Manteli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Weki
  • Aloitettu Aloitettu
Itseäni kiinnostaa kovasti mantelien "terveellisyys" Huomasin kaupassa ollessani, että 150g pussi sisälsi 900kcl. Kovasti näyttävät vaarattomilta ja terveellisiltä, toisin kuin suolapähkinät sun muut vastaavia kcl määriä sisältävät tuotteet. Haluaisinkin hieman lisää tietoa asian suhteen, mikäli jollain sitä sattuu olemaan. Kiitos jo näin etukäteen :dance2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomeksi ei oikein löytänyt mitään, mutta googleen kun tempaset hakuun "fat loss" almond, niin sieltähän sitä alkaa tulla. Itse syön niitä päivittäin. Eikä ainakaan kehon rasva oo lisääntynyt - mieluummin päinvastoin.

Itse syön niitä päivittäin.

Vitun porvari.

Söisin itekki jos ei maksais vaimoja ja neitsytverta yks pussi. Mistäkö sais halvimmalla? Oon tähän asti bongannu ainoastaan ~14e kilohintaan kuorellisia manteleita.

Mantelissa on törkeän hyvät rasva-arvot ja rasva/hiilarisuhde. (muistaakseni jotain alle kymmenesosa hiilareita kun taas esim pistaaseissa ja pekaaneissa hiilareita on suhteessa rasvaan ihan liikaa, vaikka terveellisiä nekin omalla tavallaan.)

Palkkapäivänä on aina kiva hakea pussi manteleita ja sekottaa iltapalaksi 2prkl hermannia, loraus mansikkafunlaittia ja ~desi manteleita. Huh.

Eikös näissä punnitse ja säästä- tyylisissä kaupoissa ole hiukka halvemmat hinnat? Ehkä ainakin vähän alle 14 euroa kilo :)

Eikös näissä punnitse ja säästä- tyylisissä kaupoissa ole hiukka halvemmat hinnat? Ehkä ainakin vähän alle 14 euroa kilo :)

Tiiäkkö, kävin itekki toissaviikolla oulun punnitse&säästä liikkeessä ja sielä oli kaikki hinnat pyöristetty puoleen/kokonaiseen, eli 15e - 20e - 25e - 35e :rock:

Kandee varoa. Sielä ei säästä penniäkään.

En tiedä päteekö muihin liikkeisiin.

Sattui olemaan ravintoteraupeutin luento tänään ja puheeksi tuli hyvät rasvat ja pähkinät. Luennoitsija otti ja pamautti kannan, että mitään muita pähkinöitä ei suosittelisi syödä kuin saksanpähkinöitä. Ja muutenkin oli tottakai puhe paahtamattomista ja suolaamattomista, ns. puhtaista pähkinöistä.

Jäi hieman askarruttamaan, kun kuitenkin kovasti kehoitetaan pähkinöitä ja esim manteleita mutustelemaan, pienissä määrin toki. Otin Finelin sivustolle eri vaihtoehdot ja syyt tälle mielipiteelle oli varmastikkin pähkinöiden rasvojen laatu. Erityisesti monityydyttymättömien määrä..

Saksanpähkinässä ne menivät ~ näin:
rasvahapot yhteensä: 62.2g
rasvahapot tyydyttyneet: 6.1g
rasvahapot yksittäistyydyttymättömät cis: 8.9g
rasvahapot monityydyttymättömät: 47.2 g

Vertailu Manteli
rasvahapot yhteensä: 32.7g
rasvahapot tyydyttyneet: 2.7g
rasvahapot yksittäistyydyttymättömät cis: 21.8g
rasvahapot monityydyttymättömät: 8.2g

Cashew (herkuin) :)
rasvahapot yhteensä: 44.4g
rasvahapot tyydyttyneet: 9.2g
rasvahapot yksittäistyydyttymättömät cis: 27.3g
rasvahapot monityydyttymättömät: 7.9g

Tämä hieman yllätti.. ehkä sitä voisi jatkossa harkita, josko maistelis useammin saksanpähkinöitä :) Vaikkei ole Cashew:n voittanutta :kuola:

Itse olen siinä käsityksessä yllättäen, ettei kannata valita yhtä "parasta" pähkinää (tai muuta ruoka-ainetta) ja sitä vain syödä, vaan monipuolisuus on valttia jne.

Mainittu ravintoterapeutin mielipide ihmetyttää aika lailla. Kun miettii uusia tutkimustuloksia esim. kookosrasvan suhteen, niin ehkä pitäisi kiinnittää huomiota vähän useampaan tekijään - ei kai kenellekään ole optimi syödä ruokia pelkästään yhden ominaisuuden perusteella (esim monityydyttymättömien rasvojen määrä)? Pelkkää tyydyttymättömien rasvahappojen määrää tuijottaessa voisi luulla, että kookosrasvakin on myrkkyä, mitä se selvästikään ei ole.

Manteleissa on runsaasti B2-vitskua, kuituja ja antioksidantteja, ja ne on helposti sulavia. Ei saksanpähkinöissäkään ole mitään vikaa. Niissä on hyvä aminohappokoostumus, paljolti kaliumia ja magnesiumia. Kaiketi olisi parasta syödä molempia? :)

Eipä näistä ota selvää :D :D siksi päätinkin vielä kysyä kyseiseltä mielipiteen sanojalta, mihin hän nyt perustaa sanomansa! :) Pikkutarkaksihan tämä jo meneekin mutta.. tuli vaan tutkailtua..

