Mandatumin varallisuustesti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
http://217.77.200.2/mandatum/varallisuustesti/

Linkin takaa löytyy testi. Testailkaa huviksenne, ihan mielenkiintoinen.

Tänne nyt ei ole mitään tarvetta raportoida tuloksia jos ei näe tarpeelliseksi, mutta itse testistä ja tuloksista pääpiirteittäin voi tokis keskustella.

Varallisuudessa siojituttiin näköjään asteikossa keskivaiheilla, aika yllättävä tulos mielestäni. Palkka jäi sinne alaosaan aika hyvin. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai huomasit että siinä taulukossa näytettiin brutto- eikä nettovarallisuus?
 
Ei nyt sentään ihan pohjalle tippunu.. :rock:
Tosin toi on aika perseestä oleva varallisuustesti kun ei lainoja kysytä ollenkaan :jahas:

E: Ups.. minä malttamaton :D
 
Olen virallisesti köyhä opiskelija ;)
 
Ilmeisesti Seppo Saarion jossain kirjassa on kerrottu, että:

http://wenkula.vuodatus.net/blog/category/Ohjenuoria+(kirjat+ym)

Kirja "Miten sijoitan pörssiosakkeisiin" Seppo Saariolta on kyllä kirja joka jokaisen sijoittamisesta kiinnostuneen tulisi lukea. Kirjana tuo on aika mielenkiintoinen ja käsittelee sijoittamiseen liittyviä asioita suhtkoht selväkielisesti. Kirjoja löytyy kaksi osa yksi ja osa kaksi. Ykkös osaa olen päässyt jo melko loppuun asti ja pitää seuraavaksi käydä kirjastosta etsimässä tuo kakkososa myös.

Löysin kirjasta mukavan laskukaavan omasta nettovarallisuudesta. Eli "nettovarallisuus pitäisi olla suurempi kuin ikäsi kymmenesosa kertaa vuositulot". Ilmeisesti tarkoitetaan viimeisimmän kokonaisen vuoden vuosituloja? Kuitenkin jos tämä ei pidä paikkaansa on palkka hassattu turhuuteen ja rahoja ei ole pidetty tuottavissa kohteissa.


Ei ole edes puolta. Varsinaisia työvuosia ei takana ole kuitenkaan kuin < 5. Katsotaan 5v päästä uudelleen:whip: .

Tuota kaavaa voisi jotenkin kohtuullistaa siten, että siinä huomioitaisiin työhistoria.
 
Kai huomasit että siinä taulukossa näytettiin brutto- eikä nettovarallisuus?

Toki huomasin, velat kysyttiin kohta ton jälkeen. Velat huomioiden ei enää ollutkaan mitään vertailuajuttuja taulukkomuodossa, tai sitten multa jäi jotain huomaamatta.

Ja tuo Modifiedin kaava kyllä toimii mun kohdalla, mutta todennäköisesti tossa pitäisi olla perheen vuositulot kysymyksessä? Jos pitäisi, niin sitten jää kyllä vielä alle, tosin tilannehan korjaantuu kun velat vähenee ja sijoitustenmäärä nousee.
 
Ja tuo Modifiedin kaava kyllä toimii mun kohdalla, mutta todennäköisesti tossa pitäisi olla perheen vuositulot kysymyksessä? Jos pitäisi, niin sitten jää kyllä vielä alle, tosin tilannehan korjaantuu kun velat vähenee ja sijoitustenmäärä nousee.

Kohtuullisella liksalla ja esim 10-15v työvuosilla tuohon Saarion kaavaan pitäisi päästä vaikkei sijoitukset tuottaisi penniäkään.

Voisinkin tehdä exelillä tuosta jonkin kuvaajan jos osaisi.
 
Kuvaajaa siitä ei saanut, mutta tämä kaava taitaa toimia:

=((A2:A42/10)*(B1:O1*12,5))/(A2:A42-(A2-1))/12,5 + shift+control+enter

Eli A2--> Ikä jolloin aloitit työt
B1--> Liksa tarvittavin hyppäyksin

Tuon matriisin pitäisi mielestäni kertoa paljonko liksasta pitäisi missäkin vaiheessa jäädä käteen, että päästään Saarion tarkoittamiin säästöihin.

Korjatkaa jos olen väärässä.
 
No mihinkäs toi kaava sit heitettiin..?? Joskus nämäkin muisti vielä.... :rolleyes:

E: En jaksa etes yrittää.. muistan excelistä vielä vähemmän (jos mahdollista) kuin wordista :)
 
Höhöö... varallisuudessa aivan alakastissa ja yllättäen palkkatuloissa siellä yläpäässä.

Olen sijoittanut hyvin... niin että itse voin hyvin ja hauskasti tällä hetkellä :D
 
Löysin kirjasta mukavan laskukaavan omasta nettovarallisuudesta. Eli "nettovarallisuus pitäisi olla suurempi kuin ikäsi kymmenesosa kertaa vuositulot". Ilmeisesti tarkoitetaan viimeisimmän kokonaisen vuoden vuosituloja? Kuitenkin jos tämä ei pidä paikkaansa on palkka hassattu turhuuteen ja rahoja ei ole pidetty tuottavissa kohteissa.
[/I]

Öö... Eikös tuo ole sama kaava mikä tuli maailmantunnetuksi jo klassikkoteoksessa The Millionaire Next Door? Ainakin kuulostaa kovin samalta, ei nyt ole kirjahyllyä käytettävissä niin en voi tarkistaa... :eek:
 
ei juuri tarvitse mandatumin tahi muidenkaan varallisuustestejä tehdä, kun tietää "omaisuusmassan" olevan pääasiassa kiinni ruotsalaisessa malmissa, eli koostuvan 75%:sti tuosta pihalla palelevasta vanhasta volvosta - onko se muuten netto vai brutto varallisuutta?
 
ei juuri tarvitse mandatumin tahi muidenkaan varallisuustestejä tehdä, kun tietää "omaisuusmassan" olevan pääasiassa kiinni ruotsalaisessa malmissa, eli koostuvan 75%:sti tuosta pihalla palelevasta vanhasta volvosta - onko se muuten netto vai brutto varallisuutta?

Nettovarallisuutta se on jos ei velkaa siitä ole.

Laitoin huvikseni yhteystietoni ton testin lopussa menemään. Soittivat eilen ja menen viikolla 10 (jos ehdin) keskutelemaan jonkun sijoitusosaajan kanssa sijoitusasioista. En mä tosta rehellisesti sanottuna paljon odota, kuhan varmasti yrittävät myydä omia erinomaisia tuotteitaan. Mutta mennään mieli avoimena kuuntelemaan kun ei se mitään otakkaan jos ei annakkaan. Paitti tunnin ajastani.
 
Palkkatuloissa yläpäässä ja varallisuudessa keskivaiheilla. Tiedän tosin että helsinkiläisen palkkana keskitasoa vaan, ei sen kummempaa. Ei silti mitään valittamista, hyvin ja hauskasti menee täälläkin.
 
Nettovarallisuudessa ensimmäiseen kolmannekseen.

Tänään luin jostain että 10% suomalaisista tienaa yli 3500e / kk. Siellä joukossa ollaan mutta siihen soppaan lyödään kotona oleva vaimo, joka saa tukia enää puolitoista vuotta. Yhteinen toiveemme on että voimme kituuttaa kulupuolen niin pieneen että vaimo voisi olla kotona lapsilisien turvin siihen asti että molemmat muksut menee peruskouluun.

Saa nähdä onnistuuko, talolainaa on kuitenkin pohjilla vielä 6-numeroinen luku ja 2 autoa välttämätön, niitä kun ylläpitää niin...
 
Toki huomasin, velat kysyttiin kohta ton jälkeen. Velat huomioiden ei enää ollutkaan mitään vertailuajuttuja taulukkomuodossa, tai sitten multa jäi jotain huomaamatta.


Mä vertasin siihen edelliseen taulukkoon, missä ei velkoja ollut huomiotu. eli mihin kohtaan olisi nettovarallisuudella mennyt...
 
Olihan siellä se bruttovarallisuus / nettovarallisuus, missä vähennetään velat?

Juuri näin. Tuo ohjelma ei sitä suoraan laskenut, mutta eiköhän jokainen velkansa määrän tiedä, sitten vain vähentää sen burrovarallisuudesta ja jäljelle jää netto.

Voihan sitä monellakin olla hurja ero brutto ja nettovarallisuuden kanssa jos vaikka pyörittää useampaa velkarahalla rahoitettua sijoitusasuntoa.
 
Back
Ylös Bottom