Magnat Quantum?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
57
Katselin Magnat:n kaiuttimia, lähinnä malleja 501 ja 503. Olen kuullut kaiuttimista hyvää ja hinta/laatu suhde vaikuttaisi hyvältä. Onkohan noissa kahdessa (501/503) eroja muissa kuin hinnassa ja koossa? Vaimo haluaisi pikkunäppärät kaitsarit olohuoneeseen ja nuo nyt sopisivat siihen ajatukseen.. Kenelläkään kokemuksia? tai ajatuksia?

Hyvin pitkälle samanlaisia. Erona käytännössä vain että 503 pystyy kuuntelemaan hieman kauempaa.

Näyttäisi 503 olevan mrhifillä tarjouksessa

En ymmärrä mistä se järjetön kehuminen noiden kaiuttimien tapauksessa johtuu DVDplazalla. Epätarkka pahvinen ääni, diskantti aika kuraa, basso kokoiselleen kaiuttimelle ihan ok, mutta siinäkään ei ole kontrollia. Vertailin noita vuosi sitten Dalin Concept2:in, jotka ovat aika tarkkaan saman hintaiset, mutta Dalit soivat uskomattoman paljon paremmin. Myös Tannoyn Mercury F2 osuu samaan hintaluokkaan ja on mielestäni parempi.

Käy ihmeessä kuuntelemassa kaiuttimia liikkeissä, niin tiedät vähän mitä haluat kaiuttimelta (tai laita vaimo, jos se kaipaa niitä kajareita). Lattiakaiuttimia ei kannata ostaa, mikäli niihin ei ole varaa pistää riittävästi rahaa, mutta mikäli haluaa pientä ja näppärää, nuo eivät välttämättä edes kuulu kategoriaan. Muista, että kaiuttimet tarvitsevat mielellään myös jalustat, mikäli äänestä aikoo myös jotain saada irti.

En ymmärrä mistä se järjetön kehuminen noiden kaiuttimien tapauksessa johtuu DVDplazalla. Epätarkka pahvinen ääni, diskantti aika kuraa, basso kokoiselleen kaiuttimelle ihan ok, mutta siinäkään ei ole kontrollia. Vertailin noita vuosi sitten Dalin Concept2:in, jotka ovat aika tarkkaan saman hintaiset, mutta Dalit soivat uskomattoman paljon paremmin. Myös Tannoyn Mercury F2 osuu samaan hintaluokkaan ja on mielestäni parempi.

Johtunee siitä ettei ne ole noin huonot mitä kuvailit. Joko olet vertaillut noita kaiuttimia akustiikaltaan kovin erilaisissa tiloissa, osaa kauttimista väärin sijoiteltuna, tai sitten sun näkemys ja käsitys hyvän hifikaiuttimen soinnista on vähän omituinen.

Kaiuttimet pitää tietenkin aina valita omien sointimieltymysten mukaan, mutta tuossa hintaluokassa "parhaimpien" erot kaiuttimien välillä ei ole mitään kovin tramaattisia. Nuo kaikki mainitut kaiuttimet painii käytännössä hintaluokkansa "parhaimmissa". On lähinnä makukysymys minkä niiden soundista ja sävystä pitää eniten, ja sen mukaan ostopäätös on syytä tehdä. Kuitenkaan epätarkka sointi, kuranen diskantti ja kontrolloimaton basso ei mielestäni kuvaa Magnatia. Varsinkin kun otetaan huomioon tuo hintaluokka ja vertailukaiuttimet.

Mulla oli nuo 503:t jonkun aikaa ja olin ihan tyytyväinen vastineeseen mitä rahalla sai. Maksoin itse tarjouksesta 370€ kolmesta kappaleesta uutena. Kovin pienet nuo kaiuttimet ei mielestäni kuitenkaan ole, ja bassotoiston takia jalustasijoitus reilusti irti seinästä on aiheellinen.

Johtunee siitä ettei ne ole noin huonot mitä kuvailit. Joko olet vertaillut noita kaiuttimia akustiikaltaan kovin erilaisissa tiloissa, osaa kauttimista väärin sijoiteltuna, tai sitten sun näkemys ja käsitys hyvän hifikaiuttimen soinnista on vähän omituinen.
Omituisesta en tiedä, mutta itte saan kaiuttimissa kiksit tarkasta äänestä. Varsinkin tuon diskantin sävystä olen melko tarkka, mutta myös basson pitää pysyä kunnolla hanskassa, ulottuvuus saa minun puolestani vaikka vähän kärsiäkin. Esimerkiksi Amphionien diskantit ovat mielestäni taas vähän liian repiviä suurinpiirtein mallista riippumatta, mutta sopivat kuitenkin hyvin klassiselle musiikille/jousisoittimille. DVDPlazan hehkutetuista sitten taas esimerkiksi Usherit mielestäni puolustavat paikkaansa varsin ansaitusti, mutta ovat tässä tapauksessa ehkä hintaluokan ulkopuolella.

