Maidoton ruokavalio

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Olen 25- vuotias nainen ja olen syönyt gofatgo-tyylisesti parin kuukauden ajan. Liikun paljon, joten kaloreita on tullut kyllä varmaan liian vähän.. Senttejä ja kiloja on lähtenyt, mutta silti vatsani pömpöttää ja olo on jotenkin turpea. Vatsani ei toimi kuin joka toinen päivä vaikka syön kaurapuuroa, juon vettä paljon ja liikun, maitorahkan olen vähentänyt yhteen purkkiin päivässä. Olenkin alkanut miettiä kokonaan maidottomaan ruokavalioon siirtymistä.

Oliko siis vinkkejä millä korvata rahka ja raejuusto, niin ettei kalorit tai hiilarit pomppaa pilviin? Onko kokemuksia? Käytättekö soijatuotteita? Iso kiitos jo avuista etukäteen. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Miksi epäilet juuri rahkaa syylliseksi? Paljonko saat kuitua päivässä? Mitä kasviksia/ hedelmiä/ marjoja jne. syöt?
Entä liittyykö tilanteeseen mahakipuja, ilmavaivoja jne?
Mä kokeilisin ekana helppouden vuoksi laktoosittomiin maitotuotteisiin siirtymistä, jotain kuitulisää (kuitujakin on erilaisia, eikä kaurapuuro ole välttämättä optimaalista, esim. visiblin-nimistä apteekin mömmöä tai chia-siemeniä kannattaa kokeilla) ja/tai maitohappobakteereita. Kannattaa tutustua myös fodmap-ruokavalioon, jos yleensäkin suurempiin ruokavaliomuutoksiin aiot ryhtyä. Anyways kokeile toki eri vaihtoehtoja yksitellen, niin näet mikä sulle toimii.

Miksi epäilet juuri rahkaa syylliseksi? Paljonko saat kuitua päivässä? Mitä kasviksia/ hedelmiä/ marjoja jne. syöt?
Entä liittyykö tilanteeseen mahakipuja, ilmavaivoja jne?
Mä kokeilisin ekana helppouden vuoksi laktoosittomiin maitotuotteisiin siirtymistä, jotain kuitulisää (kuitujakin on erilaisia, eikä kaurapuuro ole välttämättä optimaalista, esim. visiblin-nimistä apteekin mömmöä tai chia-siemeniä kannattaa kokeilla) ja/tai maitohappobakteereita. Kannattaa tutustua myös fodmap-ruokavalioon, jos yleensäkin suurempiin ruokavaliomuutoksiin aiot ryhtyä. Anyways kokeile toki eri vaihtoehtoja yksitellen, niin näet mikä sulle toimii.

Kasviksia ja marjoja syön paljon, hedelmiä kohtuudella. Voi kyllä johtua kuidunkin puutteesta. Nuo kuitulisien käyttäminen tuntuu järkevämmältä ainakin, kun monet on sanonut että pitäisi alkaa leipää syömään, mutta siitä turpoan aivan heti. :/ Mahakipuja ei ole juuri ollut, mutta eikö liika proteiini jumita aineenvaihduntaa. Varsinkin kun tuota rahkaa on tullut syötyä aika paljon. :D Tosiaan tuo vatsan pömpöttäminen on häiritsevää, vaikka keskivartalon korsetti pitäisi olla kunnossa. Mutta pitänee testailla eri vaihtoehtoja. :) Aika pihalla vielä näistä asioista oon, mutta eiköhän se tästä. :)

Zone-sarja -42%
Mulla mahaturvotusten ja -kipujen syyksi paljastui gluteeni. Jätin gluteenipitoiset tuotteet pois ja maha on nyt ok.
Jos kokeilet gluteenitonta ja haluat edelleen syödä kaurapuuroa niin osta gluteenittomia kaurahiutaleita, esim. Urtekram on hyvä. Kaura on itsessään gluteenitonta mutta noi tavalliset kaurahiutaleet käsitellään samassa muiden viljojen kanssa ja herkemmät saa niistä sen takia oireita. Kaupan pakastepuolelta saa myös ihan hyviä gluteenittomia leipiä, itse tykkään Sport-merkkisestä semitummasta leivästä. Sulatan niitä mikrossa aina sen verran kuin syön.
Jos ummettaa niin käytän pellavansiemenrouhetta. Sekoitan sen usein mehukeittoon ja juon kerralla. Kokeilin tota Vi-Sibliniä ja en saanut sitä alas missään muodossa, ihan kamalan makuista.
Protskua saa maitotuotteiden lisäksi myös kananmunista ja lihasta, esim. kalkkunaleike on mun lemppari. Tofua laitan joskus salaattiin kanan sijaan.

Visiblin on siedettävää kun sen sekottaa riittävään määrään appelsiini- tms. mehua, tosin ei se missään tapauksessa hyvälle maistu. Itse kuitenkin pidän sitä pienempänä pahana kuin vessankaakeleiden laskemista (mulla tosin lähinnä päinvastainen ongelma kuin aloittajalla).

Edelleenkin kannustaisin kokeilemaan eri vaihtoehtoja - mikä toiselle toimii voi toisella vaan pahentaa tilannetta. Jos kuitenkaan sulla ei ole mahakipuja tms., en huolestuisi sinänsä siitä että maha toimii vaan joka toinen päivä, jos se kuitenkin toimii säännöllisesti. Sekin toki kannattaa katsoa, ettet syö liikaa proteiinia, ja että saat myös esim. rasvoja tarpeeksi.

Ihan perusruokavalion kuidun saantiin btw: oon täällä huomannut, että aika monelle kasvikset on suurelta osin kurkkua, tomaattia ja salaattivihanneksia. Näiden kuitupitoisuuksia (g/100g): kurkku 0,7, tomaatti 1,4, jäävuorisalaatti 1,2 (esim. porkkana ja parsakaali sen sijaan yli 2,5). Pointtina: vaikka söisi päivässä jopa 700g vihanneksia, niin vähäkuituisempien rehujen osalta se saattaa merkitä vasta 6-8 grammaa kuitua. Tähän 40g kaurahiutaleita päälle = yhteensä 10-12g kuitua. Ollaan siis vielä alle puolivälin suosituksesta eikä ole mikään ihme, jos vatsa ei toimi.

Kaiken varalta, jos asia kiinnostaa niin suosittelisin siis ihan kokeeksi tutkimaan finelin tai jonkun laskuripalvelun kautta juuri omaa kuidunsaantia tarkemmin. Kuitulisillä tai kasviksia / viljatuotteita / siemeniä sopivasti valitsemalla voi sitten tarvittaessa varmistaa, että suolisto saa tarpeeksi eväitä tällä saralla :)

Mulla vatsan toiminta perustuu runsaaseen rasvankäyttöön ennen kaikkea. Kookosöljyä kahviin niin kyllä toimii. Ja muutenkin rasvoja (voita, pähkinöitä, öljyjä, lohta, avokadoa..) Toiminta lakkasi heti, kun kerran kokeilin vähärasvaista ruokavaliota. Kuidun määrän vaihteluilla ei ole ollut vastaava vaikutus, mutta jo gluteenittomuus toimii myös. Tai siis gluteeni aiheuttaa sen, ettei toimi :D

Kiitoksia kaikille vastauksista. :) Käytän jonki kyllä ruokavaliossani öljyä, pähkinöitä, avokadoa hillitysti. Leipää en syö, kaurapuuroa aamuisin ja joinakin päivinä pieniä määriä täysjyvä pastaa tai riisiä. Maitorahkaa tuli vedettyä ennen kans purkkia päivässä, sen lisäkisi aamulla ja muissa ruokaluissa raejuustoo. Nyt oon pitäny taukoo rahkan mättämisessä, vaikken täysin maitotuotteista oo luopunukkaan.. Olo jo helpottunut. :D Mut vaikee aina keksiä mitä sais syötyä nopeesti töissä eväänä. Aina tosi kiire syödä, ja fyysinen työ on kummiski kyseessä, niin pitäs jaksaakkin.. Ja iltapala tuottaa myös vaikeuksia. :D Oisko vinkkijä joihinkin simppeleihin proteiinipitoisiin välipaloihin? :)

Kalkkunaleikettä suoraan paketista, manteleita, smootihie johon proteiinijauhetta, joku patukka terveellisemmästä päästä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Samaa ongelmaa täällä. Alotin nyt viime viikolla vähentään ruista ja kaaleja. Joskus niitäkin voi syödä, mutta ehkä johtuu myös osittain stressitasoista. Aina oon syönyt täysruisleipää, ei vehnäversioita.
Rahkaa en syö enää arkena ollenkaan, tilalla soijaproteiini. (Rahkasta on tullu enemmän semmonen herkku, viikonlopuks teen kookoskerman/maidon kanssa ison saavillisen marjojen kera :)

Vaikka nyt on alkanu mietityttään koko soija onko sekään nyt ok vatsalle...
Raejuustoa menee vain kerran päivässä ja muuten piimää, tyyliin lasillinen illalla. Piimän otin messiin kans viime viikolla.

Mutta tän vatsan kanssa on taisteltu jo 10 vuotta, tosi tarkkaan saa kattoo mitä syö ja mihin aikaan.
Ruoansulatus on kuitenkin käsittääkseni vilkkaimmillaan aamulla ja aamupäivällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom