Maratoniin 2 kk. APUA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja taapero
  • Aloitettu Aloitettu
Laitoin tän tonne maraton trediin mutta kukaan ei sitä sieltä löytänyt joten nyt uudestaa..:

Tavoitteena olisi siis kahden kuukauden kuluttua saada maraton JUOSTUA läpi, aika on täysin sekundäärinen juttu.

Yllättävän nopeasti on aika kulunut ja H-hetki lähestyy. Jotenkin on vähän aikaa tuntunut siltä että kehitys olisi pysähtynyt. Tällä hetkellä 25km menee. Olen laskeskellut että saan nykypainosta(85) 5 kiloa tiputettua suht kivuttomasti ja sen uskon osaksi auttavan.
Minkälaista treeniä näin lyhyellä varoitusajalla suosittelee fiksummat?

Tällä hetkellä normi viikko on jokseenkin:

ma, pitkä lenkki(17-24km) tässä tai sunnuntailla
ti, vaparitreenit
ke, lukkopainia 1h + suhtnopea 5km
to, vaparia 1,5h
pe, lukkopainia 1,5h
la, vaparitreenit + lenkki
su, pitkän lenkin laitan tähän tai maanantaille

sinne tänne vähän punttia ja kävelyä

Ongelmana on se että toi 20km lenkkiä ennen mun pitää saada levätä se yksi päivä että onnistuu. Ja sama sen jälkeen jos ei halua paikkoja hajottaa.

edit: Toisin sanoen pitkä lenkki vie 3 treeni päivää tai vähintään haittaa niitä. Olisiko tehokkaampaa jättää tästä syystä pitkä lenkki pois ja korvata se muilla harjoitteilla?

Onko mahdollista muuttaa systeemiä niin että vetäisi pitkän lenkin ainoastaan kerran kahdessa viikkossa ja korvaisi sen toisen sitten lyhyemmillä pyrähdyksillä 3x10km? Tai siis että onko suossa harjoituksellisesti ja tuloshakuisesti mitään järkeä?

Mä olen itsevarmasti laskenut että
uudet asicset + 2kk treeni + onnistunut neste ja hiilari tankkaus ja lepo + parin kilon pudotus = maksimi lenkin nousu 35 kilometriin. Loput vedän väkisin sisulla , vittu vaikka konttaan..

Viimesellä 22km lenkillä hajosi polvi ja nyt se rutisee. Tämä taas vie poveria pois muista harjotteluista eikä se juoksukaan nappaa jos joka viikko hajottaa itsensä..

Nyt kuitenkin tipsejä kehiin pakkistelijat!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pari maratonia oon juossut ja kuullostaa silta että sulla aika vähän lenkkejä viikossa... yleensä juostaan se 3-5 lenkkiä, mistä pari on vauhtileikitteluja, 1 maratontempo mutta lyhyempi (n 1-1,5h) ja/tai sitten yksi pitempi mutta rauhallisemmassa tempossa. juoksemaan opetellaan juoksemalla. Käytetäänhän maratontreeneissakin ns crosstrainingia, mutta siihen sopii sitten jotain muuta aerobista - pyöräily, uinti etc..

Monet treenaavat Maratonille siten että pisin lenkki on pari kertaa juostuna se MAX. 30 km. Muuten lyhyempiä.

Maratonmatka hoituu sitten siten, että pari viikkoa on lepoa (ei nyt täyslepoa, mutta lyhyttä kevyttä lenkkiä) alla + hiilaritankkaukset, jolloin pystyy vetämään sen rasittavan 42km. Jos vedät 35km lenkkejä, niin palautuminen kestää turhan pitkään.

Kannattaisi varmaan jättää myös tässä vaiheessa mahdollisuuksian mukaan noita muita treenejä pois ja keskittyä juoksuun.

Muut saavat ohjeistaa lisää...

Ongelmana on se että toi 20km lenkkiä ennen mun pitää saada levätä se yksi päivä että onnistuu. Ja sama sen jälkeen jos ei halua paikkoja hajottaa.

edit: Toisin sanoen pitkä lenkki vie 3 treeni päivää tai vähintään haittaa niitä. Olisiko tehokkaampaa jättää tästä syystä pitkä lenkki pois ja korvata se muilla harjoitteilla?
Tää oli se typerä kohta (ei millään pahalla). Tehokkaampaa minkä suhteen? Ainakaan maratonilla se ei helpota yhtään että et ole juossu pitkiä lenkkejä riittävästi, lienee aika selvää.

Kuten jo tuolla yllä todettiin, niiden ei kannata olla (oikeastaan yhtään) yli 30km. Niitä 30 tai lähelle sitä lenkkejäkään ei tarvitse montaa. Kunhan pari lenkkiä kokeilee, että miltä se siellä tuntuu. 20-25 on perusjees pitkäksi.

Mä kattoisin tässä vaiheessa jonkun "oikean juoksuohjelman" mukaan tämän jäljellä olevan harjoitteluajan - lasket taaksepäin mistä hyppäät mukaan. Ja tarvittaessa vähennät muita reenejä ajoissa, ainakin 2-3 viimesen vkon osalta. Viimesellä vkolla pelkät ohjelman mukaiset.

Tsekkaa esim. tämä harjoitusohjelma.

Ilmottele kuin kävi.

edit: hetkonen; siis tuossa oli 1 x pitkä, 1 x 5km, 1 x ?km - paljos tuo yks lenkki on ollu pituudeltaan?

edit2: Tuosta 2:sta vauhtileikittelystä per vko oon eri mieltä, jos nyt ite muistan oikein noita ohjelmia, tarkistaa en jaksa joten väittäkää vastaan.

Dubliniin tähtäämässä? Sinne minäkin olen pienen porukan häntänä menossa..Muut ovat ennenkin juosseet, itse ensimmäistä kertaa. Vikan parin kuukauden treenit pähkinänkuoressa:

2-3 peruskuntolenkkiä, sykkeet 70-80% maksimista, kestoltaan n. tunti (nopeammat ja korkeasykkeisemmät lenkit hieman lyhyempiä, painopiste kuitenkin rauhallisemmilla lenkeillä).

1 pitkä viikossa, viimeksi 24km. Tätä pitkää pyrin kerta kerralta hieman pidentämään siten, että viimeinen olisi yli 30km. Sykkeet max. 70% maksimista. Vauhti melkein kävelyä, eteenpäin töpötellen :)

Painoa on nyt n. 90kg, toivon mukaan laskee sinne 85:n paikkeille. Dieettaamaan en sen ihmeemmin rupea, koska punttitreenejäkin tulee ainakin 2 per viikko, eikä syömättömyys palvele tarkoituksia. Treenityylinä n.s. neitipumppailu, eli ylläpitävää jumppailua. Toimikoon tämä peruskuntokautena ja itse Marathon henkilökohtaisena haasteena. Sen 42:n kilsan lenkin jälkeen sitten punttia hurjalla sykkeellä ja uutta voimaa parantuneen kunnon avulla! Tsemiä juoksuihin!

EDIT: Pitkä lenkki on minunkin käsittääkseni kaikkein tärkein tehdä, eli yritä olla jättämättä sitä väliin.

ou fuk. Polvi ei taida olla paranemassa ja lääkäriin kun koitin päästä ilmoittivat että lähettävät kirjeen kun on aika. Näin siis lahdessa ja tuolle terveyskeskus lääkärille menen vain hakemaan lähetteen eteenpäin. OIkealle lekurille en siis varmaan pääse ennen juoksua. Saa nähdä miten käy. Voi olla että kaikesta huolimatta koitan sen lenkin vetää :rock:.

Tuolla tehokkuudella meinasin siis mahdollisimman tehokasta treeniä suhteessa käytettävissä olevaan aikaan =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom