Marjat ja säilöntä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heetu
  • Aloitettu Aloitettu
Hei! Onko foorumilla paljon mimmejä, jotka pitävät marjoja tärkeänä osana ruokavaliotaan? Olen totaalisen hurahtanut marjoihin (tiedän kyllä että sisältävät sokeria...) ja niiden pakastamiseen, lieneekö vanhuuden merkki?! Sain sukulaiselta vanhan pikkupakastimen oman jääkaappi-pakastinyhdistelmän lisäksi, ja kohta taitaa olla edessä isomman osto. Sen verran paljon noita kertyy tänä kesänä pakkaseen. Asun kerrostaloyksiössä, joten tila on rajallinen, mutta olen valmis tinkimään siitä pakasteitteni vuoksi :)

Olisko teillä vinkkejä säilöntään, marjojen käyttöön tai muiden ruokien pakastusvinkkejä? Olen ajatellut, että nauttisin marjat ihan sellaisenaan ja mahdollisimman jäisinä (sulatus ja käsittely syö vitamiineja). Talven pimeinä aamuina ihania muistoja kesästä <3

Hih, mikä vanhuus? Mä olen säilönyt marjoja äiskän kanssa jo pienestä pitäen ja tietysti pakastin on ollut niitä täynnä myös siitä asti kun muutin kotoa pois.

Mustikkaa, mansikkaa, vattua (ihan kauheita määriä!), viinimarjoja ja karviaisia on tänä kesänä jo säilötty, siis pakastettu, ja vielä varmaan lisää tulee. Eipä noissa nyt sokeria ole nimeksikään, itse en todellakaan edes dietillä ollessani laskenut marjoja mukaan lainkaan. Mahtavia herkkuja kyllä sellaisinaan, jossain drinkeissä/sheikeissä ja rahkan tai jugurtin kera. Mmmm..:kuola:

juuri naureskelin että taidan olla kasvamassa aikuiseksi kun meinaan mennä vielä tällä viikolla itsepoimintatilalle mansikoita haalimaan. :D
vadelmat ja mustikat tulevat äidin varastoista, kerää aina reilusti yli oman tarpeensa vaikka itsekin käyttää marjoja tosi paljon! Meidän perheessä ei ikinä reissattu mihinkään silloin kun marjat olivat kypsiä ja kerättävissä. ;) Itse en ole alkanut vielä kyykkimään metsissä mutta ehkä sekin ihme nähdään joskus tulevaisuudessa.

Söin juuri iltapalaksi rahkaa jossa oli vadelmia ja mustikoita. Namm...:kuola:
Ai juu, omenahillokin on maininnan väärti. Sitä laitan kaurapuuroon (ja pannarin päälle kun joskus tekee mieli oikein herkutella!). Omenat tulevat isotädin puutarhasta. :)

Puolukoitakin löytyy pari rasiaa mutta niitä en jotenkin "osaa" käyttää sellaisenaan, vispipuuro olisi kyllä herkkua joten täytyy ottaa ihan asiakseen tehdä sitä jonain päivänä. Muitakin kivoja vinkkejä otetaan vastaan?

Puolukoitakin löytyy pari rasiaa mutta niitä en jotenkin "osaa" käyttää sellaisenaan, vispipuuro olisi kyllä herkkua joten täytyy ottaa ihan asiakseen tehdä sitä jonain päivänä. Muitakin kivoja vinkkejä otetaan vastaan?
Itse keitetty kinuski http://www.kinuskikissa.fi/?p=1848 valutetaan kuumana jäisten puolukoiden päälle. Ai että on hyvää. Ihania yhdistelmiä tuollaiset täysin erilaiset maut!

Heh, samaa marjojen pakastamista täällä harrastetaan ja kykitään niin marja kuin sienimetsässäkin tilanteen salliessa :) Tosin saattaa ammattivalintakin vähän siihen säilömisen ja pakastamisen suuntaan ajaa :) ja se että pentuna raahattu aina metsään marjojen/sienienkeräys retkelle :P Itte kyllä pilkkonut mansikat ja pakastanut rasioissa ohuemmiksi "levyiksi". Teen oman iltarahkan lohkasemalla veitsen avulla jäisiä marjoja ja heitän rahkan ja maidon joukkoon tehosekoittimeen kun se kerran kestää jääpalojen murskaamista. Toiminut hyvin eikä tartte kaikkia marjoja sulattaa :) ..

mä kävin kanssa viime viikolla poimimassa itse mansikoita. Ihanaa ajanvietettä ja halpaakin oli :) reilu 5 kiloa maksoi 15 e. Vuosittainen traditio meillä äidin kanssa jos vain mahdollista :)
Kokonaisina pakastan tai liian suuret puolitan - ilman sokeria tai lusikallisen kanssa. Molemmin toimii. Ja pussissa ettei vie niin paljon tilaa.