Magnat ja Dali tuli kuunneltua samassa tilassa molemmat peräkkäin, kaiuttimet vierekkäin ja kiinni samassa vahvarissa (Advance Acoustics integroitu ensimmäisellä kerralla, vuoden päästä uudessa vertailussa Onkyon AV-vahvari, kumpikin siellä n. 1000e luokassa). Sijoittelunkaan ei pitäisi olla se ongelma, kun takana oli ekalla kerralla paljon tilaa, toisella vähemmän. Mahdollisuus oli myös vaihdella molempia kaiuttimia halutessaan pitkin biisejä. Yhden ei niin hifistyneen kaverin mielipide oli sama kuin omani. Varsinkin ihmetytti tuo Magnatin maine hyvänä rokkikaiuttimena.

Mutta joo, miellyttävä ääni on salaperäinen asia ja jokaisella on siitä oma mielipiteensä. Joku kaipaa "Vitusti passoo!!!1", toinen sitten helähtävät diskantit ja kolmas haluaa studiomonitorin. Paneeli on parasta, jos talossa ei ole kissoja :D Omat vaihtui kesällä pönttöihin edellä mainitusta syystä.

edit. Veijo, jos kaiuttimet joutuu laittamaan metrin päähän seinästä tai lähemmäs, kannattaa enimmäkseen keskittyä malleihin, joissa on eteen suunnatut refleksiputket. Seinän läheisyys saattaa muutoin kuulua ikävänä kuminana.

Omituisesta en tiedä, mutta itte saan kaiuttimissa kiksit tarkasta äänestä. Varsinkin tuon diskantin sävystä olen melko tarkka, mutta myös basson pitää pysyä kunnolla hanskassa, ulottuvuus saa minun puolestani vaikka vähän kärsiäkin. Esimerkiksi Amphionien diskantit ovat mielestäni taas vähän liian repiviä suurinpiirtein mallista riippumatta, mutta sopivat kuitenkin hyvin klassiselle musiikille/jousisoittimille....

Millä tavalla amphioneiden diskantti on repivä? Olen kuullut tuon usein dvd platzalla ja monella muullakin keskustelualueella. Itellä on argon2 ja hk970 wahvarija hd970 cd soitin, siis ei mitkään kummat pelit, silti sointini on milestäni yleispätevää, eli siinä soi vanha dp, amorpihs ja wagner.

Ennen harmania käytin vahvistine sonyn halpis av-vahvia, jossa oli kyllä ääni ihan kuralla, diskantti sihahteli, bassot hukassa jne..

Millä tavalla amphioneiden diskantti on repivä? Olen kuullut tuon usein dvd platzalla ja monella muullakin keskustelualueella. Itellä on argon2 ja hk970 wahvarija hd970 cd soitin, siis ei mitkään kummat pelit, silti sointini on milestäni yleispätevää, eli siinä soi vanha dp, amorpihs ja wagner.
Kuulostaa vähän torvimaiselta se ääni. Vähän samanlainen fiilis, kuin repisi paperia. En osaa sitä tuon paremmin kuvailla :) Argon2:ia en ole kuunnellut, muuta halvemmasta ja kalliimmasta päästä kyllä ja tuntuu olevan niille ominaista.

Hyviä vinkkejä ja ajatuksia kaitsareiden tiimoilta, kiitoksia vaan. En ole hifi-tyyppi, mutta sen verran minunkin korva erottaa että kaiuttimilla on eroja. Tämän hetkiset musiikki vehkeeni ovat varmasti jokaisen hifistin painajaiset ja joutavatkin kadota olohuoneesta. Kirjoittelin muuten näistä kaiutin asioista jo varmasti vuosi sitten, ja edelleen vahvari+kaitsarit on hankkimatta.. aina tulee jotakin rahareikää. Mutta nyt näytöstäisi jo vahvasti siltä että vähintäänkin paremmat kaiuttimet ovat olkkarissa ennen joulua. Pitää varmaan jossakin käydä koe kuuntelemassa, josko täällä Rovaniemellä on liikkeitä joissa olisi valikoimaa ja koekuuntelu mahdollisuus. Musiikin suhteen olen kaikkiruokainen, mutta yhä enemmän olen siirtynyt klassiseen musiikkiin, Vivaldi ja Bach erityisesti.

Roissa on semmoinenkin firma kuin HifiKonex jolla on ainakin HK:ta ja Focalia tarjolla vaikka niitä ei nettisivuilla näy.
Focalit yllätti erityisesti hinta/laatu-suhteellaan, ehkäpä vaihtoehto?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kannattaa jättää Magnatit kauppaan. Ei muuta sanottavaa. Ei ole enää edes kyse siitä, sopiiko omaan korvaan.

E: Ja kumma nähdä lähes joka kerta suosituksia amphioneista. Miksi? Kylmä ja eloton ääni, melko lailla joka mallissa. Tietysti makukysymys, mutta arvostan lämpöä äänessä, ja että jaksan kuunnella koko levyn, enkä ensimmäistä biisiä. Väsyttävä ääni. Liian kliini ja analyyttinen.

E2: En nyt jaksanut katsoa nykyistä hintaa noille, joten saattaa karata hintaluokasta. Mutta suositukset: Epos M5 ja NHT Classic Three. Kannattaa ainakin käydä kuuntelemassa. NHT Classic Threen ulkonäkö vaatii tottumista, ellei asu avaruusasemalla.

Kuulostaa vähän torvimaiselta se ääni. Vähän samanlainen fiilis, kuin repisi paperia. En osaa sitä tuon paremmin kuvailla :) Argon2:ia en ole kuunnellut, muuta halvemmasta ja kalliimmasta päästä kyllä ja tuntuu olevan niille ominaista.
Outoa, pellit kilahtaa lautasis, mut paperii.. noh, ehkä olen puurokorva :wtf:

Sen teidän et jonkinlaiset vaatimuikset amphionit asttaa vahvarille, pitää olla kuulemma "oikeasti tehokkaat" marazin 4001 ja mun av:vahvil ei oikien toiminut vaativampi matsku, harmaneil kyl. Sama on kuulemaa heliumin kanssa ja uudet iot ja priiot ei kait oo niin vaativia vahvin kanssa. no, noi taitaa olla kuitenkin ulkona ketjut aiheest, eiku kuuntalee :kippis1:

E2: En nyt jaksanut katsoa nykyistä hintaa noille, joten saattaa karata hintaluokasta. Mutta suositukset: Epos M5 ja NHT Classic Three. Kannattaa ainakin käydä kuuntelemassa. NHT Classic Threen ulkonäkö vaatii tottumista, ellei asu avaruusasemalla.

Jo mainitulta Tapsalta Hämeenlinnasta saa Epos M5:t reilulla 400€:lla. Minulta nuo löytyvät olkkarista ja olen ollut tyytyväinen. Epos ELS-3 on edellämainitun pikkuveli, joka on myös hyvä kaiutin, mutta noita ei kannata koekuunnella peräkkäin koska sitten joutuu ostamaan M5:n. ;)

Taitaa tuossa hintaluokassa olla tärkein juttu se miltä pöntöt näyttää. Eli osta vaan ne vähiten rumat, sama kai se miltä nuo kuulostaa kunhan ääntä tulee. Isoilta merkeiltä ostettaessa on ainakin jokin takuu jostain äänenlaadusta. Magnat ei ole yksi niistä. Törkeän rumatkin IMO.

EDIT: jos pääset jonneki kuuntelee noita halvimpia Magnepanin paneeleja nini ne vois toimia jollai kevyellä klassisella. Vivaldilla ja wagnerilla on suht vähän massiivisia sinfoniatyyppisiä vyörytyksiä joten tuollaiset vois toimia ihan ok. Irronnee 500-600e halvimmat käytettynä.

EDIT2: jaa mainitsitkin bachin etkä wagneria. No toiminee nuo pianon pimputuksellakin.

Outoa, pellit kilahtaa lautasis, mut paperii.. noh, ehkä olen puurokorva :wtf:
Kilahtaa kilahtaa. Ei siinä mitään, jouset soi myös hyvin, mutta oikeastaan mikään muu niissä diskanteista ei soi omaan korvaan miellyttävästi. Enkä usko että kyseessä on ollut väärä vahvistin, tai mikään muukaan, kun pariin kertaan kyseessä on ollut Amphionin omat demokokoonpanot, pari kertaa kaupan koekuuntelutilat.

E: Ja kumma nähdä lähes joka kerta suosituksia amphioneista. Miksi? Kylmä ja eloton ääni, melko lailla joka mallissa. Tietysti makukysymys, mutta arvostan lämpöä äänessä, ja että jaksan kuunnella koko levyn, enkä ensimmäistä biisiä. Väsyttävä ääni. Liian kliini ja analyyttinen.

Vastaat itse omaan kysymykseesi. Kaikki eivät pidä neutraalista äänestä.

Vastaat itse omaan kysymykseesi. Kaikki eivät pidä neutraalista äänestä.

Neutraalista? Mitähän mahdat tarkoittaa neutraalilla? Toivottavasti et puhunut amphioneista...

Pahinta mitä voidaan äänestä ottaa pois, on lämpö ja elo. Tämän amphionit tekevät.

Neutraalista? Mitähän mahdat tarkoittaa neutraalilla? Toivottavasti et puhunut amphioneista...

Nimenomaan amphioneista puhuin. Oletko koskaan kotioloissa testannut kyseisiä kaiuttimia? Merkin kaiuttimilla vaan huonona puolena se, että huonosti tuotetut levyt ovat varsin ikävää kuunneltavaa.

Itsellä häiritsee näissä useimmissa edullisimmissa lämpimän äänen kaiuttimissa se pyöristelevä ja verhoutunut yleissävy joka saa musiikin kuin musiikin kuulostamaan tumpulta ja etäiseltä. Eipä ne toisaalta sitten rasitakkaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom