SUPERCARB 1kg -40%

Maastavedot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leenam
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos tästä aiheesta jo keskusteltu vai ei? Katselin erilaisia opuksia ja näyttäisi siltä, että maastaveto vahvistaisi vähän joka paikkaa kropassa. Vaikka minua pienen selkävamman takia (nostelin mieheni kanssa vanhaa teräksistä arkistokaappia...) viime elokuussa hoidellut fysioterapeutti kielsikin tekemästä maastavetoa, halusin kuitenkin yrittää. (Hän sanoi, ettei selkää saa stabiloiduksi, mutei miksi saisi? Hänen mielestään selän pitäisi aina olla tuettuna, kuten esimerkiksi pystypunnerruksissa selkänojaan.) Haluan siis olla mahdollisimman tarkkana tekniikan kanssa. Olen tehnyt maastavetoa nyt kahdesti, mutta ohjaaja vain näytti sen ja katsoi sitten päältä. Jatkossa olen lukenut aiheesta kirjoista ja netistä. Tärkeiltä ohjeilta tuntuisi sisäänhengitys ja hengityksen pidättely liikkeen ajan ja vatsan kiristäminen. Mutta tärkein kohta koskee selän kaarta. Pitääkö selän luonnollista notkoa oikaista vähän?

Onko jollakin joku hyvä resepti tähän? Montako toistoa kannattaisi tehdä ja montako sarjaa?

Muskelitäti

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Ei ole hyviä neuvoja antaa, mutta ajattelin kysäistä, kun otsikossa oli monikossa, että teetkö tavallista vai suorin jaloin vai kenties molempia? Selkäpäivänä vai jalkapäivänä?

Minä tein toissa talvena maastavetoa, mutta sitten jotenkin tekniikka alkoi hajota ja mieheni sanoi sen muistuttavan enemmän suorin jaloin vetoa... jonka otin sitten tilalle kun tauon jälkeen aloin treenata uudestaan. Siinä on jotenkin minun mielestäni helpompaa "hallita paketti", kun vielä muistaa ajatella takareisiä ja niihin kohdistuvaa venytystä, eli keskittyy vetämään ylös takareisillä. Jossain oli vielä ohjeet että pitäisi yläasennossa lähteä saman tien takaisin alas että välttäisi selällä noston, mutta minä olen kyllä yläasennossa suoristanut selän ja ryhdin ja se ottaa yläselkään ihan kivasti. Tiedä sitten teenkö siinä jonkun elämää suuremman tekniikkavirheen...
Tuo vatsa ja napa tiukkana -tekniikka on kyllä ehdoton edellytys. Itse käytän myös nostovyötä, mutta tiedän, että jotkut eivät sitä suosittele ainakaan alkuvaiheessa.

Minäkin teen suorin jaloin vetoa, takareisiliikkeenä mielestäni ehdoton! Vyötä käytän kun painot suurenevat (lähinnä ennätysyrityskerroilla, välillä teen ilman vyötä mielessäni ehkä hullu ajatus että ilman ylimääräistä tukea ko. liike vahvistaisi myös tukirankaani eli selkää&vatsaa...liekö tuo oikein?). Normaalilla myötäotteella, ei siis voimanostajien kädet eri otteilla, jalat n. hartialeveydellä, ei mitään sumotyyliä, vetoremmein ja päkiät "kakkosnelosen" päällä - liike tuntuu takuulla juuri takareidessä, kun muistan pitää "paketin" tiukkana! Joskus aiemmin tein käsipainoin vetoa, mutta kyllä tangolla on mukavampi ja vakaampi vetää, saanpahan suuremmat painotkin laittaa :p

Vinkkejä "tavalliseen" maastavetoon kaivataan täälläkin! Kokeilin tänään ensimmäistä (aivan!) kertaa elämässäni. Huh huh, meni kyllä aivan farssiksi koko yritys... Järkeilin, että koska suorin jaloin vedossa teen 60 kg:lla, tuon pitäisi olla kevyttä tavallisessa maastavedossa. No eipä ollut kevyttä kun tekniikka oli täysin hakusessa. Toki on tarkoitus harjoitella aluksi tekniikkaa, mutta ei kai liian kevyillä painoilla saa kovin hyvää kuvaa siitä, miten homma oikeasti toimii... Kokeilin sitten avustajan vinkistä sellaista erittäin leveän haara-asennon vetoa ja se tuntui sopivan minulle pitkine raajoineni melko hyvin.

Jotenkin on vaikea tehdä tuota tavallista maastavetoa, kun on niin tottunut siihen suorin jaloin tehtävään vetoon. Liikeradan omaksuminen vie kyllä varmasti jonkin aikaa. Lisäksi tuntuu, että tankoa on todella vaikea viedä tarpeeksi läheltä polvia, kroppani pitkät välitykset vaikuttanevat asiaan :confused:

Jep, se liikeradan omaksuminen vie tosiaan aikaa. Itsekin vetelin vuoden päivät, ennenkuin löysin ainakin tyydyttävän tekniikan (yllätys yllätys, vakoilemalla erästä voimanostajaa tietenkin :p )

Ongelmana minulla oli nimenomaan tuo tangon liikerata. Se tuntui aina takertuvan sääriin ja polviin (vedän siis kapealla asennolla) ja sääret ja polvet olivat sitten aina sen näköiset, mustana ja punasinisenä jatkuvasti... Ainakin oman empiirisen kokemuksen mukaan salaisuus piilee lähtöasennossa, joka olisi hyvä saada mahdollisimman pystyksi (ja kankealle henkilölle kuten minulle tämä ei ole ollut helppoa). Juuri ennen noston alkua "vedän" itseni tankoon nojautuen niin pystyyn asentoon kuin pystyn, eli että sääret eivät ole tangon "päällä" tai edessä. Siitä sitten ylös. Lisäksi kuoletan tangon joka toiston välissä lattiaan ja keskityn aina uudelleen siihen lähtöasentoon. Teen myös loppuojennuksen (hartiat taakse jne.) joka toistolla, tosin tämä ei liene mitenkään välttämätöntä.

Pidän vyötä vain raskaimmissa vedoissa, 80-90kg menee vielä ilman ja suorin jaloin aina ilman. Vyötäkin olen oppinut todella hyödyntämään vasta viimeisen vuoden aikana, sitä ennen luulin, että vyö sinänsä auttaisi jotain pelkästään olemalla siinä vyötäröllä :rolleyes:

Sumotyyliä en ole kokeillut kuin joskus ihan huvikseni pari kertaa. Periaatteessa voisin ajatella, että sumo sopisi minulle paremmin, koska esimerkiksi kyykkyasentoni on varsin leveä. En vain ole jaksanut alkaa harjoittelemaan uutta tyyliä juuri kun vanhan on oppinut kunnolla.

Kaikki vain vetelemään maista!!!!!!!!!!!!!!!!

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kiitokset, PMLatsin koottuja vinkkejä vähän odottelinkin :D Nyt alkaa ainakin hahmottua mielikuva oikeasta liikeradasta, ehkä seuraavalla kerralla onnistun vähän paremmin. Täytyy myöntää, että tähän asti en ole juuri uhrannut ajatustakaan koko maastavedolle, siksikin homma sujui niin onnettomasti.

Vetääkö täällä kukaan jalat erittäin leveällä -tyylillä? Kuvittelenkohan, vai ottaatko tuo liike jotenkin erityisesti pakaroihin?

Näkyi muuten tuolla treeni ja ravinto -osiossa olevan puhetta samasta asiasta eli maastavedon tekniikasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom