Mässypäivä..

Ikä
57
Hei viisaat ja vähemmän viisaat, kuinka moni teistä pitää ns. mässypäivän eli diettauksen aikana pitää esim. yhden päivän viikossa jolloin kalorit ylittyy, ja vedetään herkkuja nassuun? Itellä on jääny sellainen käsitys että mässypäivä ois jees juttu eli tehostaisi rasvanpalamista (perustuu ilmeisesti siihen teoriaan että aineenvaihdunta kiihtyisi mätön jälkeen..??). Onko näin vaiko nou? Nyt kunnon väittely ja kinastelu pystyyn aiheesta :hyper: Kysyn tätä siksi kun tarkoitus olis pudottaa hiukkasen laardiprosenttia ja muutama tuttu kaveri on asiasta kiinnostuneita...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan tuossa itua, mutta moni plösöstä dieettauksen aloittava sortuu siihen, että pitää dieetin alusta asti sellaisia järjettömiä megalomaanisia 10 000 kcal mässypäiviä, vaikka aineenvaihdunnan hidastumisesta ei olisi oikeasti vielä viikkokausiin tietokaan. Kropalla riittää dieetin alussa yllinkyllin sitä poltettavaa ihan omasta takaa. 1-2 dieettikuukauden jälkeen (tapauskohtaista tämäkin) tuo on ihan hyvä idea...

Viime dieetillä tuli pidettyä jo kaks viikkoa dieetin alkamisesta mässypäivä kerran viikossa. Nyt takana 5vko dieettiä ja ens vkl:na olis tarkoitus sikailla, vaikka aineenvaihdunta ei tunnu ees hidastuneen :rolleyes:

Eli niikun Tomi jo sano, että sitten kun ei paino enää meinaa tippua, niin kannattaa testata.

Ja se taas on sitten eriasia, että mitä syön. Kai se paras ois syödä vaan hyviä (hitaita) hiilareita, mutta tuntuu se roskaruoallakin toimivan :kuola:

Henkilökohtaisesti mulle ei sovi mikään karkkipäivä: jää vain putki päälle. Tuntuu olevan monille enemmään henkistä laatua kuin fyysistä koko karkkipäivien idea.....

itse vedän joka lauanta esim. mäkkäriaterian ja jonkun karkkipussin ja suklaapatukan. Toi on sen verran hillitty mässypäivä että läskin kerymistä ei tarvitse pelätä. Sitten ihan normaalia ruokaa jossa on hiilareita (olen muuten ketodieetillä).

Mulle oli ainaki helpompaa pitää se mässypäivä kurissa sillain että oli suunniteltu mitä syön. Eli en tehny heräte ostoksia kaupassa et syön mitä huvittaa.
Paperille ku laittaa ylös kaiken sen mitä aikoo syödä alkaa näyttää ja tuntuu pahalta jos siinä lukee 2,5l Mövenpickin jäätelöä, 1kg karkkia, 3 perhepitsaa. Siitä alkaa jo automaattisesti karsimaan pois ylimäärästä liejua.

Vaihtoehtosesti oon joskus tehny sillee että korvaan yhden ateria viikossa ja syön mitä huvittaa, esim kiinalaisessa seisovassa pöydäss vatsan täyteen.

Carbon sanoi:
itse vedän joka lauanta esim. mäkkäriaterian ja jonkun karkkipussin ja suklaapatukan. Toi on sen verran hillitty mässypäivä että läskin kerymistä ei tarvitse pelätä. Sitten ihan normaalia ruokaa jossa on hiilareita (olen muuten ketodieetillä).

Näin olen minäkin toteuttanu ideaa, eli ei mitään uber-mättöä, vaan vähän lauantaisin en niin tarkkaan mieti mitä syön, käydään vaimon kans hampurilaisella, illalla pari olutta tai viiniä.. thats it.. sunnuntaina sitten jatketaan kevyemmin..Tällä hetkellä takana noin 3 viikkoa huomattavasti kevyemmällä ruokavaliolla + aerobinen lisääntynyt = Rivat on lähteny helevettiin ja vatsapalojen piirteet jo erottuu, etenkin ylävatsasta. Alavatsassa laardi on näköjään tiukemmassa. Mutta onhan tässä aikaa pudotella.. tavoitteena olisi että kesällä voi huoletta vetässä shortsit jalkaan ilman röllöä. :nolo:

Jos pidetään se yksi mässypäivä viikossa niin onko teidän mielestä väliä mitä syö? Jotenkin tuntuu että 2000 kcal ylimääräistä kermajäätelöstä ei ole sama asia kuin 2000 kcal ylimääräistä vaikkapa hampurilaisista.

protsku sanoi:
Jos pidetään se yksi mässypäivä viikossa niin onko teidän mielestä väliä mitä syö? Jotenkin tuntuu että 2000 kcal ylimääräistä kermajäätelöstä ei ole sama asia kuin 2000 kcal ylimääräistä vaikkapa hampurilaisista.
Mulla toimi ainaki paremmin ku otti osan hiilareista lyhkäsinä. Sokeri murot oli kova sana. Tykkäsin et on parempi ottaa sit lyhkäsii hiilareirta ku huonoja rasvoja, et kaipa siinä eroo on.

Minulla ainakin on niin, että hillitysti voi useana päivänä viikossa hieman herkutella. Esim vetäsee vaikka jätskitikun. Tuskinpa mittään tieettiä kaataa.

No mä pidin kuukausi dieetin aloittamisesta, eikä tosiaan mitään hirveetä roskaruokaa syöty, vaan hiilareita enimmäkseen mahdollisimman monipuolisista lähteistä. Roskaruoka maistuu aina paremmalla, kun on ollut 3-5 kk kokonaan ilman pizzoja sun muita. :kuola:

Olen pitänyt noin 2-3 viikon välein "vapaata" treenistä noin 2-5 päivää ja samalla olen yleensä poikennut yhden päivän myös tiukemmasta ruokailusta. Yleensä se menee niin että käydään emännän kanssa ravintolassa syömässä ja otetaan joku olut tai viini ruuan kanssa. Ja ilta vietetään pikkuisen karkkia tai herkkuja mutustellen ja hieman ehkä jotain juomaakin nauttien. Monesti tuo mässypäivä on "vapaalla" ensimmäinen päivä ja sitten pari muuta päivää menee jo tiukemmalla ruualla ja lenkkeilyllä. Sitten taas paluu arkeen. Kerran viikossa on mielestäni liian usein ainakin minulle. Ja mielestäni mikään sellainen 1l jäätelöä ja 5 mäkkärin ateriaa ja muuta roskaa ei ole enää järkevää ja aja asiaa. Mutta jos normaalisti menee joku 6 ateriaa päivässä joista vaikka 2-3 korvattu prodella niin mässypäivänä vaikka ottaa herkku aamupalan ja prodea. Päivällä sitten se herkkuateria ja illalla sitten vaikka sitä karkki/jäätelöä ja nukkumaan mennessä sitten prodea. Siinä koko "mässypäivä".

Se kannattaa toki ottaa hiilareista se "ylimääräinen" energia, koska se dieetillä saadaan säilöttyä lihaksiin melko tehokkaasti glykogeenin muodossa. Eli runsaasti hiilareita, mahdollisimman vähän rasvaa.

Sinänsä olen aika skeptinen yhden päivän ylensyönnin laskeneita hormonitasoja nostavaan vaikutukseen. Eli ennemmin sitten jakaisin sen tankkauksen kahdelle tai kolmelle päivälle, ehkä sitten niin, että yhtenä päivän syödään enemmän ja niinä kahtena muuna suunnilleen kulutuksen mukaan. Tämä siis siinä vaiheessa, kun mennään sinne rasvaprosenttialueelle, jota se keho ei mielellään halua pitää.

Oma mielipiteeni on se että ei mässypäivä on ihan hyvä asia koska se helpottaa dieettiä ainakin psyykkisesti. Ihminen ei reagoi hyvin jos ajattelee että "en saa enää koskaan syödä mitään herkkuja" (dieetin aika siis, you get my point). Jos tiedän että joka lauantai saan syödä normaalisi niin ei tule mitään "paniikin" tunnetta :) Jos taas tämä ei ole ongelma niin ei siinäkään ole mitään väärää ettei pidä ollenkaan mässypäivää.

btw... tuli mieleen sellanen asia että yleensä sanotaan että jos on ketodieetillä niin kannattaa sillointällöin täydentää glykogeenivarastot syömällä yks päivä hiilareita tankkausmielessä... mihin tämä ideologi perustuu, sillä heti seuraavana päivänä taas toivotaan että glykogeenivarastot olisivat täysin tyhjät.

-Marchi- sanoi:
Minulla ainakin on niin, että hillitysti voi useana päivänä viikossa hieman herkutella. Esim vetäsee vaikka jätskitikun. Tuskinpa mittään tieettiä kaataa.

Ei varmaan diettiä kaada, mutta en suosittele tälläistä tapaa. Sen jätskijutun vetäminen kun katkaisee joka kerran rasvan palamisen ja kääntää tilanteen päinvastaiseksi. Lisäksi nopeat hiilarit turhaan nostavat insuliiniresistenssiä.

Itse pidän dieetillä yhden mässypäivän viikossa ja homma toimii hyvin. Normipäivän kalorit noin 1500-1800 (ei mitään fyysistä rasitusta treenin lisäksi) ja mässypäivänä noin 3000. Syön yleensä yhden hampurilaisaterian, pizzan ja karkkia+ehkä muuta pientä. Arkena en lipsu ruokavaliostani senttiäkään.

Carbon sanoi:
btw... tuli mieleen sellanen asia että yleensä sanotaan että jos on ketodieetillä niin kannattaa sillointällöin täydentää glykogeenivarastot syömällä yks päivä hiilareita tankkausmielessä... mihin tämä ideologi perustuu, sillä heti seuraavana päivänä taas toivotaan että glykogeenivarastot olisivat täysin tyhjät.

Koska hypertrofinen harjoittelu käyttää lihasglykogeenia energianlähteenään. Tyhjistä glykogeenivarastoista on hankala repiä energiaa kovaan harjoitteluun. Kukaan tuskin toivoo, että lihasten glykogeenivarastot ovat tyhjät. Ketoosi taas johtuu MAKSAN glykogeenivarastojen tyhjenemisestä, ei lihasten. Parastahan ketodieetillä olisi, että lihasten glykogeenivarastot olisivat koko ajan täynnä ja maksan tyhjät.

Tahvo Tohveli sanoi:
Koska hypertrofinen harjoittelu käyttää lihasglykogeenia energianlähteenään. Tyhjistä glykogeenivarastoista on hankala repiä energiaa kovaan harjoitteluun. Kukaan tuskin toivoo, että lihasten glykogeenivarastot ovat tyhjät. Ketoosi taas johtuu MAKSAN glykogeenivarastojen tyhjenemisestä, ei lihasten. Parastahan ketodieetillä olisi, että lihasten glykogeenivarastot olisivat koko ajan täynnä ja maksan tyhjät.

asia selvä, kiitos :)

Omskakas sanoi:
Ei varmaan diettiä kaada, mutta en suosittele tälläistä tapaa. Sen jätskijutun vetäminen kun katkaisee joka kerran rasvan palamisen ja kääntää tilanteen päinvastaiseksi. Lisäksi nopeat hiilarit turhaan nostavat insuliiniresistenssiä.

Eli jos vaikka vetäiset ruokailun yhteydessä jätskipuikon, niin rasvan palaminen keskeytyy?

Omskakas sanoi:
Tarkotitko et ei oo hyvä vetää useampana päivänä?? Se ei kyl ookkaa hyväks joo.

Osa mässypäivän hiilareista ois hyvä ottaa nopeista hiilareista dietillä mässypäivänä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom