MA lajikokeilut kouluille ja koulujen liikuntatunnit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sika
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Saako Suomessa joku kamppailulajiseura X päättää, että mennään yläasteen J liikuntatunnille vetämään treenejä ja kattomaan josko sieltä saa lisää jäseniä seuraan?

Ja saako koulun liikuntatunneilla vetää brassijujitsua, nyrkkeilyä tmv. useemminki vai onko sen aina pakko olla sählyä ja futista jne.?

Tuli vaan mieleen, että jos nää touhut halutaan vielä yleisemmäks ja jonnet halutaan ylös sohvilta niin nää vois olla ihan toimivia juttuja. Lakipykäliä lähinnä enään vaan mietin.

Miksi ei saisi? Ja kyllähän nuita lajinäytöksiä ym. käydään kouluilla vetämässäkin.

Siis kuinka yleistä tää on?

Ite oon käyny kouluni rajan toisella puolella tosin suomalaisessa koulussa. Meillä nyt ei ollu muutaku perus jäkis, futista, sählyy, yleisurheilua ja joskus saatto olla jotain vähän hifimpää.

Saa olla kohtuu hyvähermoinen kaveri että tällaiseen lähtee, en lähtisi mistään hinnasta vetämään mitään yläastelaisten liikuntaa ja kaikkein viimeiseksi jotain kamppailulajeja.
Ja mitäs sitten kun jonkun ajan kuluttua sun vetämien treenien jälkeen joku saa turpaansa välitunnilla sillä sun opettamalla kiertopotkulla, ketä tästä syytetään.

En tiedä kuinka yleistä on missäkin päin, riippuu varmaankin siitä mistöä roikkuu. Mutta ainakin täälläpäin on ollut ihan yleistä, että seurat käyvät kouluilla tekemässä lajinäytöksiä. Ja näin on ollut ainakin sen +20v. Se, että voiko siellä koulussa vetää jonnin sortin harjoituksia, riippuu ihan siitä, onko koululla moiseen mahdollisuutta tilojen ym. puolesta, löytyykö koulun puolelta halukkuutta moiseen ja tieten siitä, onko laji esittelyjä järjestävillä seuroilla tuohon itsellään halua ja/tai mahdollisuutta toteuttaa. Toki monasti helpoin tie on tuo, mitä AndyS:kin tuossa jo huuteloi, eli koululaiset käyvät siellä seurojen saleilla nuissa tutustumiskäynneillään.

Mä en kyllä edes keksi, mikä se sellainen lakipykälä voisi olla, joka kieltää urheilunäytösten ja/tai harjoitusten kouluilla vetämisen.

edit. Just. Ne kiertopotkut ja muut päähänvetotekniikathan on juurikin niitä heti ensi alkuun opetettavia tekniikoita noin niinkuin lajiin tutustumismielessä. Samoin kuin vaikkapa pystysparraaminen yleensäkin, kuristusten opettelu ja treenaaminen ja vaikkapa sikatemput hallintaotteista vapautumiseen, Eikö jee?

edit 2. Ja kyllä. Olen vetänyt peruskouluikäisille liikuntatunteja ja siellä kamppailuun liittyvää toimintaa, useitakin kertoja. Paremmin nuo on yleensä sujuneet, kuin vaikkapa se sähly, jossa 20:stä oppilaasta 8 pelaa, 6 yrittää pelata ja loput väistelee niitä pelaavia pelaajia jotteivat jäisi jalkoihin. Eikä kertaakaan ole mennyt hermot itseltä eikä oppilailtakaan. Pikemminkin päinvastoin, varsin positiivista on ollut palaute aina.

Saa olla kohtuu hyvähermoinen kaveri että tällaiseen lähtee, en lähtisi mistään hinnasta vetämään mitään yläastelaisten liikuntaa ja kaikkein viimeiseksi jotain kamppailulajeja.
Ja mitäs sitten kun jonkun ajan kuluttua sun vetämien treenien jälkeen joku saa turpaansa välitunnilla sillä sun opettamalla kiertopotkulla, ketä tästä syytetään.

Vittu minkälaiseks tissiposkitouhuks tää koko homma on mennyt, aina joudutaan miettimään heti ensimmäisenä että mitä jos joku vetäsee turpaan jotain sun opettamalla tekniikalla niin oot ite kusessa. Missä välissä tää on oikeesti menny tällaseks.

Ite mietin, että kuinka tissiposkisii tän asian suhteen suomalaiset koulut on. Uskosin, että entistä pehmommaks tää on menossa. Just joku brassi juji ja taekwondo vois olla hyviä lajeja vetää kouluilla (vrt. nyrkkeily ja muay thai) nii ei kukaa opettaja ala itkemään mitään, että nyt meidän jori sai kunnolla turpaan ku paavo valmentaja opetti jonia lyömään.

Ja sit myös lajinäytökset (mitkä tahansa) vois olla kans hyviä. Joku kattoo et ahaa, tota haluun oppii ja sit vastuu on vanhemmilla eikä enään koululla. Asiasta ei nouse suurta kohua. :kippis1:

Noita on meillä ihan säännöllisesti. Siis varmaan tyyliin kerran viikossa. Tosin yleensä potkunyrkkeilyä eikä vapaaottelua, koska potkunyrkkeily soveltuu tällaiseen treeniin aika paljon paremmin. Itse olen vetänyt pari kertaa tällaisen tunnin, yleensä olen opettanut suorat lyönnit ja polvipotkun vartaloon. Yhden treenin tulos on yleensä sellainen, etten ole kovin huolissani väärinkäytöksistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom