika iso turskakin ylös.. Lähtisin kyllä uudestaan. :4:

tuohtunut83 sanoi:
(eka threadi ja postaus)
Kävimme myös Skibotnissa, Kilpisjärvellä, Narvikissa ja Kiirunassa.

Paljonkin kokemusta. Viimeiset 8 vuotta on tullut kuljettua juuri tuolla Tromsön läänissä. Talvisin laskemassa vuorilla ja kesäisin melomassa jokia. Hienoa aluetta.

Jees, velipoika tos ylhääl kertoilikin meen matkasta, ni täytyy kyl sanoo et maisemat tuol pohjoises on kyl iha älyttömän hienot ja karut. varsinkin Mageroyan saari (voi olla väärin kirjoitettu) missä Nordkapp sijaitsee ni se oli kyllä tosi karu ja jylhä paikka :worship: Siellä tuuli kyllä ihan älyttömästi ja oli kyllä sen myötä aika kylmä.

Kiivettiin myös saana-tunturille, ni sieltä on myös aika mukavat näkymät Norjaan, Ruotsiin ja Suomeen...

Meillä kesti ajaa Porista Nordkappiin 23h ja käytännös melkeen kokoajan ajettiin, mitä nyt sit jotai lyhyitä pysähdyksii pidettii ain jossain. Kilometrei tuli viikon aikan joku 3200km. Rahaa palo myös aika paljon, mut matka oli niin hieno et ei sen nii välii.

Suosittelen kyl kaikille et lähtekää autoilee ton Norjaan, Siel on kyl mahtavat maisemat :rock:

tuohtunut83 sanoi:

Varsinaisesti ei oo matkailusta kokemuksia mutta olen pohjois Norjassa kyllä asunut. Tullu aika hyvin tutuksi Finnmarkenin alue.

Edit:Jos muutes tuntu maanpäälliseltä helvetiltä se paikka nyt, niin ei kannate varmaan käydä sielä talvella. Ei meinaan oo mitään pieniä pyryjä vaan tielläkin pysytään seuraamalla aurausviittojen heijastimia. Meillä tais mennä parhaillaan 70km ajomatkaan melkein neljä tuntia ku sattu hiukan pyryttämään tunturissa

Viime kesänä lähdettiin avokin kanssa täältä susirajalta ajelemaan. Eka yö vietettiin Suomen puolella Levillä ja siitä sitten jatkettiin Tromsaan jossa seuraavana päivänä tutustuttiin paikalliseen eläimistöön. Yö vietettiin teltassa. Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Altaa, ohi ajeltiin kun ei yöpaikkaa löytynyt millään! Loppujen lopuksi löytyi mukava tilava levähdys-/pysäköintipaikka jonne kokosimmekin telttamme. Paikalla yöpyi myös kaksi karavaanikööriä. Aamusta takaisin Altaan ja Alta museumiin. Siellä oli todella mielenkiintoista, kalliopiirroksia ja muuta! Matka jatkui Hammerfestiin, jossa juotiin peräti oluset, hävyttömän kallista! Sitten kohti Nordkappia, maisemat oli sielläpäin kyllä vaikuttavat ja niin olivat hinnatkin. Tunnelit olivat minusta pikkuisen pelottavia. Kello oli jo vaikka kuinka paljon kun rankkasateessa pykäsimme teltan kaltevalle ja erittäin heinäiselle ja kivikkoiselle hmm... paikalle (Piti kyllä ajaa tosi kauas Nordkapista että löytyi paikka johon voi laittaa teltan, sen verran kivistä oli!). Yö oli kamala ja näin ollen seuraava päivä meni torkahdellessa, olin varmasti hyvää seuraa...Ajoimme Vardöön Vadsöön kautta, piti mennä siitä lautalla Kirkenesiin, mutta lautta oli jo mennyt siltä päivältä... Ajelimme Suomen puolelle yöpymään, seuraavana päivänä sitten vielä Kirkenesissä. Sitten kotiin.

Mukava reissu oli, mahtavat maisemat, kaunis ilma, ihanaa seuraa. Kaikki oli kallista joten meillä oli omat kökköeväät mukana. Telttayöpyminen oli mielenkiintoista, mutta alla ollut vesipatja takasi nukkumisen mukavuuden.

Suosittelen :)

Vuonna 2003 ajettiin kaverin kanssa Kilpisjärvelle ja sieltä Norjan puolelle ja sitten Utsjoelle...
Viime vuonna ajelin yksikseni tuonne kilpisjärvelle ja vähän Norjan puolelle...
Sitten tänä vuonna piti mennä mutten saanut tarpeeksi rahaa jotta matkasta oisi voinut nauttia... :(
Ihan vaan maisemien takia tuonne lähden ensi vuonna... :)

Oon käyny Pohjois-Norjassa, Ruottin ja Suomen lapissa kesällä jotakuinkin 17 kertaa elämäni aikana. Pienenä sitä oltiin aina kesäisin porukoitten kanssa reisuussa ko. alueella. Norja on jotain aivan mahtavaa, niin karua luontoa!

Mä olen menettäny sydänmeni Norjalle ja Suomen lapille, voi kun pian pääsis taas vuosien tauon jälkeen sinne.

Ilmaista seitiä ja turskaa on Norjassa tarjolla jos hieman pysyy virveli kädessä. Jäämerellä kalastus on ilmaista kaikille.
Joku noheva roteiini-imuribodari voisi tehdä saksalaiset, eli pakettiautoon pakastin, muijalle fileerausvälineet ja itse onkii seitiä kilotolkulla. Kalaa on mahdollista saada tajuttomat määrät.
Voi olla tosin jotkut tuontirajoitukset kalalle Norjasta, mutta en ole aivan varma.

siis onko siellä norjassa joka paikkaan ja kaupunkiin tietullit?? ja missä hinnoissa tollaset tiemaksut on,entäs gason hinta?

