Maalämpö ja mutasihti

Nyt on akuutti propleema. Lämpöässä V13 maalämpöpumpusta pitäisi saada mutasuodatin putsattua. Mutta mites toimitaan, kun paisuntasäiliölle ei näytä olevan sulkuventtiiliä?

Kuva puhukoon puolestaan:

WP_000092.jpg

Tuossa on 2 venttiiliä ennen ja jälkeen säiliön, ja se mutasihti on tuo pieni mollukka missä on jotain hapettumatöhnää päällä. Nyt jos vedän tuon suotimen auki (aukeaa alaspäin, tietty!) niin sieltähän tulee tentut ulos?!

Nyt on akuutti propleema. Lämpöässä V13 maalämpöpumpusta pitäisi saada mutasuodatin putsattua. Mutta mites toimitaan, kun paisuntasäiliölle ei näytä olevan sulkuventtiiliä?

Tuossa on 2 venttiiliä ennen ja jälkeen säiliön, ja se mutasihti on tuo pieni mollukka missä on jotain hapettumatöhnää päällä. Nyt jos vedän tuon suotimen auki (aukeaa alaspäin, tietty!) niin sieltähän tulee tentut ulos?!

Kuuluisaa Pätkää lainatakseni "vaikka asia ei minulle mitenkään kuulu", mutta olisko tästä apua

http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1102359562

Tuolla näyttä kaikkea MLP-järkevää olevan.

Juu tuota MLP foorumia katselinkin jo päiväseltään ja sinne piti kysymys laittaa. Mutta rekisteröintivaiheessa kysyivät syytä miksi foorumille haluaa koska "Tietoa käytetään hakemuksesi arvioinnissa.". Jos tuo on noin tiukan seulan salaseura, niin eipä minun tarvitse sinne sitten kirjoitella :D Täällä on kuitenkin joku bodaava putkimies, joka tietää asiasta. Ties vaikka olisi käynyt meilläkin päivisin lämpökaivoja ropaamassa minun ollessa töissä.

Juu tuota MLP foorumia katselinkin jo päiväseltään ja sinne piti kysymys laittaa. Mutta rekisteröintivaiheessa kysyivät syytä miksi foorumille haluaa koska "Tietoa käytetään hakemuksesi arvioinnissa.". Jos tuo on noin tiukan seulan salaseura, niin eipä minun tarvitse sinne sitten kirjoitella :D Täällä on kuitenkin joku bodaava putkimies, joka tietää asiasta. Ties vaikka olisi käynyt meilläkin päivisin lämpökaivoja ropaamassa minun ollessa töissä.

En minäkään päässyt sinne rekkautumaan jostain syystä x jota mulle ei ilmoitettu. Pitäkööt tunkkinsa.

Itselläni ei nyt mennyt jakeluun että mikä mutasihti tuossa säiliön alla olisi? Tuo säiliöhän on tuossa vain noiden pienten lämpölaajenemisien yms. takia. En mä ainakaan keksi että mitä tuossa kohtaa suodatettaisiin vaan että se suodatin olisi siellä pumppyksikössä jossain?

Hyvä että otit puheeksi, mun pitäs nimittäin katella kanssa miten nuot "sihdit" tuossa Nibessa rassataan. Loftis takuulla tietää vastauksen? ;)

En minäkään päässyt sinne rekkautumaan jostain syystä x jota mulle ei ilmoitettu. Pitäkööt tunkkinsa.

Itselläni ei nyt mennyt jakeluun että mikä mutasihti tuossa säiliön alla olisi? Tuo säiliöhän on tuossa vain noiden pienten lämpölaajenemisien yms. takia. En mä ainakaan keksi että mitä tuossa kohtaa suodatettaisiin vaan että se suodatin olisi siellä pumppyksikössä jossain?

Hyvä että otit puheeksi, mun pitäs nimittäin katella kanssa miten nuot "sihdit" tuossa Nibessa rassataan. Loftis takuulla tietää vastauksen? ;)

Yleisön pyynnöstä edes nopeaa referointia: :)

Lämpöässään löytyy tuolta ohjetta:
http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1102359562

Mahtoiko olla sama linkki minkä 69T laittoi :) No, kerta kiellon päälle, jos oli sama.

Tuolla on V7.0:aan ohjetta ja aika hyvä selostus.
http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1230474307

Ehkä noista sais haarukoitua V13:sta ohjeet.

Timballe tuosta selkeän kuvan kanssa:
http://www.kyronlahdenporakaivo.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?num=1339170447

Itsekin pitäis putsata. Tärkeintä varmaan on, että pitää huolen siitä, ettei pumppu lähde kierrättämään nestettä silloin kun sihti on auki ja tämän pystyy varmaan Niben tapauksessa varmistamaan noilla venttiileillä (ja laittaa tosiaan vaikka kierron pois tai sammuttaa pumpun tai mitä muuta haluaakaan).

En ota vastuuta näistä ohjeista, enkä putkareiden virheistä :) (sihti väärinpäin tms)

Kodari76:lle vielä. Katoin nyt vasta tuon kuvan. En ota vastuuta tästä kommentista, mutta tekisin itse niin, että pistäisin nuo venttiilit vaan kiinni ja kierto pois. Paisuntasäiliöstä vois varmistaa, ettei ole painetta ja päästää ne pois jos on. Mielellään pinta sais olla jossain muualla kuin ihan alhaalla. Jos tuo sihti avataan yläpuolelta, niin sitten varmaan voi avata ja valuttaa tentua sen verran, että näkee, että sihti on puhdas. Sihti sitten lennosta vaan takaisin kiinni. Tarkemmat ohjeet siis noista aiemmin laittamistani linkeistä kiertosuuntien yms. suhteen, mutta tämä lisänä tuohon sinun "erikois"tapaukseesi.

Offtopic: eikös tuollainen eriste (mikä kuvassa näkyy) ole lämpöiselle puolelle? Kondensoiko talvella paljon?

No sihti putsattu, meni 2min. Olihan siinä se sulkuventtiili säiliöllekin - duh! Siinä venttiilissä ei vaan ole mitään "kädensijaa", mutta jakarilla tai pihdeillä pystyi kääntämään linjat kiinni. Oli vaan vähän epäilyttävän näköinen viritys. Se venttiili on se "ruusuke" siinä sihdin yläpuolella kuvassa. Itse sihti aukesi jakarilla ja sieltä vedettiin ulos pieni metalliverkkohäkkyrä. Minun tapauksessa se oli kuin uusi. Eli vika ei ole siinä - vaikka toki näin helppo homma kannattaa tehdä vaikka kerran vuodessa ihan vain varmuuden vuoksi. Ilmeisesti noissa putkissa voi olla ties mitä muovia ja paskaa, kun ne on uutena asennettu.

Eristehän on juurikin kylmälle puolelle. Nääs kun neste on kylmä -> putki on kylmä -> kesäkosteilla varsinkin putkeen kondensoituu satoja litroja vettä minuutissa ja ne kaikki valuvat pitkin aparaatin kuoria ruostuttaen koko härvelin. Kuumapuoli ei tarvi eristystä, sillä putkissa kiertää neste muutenkin. Tilanne olisi toinen, jos puhuttaisiin vaikkapa ilmastointihormeista. Silloinhan tapahtuisi sama kuin kylmäputken kanssakin, mutta toisin päin. Eli ilman kosteusta putkean sisällä tiivistyy kuoreen ja valuu pitkin paikkoja. Kunnon pakkasilla näin käy monesti esim. liesituulettimen kanssa. Ulkona kun on -30 pakkasta ja pistät 10-litran kattilan täynnä simpukkasoppaa kiehumaan, niin jossain vaiheessa alkaa tuulettimesta tippumaan vettä hellalle. Eli joku eriste on huonosti, tai sitten kosteus tiivistyy läpivienneistä.

Varsinainen MLP-ongelma meikällä on kompressori, joka laukoo suojakytkintä. Lämmittää kyllä vettä 0,5-4h kerrallaan, mutta lopulta pätkäisee suojat päälle. Huolto tilattu, mutta niihin menee aina vähintään pari vuotta ja silloinkin unohtavat koko asian. Tsekkasin jo, että tenttua riittää säiliössä eikä kyllä pressostaatitkaan laukea. Eli ehkä kompura on vaan sitten kakkana - tai sitten sitä ohjaava elektroniikka. Onneksi on takuuta vielä 2kk :D

edit: kuvan eristeisiin pistin vielä nippusidettä lisää. Nythän tuossa repsotti vähän eristeet, ja olihan siihenkin jo ehtinyt kondensoitua vettä.

edit2: niin siis tosiaan pumppu pois päältä ja sulut kiinni joka suuntaan. Muuten kone lykkää tenttua lattiat täyteen tai putket hörppäävät ilmaa. Kumpikin huonompi homma.

...
Eristehän on juurikin kylmälle puolelle.
...

Tarkoitin, että eikö nuo tuollaiset eristeet ole tarkoitettu lämpöiselle puolelle? En nyt tietenkään varmaksi kuvasta näe, mutta siltä näyttäisi. Armflexin tyyppiset on tarkoitettu kylmälle. Kylmä putki on toki tarpeellista eristää tässä tapauksessa, mutta eristetyypistä piti kysäistä.

Tarkoitin, että eikö nuo tuollaiset eristeet ole tarkoitettu lämpöiselle puolelle? En nyt tietenkään varmaksi kuvasta näe, mutta siltä näyttäisi. Armflexin tyyppiset on tarkoitettu kylmälle. Kylmä putki on toki tarpeellista eristää tässä tapauksessa, mutta eristetyypistä piti kysäistä.

Jaaaa...juu sitä en tiedä. Jossain forumilla kyllä oli puhetta, että toisessa on mustat ja toisessa harmaat eristeet, mutta siihen loppuu minun tietous. Itse olisin varmaan vetänyt vain uretaania ja karhunvillaa :D

Ja kiitokset Loftikselle. Pittää viikonloppuna ottaa ja rassata tuo. Tässä kun on nyt vajaa tunti aikaa ennen salille ja duuniin lähtöä, niin ei viitti lähtee leikkimään, vaikka onkin varmasti loppupelistä nopea ja helppo homma. Mutta hyvä rassata tuokin vielä ennen varsinaista lämmityskauden alkamista.

Suomessa saatavissa helpoimmin (kattavimmin) 2-3 erilaista Armaflexiä joista:
- AF on väriltään musta ja tarkoitettu IV-kanavien, kylmäputkien eristykseen ja etenkin kondenssipaikkoihin
- SH (sekä halvempi Tubolit) on väriltään harmaata ja tarkoitettu käyttövesi ja lämmitysputkien eritykseen
- HT on hankalammin saatavaa ja tarkoitettu ulkokäyttöön ja kuumiin paikkoihin eli esim. aurinkosysteemeihin

Tarkempia tietoja löytyy:

http://www.armacell.com/www/armacell/armacell.nsf/ansHTMLSeitenLookUp/FI_Frame?OpenDocument

EDIT: HT on väriltään myös musta

Back
Ylös Bottom