Vielä pitäisi mustikoita jostain löytää. Raparperia on jo pakkasessa valmiiksi pilkottuna.

Olisko teillä vinkkejä säilöntään, marjojen käyttöön tai muiden ruokien pakastusvinkkejä? Olen ajatellut, että nauttisin marjat ihan sellaisenaan ja mahdollisimman jäisinä (sulatus ja käsittely syö vitamiineja). Talven pimeinä aamuina ihania muistoja kesästä <3

Marjat on ihania, saispa aina popsia niitä tuoreina :haart: En tiedä miten tää ravinto-opillisesti menee, mutta mä pakastan ihan sellaisenaan ja otan edellisenä iltana sulamaan jääkaappiin. Joskus unohdan ja kiireessä aamulla mikrotan, en suosittele :) Tosin jäisinä niistä tulee paremmat pirtelöt!

Marjat on ihania, saispa aina popsia niitä tuoreina :haart: En tiedä miten tää ravinto-opillisesti menee, mutta mä pakastan ihan sellaisenaan ja otan edellisenä iltana sulamaan jääkaappiin. Joskus unohdan ja kiireessä aamulla mikrotan, en suosittele :) Tosin jäisinä niistä tulee paremmat pirtelöt!

Jee, jääkaappisulatusta harrastan minäkin! Ei vissiin häviä vitamiinit sillälailla sulatettuna.

Juuri eilen luin vanhaa Kauneus ja Terveys- lehteä ja siinä luki että pieni määrä sokeria pitää marjojen vitamiinit paremmin kuin pakastaminen kokonaan ilman sokeria. Itse olen laittanut sokeria mukaan, mutta äiti pakastaa ainakin osan ilman sokeria.

Mä oon laittanut sokrua happamiin puolukoihin ja karpaloihin ainoastaan, mutta nyt kun aloin miettiä niin äiti aina laittoi vähän sokeria kaikkiin pakastettaviin marjoihin.. äidit tietää parhaiten. Ja mummot :D

mä kävin kanssa viime viikolla poimimassa itse mansikoita. Ihanaa ajanvietettä ja halpaakin oli :) reilu 5 kiloa maksoi 15 e. Vuosittainen traditio meillä äidin kanssa jos vain mahdollista :)
Kokonaisina pakastan tai liian suuret puolitan - ilman sokeria tai lusikallisen kanssa. Molemmin toimii. Ja pussissa ettei vie niin paljon tilaa.

Vielä pitäisi mustikoita jostain löytää. Raparperia on jo pakkasessa valmiiksi pilkottuna.

Voi raparperi, minäkin haluan! Mansikoita hain tänään toisen satsin torilta, 19e/5kg, perkasin ja soseutin ja laitoin pakastimeen. Vadelmia keräsin reilun pari litraa enkä raskinut syödä yhtään, talvella sitten... Mansikoita oon syönyt paljon ja tänään taidan taas hakea... Pakastimeen ostetuista mansikoistahan ei saa syödä edes maistiaisia. :D

Mustikoita pitäisi vielä kehittää jostain ja mökiltä tuon punaherukoita. Kelpaa sitten talvella syödä kotimaisia marjoja, vaikkei niitä ikinä varmasti tarpeeksi pakastimeen mahdukaan. Hilloa oon suunnitellut keittäväni, ehkä mansikoista tai punaherukoista tai yhdistelmää...

I :haart: marjat!

Mulla on vain pakastava pikku pakastelokero, joten suurimittaista säilöntää ei tule harrastettua. Arvostan kyllä suuresti kotimaisia marjoja ja niillä on ihana herkutella ympäri vuoden. En kuitenkaan ymmärrä tätä pakastamishypetystä tuoreiden marjojen syömisen kustannuksella. Tuoreena marjat ovat parhaimmillaan ja ravintoarvot 100% tallella. Miksei kannattaisi nauttia niistä nyt niin paljon kuin napa vetää (ja sitten ehkä säilöä, jos intoa vielä riittää)? Varsinkin, kun pakkasvarastointi vie hurjasti energiaa.