En tie et missä kaikkialla siellä on niit tietulleja. Mutta kun me käytiin siel Nordkapissa, ni siellä maksettiin tietulli edestakaisin ja se oli kyllä aika hintavaa. Muualla ei sitten törmätty noihin maksuihin.

Diisseli makso Honnigsvågisssa, joka oli joitain kymmenii kilsoi Nordkapista etelään n.11kruunuu ja pensa oli sit vieläkin kalliimpaa :curs:

Paikalliset sano et kurssi on suunnilleen yksi euro=7kruunuu.
Niin oli aika kallista tankata asuntoautoon 60l soppaa!

OptimusPrime sanoi:
Diisseli makso Honnigsvågisssa, joka oli joitain kymmenii kilsoi Nordkapista etelään n.11kruunuu ja pensa oli sit vieläkin kalliimpaa :curs:

Paikalliset sano et kurssi on suunnilleen yksi euro=7kruunuu.
Niin oli aika kallista tankata asuntoautoon 60l soppaa!

Minä viimeksi vaihdoin rahaa niin sain eurosta 9 kruunua. Diesel makso ainakin vardöössä ja vadsöössä alle 10 kruunua litra ja bensa samaa luokkaa.. Dieselin korkee hinta johtuu siitä että norjassa ei ole diesel- veroa olemassa

tuleepas nyt ajoissa vastaus...

Itte käin kaverien kaa lapissa/pohjois-norjassa tuossa syyskuun alkupuolla. Alla meillä oli vuokrahiace -paku.
Ajettiin täältä Lappeenrannasta yhellä rykäsyllä yön aikana saariselälle ja sieltä vuokrattiin mökki. Alunperin oli tarkotus pelkästään vaan yöpyy teltassa, mut suunnitelmat muuttu ku huomattiin et mökki kustans mein porukalle(7h) vaan 100e, kun ei ollu vielä ruskasesonki. Tuolta sittte seuraavana päivänä ajettiin jäämeren rannalle ja yövyttiin sitte lopulta teltassa.. Altan lähellä, 10km merestä. Ei ollu muutes niitä lämpimimpiä öitä, ei..:eek:
Mein porukka sit päätti lähtee norjasta heti seuraavana päivänä, koska siel oli suht kallista ja siellä ei myyty oikeen missään kaljaa, eikä kahvia :)
Suomen puolla ajettiin yhessä hiihtokeskuksessa mönkkäreilla ja yövyttiin sielki mökeissä(laiskoja ku oltiin).
Ei sit jaksettu seuraavana päivänä ajaa ihan alas asti etelään, joten yövyttiin ulkosalla Paltamossa. Oltiin siellä sit niin myöhään aikaan, et ei enää löydetty leirintäaluetta, joten parkattiin paikallisen urheilukentän nurkkaan. Etelässä kun oltiin, niin oli sitte pakko luottaa ilman lämpiyyteen ja väsättiin vaan pikalaavu pressusta.

Kaikenkaikkiaan ihan loistoreissu, sopi jopa opiskelijabudjetille:rock:

Nostetaas tätä taas vähän ylöspäin.
Ollaan taas lähdössä kaksosveljen ja kavereiden kanssa asuntoautoileen elokuun alussa pohjois-norjaan. Suunnitelmissa olisi tällä kertaa reitti Pori-Tornio-Mo i rana- Bodo-lofootit-Tromssa. Olisiko täällä kenelläkään antaa jotain vinkkiä, että mitä hienoja paikkoja tullapäin olisi? On tullut googletettuu, mutta jos jollain on tiedossa jotain hyviä paikkoja , niin olisi mukava tietää.
Tätä reissuu on tullut taas odotettua melkeen koko vuosi, koska viime reissu oli todella hieno!

Pitäisi lähteä myös avokin kanssa Suomen lappiin ja sieltä sitten Norjan puolelle elokuun alussa. Tarkkaa suunnitelmaa reitistä ei ole, mennään kelien ja fiiliksien mukaan. Teltassa ja mökeissä ajateltiin yöpyä ja puuhailla kaikenlaista. Norjajuttua löytyy todella paljon tuolta! :)

Mo I Ranasta länteen oleva Marmorslottet on mielestäni käymisen arvoinen paikka. Pohjoisempana Tromsön läänissä kannattaa pyörähtää Målselvfossenilla:
39076866.Fossen_10.jpg

Viimeksi kävitte katselemassa maisemia Saanalta, joten olisiko nyt kiinnostusta nousta astetta komeammalle mäelle Norjan puolella. Yksi päiväreissuna onnistuva vaihtoehto olisi ajaa Paras tunturin juurelle ja nousta sen huipulle. Vaatii toki hieman enemmän kuntoa ja kunnolliset kengät Saanaan verrattuna, mutta on maisematkin upeat, jos ei ole huippu pilvessä.

Kiitän vinkeistä. Täytyy kattoo nyt sitten mihin tulee eksyttyy.
Viime vuonna kun kiivettiin saanalle, niin kaikilla oli kohtis krapula:D , joten en tie miten kaverit lämpee tolle kiipeemisjutulle. Otti jonkun verran jaloille ja pumpun päällä viime vuonna toi kiipeeminen:)

Ainoa vinkki, joka mulle nyt yhtäkkiä tulee mieleen, että noudattakaa niitä helvetin nopeusrajoituksia ja tarkasti. Itse nettosin jostain Pohjois-Norjalaisesta tuppukylästä 1600 NOK:n ylinopeussakot tuossa kesäkuun loppupuolella. :(

//ShoGun

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom