Maksalaatikkoa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannibal
  • Aloitettu Aloitettu
Innostuinpa eilen ensimmäistä kertaa tekemään maksalaatikkoa. Ohje löytyi Arsi Harjun kotisivuilta. Muokkasin ohjetta vähän omaan makuuni paremmin sopivaksi. Näin:

350 g jauhettua naudanmaksaa
2 dl puuroriisiä (siis vielä keittämätöntä)
3 dl rasvatonta maitoa
2 dl kuohukermaa
2 munaa
puolitoista sipulia
1/2 dl siirappia
2 tl suolaa
1/4 tl valkopippuria
1/4 tl inkivääriä
1/4 tl meiramia
3/4 dl rusinoita

Keitä riisit. Lisää kerma ja maito. Hienonna sipuli ja lisää munien ja maksan kanssa seokseen. Lisää rusinat ja mausteet. Sekoita hyvin. Kypsennä voidellussa vuoassa (ei välttämätöntä) kansi päällä 200 asteessa n. 1 tunti ja noin 15 minuuttia ilman kantta.

Laskujeni mukaan sisältää yhteensä n. 2600 kcal, 111 g prot., 300 g hh. ja 102 g rasvaa. P/HH/R-suhde kaloreissa n. 17/46/35.

Ai että oli hyvvee puolukoiden ja raejuuston kanssa! :hmmm:

Löytyykö lisää gourmet-kokkailuja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hyi iddu, maksaa...
en oo oikein ikinä maksaan lämmennyt!
vähän sama asia jos tupakoi niin polttais myös tupakasta filtterin...
nojoo, onhan toi mun esim. ehkä "hieman" epäterveellisempi, mutta anyway

Tulee pikkusta vaille HALVEMMAKSI ostaa kaupasta valmiina...
Huom! Opiskelijan perspektiivistä katsottuna..;)

Ootteko muuten kokeillu syödä maksalaatikkoa sinapin kanssa? Sekin on ihan ok, jos ei satu olemaan puolukkasurvosta.

Mä voisin harkita tuommosta ite tehtyä maksalaatikkoa, einestä ei enää ikinä. Ite tehty on aina parempaa, tietää mitä siinä on ja voi vähän viritellä, jos ei resepti kelpaa silteensä.

Originally posted by Kilppa
Tulee pikkusta vaille HALVEMMAKSI ostaa kaupasta valmiina...
Huom! Opiskelijan perspektiivistä katsottuna..;)

No, tuo valmiiksi jauhettu naudanmaksa maksoi lihatiskillä 1,7 juuroa. Eikä puuroriisi, 2 munaa ja kerma taida ihan maltaita maksaa kuitenkaan... Ja tuli tuota lootaa sellainen köntti, että siihen saattaa ehtiä tällä viikolla jo kyllästyä.

Ja minun mielestäni maksalaatikko on eri asia kuin maksalaatikko.

Mutta makuasioista on turha kinastella, jotkin tykkäävät Forssan maksalaatikosta. :rolleyes:

tomaatti söperöö...

HEHE.. täsä meikä resepti.

1. pussi Pirkka tomaattikeittoo,
vähäsen Pirkka spagettii,
1. Pirkka tonnari purkki , ja
1. Pirkka pyykkipoika. ;)

Sekota ainekset kunnolla, ota lautanen, iske pyykkipoika tiukasti nenään. iske soppa lautaselle. Syö ja nauti! (tai jotai sellasta.) :)

Originally posted by Hannibal
No, tuo valmiiksi jauhettu naudanmaksa maksoi lihatiskillä 1,7 juuroa. Eikä puuroriisi, 2 munaa ja kerma taida ihan maltaita maksaa kuitenkaan... Ja tuli tuota lootaa sellainen köntti, että siihen saattaa ehtiä tällä viikolla jo kyllästyä.

Ja minun mielestäni maksalaatikko on eri asia kuin maksalaatikko.

Mutta makuasioista on turha kinastella, jotkin tykkäävät Forssan maksalaatikosta. :rolleyes:

Veikkaanpa, että tulee silti halvemmaksi, mutta omatekemä on luonnollisesti parempaa...

Äärimmäisen simppeli lihamureke.

- 500-600g paistijauhelihaa
- 1 ranskalainen sipulikeitto
- 1 prk kermaviiliä
- 1 muna

Systeemit kunnolla sekasin vuoassa ja n. 40 min uunissa 200 astetta. Hiilarit voi sitten ottaa vaikka riisistä tms. :D

ps. maksalaatikon ostan kaupasta

Mitä, mitä.. Forssa maksalaatikkohan on erittäin hyvää! Itseasiassa aikalailla ainoaa maksalaatikkoa mitä suostun syömään. Ja halpaa.

toi ripen resepti on muuten oikeen hyvä, vielä kun tinttaa pussin hernemaissipaprikaa sinne sörsseliin niin hyvä tulee :p

Originally posted by BonBon
toi ripen resepti on muuten oikeen hyvä, vielä kun tinttaa pussin hernemaissipaprikaa sinne sörsseliin niin hyvä tulee :p

Jotenkin mulla aina nuo kasvikset unohtuu :evil:

Originally posted by Jasoni
Mitä, mitä.. Forssa maksalaatikkohan on erittäin hyvää! Itseasiassa aikalailla ainoaa maksalaatikkoa mitä suostun syömään. Ja halpaa.

Saarioisten se on parasta! Ainoa vaan, että se on kallista, mutta forssan on jotenkin vastenmielisen "limaista"...:confused: :urjo:

Saarioisten se on parasta! Ainoa vaan, että se on kallista

Voisin väittää, ettei taloutesi kaadu Saarioisten maksalaatikkoon (eikä edes tuohon reseptiini), jos jätät kerran-pari ne kreatiinit, proteiinijauhot, magnesium- ja sinkkitabut jne. ottamatta...

:)

Seuraava reseptini taitaa kertoa, mitä maukasta ja edullista uruguyalaisesta härän sisäfileestä voi valmistaa...:hmmm:

Voisin väittää, ettei taloutesi kaadu Saarioisten maksalaatikkoon (eikä edes tuohon reseptiini), jos jätät kerran-pari ne kreatiinit, proteiinijauhot, magnesium- ja sinkkitabut jne. ottamatta...

Eiköhän noista oo enemmän hyötyä kun jostain kauheesti A-vitamiinia sisältävästä pahan makuisesta maksalaatikosta. Eli enemmin noi jauhot ja tabut kun maksalaatikko ;)

Seuraava reseptini taitaa kertoa, mitä maukasta ja edullista uruguyalaisesta härän sisäfileestä voi valmistaa...:hmmm: [/B][/QUOTE]

Yhä odottaen, ja taas tuli nälkä ; - )

:cool:

Saarioisten se on parasta! Ainoa vaan, että se on kallista, mutta forssan on jotenkin vastenmielisen "limaista"...

mäki erehdyin ostaa forssan maksalaatikkoo ja se maistu ihan raudalle et jäi syömäti,mut saarisoisten on hyvää :hmmm:

Seuraava reseptini taitaa kertoa, mitä maukasta ja edullista uruguyalaisesta härän sisäfileestä voi valmistaa...:hmmm:

Ei mun talous siihen kaadu, mutta suhteessa muihin maksalaatikkoihin se on kallista... ja tämä tulee ajankohtaseksi, kun koira syö sitä pari purkkia päivässä...no onneksi sille kelpaa Forssankin, mutta sillon mä en voi satunnaisesti syödä "sen kupista"...;)

[EDIT]
Mainitsen vielä, että mä asun kotona ja mun äiti on tyypillinen ikääntynyt suomalainen nainen, jolla on jokasta maailman pilleriä kotona ja minä sitten siinä sen ohella syön magnani, sinkkini ja multivitani jne... Ei kait kellään ole oikeasti varaa ITSE niitä ostaa?!?
:p

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom