Maksimisykkeen saavuttaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja crocho
  • Aloitettu Aloitettu
Maksimisykkeen laskukaavan mukaan oma maksimisykkeeni pitäisi olla 185 ja heittoa voi kuulemma olla 10 yksikön verran suuntaan jos toiseenkin yksilökohtaisesti. En ole koskaan aiemmin sykkeitä mitannut treenatessa ja nyt ihmettelen, että miksi ihmeessä en meinaa millään saada sitä sykettä yli 160? Olen treenannut monta vuotta enimmäkseen kuntosalilla ja aerobista liikuntaa olen harrastanut säännöllisesti 2-4 kertaa viikossa viimeisen vuoden ajan. Historiassa on kuitenkin aerobisen liikunnan kausia vuosia takaperin. Leposyke on hieman alle 60 kun sitä on satunnaisesti tullut mitattua ja syke laskee rasituksen jälkeen nopeasti alas. Olen miettinyt eri vaihtoehtoja:

A. Mukavuusalue. Pystyn jatkamaan juoksemista tai fillarin polkemista hengästyneenä mutta ongelmitta kun syke on max 158. Päästäkseni itselleni maagisen 160 yli, joudun vääntämään ihan hullun lailla niin, että olen saanut sykkeen muutamaksi sekunniksi enimmillään 162:n ja sitten loppuu kunto jaloista. Olenko siis vain liian mukavuudenhaluinen, enkä saa venytettyä itseäni tuon rajan yli? Mielestäni siedän kyllä treenatessa melko lailla epämukavaa oloa.

B. Olen vain niin käsittämättömän hyvässä kunnossa, että syke ei nouse tuon korkeammalle maksimityölläkään. En vaan ymmärrä miksi olisin, koska aiemmat vuodet on menneet pelkästään salitreenin parissa.

C. Olen vain niin käsittämättömän huonossa kunnossa, että hapenottokyky/maitohapon sietokyky tms. ovat niin matalat, että niiden takia jaksaminen loppuu vaikka maksimisykkeeseen on vielä matkaa reilusti.

D. Jotain muuta, mutta mitä?

Miten teillä on tämän asian kanssa? Eli minkälaisia tuntemuksia teillä on kun olette siellä maksimisykkeenne rajoilla? Onko teidän helppo saavuttaa maksimisykkeenne?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Kiitos linkistä, olihan tuo korkeaa sykettä käsittelevä ketju jo aiemmin löytynyt. Itse kuitenkin pohdiskelen matalaa sykettä oletettuun maksimisykkeeseen nähden. Jotenkin ei nyt jaksaisi uskoa selitykseen, että on vain sen verran friikki, että kolmekymppisenä maksimisyke olisi 80-vuotiaan tasolla kuten tuosta linkittämästäsi kaaviosta voi lukea. Kaipa tässä postauksessa kuitenkin pointti oli siinä, että olisi kiva kuulla minkälaisella työllä te muut sen maksimisykkeenne saavutatte, jos saavutatte.

Kaipa tässä postauksessa kuitenkin pointti oli siinä, että olisi kiva kuulla minkälaisella työllä te muut sen maksimisykkeenne saavutatte, jos saavutatte.

Polkupyörällä, juosten, sisäsoutaen niin kovaa kun ikinä pääsee, nuin yksinkertasta se on.

Hirveeltähän se tuntuu. Juosten (tasaisella) en saanut kuin 177. Uusi enkka löytyi tänä talvena kun menin ylämäkeen luisteluhiihtoa -> 181. En usko että fillarilla voi normi-ihminen saavuttaa maksisykettä koska ylävartaloa ei juuri saa töihin. Jalat hapottaa ennen kuin maksimisyke tulee vastaaan. Soutu, hiihto, crossari, ylämäkeen juoksu ja "jumpat" lienee parhaat kun saadaan yläkertakin hommiin.

Polkupyörällä, juosten, sisäsoutaen niin kovaa kun ikinä pääsee, nuin yksinkertasta se on.

Ei maksimisykkeen saavuttaminen nyt ihan niin yksinkertaista ole, että vedetään yksi veto niin kovaa kuin pääsee. Toki sillä saa sykkeen nousemaan nopeasti korkealle, mutta jos haluaa tietää todellisen kapasiteetiin kuuluu testi tehdä asteittain nousevalla rasituksella. Itse olen 33-v ja saan maksimisykkeet vielä päälle 200 sauvarinteessä ja juoksemalla. Pyörällä taas en saavuta aivan yhtä korkeita lukemia, johtuen siitä, että työskentelevien lihasten määrä ja verenkierron kokonaisvastus on pyöräillessä pienempi.

Mielestäni paras tapa saada selville maksimikapasiteetti on sauvarinne: eli sauvakävelysauvoja käyttäen saadaan mukaan myös käsien työ, joka kasvattaa verenvirtaaman vastusta joka puolestaan pakottaa sydämen työskentelemään kovemmalla intensiteetillä. Toinen hyvä laji tähän on tietysti sisäsoutu. Testi pitää aloitaa n 20 minuutin lämmittelyllä matalilla sykkeillä, jotta avataan koko mikroverenkierto. Jos otan tähän esimerkiksi sauvarinnetestin, jossa itse pääsen aina parhaaseen tulokseen:

Etsi laskettelurinne tai muu sopivan pitkä 100- 150 m pitkä nousu, joka ei ole liian jyrkkä vaan johon joutuu sopivasti tekemään töitä etenemiseen. Alkulämmittely voidaan tehdä kevyellä hölkällä tasaisella tai vaihtoehtoisesti nousemalla kävellen rinnettä ylös ja juoksemalla alas rauhalliseen tahtiin sauvoja käyttäen n. 20 min. Testin idea on nostaa kuormitusta asteittain, jotta verenkiertoelimistö joutuu pitkäkestoisesti tekemään töitä ja adaptoitumaan nousevaan rasitukseen. Nousujen välissä ei pidetä siis taukoja, rinteen päältä palataan hölkäten alas ja uuteen nousuun lähdetään välittömästi. Viimeisillä vedoilla saadaan sitten puristettua kaikki tehot irti ja sydän joutuu työskentelemään maksimikapasiteetillä.

Lämmittelyn jälkeen aletaan kasvattamaan rasitusta, eli kävelet muutaman kerran rinteen ylös reippaasti ja käytät sauvoja tehokkaasti, seuraavat setit (2-3 krt) nostat tehoja eli siirryt kävelystä juoksuun, sykkeen pitää jo tuntua ja jalkoja vähän hapottaa, mutta et vieläkään ulosmittaa kaikkia tehoja. Jos kuntoa riittää 2-3 kerran jälkeen edelleen nostaa tehoja porrastetusti aina laskennalliseen 90-95% asti voit tehdä näitä vetoja vielä pari kappaletta. Viimeisellä vedolla otat sitten kaikki tehot irti mitä lähtee, nousun huipulla pitää tuntua pahalta ja siltä, ettei enää yhtään nousua tule ylös: tämä lukema kun on maksimisyke, jos olet tosissan ottanut kaiken irti mitä lähtee.

Itse saan korkeimmat lukemat sisäsoutulaitteella, juosten olin joskus mäkeen vetänyt 195 ja luulin, että se on siinä, mutta 500m sisäsoutua vetäessä lävähtikin 205 tauluun. Maksimisyke tuntuu kyllä maksimipahalta, meni varmaan 3 päivää toipua tosta puoltoista minuuttisesta :D

Kokeilkaa korkeahkoa hiekka monttua !! ylös-alas...:rock: ja palautus n,30s-1m !! sitä joku 10-50 kertaa tai niin pitkään et ei enää kerta kaikkiaan jaksa ... siinä syke nousee ja takuulla tulee maksimi syke selville !! jos tossa ei syke nouse ei missään !! mm , pekka vasala käytti tuota treeniä ! Aika yleinen keski pitkien matkojen juoksijoiden käyttämä reeni -veto -tyhjennys harjoitus... kova treeni joka tapauksessa ! siitä voi jokainen säveltää itsellen mieluisan oman kunnon huomioiden !!! REENI INTOA ! ! ! ! !

Teen pientä tiedustelua nyt tämän langan kautta liittyen tuohon toiseen thrediin. Eli minulla ikää 19v, eli olisiko minulla maksimisyke suunnilleen 196? Olin nimittäin maaliskuussa rasitusspirometriassa ja siinä kuuden minuutin intensiivisen viivajuoksun jälkeen testauspaikan Polar-sykemittari näytti 194 bpm, oltiinkohan siinä meikäläisen maksimisykkeessä, juoksin niin kovaa kuin pystyin koko ajan ja lopussa ei tuon yli enää mennyt?

Teen pientä tiedustelua nyt tämän langan kautta liittyen tuohon toiseen thrediin. Eli minulla ikää 19v, eli olisiko minulla maksimisyke suunnilleen 196? Olin nimittäin maaliskuussa rasitusspirometriassa ja siinä kuuden minuutin intensiivisen viivajuoksun jälkeen testauspaikan Polar-sykemittari näytti 194 bpm, oltiinkohan siinä meikäläisen maksimisykkeessä, juoksin niin kovaa kuin pystyin koko ajan ja lopussa ei tuon yli enää mennyt?
Sanotaan nyt niin, että todennäköisesti tuolla alueella, ehkä voisi oletusarvoisesti olla aavistuksen korkeampi, mutta tuo luku menee kyllä hyvin yksilöllisen vaihtelun alueelle kun sykettä arvioidaan. Kuuden minuutin viivajuoksu ei kuitenkaan useastakaan syystä välttämättä ole paras tapa maksimisykkeen saavuttamiseen. Kuusi minuuttia ei välttämättä ole riittävä aika maksimisykkeen saavuttamiseen testissä. Itse esimerkiksi saavutan maksimin kun teen useita 3-4' pätkiä lyhyillä (30 sek. tai alle) palautuksilla jatkuvasti nousevilla tehoilla. Toisekseen viivajuoksu hyödyntää pienempää osaa kehon lihaksista kuin soutu, hiihto tai sauvakävely, jolloin syke helposti jää hieman matalammaksi. Kolmanneksi, jos et nimenomaan juoksua erityisesti harrasta, on todennäköistä, ettet pysty riittävästi rasittamaan kehoasi viivajuoksussa, koska tekniikkasi ja lihasten hermotus juoksussa ei ole riittävän hyvä.

Juoksussa varmaan joo tuota luokkaa. Mäkivetoharjoituksessa voit päästä hyvinkin päälle 200 sykkeisiin. Sykerajojen laskemiseen voit mielestäni käyttää tuota lukemaa 196. Hiihdossa sitten maksimisyke voi olla korkeampikin, kun on enemmän lihasryhmiä käytössä.

Edit: Hidas.

Itse saanut 4min vetoharjoituksilla vaihtelevassa maastossa max-sykkeeksi 202. Ennen viimeistä vetoa päätin, että nyt mennään niin kovaa kuin päästään. Viimeinen veto tasaisesti kiihdyttäen ja viimeiset 30 - 45sec niin kovaa kuin ikinä pääsin. Hieno fiilis oli vetoa lopettaessa kun suuntoon pamahti lukemaksi 202. Aikaisemmin korkeimmat sykelukemat pyörineet reilussa 190:ssä. Tärkeää tosiaan on riittävä lämmittely kun lähdetään hakemaan korkeita sykelukemia.

Itse sain 16-vuotiaana 192 maksimisykkeeksi. Syketestiin kuului 6km kova tasavauhtinen juoksu anaerobisella tasolla, jonka jälkeen 10xmäkivetoa n. 2min kestävässä nousussa juoksupalautuksella. Syke tarkistettiin aina nousun päällä. Nyt 35-vuotiaana maksimisyke on n. 184.

Ennen tuota 16-vuotiaana tehtyä testiä kokeilin yksittäisillä 2-5min vedoilla ja syke harvemmin nousi juurikaan päälle 180, joten maksimisykkeen mittaustuloksen vaihtelu voi olla suurta mikäli kropasta ei oteta kunnolla kaikkea irti. Nuo laskennalliset arviot ovat melko lailla virhealttiita.

Nykyään juoksemalla itse tunnun saavuttavan maksimisykkeen aikalailla lähelle laskennallista ja pp-ergometrin testitulosta, 190 ja 193. Juoksuleikittelyssä ulkotreenissä parisen viikkoa sitten sain 188 asti nostettua sykkeen ja eilisissä nousevissa reilun kilsan juoksuvedoissa viimeisessä kirissä nousi 189 bpm asti. Aika kamalalta tuntui kyllä ja juuri enempää ei tunnu saavan irti. Tarvii testata mäkivetoja joskus, kun nyt juoksussa tuntui että rajoituksena oli ennemmin pumppu kuin jalkojen väsähtäminen tms. PP-ergossa loppui jaloista paukut ensin ja sitä kautta 187 taisi olla maksimi.

Juostessa vähän yli 170 saa sykkeen. Vielä 15 vuotta sitten pääsi 200:aan. 25 vuotta sitten 220. Absoluuttinen hapenotto on tällä hetkellä selvästi parhaimmalla tasolla tähän mennessä, ainakin jos katsoo kehonpainon ja juoksuvauhdin suhteesta. 65 kiloisena juostu cooper 3010 / nykyinen 87 kg ja vauhti about sama. Tuskin taloudellisuus on parantunut 33%...

PP-ergossa syke jämähti 170 lukemaan, pysyi siinä 3 minuuttia ennen kuin reidet piiputti ( kuorman nosto tuli 2 min ton 170 saavuttamisen jälkeen, loppulaktaatit 16,3 )
- ja ikää on melkein 49

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom