Maito aiheuttaa virtsakiviä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Upii
  • Aloitettu Aloitettu
Usein kuulee ihmisten sanovan, että jos juo paljon maitoa niin saa virtsakivet. Itse olen tutkinut aihetta, enkä ainakaan mitään suoraa yhtenäisyyttä siihen ole löytänyt. Onko tämä joku "vanhankansan uskomus" joka on jäänyt kummittelemaan. Kerran tokaisin kaverilleni että juon päivässä 2-3 litraa maitoa, niin vastaus oli tyly "Johan sulla on muna tukossa" Viittasi tällä virtsakiviin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tietääkseni pitää ihan paikkansa. Sen perusteella mitä bilsan tunneilla olen viisastunut, niin maidosta saatava kalsium muodostaa (joillakin) kiteitä munuaisiin, mitkä taasen lähtiessään liikkeelle kohti virtsaputkia aiheuttavat synnytykseen rinnastettavaa tuskaa.

Jos munuaiset on kunnossa(ei sairauksia tai muuta) Niin kyllä ne suodattaa kaiken kaman mitä siellä kulkee. Virtsakivet johtuvat ainakin pääasiallisesti jostakin sairaudesta. Esim kilpirauhasen vajaatoiminta taikka juuri joku häiriö munuaisissa. Lisäksi ravinnolla voi pitkällä aikatähtäimellä olla vaikutusta. Siihen ei juurikaan kuulunut maito, vaan oksalaattipitoiset ruoat(vai mikä se hieno nimi oli) Näihin kuuluu esim rapamperi, pinaatti ja pähkinät.

Mikään asiantuntija en todellakaan ole, mutta tälläistä tietoa minulle on asiasta tarttunut. Ja kyllähän täälläkin porukka vetää maitoa urakalla, enkä mitään negatiivisia vaikutuksia ole lukenut.

Join n. 5-vuotta vähintään 3 litraa maitoa päivässä(hyvä on, välipäiviä saattoi tulla matkojen muodossa, mutta n. 6 päivää viikosta kuitenkin, eikä kiviä tullut. Tosin ikävuosina 15-20 tuskin on noille kovin herkkä?

Paskapuhetta tuo on. Ikäni oon juonu maitoa ja aika paljon siinä ajassa on tullut sitä kurkusta kaadettua alas eikä kropasta ole tähän päivään mennessä löytynyt minkäänlaisia kiviä.

Joskus intin jälkeen itselleni noita tuli ja jouduttiin sitten ultraäänellä poistamaan. Intin aikana join sen 3 litraa joka päivä ja sitten jälkeenkin viellä yli 2 litraa päivässä. Ei ole kyllä uusiutunut tässä parin vuoden sisällä, kun olen vähentänyt maidon juonnin reiluun litraan. Lääkäri antoi ymmärtää että yleensä uusiutuva 90%lla väestä 10-vuoden sisällä. Ei ole mitään yhteyttä tällä munuais- tai muihin sairauksiin, johtuu liiallisesta kalkista.

Itsellä oli muutama vuosi sitten virtsakivi, syyksi lääkäri totesi yksinomaan vääränlaisen ruokavalion ja vaikka silloin käytinkin maitoa runsaasti (sellaiset 4-5 litraa päivä) ei sillä kuulemma ollut asiaan paljonkaan vaikutusta. Enemmän vaikutti tosiaan se mun ruokavalio jossa oli liikaa oksaalihappoa (Paljon raparperimehua ja raparperipiirakkaa) ja joka kuulemma laitaa munuaiset koville.

pienempänä, ehkä 12 vuoden iässä tuli virtsakivi(ä), kokopäivän terveyskeskuksessa odottamassa ja kipu oli suunnaton. Loppujen lopuksi sitten päästiin sairaalaan ja sielä sitten kivusta lähti tajukin, syynä tähän oli liiallinen suolan käyttö joten voi riippua monestakin tekijästä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom