Martikaisen mallilla pois työttömyydestä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragon
  • Aloitettu Aloitettu

Dragon

VIP
Liittynyt
13.10.2002
Viestejä
5 790
Ikä
46
Kaupunki
Turku
Kävin Joyn: poikkitieteellisen foorumin keskustelutilaisuudessa ja yksi puhujista oli kansantaloustieteestä väitöskirjan kohta julkaiseva Jouko Martikainen, joka esitteli oman Martikaisen mallinsa työttömyyden hoitoon.

Mallissa kohdennettaisiin matalapalkkaisiin työntekijöihin erityistä palkkatukea, jotta työntekeminen olisi kannattavampaa ja motivoimampaa kuin kotona istuminen ja tukien saanti. Näin työttömien ja ns. huonojenkin työntekijöiden palkkaus olisi mahdollista ja tätä kautta ihmisten toimeentulo, työmotivaatio ja sosiaaliset kontaktit paranisivat ja valtio saisi työllisyyden kasvaessa enemmän työvoimaa, verotuloja ja tietyt sosiaalikulut vähenisivät.

En ole taloustieteilijä mutta en nyt löydä mitään oleellisesti väärää tästä mallista.

Kommentteja ja keskustelua kiitos.

Tästä voi tutustua enemmän asiaan: http://www.martikaisenmalli.com/index.php?a=etusivu
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten tämä eroaa progressiivisesta verotuksesta?
 
Miten tämä eroaa progressiivisesta verotuksesta?
Martikaisen malli olisi ilmeisesti kannustavampaa ja tuottavampaa matalapalkka-alalla työtä tekevälle ihmiselle?


Kansalaispalkka ajaa asian paremmin ja yksinkertaisemmin.
Mä nyt en täysin kannattaisi täysin vastikkeetonta kansalaispalkkaa, kun täälläkin on paljon ollut puhetta sosiaalitukien passivoivasta vaikutuksesta.
 
M
Mä nyt en täysin kannattaisi täysin vastikkeetonta kansalaispalkkaa, kun täälläkin on paljon ollut puhetta sosiaalitukien passivoivasta vaikutuksesta.

No eihän nykyisellä peruspäivärahallakaan mitään vastiketta ole. Mutta kenenkään ei myöskään kannata mennä matalapalkkaiseen/osa-aikaiseen/satunnaiseen työhön kun välittömästi päivärahan menettää.

Joku "kansalaispalkka" tyylinen ratkaisu mahdollistaisi että jo tunninkin työ kannattaa tehdä jos mielii muutamaa lisäeuroa.

Lisäksi kansalaispalkka keventäisi aivan jumalattomasti sossun ja kelan työtä (voi nekin turhat ihmiset mennä nauttimaan kansalaispalkkaa ja tekemään jotain tuottavaa).
 
Itse olen kansalaispalkan kannattaja, mutta se vaatisi kaverikseen toimivan syrjäytymistä vastaan toimivan organisaation. Se raha mikä menee nykyisen malliseen kyttäykseen, pitäisi kohdistaa kannustukseen (piristävän pakkotyön merkeissä).

Yksi suuri työllistysen este on se että ihmiset eivät muuta työn perässä. Kaupunkien asuntoja tulisi tarjota työn perässä muuttajille, jotka sitten siirtyisivät hienompiin asuntoihin paremmin kotiuduttuaan. Eli liikutella työttömiä kaupungin asunnoissa "notkujia" työvoima pula kohteisiin (ehkä sitten niitä maahaanmuuttajiakaan ei tarvittaisi niin montaa sataatuhatta helsinkiin).
 
En tiedä mitä kaikkea tähän "liikkuvuuteen" nyt sitten lukeutuu (vissiin vaan firmaa vaihtaneet), mutta EU:n huippua on joka tapauksessa:
Työvoiman liikkuvuus Suomessa on EU:n huippua

23.11.2009 22:34

STT

Liikkuvuus työpaikasta toiseen on Suomessa Euroopan huipputasoa. Kun EU:n jäsenmaissa keskimäärin noin 22 prosenttia työntekijöistä vaihtaa vuosittain työpaikkaa, Suomessa liikkujia on 25 prosenttia. Samalle tasolle pääsevät Britannia, Tanska ja Espanja. Vähiten töitänsä vaihtavat ruotsalaiset ja kreikkalaiset.

Komission tuoreen raportin mukaan EU:n työmarkkinat ovat viime vuosina osoittautuneet "hyvin dynaamisiksi".

Pitkäaikaistyöttömyys on edelleen vakava ongelma. Lähes 45 prosenttia kaikista työttömyysjaksoista on kestänyt yli vuoden, kun Yhdysvalloissa osuus on 10 prosenttia.

Raportissa todetaan, että EU:n työmarkkinat ovat kriisissä. Työttömyydestä ovat kärsineet eniten miehet, nuoret, matalan taitotason työntekijät ja vuokratyöntekijät.

Myös työllisyydessä näkökulma on siirrettävä vähähiiliseen talouteen. Työvoimaa pitää löytyä uudenlaisiin tehtäviin, mikä lisää koulutuksen tarvetta.

Komissio esittää varsinaisen työllisyysraporttinsa 9. joulukuuta.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Työvoiman+liikkuvuus+Suomessa+on+EUn+huippua/1135250971781
 
Tämä ei poista sitä suurinta ongelmaa. Eli sitä että Suomessa työnteko on kallista vrt. muu maailma. Se että työnteko halvimmillaakin maksaisi 12e/h on aivan liikaa kun maailmassa työtä voi ostaa parilla eurolla. Työn siirtyminen kehitysmaihin jatkuisi edelleen tällä menolla ja vientiä tämä ei auttaisi yhtään.
 
Hömm malli vääristää aika rankasti työpanoksen hintaa suhteessa pääomaan (koneet, "henkinen",...) ja todennäköisesti syrjäyttäisikin teknologian käytön monella sektorilla, kun työvoimasta tulisi erittäin halpaa => talouskasvu hidastuisi (olet. kasvava rajatuottavuus molemmilla panoksilla ja kasvumallina neoklassinen).

Mikä takaa etteivät yritykset pudota tukien piirissä olevia palkkoja niin alas että tilanne on käytännössä ilmainen työharjoittelija työmarkkinatuella - paitsi että nyt paljon suuremmalla rahalla? Näinhän yrityksen kannattaa tehdä voiton maksimoimiseksi. Osaamista vaativat työt eivät hyötyisi mitenkään - niistä jo nyt maksetaan minimiä enemmän (ainakin vähän).
Työn tuottavuuden pitäisi olla reilunpuoleisesti yli pääoman tuottavuuden jotta balanssi säilyisi - ja perinteisesti lasketaan koulutuksen lisäävän tuottavuutta (ks. endogeeniset kasvumallit). Toisaalta kouluttautunut vaatii enemmän palkkaa korvaukseksi ja jossain vaiheessa tipahtaa palkkatuelta.

Työn tarjonta olisi joustamaton (se on sitä jo nyt miehillä), etenkin kun tuki on sidottu työhön. Työllistyisikö juoppo, narkkari, 75% työkunnostaan menettänyt?
Mitäs loput (n. 35% tällä hetkellä) työvoimaan kuulumattomat sitten? Suomen systeemissä on kehuttu hyväksi sitä, että riippuvaisuus perheestä häviää (esim. manner-Euroopassa tuet ovat usein verohelpotuksia).

Tuntuu kauhean kalliilta mallilta jos mennään nykyisellä eläke-, terveydenhuolto-, koulutus- ja sosiaalivakuutusjärjestelmällä. Jos edelliset heivaa mäkeen (aijai sitä mellakointia), ei mitään tukia maksella vaan mennään vääristämättömällä mallilla.

"Martikaisen mallissa lähisukulaisten palkkaukseen ei saa tukea." On siellä pienen pieni myönnytys inhimillisyyttä kohtaan, vaan on tuo aika naiivi malli.
 
Pieni nosto, kun Martikainen oli Hesarissa vieraskynäkirjoittajana.

Pienten palkkojen tuki johtaisi täystyöllisyyteen

Julkaistu: 14.4.2011 lehdessä osastolla Pääkirjoitus
Jouko Martikainen

1135265379699.jpeg


Suomessa olisi täysin mahdollista saavuttaa täystyöllisyys. Jotta kaikille löytyisi töitä, työnantajille pitäisi luoda mahdollisuus maksaa työstä hyvin vähän. Suomessa toteutetuissa työllistämiskokeiluissa on havaittu, että kun työn teettämisen hintaa on alennettu kylliksi, pitkäaikaistyöttömiäkin on otettu töihin innokkaasti, vaikka he yleensä ovat kaikkein vaikeimmin työllistyvä ryhmä.
Työvoimakustannusten tulisi voida vastata kunkin tekemän työpanoksen arvoa. Silloin jokaisen ihmisen työllistäminen olisi taloudellisesti kannattavaa.

Entä miten työntekijöille saataisiin kuitenkin kelvolliset palkat? Tähän päästäisiin ottamalla käyttöön pienpalkkatuki, jota valtio maksaisi työnantajille. Varat pienipalkkaisten palkkaukseen kertyisivät siis kahdelta taholta, työnantajilta ja valtiolta.
Mallin kustannukset pysyisivät aisoissa, kun tuki kohdennettaisiin tarkoin pienipalkkaisille. Jos tukea alettaisiin jakaa keski- ja hyvätuloisille, rahaa valuisi suurille kansanjoukoille, jotka jo tekevät töitä kohtalaisen hyvällä palkalla. Silloin ei olisi varaa tarjota tukea niille, jotka todella tarvitsevat sitä työllistyäkseen.
Palkkatukea kannattaisi maksaa tuntipalkan perusteella, siis tehtyjä työtunteja kohti. Kuukausipalkkaan perustuva pienpalkkatuki olisi huono vaihtoehto, koska se vääristäisi markkinoita kannustamalla osapäivätyöhön: mitä lyhempää päivää tekisi eli mitä pienemmäksi kuukausipalkka jäisi, sitä enemmän saisi tukea. Tukivaroja valuisi hukkaan.
Esittämässäni tukimallissa alin työnantajan maksama palkka on vain kaksi euroa tunnilta. Tuen ansiosta työntekijän kokonaistuntipalkka olisi tällöin 11,08 euroa. Se tarkoittaa noin 1530:tä euroa kuukaudessa, jos tekee täyttä työaikaa.
Mallissa tuki pienenee suoraviivaisesti kohti suurempia tuntipalkkoja. Kun työnantaja maksaa työpanoksesta 13,64 euroa tunnilta, työntekijän saama kokonaistuntipalkka on 15,73 euroa. Tuki päättyy, kun palkka on 20,39 euroa tunnilta. Tästä alkaen työnantaja maksaa palkan ja sivukulut kokonaan omin varoin.
Malli on rakennettu niin, ettei siihen jää mitään tuloloukkuja. Mitä enemmän työnantaja itse maksaa, sitä suuremman palkan työntekijä saa.

Suurin osa työttömistä sijoittuisi oletettavasti palkkaluokkiin 14,5-20 euroa tunnilta, mikä tarkoittaa 2000-2750 euron kuukausipalkkaa. Työttömien tulot siis keskimäärin yli kaksinkertaistuisivat nykyisestä. Erityisesti hyötyisivät ne, jotka elävät pelkän 560 euron työmarkkinatuen varassa.
Malli motivoi työntekijöitä pyrkimään niihin työpaikkoihin, joissa tukea maksetaan mahdollisimman vähän, koska silloin saa suurimman palkkatulon. Tilanne on siis samantapainen kuin nyt: työntekijät hakeutuvat niihin työpaikkoihin, joissa joutuu maksamaan eniten veroja, koska niissä tulot ovat isoimmat.
Koska työntekijät etsiytyvät hyväpalkkaisiin töihin, työnantajat joutuvat kilpailemaan työvoimasta palkoilla. Se maksimoi verokertymän ja minimoi tukikustannukset.
Kun työttömät työllistyisivät, kansantulo kasvaisi vähintään 9,5 miljardia euroa vuodessa. Se tarkoittaa, että bruttokansantuote kasvaisi kerralla ainakin 5 prosenttia. Tämä olisi pysyvä tasokorotus. Uutta työtä tehden syntyisi taas uutta vaurautta jaettavaksi.
Keille vauraus sitten jakautuisi? Suurimman edun saisivat nykyiset työttömät itse. Myös nykyiset pienipalkkaiset hyötyisivät huomattavasti, koska palkkatuki ulotettaisiin tasapuolisesti heillekin. Pienipalkkaisin 12 prosenttia palkansaajista saisi tuen ansiosta keskimäärin 29 prosentin palkankorotuksen.
Malli rahoittaisi itse itsensä. Kun työttömyys katoaa, säästetään ne miljardit eurot, jotka nykyään menevät työttömien elättämiseen. Kun työttömät siirtyvät työhön, he maksavat palkoistaan tuloveroa ja ostovoimansa kasvaessa myös entistä enemmän kulutusveroja.
Yhteensä valtio ja kunnat voittaisivat 1,3 miljardia euroa vuodessa nykymalliin verrattuna. Koko julkinen sektori, kun seurakunnat ja eläkerahastot luetaan mukaan, hyötyisi 5,1 miljardia euroa vuodessa.

Massatyöttömyys paljastaa, että nykyinen työmarkkinamalli on kehno. Tätä nykyä maassamme on pitkälti yli 300000 työtöntä. Monet heistä eivät pääse lainkaan töihin avoimilla työmarkkinoilla. Yksi on liian nuori ja taitamaton, toinen on vanha ja raihnas, kolmas ei ole kovin terävä, neljäs on vasta vankilasta vapautunut, viidettä koulutus ei ole koskaan kiinnostanut.
Kyvykkyys jakautuu väestössä lavealle. Jotta kaikki voisivat työllistyä, työn antamisen kustannusten pitäisi voida ulottua jakauman äärestä toiseen.
Tuloveron keventäminen ei auta työttömyysongelmaan. Miljardin euron tuloveronalennus vähentää työttömyyttä vain 6600 hengellä. Tulos on keskiarvo kuudesta suomalaisesta tutkimuksesta, joissa on selvitetty veronalennusten vaikuttavuutta.
Kun työnantaja pohtii uuden työntekijän palkkaamista, häntä ei kiinnosta, paljonko tuloveroa työntekijä itse maksaa. Sen sijaan häntä kiinnostavat työnantajalle koituvat työvoimakustannukset. Niiden täytyy joustaa, jos työttömyydestä halutaan päästä eroon.

Kirjoittaja on työllisyyspolitiikkaan perehtynyt ekonomisti.

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/HS20110414SI1MA012jz
 
Negatiivinen tulovero ei ole mikään uusi propellihattuidea. Esim. USAssa sosiaaliturva on huono, mutta minimipalkkaiset saavat tukea liitto-/osavaltiolta juuri niin kuin Martikainenkin ehdottaa. Vastaavaa mallia ehdotteli Vihreiden Soininvaara aikanaan. On vaan Suomessa mahdotonta järkeistää sosiaaliturvaa mitenkään.
 
Ihan mielenkiintoinen malli. Mietin, että miten tätä voisi soveltaa tähän meikäläisen ryhmään? Eli hyväpalkkainen (työnantajalle "kallis"), mutta työnmäärän saanti ajoittain vähäistä kuukaudelle. Tuloksena se, ettei kannata esimerkiksi ottaa työtä vastaan, ellei sitä ole vähintään 8pv/per.kk. se ei paljoa ole, mutta kannustaisi jäämään työttömyyspäivärahapiirin puolelta kokonaan pois. Jos tuosta työmäärästä tinkii, työttömyyspäiväraha vähentää saatua palkkaa huomattavasti, eli "oikeaa" työtä tehdään ilmaiseksi. Tämä ottaa pannuun siinä vaiheessa, kun ammattitaito on kovalla työllä ja vaivalla hankittua ja siitä tavallaan valtio antaa piiskaa/rokottaa :)
Samalla valtio pissii omaan kippoonsa, sillä näillä kuukausilla on parempi nostaa se työttömyyskorvaus, mikä on veronmaksajille mielestäni epäoikeudenmukaista verrattaessa omiin resursseihin, lisäksi se kannustaa harmaaseen talouteen.
 
Negatiivinen tulovero toimii vain, mikäli samalla vastikkeettoman tuen määrä pienenee. Muuten malli tulee liian kalliiksi. Tuohon KRIMin tilanteeseenhan tämä osuu kuin nenä naamaan - hiljaisempinakin kuukausina kannattaisi tehdä niin paljon duunia kuin vain voi.
 
Olenko missanut jotain vai kuvittelinko, että työllistämistuki on jo käytössä? Eipä sillä maagisesti kuitenkaan luoda todellisia työpaikkoja lisää. Kunhan on oltu luomassa uutta matalapalkkaisten pätkätyöläisten C-luokkaa. Samalla on hieman siistitty työttömyystilastoja. Mikään ei kuitenkaan tule estämään sitä, että työttömyyden kasvu jatkuu, koska se johtuu pääosin epäterveestä kilpailutilanteesta.
 
Mitä tarkoitat työllistämistuella? Palkkatukea? Katselin MOLin sivuja ja systeemi näyttää aika monimutkaiselta työnantajan kannalta ja harkinnanvaraisena se on myös hallinnollisesti raskas. Negatiivinen tulovero ei vaatisi mitään ylimääräistä byrokratiaa sillä koko systeemi pyörisi nykyisellä vero-organisaatiolla - verotaulukon alapään prosentit alkaisivat nollan alta ja lisäksi osa työvoimasta saisi "veronpalautusta" joka kuukausi palkan päälle. Työnantajan kannalta systeemi olisi täysin läpinäkyvä - porukkaa vaan saisi töihin paljon nykyistä halvemmalla.
 
Muutaman sadan euron kansalaispalkka sidottuna jokaiseen penniin jonka ihminen saa työstään tai muualta. Paras ratkaisu, tällä tavalla pienipalkkaisten kannattaa tehdä töidä. Minimipalkoilla ja säännöksillä vain pakoitetaan maksamaan 1000e/kk arvoisesta työstä 1200e/kk.
 
Back
Ylös Bottom