Ja totta, itse olen kyllä monipuolisuuden kannattajia, enkä aio yhden ihmisen sanomaan tarttua.. Pisti vaan ihmettelemään hänen vahva kantansa, ja täällähän sitä voidaan spekuloida x) Mie ainakin jatkan manteleiden ja cashewpähkinöidenkin napostelua joskus, ne ovat hyviä!! :kuola:

.... ja saksanpähkinöissä on eniten o6:sta joka taas täällä luetun perusteella ei ole se kaikkein parhain vaihtoehto.

...Mutta onpa saksanpähkinöissä eniten myös o3:sta, joten rasvahappotasapaino kokonaisuudessaan on moninkertaisesti parempi verrattaessa esim. cashew-, maa- tai hasselpähkinöihin, joista saa lähes pelkkää o6:sta.

Itse syön Lidlin ylivertaisia saksanpähkinä- ja pähkinäsekoituspusseja, parempaa hinta-laatusuhdetta en ole toistaiseksi löytänyt mistään. Jos pitäisi valita pähkinät pelkän maun perusteella, niin söisin vain manteleita ja cashewpähkinöitä :kuola:

Edit: Lukaiskaapa täältä vähän lisää saksanpähkinöistä.

...Mutta onpa saksanpähkinöissä eniten myös o3:sta, joten rasvahappotasapaino kokonaisuudessaan on moninkertaisesti parempi verrattaessa esim. cashew-, maa- tai hasselpähkinöihin, joista saa lähes pelkkää o6:sta.

Itse syön Lidlin ylivertaisia saksanpähkinä- ja pähkinäsekoituspusseja, parempaa hinta-laatusuhdetta en ole toistaiseksi löytänyt mistään. Jos pitäisi valita pähkinät pelkän maun perusteella, niin söisin vain manteleita ja cashewpähkinöitä :kuola:

Edit: Lukaiskaapa täältä vähän lisää saksanpähkinöistä.

No pahus sentään :)

Onneksi on niin manteleita kuin saksanpähkinöitäkin (ja monia muita).

Hyvän ruokavalion perustana on syödä o3 ja o6 suhteessa 1:1, joten ainoat hyvät pähkinät IMO on hasselit. Sillä esim. saksanpähkinöissä on o6 38/100g. Espanjassa hasselpähkinät on :kuola:

Hyvän ruokavalion perustana on syödä o3 ja o6 suhteessa 1:1, joten ainoat hyvät pähkinät IMO on hasselit. Sillä esim. saksanpähkinöissä on o6 38/100g. Espanjassa hasselpähkinät on :kuola:

IMO otan mielelläni suurimman osan o3:sta paremmista lähteistä kuin pähkinöistä, esim. kalasta tai kalaöljykapseleista. Saksanpähkinöiden kasviperäinen o3 monipuolistaa noita eläinperäisiä lähteitä mukavasti.

Muutenkin pähkinöitä tulee syötyä yleensä vain max pari kourallista päivässä, joten o3/o6-määrät jäävät aika pieniksi, ja merkitseväksi tekijäksi muodostuu ennemminkin mono/polytyydyttymättömien rasvahappojen määrä. Itse syön tällä hetkellä paljon oliiviöljyä (paljon monotyydyttymättömiä), jolloin saksanpähkinöistä saa hyvin polytyydyttymättömiä rasvahappoja. Jos söisin enemmän rypsiöljyä, hasselpähkinät olisivat ehkä parempi vaihtoehto.

Menee kyllä vähän turhantarkaksi hifistelyksi, tosiasiassa varmaan tärkeintä on, että rasvaa tulee monista eri lähteistä ja että niitä pähkinöitä ylipäänsä syö ;)

Menee kyllä vähän turhantarkaksi hifistelyksi, tosiasiassa varmaan tärkeintä on, että rasvaa tulee monista eri lähteistä ja että niitä pähkinöitä ylipäänsä syö ;)

Näinhän se on, mutta itse olen huomannut selkeän eron, kun vähensin o6 saannin minimiin. Nivelkivut on ainakin poissa. :dance: (Eihän ne vaivannetkaan kuin 14vuotta). Nyt syön keskimäärin o3/o6 6g/6-10g päivässä. o3 tulee pallavansiemenrouheesta ja 12kpl kalaöljykapselista. o6 tulee taas lähes kaikesta:oliiviöljy 10g/100g jopa sianliha 2g/100g. Itsellä rasvaa tulee syötyä päivittäin 100g, joten joudun katsomaan ettei tule liikaa o6.

Jottei nyt kaikki menisi :offtopic: niin mantelista saa hieman Q10, tosin vain vähän.

Ohoh, minun mieli on heikko. Kävin hakemassa manteleita ja nyt mussutan niitä. Kappas.

Omega3:sta saa muuten hyvin camelinaöljystä, on pakko mainostaa vielä, kun olen yhä innoissani löytämästäni camelinapullosta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom