Magneettikuvaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ortopedi kirjoitti lähetteen polven magneettikuvauksiin. Työpaikkalääkäri epäili hyppääjän polvea, mutta ortopedi kumosi epäilyn ja sanoi, ettei hän osaa sanoa tässä vaiheessa muuta, kuin että kyseessä on epämääräinen polvikipu (joko rasitusperäinen tai sitten joku muu vamma). Röntgen-kuvissa ei näkynyt mitään epätavallista.

Polvikipu ei ole tapaturman seurausta, joten tapaturmavakuutus ei sitä korvaa ja sairauskuluvakuutusta minulla ei ole. Työnantajan vakuutus ei korvaa tällaista. Polven magneettikuvaus maksaa maltaita. Siitäkin huolimatta, että Kela korvaa osan. Julkiselle puolelle en ole hakeutunut magneettikuvauksiin vielä lainkaan.

Nyt tiedustelenkin, että...

- Onko kukaan käynyt magneettikuvauksissa Virossa ja minkälainen ruljanssi siitä syntyy? Ymmärsin, että Kela antaa korvausta tämmöiseen (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140710130502HL?OpenDocument)

- Onko teillä suositella jotain hyvää paikkaa (magneettikuvaus) Virossa Tallinnassa ja tietoa heidän hinnoista?

- Miten kirjoitetaan viron kielellä "polven magneettikuvaus"?

- Osaako joku kertoa Suomessa pääkaupunkiseudulta tai lähiympäristöstä jotain paikkaa (magneettikuvaus), jossa on mahdollisimman edulliset hinnat?

Olen myös laittanut itseni jonoon erääseen paikkaan, jonne haetaan ihmisiä magneettikuvauksiin "tutkimuskäyttöön". Tästä koekaniinina olemisesta on mahdollisuus saada palkkioksi yksi magneettikuva ilmaiseksi. Jos haluaa saada kyseisestä paikasta lausunnon, niin se maksaa erikseen. Valitettavasti tästä paikasta ei osattu sanoa, kuinka kauan jonossa pitää olla.

Nyt tiedustelenkin, että...
- Osaako joku kertoa Suomessa pääkaupunkiseudulta tai lähiympäristöstä jotain paikkaa (magneettikuvaus), jossa on mahdollisimman edulliset hinnat?
Ihan ajantasaisuudesta en tiedä mutta oikohaku.fi antanee osviittaa (minimi omavastuut hki ~280, hml ~250). Muutamaan otteeseen käynyt eri osoitteissa MRI:ssä ja sellaisen huomannut, että vielä tänä päivänäkään yhdessä paikassa otetut (laadukkaatkin) kuvat eivät eri formaateista ja järjestelmistä johtuen välttämättä aukene hyvin - tai ollenkaan - toisessa paikassa (mm. ortopedin vastaanotolla kun kuvat otettu ihan toisaalla). Useimmiten toimii ainakin kohtuullisesti - joskus ei sitten millään.

Viron kokemuksia näyttäisi löytyvän ihan kuukkelilla, jopa suoli24:stä. Halpaa ainakin näyttäisi olevan, joskin matkakulut nostanevat loppuhintaa.

MRI:hän ei paranna yhtään mitään, ja tuollaisessa vaivassa tuskin muuttaa hirveästi edes hoitosuunnitelmaa, joten itsekin koittaisin tuossa tilanteessa minimoida rahalliset tappiot hakemalla rauhassa halvimman mahdollisen varsinkin kun aikakaan ei ilmeisesti tässä tee yhtään hallaa. Tietty joku loistofyssari tai -osteopaatti voisi osata sanoa jotain järkevää ja ehkä keksiä jotain hyvää hoitoakin puukon ja buranan sijasta, ja tämä kaiken lisäksi ehkäpä vielä aika paljon halvemmalla;)

Siis eikö tuo kuvaus ole julkisella ilmaista? Vai onko siinä niin pitkä jono, että et jaksa odotella?

Unilabs oli halvin mitä vertasin viimeksi kun kävin (päädyin kuitenkin toiseen paikkaan). Toisaalta noissa laitteissakin on eroja.

Kiitos Curo ja zarkus.

Siis eikö tuo kuvaus ole julkisella ilmaista? Vai onko siinä niin pitkä jono, että et jaksa odotella?

Oletettavasti se on ilmaista tai ainakin hyvin paljon halvempaa, mutta sitä varten pitää olla lähete julkiselta puolelta, jota minulla ei tässä vaiheessa vielä ole.

Kyllä mä jaksan odottaa, mutta ensin minun tulisi saada terveyskeskus- tai työpaikkalääkärin kautta lähete Töölön sairaalan (täällä Helsingissä) poliklinikalle lääkärille, joka päättäisi, laittaako hän minua magneettikuvajonoon. Ja sen jälkeen täytyisi odottaa kuviin pääsyä. Odotusaika saattaa olla puolisen vuottakin - käsittääkseni, mikäli minule edes annetaan mahdollisuutta mennä sinne.

Toivon kyllä, että pääsisin mukaan tuohon erääseen tutkimukseen ja saisin sitä kautta ilmaisen magneettikuvan.

Philips Medical Systems otti ainakin joku vuosi sitten ihmisiä "koekaniineiksi" kuviin. En tiedä ottavatko enää.

Ottaa ne. Sinne mä olen jonossa koekaniiniksi.

Sit esim. kuulemma tuolla Virossa voi mennä esim. Länsi-Tallinnan keskussairaalaan, jonne on jonotusaika kuulemma 2 vrk (48 tuntia). Sinne kuulemma kelpasi Terveystalon lähete eikä muita papereita tarttis. MRT- kuvat: http://www.ltkh.ee/index.php?page=260. Noista pitäis saada Kela-korvaus vielä pois.

Tai sit yksityiselle Tallinnaan.

Ottaa ne. Sinne mä olen jonossa koekaniiniksi.

Offtopic: Kävin muutaman kerran putkessa nukkumassa kun olin kyseisessä paikassa hommissa. Mukavaa vaihtelua päivään. Kerran olis ollu varjoainekuvaus mutta siitä kieltäydyin, se piikki on kauhea.

Ontopic: Mulla tähystettiin aikoinaan polvi, siellä oli luunsiru ja tulehtunutta rasvakudosta. Polvi tuli kyllä kuntoon, itse vaivaa (iskun jälkeinen turvotus) ei ole sen jälkeen esiintynyt mutta polvi on ajoittain kipuillut kovastikin. Kävin vuosi-kaksi sitten uudestaan ortopedillä ja sain lähetteen magneettiin. Tapio Kallio katsoi kuvat läpi ja totesi ettei polvelle voi tällä hetkellä tehdä mitään (piikkiä tai puukkoa) mikä tilannetta parantaisi. Eli kannattaa tosiaan yrittää päästä mahdollisimman halvalla sillä kuten Curo totesi, magneettikuvaus ei vielä itsessään mitään paranna.

Anonymity: -Voipi olla eroja paikkakuntien välillä, mutta kyllä yksityisen-/työterveyslääkärinkin lähetteellä pääsee kuvauksiin julkiselle puolelle ainakin tääläpäin. Odotusaika tosin on pitkä, kuten julkisella puolella lähes aina.

Kannattaa muuten muista myös se, että eipä nuo kaikki polvivaivat näy missään kuvissa. Niissähän ei näy kuin muutokset rakenteissa, toiminnalliset vaivat taas ei.

edit. Jaa, olipa näköjänsä taas ohi utelujen huutelua...

Mulle sanottiin täälä Helsingissä, että julkiselle puolelle kuvauksiin tarttee olla julkisen sektorin lääkärin lähete ja yksityiselle yksityisen lääkärin.

Ymmärrän, ettei kuvaaminen paranna vaivaa, mutta haluaisin silti tietää, mikä polvessa on vikana. Toki kyse voi olla pelkästä rasitusvammasta, mikä paranee levolla ja siksi en haluaisi hirmuisia summia maksaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pyydä sitä työpaikkalääkäriä tai ortopedia pistämään lähete julkisen puolen ortopedille mikä kirjoittaa sen lähetteen magneettiin.
Kai tossa on paikkakunta kohtaisia eroja itse olen käynnyt yksityisen ortopedin lähetteellä kunnallisessa magneetissa ja hermorata tutkimuksessa. Korva nenä lääkärin lähetteellä klyyvari leikkauksessa.
Noissa magneetti ja hermorata tutkimuksissa kävin eka hus:in sairaalan ortopedin juttusilla.
Terveyskeskuksesta saa eka odottaa lääkärin aikaa ikuisuuden ja aika nihkeesti ne määräilee tutkimuksia.

Kerran olis ollu varjoainekuvaus mutta siitä kieltäydyin, se piikki on kauhea.

Valitan off-topicia, mutta mitä kauheaa tuossa on? Kävin jokin aika sitten selän kuvaamassa ja se piikki oli mielenkiintoinen. Siis se venttiilisysteemi ja lyijykapseli, josta varjoaine pumpataan kehoon. Tyhmää sen sijaan oli odotella kolme tuntia varjoaineen leviämistä kehoon, se oli kieltämättä aika kauheaa.

Valitan off-topicia, mutta mitä kauheaa tuossa on? Kävin jokin aika sitten selän kuvaamassa ja se piikki oli mielenkiintoinen. Siis se venttiilisysteemi ja lyijykapseli, josta varjoaine pumpataan kehoon. Tyhmää sen sijaan oli odotella kolme tuntia varjoaineen leviämistä kehoon, se oli kieltämättä aika kauheaa.

Mulla ainakin olkapäähän varjoaine laitettiin suoraan neulalla, tosta rinnan yläpuolelta ultran kanssa pujotteli neulan olkaniveleen ja tuikkas tavarat sisään.

Mulla ainakin olkapäähän varjoaine laitettiin suoraan neulalla, tosta rinnan yläpuolelta ultran kanssa pujotteli neulan olkaniveleen ja tuikkas tavarat sisään.

Mulla on laitettu varjoainetta edestä ja takaa. Yksityisellä ottamani omakustanne kuvat eivät kelvanneet yleisen ortopedille koska kyseisellä lafkalla on kuulema niin paskat laitteet. Siinä sitten jonottelin yleiselle puolelle laajakenttä? magneettiin joka taas näytti liian tarkasti ilmoittaen että koko labrum on rikki. No tähystyksessä sitten selvisi ettei siellä niin paha tilanne ollutkaan kuin kuvista alunperin luultiin.

Porissa yksityisen lähete ei kelpaa julkisella puolella. Itse jonotan tällä hetkellä ortopedille pääsyä ja arvioitu odotusaika on 11kk, jonka jälkeen ortopedi arvioi pääsenkö magneettikuvaus jonoon, joka voi helposti olla pidempi, kuin ortopedin jono. Näin Porissa.

Porissa yksityisen lähete ei kelpaa julkisella puolella. Itse jonotan tällä hetkellä ortopedille pääsyä ja arvioitu odotusaika on 11kk, jonka jälkeen ortopedi arvioi pääsenkö magneettikuvaus jonoon, joka voi helposti olla pidempi, kuin ortopedin jono. Näin Porissa.

Käsittääkseni yksityisen lähetteet ei missään mene suoraan julkiselle (siis että voisit ilman julkisen lääkärin hyväksyntää päästä magneettiin etc. tutkimuksiin), vaan joutuu aina menemään ortopedin/erikoislääkärin kautta hyväksynnässä. Se magneetti myös kuuluu siihen lääkärimaksuun julkisella, eli siitä ei makseta erikseen. Muutenhan olisi helppo kaikkien hakea lähete yksityiseltä (kun siellä niitä saa helposti) ja mennä ilmaiseksi magneettiin julkisella.

Itse oon ollut yhteydessä tuonne Phillipsille ja ovat tosi tarkkoja siitä ketä ottavat kuvauksiin. Tatuointi on sellainen juttu joka sulki mut pois, omituista.. ja vaikuttaa siltä että olisi pitänyt jonottaa aika pitkään (kuukausia), tää "ilmaiskuvaus" on tullut melko hyvin kansan tietoon, vielä pari vuotta sitten pääsi 1,5 viikon odotuksella.

Pyydä työterveyslääkäri kirjoittamaan lähete julkiselle puolelle. Itse kävin nilkan ultrassa ja röntgenissä työterveyshuollossa yksityisellä, mutta magneetti täytyisi ottaa ja työpaikka ei korvaa. Lähetteen lähetyksestä julkiselle (meni eka Peijakseen, mutta siirrettiin sieltä lähete Töölöön) ja ajan sain lähetteen lähettämisestä 1 kk:n päähän. Menen siis eka ortopedille Töölöön joka sitten toivottavasti pistää mut magneettijonoon.
Kannattaa muistaa, että vaikka yksityisellä saisi jossain magneettikuvan halvemmalla, niin laitteissa on eroja ja kaikki viat ei välttämättä näy. Vaikka ei ne näy välttämättä hyvällä koneellakaan. Ortonin magneetti on hyvä (Ortonin tiloissa, taitaa olla Terveystalon virallisesti) ja Diacorissa ja Dextrassa on uudet kuvauslaitteet, jotka on tosi tarkkoja. Itelläni kuvattiin olkapää, missä näkyi kyllä labrum ym vauriot, mutta ei sitä, että hauiksen pitkänpäänjänne oli vaurioitunut, se selvisi vasta tähystysleikkauksessa.

Itse oon ollut yhteydessä tuonne Phillipsille ja ovat tosi tarkkoja siitä ketä ottavat kuvauksiin. Tatuointi on sellainen juttu joka sulki mut pois, omituista.. ja vaikuttaa siltä että olisi pitänyt jonottaa aika pitkään (kuukausia), tää "ilmaiskuvaus" on tullut melko hyvin kansan tietoon, vielä pari vuotta sitten pääsi 1,5 viikon odotuksella.

Tatuointi, etenkin jos väriaineessa on metallia, alkaa kuumenemaan voimakkaassa magneettikentässä ja tästä syntyy helposti palovammoja, siksi niiden kanssa ollaan varovaisia, eikä ehkä aina aleta kuvaamaan. Sama myös vaikka tatuointi ei olis suoraan kuvatulla alalla. Pakkotilanteet (henki jne) on sitten erikseen. Eli kyse ei ole tatuoijien syrjimisestä, vaan turvallisuusseikoista, joiden mukaan on toimittava. Tärkein pääperiaate on, että kuvauksesta saatava hyöty on oltava suurempi kuin siitä koituva haitta.

Back
Ylös Bottom