Maakaasumuunnos autoon

Mikakinlie

Banned
Liittynyt
25.3.2007
Viestejä
1 522
Jimiltä tuli tuossa yksi päivä asiaan liittyvä ohjelma, jossa aikoivat laittaa vanhaan jeeppiin laitteiston, että vois käyttää maakaasua. Totesivat, että tuohon jeeppiin sitä ei olisi kannattanut laittaa, koska olivat myymässä autoa. Siis tämä wheeler dealer ohjelma missä ostavat huonohkoja autoja halvalla, korjaavat ja myyvät.

Tuossa ohjelmassa oli vain puhetta ohimennen tuosta muunnosta, tai siis, että lisättäisiin autoon laitteisto jolla voisi ajaa maakaasulla ja yritinkin googlata paljonko tuollainen kustantais ja entä tekeekö sellaista Suomessa kukaan. Onko kenelläkään tietoa näistä bifuel muunnoista? Helsingissä kun asustelen ja tuota maakaasua sais tuolta tattarisuolta käydä pumppaamassa autoon.
 
Kiinnostava aihe, varsinkin kun maakaasu maksaa 0,66 euroa litralta vs. bensan 1,40 euroa. :worship:

Jälkiasenteisia kaasusarjoja ollaan tuomassa Suomeen ja jenkkilullien keskustelupalstalla eli overdrive.fi:ssä on asiaa keskusteltu laajalti.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529

Eräs vakiokeskustelija on perustanut asennustöitä tekevän firman Kouvolaan ja myynti alkaa aivan näinä päivinä. Kustannusarvio on kuulemma jossain 1500-2000 euron paikkeilla.

Toinen vaihtoehto on ostaa tehdasvalmis kaasuauto. Esim. Ruotsissa ja Saksassa on todella hyvät valikoimat ja hinnatkaan eivät päätä huimaa.


ps. Pääkaupunkiseudulla on nykyisin jo kolme tankkauspaikkaa ja lisää on tulossa.
 
Veikkaan ettei bensa-autoja noin vain muuteta kaasuautoksi, jos aikoo katsastaakin auton vielä. Kaasutankit ovat kuitenkin aika vaarallisia autossa…

Itse sain kerran lainaksi Fiat Punton jossa oli sekä kaasu että bensatankki. Napista auto vaihtoi polttoaineen. Olisin testaillut moottoritiellä miten ripeesti se kulkee kaasulla, muttei tuo Punto suostunut vaihtamaan polttoainetta kaasulle kovemmassa vauhdissa. Kaasu taisi olla vain kaupunkiajoa varten.
 
Veikkaan ettei bensa-autoja noin vain muuteta kaasuautoksi, jos aikoo katsastaakin auton vielä. Kaasutankit ovat kuitenkin aika vaarallisia autossa…

Katsastus ei ole mikään ongelma, kunhan on asialliset kaasuvehkeet ja niistä todistukset. Eikä tuollainen asennusfirma muita myykään.

Jollei nyt lomamatkalla Intiasta "halvalla" ostamistaan vermeistä kaasulaitteita rakenna, niin katsastus on pelkkä muodollisuus.

Maakaasun eli metaanin vaarallisuus on pötyä.

Metaani on tiheydeltään eli painoltaan lähellä heliumia. Onnettomuudessa vuotamaan ryhtynyt maakaasu haihtuu taivaan tuuliin, kun taas vuotava bensa jää lammikoksi auton alle odottamaan kipinää josta syttyisi.

Toisekseen syttymiskelpoinen metaanin ja ilman seosalue on kapea, joten palavaa kaasuseosta ei todennäköisesti edes synny ennen metaanin karkaamista taivaalle.

Toki maakaasusäiliön ~200 barin paine on paljon ja se edellyttääkin määräysten mukaisesti katsastettu paineastiaa. Mutta kantaahan niitä vastaavia paineastioita monet selässäänkin, eikä sukeltajille tapahdu onnettomuuksia säiliöiden paineen takia.
 
Veikkaan ettei bensa-autoja noin vain muuteta kaasuautoksi, jos aikoo katsastaakin auton vielä. Kaasutankit ovat kuitenkin aika vaarallisia autossa…
Meinaatko, että ne kaasutankit eivät olisi vaarallisia sitten esim. dieselautossa tai sitten ihan perus kaasuautossa?
 
Nostetaampas tämä täältä ylös.

Onko kellään omakohtaisia kokemuksia bensaauton muuntamisesta kaasuautoksi? Nythän noita tankkauspisteitäkin alkaa jo olla pääkaupunkiseudulla ihan kivasti (..ainakin 3).

mobile.de sivuilta kattelin ja siellä oli LPG, Gas ja Natural Gas.. onko noi kaikki tota samaa vai erooko ne jotenkin?
 
mobile.de sivuilta kattelin ja siellä oli LPG, Gas ja Natural Gas.. onko noi kaikki tota samaa vai erooko ne jotenkin?


Eivät ole samoja.

LPG = nestekaasu

CNG = maakaasu (englanniksi natural gas, saksaksi erdgas, ruotsiksi naturgas) Biokaasuna myytävä on samaa metaania.

LPG ja CNG autojen tekniikassa on eroja eli LPG-autoissa ei voi käyttää maakaasua.

Suomessa maakaasun liikennekäyttö on verotonta, mutta nestekaasusta joutuu maksamaan veroa 330 euroa päivässä!

Eli eikun Mobilesta hakuun natural gasia käyttävät autot.
 
Nostetaanpa vanhaa ketjua.

Gasum pystyttää uusia kaasutankkausasemia kovaa kyytiä, kaasuautoiluta alkaa tulla oikeasti järkevä vaihtoehto. Just uutisoitiin että tänne Savoonkin on kaasuasema tulossa, laittoi vähän miettimään.

Meidän taloudessa ajetaan kahdella dieselillä yhteensä n. 80000km vuodessa. Laskin että kaasuautoon vaihtamalla veroissa ja polttoainekustannuksissa tulisi reilu 6 tonnia säästöä vuodessa. Se on aika paljon se.

Subaru Outbackeja ollaan katseltu, nelikko kun on täällä maalla ehdoton ja valikoima näkyy olevan tosi suppea. Premiumia on nyt alla mutta kai sitä Subarullakin ajaisi.

Ajatuksia aiheeseen liittyen? Onko täällä kaasulla ajavia?
 
Nythän muuten muutoksiin saa muuntotukea https://www.trafi.fi/oleedellakavija/kaasukayttoinen_auto/muuntotuki

En tiedä onko kaikille selvää että CNG on kaasuna säiliössä ja LPG on nestemäisenä. En ole ihan varma, mutta LPG:tä saisi ehkä käyttää raskaassa kalustossa...jolloin sitä olisi ihan mielenkiintoista käyttää vaikkapa diesel käyttöisessä "kevyt kuorma-autossa". Sellaiseen mahtuisi kivan kokoiset säiliötkin kyytiin.
 
Back
Ylös Bottom