Makuunin irtokarkit + atsovärit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä on atsovärit? En oo koskaan kuullutkaan :rolleyes:

"Atsovärit ovat synteettisiä väriaineita, joita käytetään tekstiilien, paperin ja elintarvikkeiden värjäämiseen. Atsovärit ovat monimutkaisia kemiallisia yhdisteitä, jotka sisältävät atsoryhmän, joka tekee aineesta värillisen. Atsovärejä käytetään muun muassa makeisissa."

Tuskinpa on, koska EU:n sisällä kiellettyjä aineita.

Jaa minä kun olin siinä luulossa että atsovärit olivat Suomessa kiellettyjä nimenomaan ennen eu-aikaa mutta että eu:ssa nämä olisi sallittuja, mutta korjatkaa jos olen väärässä. Tosin jos namuset on suomessa tehtyjä niin eipä noissa sitten kovin todennäköisesti kai atsoja ole (?)

Mitä ihmettä?

Makuunissahan on irtokarkkeja? Jokainen karkki tulee eri valmistajalta ja eri maasta. Mistä helvetistä me voidaan tietää mitä niissä on.
Senkun käyt jokaisen valmistajan läpi ja selvität.

Fredan makuunissa on varmaan 200 eri irtokarkkia.

Mitä ihmettä?

Makuunissahan on irtokarkkeja? Jokainen karkki tulee eri valmistajalta ja eri maasta. Mistä helvetistä me voidaan tietää mitä niissä on.
Senkun käyt jokaisen valmistajan läpi ja selvität.

Fredan makuunissa on varmaan 200 eri irtokarkkia.

No ajattelinpa kysyä kuin täällä tuntuu olevan niin kaikentietävää porukkaa, mutta sori jos nyt jotenkin loukkasin tunteitasi.

Mistähän sä RautaPerse keksit, että jokainen karkki ihan eri maasta tulisi? mun käsittääkseni ainakin Leaf valmistaa aika monia "valumakeisia" eli hedelmäkarkkeja. Ja tässä kun oli juuri kyse noista hedelmäkarkeista joista sitä väriainetta saattaisi löytyä.

Mistähän sä RautaPerse keksit, että jokainen karkki ihan eri maasta tulisi? mun käsittääkseni ainakin Leaf valmistaa aika monia "valumakeisia" eli hedelmäkarkkeja. Ja tässä kun oli juuri kyse noista hedelmäkarkeista joista sitä väriainetta saattaisi löytyä.

Ok. nussitaan pilkkua.

Missä kohtaa puhuttiin hedelmäkarkeista?

Ja jos haluaa tietää onko leafin hedelmäkarkeissa atsovärejä, niin voisi kysyä onko Leafin hedelmäkarkeissa atsovärejä.

Minua vain ihmetytti kysymyksen mahdottomuus. Esim. Onko kaupassa myytävissä lihoissa rasvaa yli 30 prosenttia?

Eikö pitäisi vähän tarkentaa kysymystä?

Niin ja kysymyksen esittäjälle. Et valitettavasti loukannut minua. Se vaatii vielä pari tyhmää kysymystä lisää;)

Hedelmäkarkeista puhuttiin silloin, kun oli kyse väriaineista. Väriaineet kun rinnastetaan lähes yksinomaan hedelmäkarkkeihin. Jos haluat jostain suklaasta puhua, niin se tuskin kuuluu tähän ketjuun.

edit. ei tosin kuulu tämäkään ketjuun, joten loppuu offtopic mun osalta.

Hedelmäkarkeista puhuttiin silloin, kun oli kyse väriaineista. Väriaineet kun rinnastetaan lähes yksinomaan hedelmäkarkkeihin. Jos haluat jostain suklaasta puhua, niin se tuskin kuuluu tähän ketjuun.

edit. ei tosin kuulu tämäkään ketjuun, joten loppuu offtopic mun osalta.

Ai pelkästään hedelmäkarkeissa on väriaineita? Eiköhän lähes kaikissa karkissa ole väriaineita.

Mistä ihmeestä sä ton suklaan tähän vedit. En ole maininnut sanallakaan. Vaikka makuunissa kyllä myydään suklaatakin.

Sulla taitaa nyt olla väärä käsitys hedelmäkarkeista. Tuntuu nuijalta väitellä moisesta, mutta hedelmäkarkit nimenomaan ovat näitä valumakeisia. Hedelmäkarkit siis ovat lähes yksinomaan niitä karkkeja jotka ovat värikkäitä(siksipä ne sisältävätkin väriaineita). Näiden lisäksi on sitten toffee, suklaa, salmiakki, laku jne.

Suklaa oli vain esimerkki sille, että jos et puhu hedelmäkarkeista niin irtomakeisten kirjo on melko rajoittunut.

edit. ja jos sä nyt heität jotain semmosta, että hedelmäkarkit on jonkun hedelmän muotoisia tai muuta yhtä fiksua niin ihan kansanomainen termi värikkäille karkeille on hedelmäkarkki.

Hedelmäkarkit siis ovat lähes yksinomaan niitä karkkeja jotka ovat värikkäitä(siksipä ne sisältävätkin väriaineita). Näiden lisäksi on sitten toffee, suklaa, salmiakki, laku jne.
No pää kiinni, mikä saa sut sulkemaan pois esim salmiakin?
Eikö musta tai ruskea sinusta ole väri?
News flash: Salmiakissa on väriainetta myös :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf:

wiki: Salmiakki on normaalisti valkoista, mutta se värjätään mustaksi lääkehiilellä.

Tuskinpa on, koska EU:n sisällä kiellettyjä aineita.

Ei vaan olivat ennen Suomessa kiellettyjä aineita, mutta EU:n myötä piti jälleen sallia. Suomalaiset tuotantolaitokset eivät kuitenkaan ole ottaneet atsovärejä uudestaan yleisesti käyttöön, vaikka saisivatkin. Makuunissa niitä atsovärejä on todennäköisesti vain jos valikoimassa on myös ulkomailta peräisin olevia makeisia. Jos atsovärit aiheuttavat allergisen reaktion, niin voi kysyä Makuunista, että mikä heidän makeispolitiikkansa on.

Jos atsovärit aiheuttavat allergisen reaktion, niin voi kysyä Makuunista, että mikä heidän makeispolitiikkansa on.

Mä haluan nähdä sen Makuunin mimmin ilmeen kun siinä tiskillä päräyttää kysymyksen "Anteeksi, mutta onko makeisissanne käytetty atsovärejä?".

No pää kiinni, mikä saa sut sulkemaan pois esim salmiakin?
Eikö musta tai ruskea sinusta ole väri?
News flash: Salmiakissa on väriainetta myös :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf: :wtf:
:D Musta ja valkoinen eivät periaatteessa ole värejä, koska musta pinta ei heijasta minkään väristä valoa ja valkoinen taas heijastaa kaikki värit yhtä voimakkaasti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Väri

Mä haluan nähdä sen Makuunin mimmin ilmeen kun siinä tiskillä päräyttää kysymyksen "Anteeksi, mutta onko makeisissanne käytetty atsovärejä?".
Kyllä jossain paikoissa on makeishyllyn lähettyvillä kyltti "makeisemme eivät sisällä atsovärejä". Lisäksi niissä lootissa taitaa olla valmistajan tuoteseloste (ainakin kotimaisissa) ja jos atsovärejä ei ole käytetty, niin valmistaja sen yleensä ylpeänä ilmoittaa. Niitä oikeasti pahasti allergisia ihmisiä löytyy sen verran, että luultavasti muutamaan kertaan on sielläkin asiasta kysytty. Jos tietoa ei mistään löydy, niin kannattaa jättää karkit ostamatta.

HePPPPi, oletko sä koskaan kuullut, että äidit varoittelisivat lapsiaan väriaineista lasten syödessä salmiakkia? Kyse oli haitallisista väriaineista ja niitä löytyy niistä sateenkaarenvärisistä ihmekarkeista. Tai siis en nyt väitä, että tietäisin asiasta oikeasti jotain, mutta eiköhän sen järkikin sano minkälaisista karkeista puhutaan kun on jostain atsoväreistä kyse.

edit. Ja väriaineilla tarkoitan niitä, joista pikkulapsikin voi sanoa, että tämä fucking smurffikarkki on värjätty siniseksi. Maalaisjärjellä siis, eikä mitään näsäviisastelua.

Musta ja valkoinen eivät periaatteessa ole värejä, koska musta pinta ei heijasta minkään väristä valoa ja valkoinen taas heijastaa kaikki värit yhtä voimakkaasti.
Menee filosofiaksi, kaikki ne mulle on värejä :D

eiköhän sen järkikin sano minkälaisista karkeista puhutaan kun on jostain atsoväreistä kyse.
Ei, ei sano.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom