Massan kehittäminen muulla kuin treenaamisella (sopiva ruokavalio)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -viiva-
  • Aloitettu Aloitettu
Terve ja heipähei! Mitään romaaneja jaksa alkaa väsäämään ja tuskin tekään jaksatte semmosia alkaa lukemaankaan, joten mennään suoraan asiaa. Olen 15v (169/50). Tarkoituksena olisi siis saada lisää massaa ruoan kautta. Syön paljon ns. "roskaruokaa" ja myös hedelmiä, mutta painoa ei tule... EI SITTEN MILLÄÄN! :/. Liikun säännöllisesti (harrastuksiini kuuluu salibandy) ja tykkään muutenkin urheilusta, luistelusta ym.. Joten varmaan kaikki kalorit lähtee kun liikun niin usein. Pitäisikö minun lopettaa aktiivinen urheilu ja keskittyä massan saamiseen jos haluan kiinteän ja sopivamman kropan? Kiitos.

PS. Toivon asiallista keskustelua aiheesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et syö tarpeeksi. Minäkin luulin että en liho koskaan mutta aloin syömään useammin ja kaikkea hieman enemmän, aloituspaino oli 63 kiloa vuosi sitten ja nyt on 80 kiloa. Ihan normaalia ruokaa mutta aamiaisen ja päivällisen väliin sijoitin yhden ruokailun ja päivällisen ja illallisen väliin toisen mokoman. Hyvin on toiminut.

"Pitäisikö minun lopettaa aktiivinen urheilu ja keskittyä massan saamiseen jos haluan kiinteän ja sopivamman kropan?"

Jos painat 50kg niin luulen että olet "suhteellisen" kiinteä! Ja tosiaan, laita ne syömiset niin helpompi tietää mitä sulle suosittelee :)

Syötkö säännöllisesti?

Minä olin nuorempana hyvin hoikka, vaikka söin jatkuvasti ns. roskaruokaa sekä herkkuja. Mutta vasta kun ryhdyin syömään oikeata ruokaa säännöllisesti aloin kerätä painoa.
Etenkin armeijassa, jossa syötiin 4 ateriaa päivässä tuli painoa runsaasti, vaikka liikuntaa olikin enemmän kuni siviilissä.

Syötkö säännöllisesti?

Minä olin nuorempana hyvin hoikka, vaikka söin jatkuvasti ns. roskaruokaa sekä herkkuja. Mutta vasta kun ryhdyin syömään oikeata ruokaa säännöllisesti aloin kerätä painoa.
Etenkin armeijassa, jossa syötiin 4 ateriaa päivässä tuli painoa runsaasti, vaikka liikuntaa olikin enemmän kuni siviilissä.

Itsellä kävi näin myös, ennen armeijaa 181/60 ja jälkeen 181/70 :) Osasta täytyy kuitenkin kiittää soden munkkeja...

Terve ja heipähei! Mitään romaaneja jaksa alkaa väsäämään ja tuskin tekään jaksatte semmosia alkaa lukemaankaan, joten mennään suoraan asiaa. Olen 15v (169/50). Tarkoituksena olisi siis saada lisää massaa ruoan kautta. Syön paljon ns. "roskaruokaa" ja myös hedelmiä, mutta painoa ei tule... EI SITTEN MILLÄÄN! :/. Liikun säännöllisesti (harrastuksiini kuuluu salibandy) ja tykkään muutenkin urheilusta, luistelusta ym.. Joten varmaan kaikki kalorit lähtee kun liikun niin usein. Pitäisikö minun lopettaa aktiivinen urheilu ja keskittyä massan saamiseen jos haluan kiinteän ja sopivamman kropan? Kiitos.

PS. Toivon asiallista keskustelua aiheesta.

EDIT. aamupala: mysliä, leipää + appelsiinimehua
lounas: suhteellinen kasa janssoninkiusausta ja kolme lasia maitoa
välipala: banaani, kaksi eskimopuikkoa, leipää, makkarakeittoa ym.
iltapala: leipiä, maitoa, hedelmiä ym.

ei toi ny nii paljolta kyllä näytä mutta semmone :)

sipsii karkkii limsaa poppareit jne jne ja (rasva)massa kasvaa huomaamatta

EDIT. aamupala: mysliä, leipää + appelsiinimehua
lounas: suhteellinen kasa janssoninkiusausta ja kolme lasia maitoa
välipala: banaani, kaksi eskimopuikkoa, leipää, makkarakeittoa ym.
iltapala: leipiä, maitoa, hedelmiä ym.

ei toi ny nii paljolta kyllä näytä mutta semmone :)

Ilmankos et kasva, toi ruoka ei riitä alkuunkaan :)

Syö pari kuukautta näin (tai ainakin tähän tyyliin, voi toki vaihdella...) ja luulen että paino nousee mukavasti. (poimittu toisesta langasta)

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

Katso tuolta aloittelijoisen osiosta joku sali-ohjelma esim.1- tai 2-jakoinen ja käy salilla 3-4 krt/vk, niin luulisi sitä lihasta alkavan tarttua.

Oikeesti ihan shittii jollekki nuorelle ihmiselle laittaa 250g rahkaa ja 15g mysliä jne tarkkaa luetteloa. Sanon, että otat tavotteeksi syödä KUUSI tai enemmän kertaa päivässä. Jos saat mahutettua 100g proteiinia sinne (jos jaksat laskea), niin hyvä tulee. Näillä pääsee jo pitkälle.

kyl se siit alkaa nousee,tos iäs vaa pitää syyä aiva vitusti.. joillaki ei kyl nouse vaikka söisivät kuinka paljo yli kulutuksen> syytä en tiiä eikä oikei ossaa sanoa kyl lääkäritkää

Oikeesti ihan shittii jollekki nuorelle ihmiselle laittaa 250g rahkaa ja 15g mysliä jne tarkkaa luetteloa. Sanon, että otat tavotteeksi syödä KUUSI tai enemmän kertaa päivässä. Jos saat mahutettua 100g proteiinia sinne (jos jaksat laskea), niin hyvä tulee. Näillä pääsee jo pitkälle.

Täh? 250g rahkaa on yksi purnukka erhamnia. Ei tuo mittaaminen nyt niin kamalan vaikeeta voi olla että sen jättäis tekemättä. Mitataan sheikkerillä 100g riisiä ja heitetään veteen tai otetaan se lusikallinen tai pari öljyä. Kirjanpito helpottuu ja masu iloitsee. Mutta toisaalta eihän sen tarvitse olla noin tarkkaa, mitä nyt tarkkaileminen helpottuu.

e. Niin ja, tuohan oli vain suuntaa antava ateriointi.

Toi rahkajuttu oli vaan esimerkki :D Mutta pointti oli, että kun henkilö on nuori ja hänellä on kotona vanhempien laittamaa ruoka (oletan) plus kouluruoka, niin tuskinpa siinä voi hirveesti ite mittailla ja kokkailla omia appeita (= liikkumavaraa jää vähän ruokien suhteen). Syö siis sitä, mitä eteesi saat!

Tässä olis jonkinmoinen ruokavalio ehdotus nuorelle jampalle, joka haluaa massaa, eikä erityisemmin käy salilla ja vanhemmat tekee mätöt, joten ei voi itse valikoida niin paljoa mitä syö..

Aamupala: 2 ruispalaa täytteillä/iso annos puuroa + banaani + 0,5l maitoa
lounas: ISO lautasellinen safkaa ja mahdollisesti toinen lautanen salaattia + 0,5l maitoa, leipää
välipala: esim. mysliä ja jugurttia/ pari leipää ja rahkaa + vaikka maitoa palanpainikkeeksi
päivällinen: sama kuin lounas
iltapala: sama kuin välipala + ryspiöljyä 3rkl, jos tuntuu että ei oo syöny tarpeeksi

kyllä tällä pitäs helposti saada syötyä joku 3500kcal, niin painon pitäisi nousta varmasti, kunhan tätä vain noudattaa joka pv, eikä saa olla päiviä jolloin jää syömättä..

Ääh, halusin vaan nopeesti antaa hieman mallia, tarkoituksena EI ollut että pitää syöä prikulleen noin. Löytyi toi teksti vaan melkein heti, ja se on mielestäni hyvä esimerkki mitä tarkoittaa syödä kunnolla, lähinnä kontrastina siihen ketjun aloittajan nykyiseen ruokavalioon. Mutta olet kyllä oikeassa: ei se ole niin tarkkaa, etenkin tossa iässä.

Joo ei siinä mitään. Olit kyllä myös sanonu, että ei ihan sen systeemin mukaan :)
Toi zeihou:n esimerkki on hyvä; toi malli on realistinen, siinä on runsaasti tavaraa mutta silti helposti saatavia aineksia. Tolla ku lähet topikin alottaja (en muista nimee) liikkeelle ni pitäs alkaa tapahtuun jotain!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom