• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Maitoallergia

En löytänyt aiheesta thredia joten nyt väänsin. Eli moniko pakkislaisista kärsii kyseisestä allergiasta ja miten selviätte arkipäivän asioista. Maito(-tuotteet) on kuitenkin monelle ihmiselle melko suuri proden lähde joten tämä allergia hankaloittaa päivittäisten proteiinien saantia aikalailla. Itse en kestä edes sellaisia ruokia joka sisältää pienen määrän esim. maitojauhetta, suklaata yms... Myös vegaanibodarit (ja miksei laktoosi-intolerantikotkin) kertokaa miten korvaatte maitotuotteet.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1992,1987 Siinä linkkiä niille jotka vielä hetki sitten luuulivat että laktoosi-intoleranssi ja maitoallergia ovat sama asia :)

Eikös tuon maitoallergian pysty parantamaan kokonaan, tai ainakin osittain, jonkinlaisen siedätyshoidon avulla? Vai oliko asian laita niin, että siedätyshoito piti aloittaa melko nuorena, jotta paranemiseen oli mahdollisuus? Itse en siis kyseisestä vaivasta kärsi, mutta tuli vaan tuo asia mieleen kun näin tämän threadin.

Maitoallergiaahan kutsutaan usein lasten taudiksi. Usein pienet lapset kärsivät siitä mutta paranee itsetään lähes aina. Mikäli se jatkuu aikuisiälle asti ainoa hoitokeino on kokonaan maidoton ruokavalio. Hyvin lievissä tapauksissa muistaakseni siedätyshoito voi toimia.

Ikä
32
Oon kärsinyt tosta vaivasta nyt ~5 vuotta, ja homma toimii ihan hyvin. Ennen en kestänyt maitoa yhtään, mutta nykyään pystyn syömään esim. pizzan (juustoa) aina silloin tällöin ilman suurempia vaikutuksia. Eli toivoa vaikkei tästä taida enää ikinä parantuakaan.

Maidottomaan ruokavalioon tottuu aika nopeasti, eikä se edes ole niin askeettista mitä luulisi. Jos jaksat tehdä itse ruokaa niin esim. kerman voi korvata soija/kaurakermoilla. Tofu, soija ja kauratuotteet pelasta, tosin en itse jaksa niitä kovinkaan paljon käyttää (kärsin myös lievästä soija-allergiasta :D ). Vaalea- ja punainenliha, kala, kaikki vilja/kaura/ohratuotteet, kasvikset, maidottomat vaihtoehdot salaatinkastikkeista ja muissa kastikkeista ym. Ainoastaan joistakin valmisherkuista joutui luopumaan (itsetehtynä maidon voi korvata), mikä ei ole ollenkaan paha asia fläsää ajatellen. Ja kuten sanoin, niin nykyään kestää herkkujakin pieniä määriä.

Ainoa maitotuote mitä kaipaan on normaali maito, tosin sillekin löytyy soijapuolelta vastaus (ei ole kovinkaan hyvää). Ja maitosuklaata olisi kiva joskus syödä enemmän kuin yksi pala. :kuola:

tuc

Kermat sun muut saa luonnollisin raaka-ainein korvattua kookoskermalla tai kookosmaidolla. On lisäksi aivan hemmetin hyvää ja eikös tyydyttyneet rasvat stimuloi testosteronituotantoakin? Jotain tällaista joskus muistan lukeneeni.

Protskujauheista ei ainakaan pulaa tule kun niitä on useampia kymmeniä tarjolla maidottomana mutta einekset on aika kinkkinen juttu.

Täysin maitotuotteetonta ruokavaliota on melko helppo noudattaa. Soija ja kaurapohjaisia valmisteita on runsaasti tarjolla, jos kaipaa pehmeämpää makua ruokaan. Suosikkini on maustamaton soijajogurtti, joka käy pohjaksi esim. kylmille kastikkeille. Kun voi kuitenkin käyttää lihaa, kalaa ja munia sekä soijaa saa varmasti riittävästi ja monipuolisesti proteiinia.

toi maustamaton soijajogurtti on sairan hyvää, varsinki ku heittää sekaan soijarouhetta ja ananasta :kuola: ainoa huono asia on se että on niin iso purkki (vaikea napata evääksi).

Minkälaisia oireita jengillä on ilmennyt?

Mutsilla on ollut n.20v vatsaoireita ja syy löytyi vasta nyt...Lääkäri sanoi maitoallergian tuhonneen kilpirauhasen, että ei taida olla ihan leikinasia hoitamattomana.
Tämä kun on periytyvää niin nuo oireet kiinnostais.

Olen ollut muutaman vuoden maidottomalla ruokavaliolla allergian takia. Tällä hetkellä olen niin kyllästynyt koko ruokavalioon ja aloin uusia vinkkejä etsimään. Samalla törmäsin tähän keskusteluun.
Itsellä oireina on iho-oireet. Jo pienestä määrästä maitoproteiinia tulee järkyttävät ihottumat ja kutinat, jotka ovat riesana muutaman päivän. Joillakin oireina voi olla vatsavaivat, toisilla voi jopa kurkku turvota. Joten jos allergiaa epäilet, kannattaa käydä allergiatesteissä.

BigStrongFast

Banned
Nykyäänhän joka toisella "fitnesstietoisella" on olevinaan maitoallergia. Tämä on todettu usein sillä, että on sattunut esim. pieraisemaan kaksi tuntia sen jälkeen kun on juonut desin maitoa. Itellä oli outoja tuntemuksia kerran vatsassa sen jälkeen kun olin syönyt raakaa parsakaalia ja saksanpähkinän - päätin että oon allerginen molemmille. Maitoa litkin nykyisin ainakin litran päivässä, kyllä prosessoitua, homogenoitua rasvatonta maitoa. u mad???

Nykyäänhän joka toisella "fitnesstietoisella" on olevinaan maitoallergia. Tämä on todettu usein sillä, että on sattunut esim. pieraisemaan kaksi tuntia sen jälkeen kun on juonut desin maitoa. Itellä oli outoja tuntemuksia kerran vatsassa sen jälkeen kun olin syönyt raakaa parsakaalia ja saksanpähkinän - päätin että oon allerginen molemmille. Maitoa litkin nykyisin ainakin litran päivässä, kyllä prosessoitua, homogenoitua rasvatonta maitoa. u mad???
Toivottavasti siedätyshoito auttaa parsakaaliallergiaas. ;) Oon kyllä samaa mieltä siitä, että nykysin ihmisillä on ajatelmissaan vaikka minkälaista allergiaa. En ymmärrä niitä, jotka jättää ruokavaliostaa pois tärkeitä osia ihan vaan sen takia, että omasta mielestään on allerginen.

Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Ravinto 4
Ravinto 18