Marjoja voi myös kuivata ja esim. puolukat ovat niin happamia, että se näilyvät hyvin ihan survoksena. Puolukkarahka on aika hyvää.

Sokeria sirotellaan pakastettavien marjojen päälle käsittääkseni värin ja ulkonäön säilyttämiseksi, kun sokerihan on tavallaan säilöntäaine.

Ite syön marjoja puuron seassa, eli kun otan puuron mikrosta niin heitän siihen jäiset marjat ja annan sulaa kuumassa puurossa. Lisäks tykkään marjoista pirtelöissä ja tietenkin kaikissa leivonnaisissa.. :kuola: Syön myös silloin tällöin äidin tekemiä hilloja ja juon kotimehua. Kävin viime viikonloppuna metässä, poimin 5 litraa vattuja ja 13 litraa vattuja (poikaystävä auttoi muutamalla litralla). Lisäksi mansikoita olis tarkotus vielä pakastaa, jos jostain torilta löytyy vielä hyviä. Syksyllä kun saa puolukoita, niin siitä voi tehdä tuoresurvosta, jonka voi pakastaa, ja sitten hieman sokeroituna se on ehdotonta esim. kaalilaatikon tai mustan makkaran kanssa :)

Sit kun valmistun ja muutetaan omakotitaloon, niin pihalla tulee olemaan sekä raparperia, että karviaispuskia. Muita marjoja mä en jaksa poimia, vaikka hyvälle maistuukin. :D

Miksei kannattaisi nauttia niistä nyt niin paljon kuin napa vetää (ja sitten ehkä säilöä, jos intoa vielä riittää)? Varsinkin, kun pakkasvarastointi vie hurjasti energiaa.
Oon miettinyt kyllä tuota energiakysymystä ihan oman lompakkonikin kannalta, ja tullut siihen tulokseen, että oon valmis siihen investoimaan ja pienennän sitten muusta. Marja-aika on kuitenkin niin lyhyt, ettei silloin millään ehdi syömään koko loppuvuotta varten :kuola: ja talvella tulee sitten toivon mukaan ostettua herkkuja vähemmän, kun omassa keittiössä niitä on koko pakastimellinen.

Sitäpaitsi onhan tutkittu, että pakastaessa ei kuitenkaan häviä niin kovin paljoa ravintoarvosta?! Vähemmän kuin esim. kuivaamisessa. Olen myös lukenut jostain, että marjat kannattaisi sulattaa nopeasti mikrossa, mutta itse en ainakaan missään tapauksessa näin tekisi (muutenkin välttelen mikroa), vaan pyrin syömään marjat mahd. jäisinä.

Minun järjen mukaan kokonaisina pakastettaessa vitamiinit säilyisi parhaiten, koska silloinhan marjassa on pienin mahdollinen pinta-ala niiden häviämiseen sekä pakastus- että sulatusvaiheessa. Onko blondin logiikkaa?!

Viimeisen vuoden aikana isännän kanssa syötiin 128kg mansikkaa ja ehkä n. 30 kg mustikkaa (kiitos anoppi:thumbs:) Eli rahkan ja maustamattoman jogurtin kanssa. NAM! :kuola:

Nyt on marjakausi parhaimmillaan ja niitä kannattaa ehdottomasti laittaa talteen talven varalle. Pakastus on hyvä keino ja jotta C-vitamiini ei täysin tuhoutuisi niistä sulatus pitää tehdä nopeasti esim. kevyesti mikrossa. Myös hilloja tai nektariakin voi tehdä ja pakastaa pieniin purkkeihin.Suosittelen erityisesti mustaviinimarja+mansikka nektaria :)

Paras tapa on nyt kuitenkin kerätä marjat mahavarastoon tuoreina syömällä. Niissä on hyviä suoja-aineita ja erityisesti nyt kun flunssa-aaltoakin odotellaan syksyksi, kannattaa syödä terveysruokaa.
Marjastus on lisäksi taloudellinen tapa ja säästää rahaa. Jos keittää omat mehut ja varastoi kellariin talvipakkasia varten, säästää pitkän pennin. Kunnollinen mehu kaupasta ostettuna maksaa n. 4 €/plo.Kauhee hinta!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom