Magnesium

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HugoB
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
350 mg eli sen mitä niissä pillereissä on. Yritin vähentää puoleen kun "suomalaisesta ravinnosta saa ihan tarpeeksi magnesiumia" ja heti alkoi kramppailla ympäri kroppaa.

Originally posted by HugoB
Luin jostain et dieetillä tarttis syödä tollaset 1000 mg päivässä!?

Taitaa olla kyllä liikaa. Mutta en ole kuullut ylimääräisellä magnesiumilla olevan sen vakavempia sivuvaikutuksia kuin munuaisten ylirasitus.

ja kans tämmöstä...

itse: 350-800mg / vrk.

suositeltava päiväannos on siis tuo 350mg.. huom. ja suositeltavat päiväanokset on aina 'normaaleille' ihmisille :)
Eli kyllä sitä saa reilummin vetää.. onhan tuo sentään sinkin ohella kaikista monipuolisimmin elimistössä entsyymejä aktivoiva hivenaine.

Magnesium lienee yksi niistä hivareista joka helposti treenatessa hikoilee pois.

Migreenistä ja sytämen rytmihäiriöistä kärsiville erityisen suositeltavaa.

Re: ja kans tämmöstä...

Originally posted by strike
itse: 350-800mg / vrk.

suositeltava päiväannos on siis tuo 350mg.. huom. ja suositeltavat päiväanokset on aina 'normaaleille' ihmisille :)
Eli kyllä sitä saa reilummin vetää..

Täytyy nyt kuitenkin muistaa ettei kaikkea magnesiumia tarvitse vetää lisäravinteista, sitä pitäisi tulla riittävästi jos syö soijapapuja, täysjyväviljaa, pähkinöitä,vihreitä
vihanneksia, omenoita ja joitain muita hedelmiä. Mä otan 175mg illalla ja mahdollisesti ennen pidempää treeniä (esim aerobinen+puntti) toiset 175mg. Mut kuten sanottu ei ylimääräisestä ole niin paljon haittaa kuin esimerkiksi liiasta sinkistä.

Virallinen ravinnon saantisuositus suomalaisittain
= pienin päiväannos, jolla vältetään puutostaudit pitkällä aikavälillä.

Esim. c-vitamiinia 60mg/vrk (joskus on suositeltu 30mg/vrk)

-eli suositeltu annos ei mitenkään voi riittää urheilijalle
:hmmm:

Vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden tarve urheilijoilla on arvioitu 2-3 kertaiseksi urheilemattomiin henkilöihin nähden.

Re: Re: ja kans tämmöstä...

Originally posted by meitsi
Täytyy nyt kuitenkin muistaa ettei kaikkea magnesiumia tarvitse vetää lisäravinteista, sitä pitäisi tulla riittävästi jos syö soijapapuja, täysjyväviljaa, pähkinöitä,vihreitä
vihanneksia, omenoita ja joitain muita hedelmiä. Mä otan 175mg illalla ja mahdollisesti ennen pidempää treeniä (esim aerobinen+puntti) toiset 175mg. Mut kuten sanottu ei ylimääräisestä ole niin paljon haittaa kuin esimerkiksi liiasta sinkistä.

Mitä tapahtuu jos vetää liikaa sinkkiä? ja mikä on liian paljon?

Jaa-a. Mitä haittaa liiasta sinkistä sitten on? Ite oon ottanu triplasti "normaaliannoksen" joka päivä jo jonkin aikaa.

Vasta pari päivää sitten ku luin yhtä threadia ni siellä oli linkki sellaselle sivulle, jossa esiteltiin erään tutkimuksen tuloksia. Tutkimuksissa oli todettu että "mitä enemmän sinkkiä syö, sitä enemmän testoa on veressä" ja että "sinkin avulla testo-lukemat voidaan nostaa jopa 190 prosenttisiksi normaaliin verrattuna". En kyllä sanantarkasti usko noihin väittämiin, mutta aattelin, että voishan sitä kokeilla millasia vaikutuksia sinkillä on näihin punttihommiin.

Kerro ihmeessä jos tiedät esim. jonkin sivun, jossa kerrotaan liiallisen sinkin vaaroista ni mä ehkä sitten rajotan tota pillerien popsimista.

Sinkki

Yleistä

Sinkki, joka on osana useimpia entsyymejä, on välttämätön kasveille, eläimille ja ihmisille. Elimistön sinkkivarat ovat pääasiassa lihaksissa (70%) ja luustossa.

Vaikutus

Sinkki on osallisena yli 200 entsyymin toiminnassa ja vaikuttaa hiilihydraattien, rasvojen ja nukleiinihappojen aineenvaihduntaan. Se on tarpeellinen ihmisen kasvua, kehitystä ja normaalia elämänkaarta ajatellen. Aivojen normaali kehitys riippuu sinkinsaannista.

Tarve ja saanti

Sinkin keskimääräinen päivätarve on miehillä 6 mg ja naisilla 5 mg. Väestön saantisuositus on miehille 9 mg ja naisille 7 mg/vrk. Sinkkiä saadaan pääasiassa (noin 70%) eläintuotteista, erityisesti lihasta, ja kasvikunnan tuotteista viljasta. Sinkin hyväksikäytettävyys eri lähteissä vaihtelee. Lihan, maksan, munien ja kalan sinkki on helposti imeytyvässä muodossa kun taas viljassa se on huonommin imeytyvässä muodossa.

Puute ja yliannostus

Sinkinpuutteen oireita ovat ruokahaluttomuus, kasvun hidastuminen, ihomuutokset ja immunologiset poikkeavuudet. Vaikea sinkin puute hidastaa kasvua ja sukukypsyyden saavuttamista ja aiheuttaa iho-oireita ja hiustenlähtöä. Äkillisessä sinkkimyrkytyksessä (2 g tai enemmän) oireita ovat metallin maku, pahoinvointi ja vatsakivut. Pitkäaikainen sinkin liikasaanti häiritsee kuparin hyväksikäyttöä ja kuparista riippuvien entsyymien toimintaa.

Olen syönyt tässä viimeaikoina Pirkka-magnesiumia pureskeltavana. Mitenkähän lie tuon imeytymisen laita? Palautuminen kyllä on sillä tasolla, että lihassärkyä esiintyy harvoin. Muinoin söin sellaista, kun "magnesia".

Mitenkäs tuon kromin laita? Jotkut syövät sitä ja joillekin se ei tunnu sopivan ollenkaan? Henkilökohtaisesti olen huomannut, että aineenvaihduntaan (hiilarit) auttaa kummasti. Varsinkin tuossa kesällä, kun harrastin aerobista liikuntaa.

Näin >70kg tyyppinä proteiinin tarpeeksi varmaan riittää yksikin herapirtelö palautumisjuomana päivässä, kunhan kokonaisuudessa tulee about reilusti 100g/päivä täyteen. Kreatiini luonnollisesti nostaa nestepainoa parisen kiloa.

Painon suhteen: käytännössä olen huomannut, että paino vakiintuu tietylle tasolle, kunhan vaan treena. Hmm... jos joskus pääsis kisakuntoon (ei ole tämän vuoden tavoite), niin sitten tietysti tilanne ompi toinen.

Serkkupoika kehui nostaneensa 130kg penkistä kylpylän salilla, vaikka ei ole koskaan salilla varsinaisesti treenannut... nooh... vaakakin näytti kyllä 103kg.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom