Makeutusaineista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maiju
  • Aloitettu Aloitettu
Eli käyttääkös palstan mimmit pöperöissään makeuttajana jotain makeutusaineita vaan ihan tavallista sokeria?

Ja mitä makeutusaineita suositte? Onko paljon esim eroja maussa eri valmisteiden välillä?

Itse olen toistaiseksi tyytynyt tavalliseen sokeriin, mutta kesää kohti ajattelin hieman keventää, ja yksi tapa olisi just vähentää sokereita...

Yks hyvä makeuttaja on Hermesetaksen tuotteet. Minä olen vallan käyttänyt makeuttajia, sokeria en ole käyttänyt vuosiin.

Rahkaan laitan n. ruokalusikallisen Hermesetas Gold jauhetta (iso lasipurkki). Ks tuotteessa taitaa olla 2 kcal/lusikallinen (en ole nyt ihan varma oliko se tee- vai ruokalusikka, mutta vähän on kaloreita tavall. sokeriin verrattuna). Jauheessa on myös hedelmäkuituja. Purkki on aika hintava mutta todella riittoisa.

Broidi makeuttaa tavallisella hermesetas tabletilla rahkaa. 1 tbl liotettuna lämpimään veteen riittää makeuttajaksi ja yhdessä tab:ssä on 0,2 kcal.

katso sivut www.hermesetas.com (en tiedä miten tehdään linkki joten siksi tekstimuotona) joo siitä tulikin automaattisesti linkki.

Ehta sokuria käytän. Marjani ja kiisselini yritän nykyisin syödä ilman sokuria, poikkeuksena oikein kirpeät marjat. Hunajaa käytän teessä ja joissakin leivonnaisissa, sekä koneella leipää tehdessä, maiskis. Jos siinä onkin kaloreita, niin onpa myös suojaravintoaineita.

Flunssa"lääkkeenä" voisin suositella kuumaa hunajavettä. Kuuman mustaherukkamehun voi myös höystää hunajalla. Hermesetaksia sun muita en oo ikänä käyttänyt enkä käytä.

Tässä yksi makeutusaineiden suurkuluttaja... :D Hermesetas-jauhe käy sokerin tilalle melkein kaikkeen ja makukin on hyvä. Rahkaan, puuron päälle jne. Hermesetas kestää myös kuumentamista, mitä kaikki makeutusaineet ei kestä, eli voipi käyttää myös leipomiseen. Oon testannut myöskin Canderellia ja Pirkka-makeutusjauhetta, mutta Hermesetas vie molemmista voiton 10-0. Teehen käytän hermesetas-puristeita (paljon halvempaa kuin jauhe), ja tulee parempaa kuin sokerin kanssa.

Pitäis varmaan kyllä rajoittaa tuota makeuttajien käyttöä, syön niin paljon light-versioita eri ruuista ja juomista, että niidenkin mukana tulee jo aika iso määrä keinotekoisia makeutusaineita. Mutku... hyvää pitää olla ja tietysti samalla vähäkalorista. Aspartaami on kuitenkin todettu makeutusaineista turvallisimmaksi, ja sitä onneksi käytän pääasiassa. Ja sitä on tutkittu jo niin kauan, että eiköhän jotakin olisi jo vaarallisuudesta saatu selville jos se oikeasti olisi kovin haitallinen tuote. Urbaanilegendaa kuulee kyllä usein tyyliin "syövyttää aivoja ja aiheuttaa muistihäiriöitä", mutta onneksi noitakaan väitteitä ei ole todistettu.

Back
Ylös Bottom