Määräaikainen sopimus, milloin neuvotella jatkosta, ja yleistä tilitystä

Liittynyt
22.10.2006
Viestejä
478
Olen nyt henkilöstövuokrausfirman kautta nykyisessä työssäni. Sopimus on muutaman kuukauden mittainen ja jäljellä on vielä puolisentoista kuukautta.

Missä vaiheessa yleensä noita päätöksiä jatkosta tehdään, firmojen puolesta siis? Tokiha se riippuu aina firmastakin ja tähtien asennosta jne.

Toki olisin itse halunnut neuvotella asiasta jo aikaisemmin, mutta esimies on ollut saikulla periaatteessa koko sopimuksen ajan. Eikä tässä maassa ole periaatteessa suoranaista esimiestä sille. Organisaatiokaavion mukaan siis.

Tosin tässä olen tilannetta varmistellut niin, että koko ajan olen selvittänyt muita vaihtoehtoja. Paha sanoa jatkohalukkuudesta firman puolesta, kun ei kerran ole ketään kenen kanssa puhua, tai niitä ulkomaaneläviä ei tilanne juuri kiinnosta.

Toisaalta esimiehen kyvyt on sitä luokkaa, että en tiedä huvittaako sen alaisena jatkaa. Palkkakin on siinä 600-1000 euroa liian pieni, verrattuna samoista tehtävistä keskimäärin maksettavaan palkkaa, ja vakituisten palkkoihin, että ihan sama, vaikka jatkoa olisi tarjolla niin en samalla palkalla tule jatkamaan.

Toisaalta, jos mä lähden niin sitten siellä ei ole periaatteessa ketään, joka ne hommat tekisi. Että siinäkin mielessä on vähän wtf olo, jos ketään ei mun jatko kiinnosta. Varsinkin, kun uusi tulisi taas ihan puskista ja todella pahaan ajankohtaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Etsit uusia paikkoja, käyt haastatteluissa ja menet sinne missä homma vaikuttaa fiksuimmalta tai saat parhaan korvauksen. Ei kai se tuota monimutkaisempaa ole?

Aika usein jatkoja tehdään määräaikaisessa sopimuksessa ihan viimetipassa riippuen tietty firmasta.
 
Jos pomo ei kerran ole paikalla, eikä sen hommia siellä muutkaan hoida, niin tuut vaan normisti töihin vaikka soppari umpeutuu. Työnantaja on näin sallinut työnteon jatkuvan ja määräaikainen on muuttunut vakituiseksi.
 
Lyöt tarjouksen pöytään jolla olet valmis tuleen töihin tai muuten haistatat paskat koko firmalle.

Ja ihan suht "normaalia" tuo on, että perjatai-iltana ne kertoo, pitääkö sun tulla maanantaina hommiin.

Ihmisten pitäs enemmän taistella noita määräaikaisuuksia vastaan. Se kun on edelleen laitonta "kierrättää" työntekijöitä. Eli pistää tässä tapauksessa ketjun aloittaja pihalle ja ottaa siihen uus ihan vaan lämpimikseen.
 
Jos pomo ei kerran ole paikalla, eikä sen hommia siellä muutkaan hoida, niin tuut vaan normisti töihin vaikka soppari umpeutuu. Työnantaja on näin sallinut työnteon jatkuvan ja määräaikainen on muuttunut vakituiseksi.
Ihan hyvä vaihtoehto tuokin. Niin vähän arvelinkin, että usein varmaan se jatkosta päättäminen menee aika myöhään. Toisaalta, jos ne ei varmista ajoissa, että jatkan, niin aika monen miljoonan tulot on firmalla vaarassa siirtyä vasta kesään tai menettää kokonaan, koska soppari loppuu juuri pahaan saumaan eikä se mahdollinen uusi pääse ajoissa kärryille. Kiristyksen paikka siinäkin.

Uusia töitähän tässä koko ajan myös haen kuten kirjoitin. Enpä tässä välttämättä toista määräaikaista sopimusta ehkä edes allekirjoittaisi. Ainakaan näin lyhyttä. Pitäisi olla ainakin syksyy asti, että sitten kesällä "kovimpaan" rekrytointiaikaan ei tarvitse ihmetellä, että mitä tekisi.

Ymmärtääkseni lähes jokainen uusi vakituinen on täällä ollut ensin yhden määräaikaisuuden ennen vakinaistamista. Siltä pohjalta tän nykyisenkin sopimuksen tein. Eli jos seuraavaksikin on vaihtoehtona määräaikainen niin se on sitten ennemmin jossain toisessa firmassa, montaa määräaikaista en ole peräkkäin tekemässä.

Toki on selvillä, että monta määräaikaista samaa hommaa ihan peräkkäin on vakituinen, mutta koittaahan ne aina noita kiertää esim. muodoilla "työntekijän pyynnöstä" ym.

Ei kai mulla niin huono tilanne ole. Hyvä koulutus ja kokemustakin jo jonkin verran, mutta muuten tämä olisi hyvä yritys ja pomoa lukuunottamatta ihmiset on mukavia. Siksi tänne voisi jäädä, kun näillä näkymin pomokin on saikulla varmaan kesään asti. Toki se palkka on huomattavasti liian pieni eli en jatkaisi ilman sen nousua.
 
Itse olin tulin nykyiseen firmaan määräaikaiseksi 8.1.2007. Sopimus oli 3.4 asti, jonka jälkeen jatkettiin 1.7 saakka ja sen jälkeen 31.9 ja lopuksi 31.11. Tämän jälkeen vakinaistettiin. Ne joita ei vakinaistettu niin potkittiin vidduun.
(Tässä kyllä rikottiin työehtosopimusta, mutta ihan sama mulle)
Tosin hommiakin väänsin ihan kivasti. Työ aika on 06.00-14.00 ja kävin vain kerran tauolla, syömässä lounaan 11.00-11.10. Koko ajan tein hommia enkä juurikaan muille jutellut.

Teet vaan hommia sikana niin vakipaikka tulee varmasti. Jos ei niin firma on jonkinlaisissa taloudellisissa ongelmissa tjsp.

kun meidän tehdaspäälliköltä kävi kysymässä jatkosta sopimuksen jälkeen niin vastailu oli ympäripyöreää eikä vastauksesta saanut mitään tolkkua. Ihan sama kuinka yrität vakuutella että "oon hyvä työntekijä plaa plaa"... Pomo katsoo kuka on eniten poissa ja kuka eniten ylitöissä ja kuka tekee laatua. Se ratkaisee.
 
Firma on alansa suurin maailmassa ja tekee voittoa, että siltä osin taloudellisia vaikeuksia ei ole. Toki esimiehellä on varmaan budjettiraamit, mutta sepä on sitten firman ongelma, jos ne raamit rajoittaa työvoiman hankkimista ja pitämistä.

Täällä ei sinänsä saa etua tekeekö ylitöitä vai ei. Enemmän merkkaa, että osaa tehdä asiat, ja osaa toimia ihmisten kanssa, ja siitä ei pitäisi olla kyse.
 
määräaikaisuudet on nokian työvoimapolitiikkaa.

se alkaa pikkuhiljaa tarttumaan muuallekin.

t. nimim. itsekin määräaikainen.

ajattelin vielä tässä joulun alla soitella vähän paikkoja läpi että saa muutaman valtin käteen kun lähtee juttelemaan pomon kanssa jatkosta.

sinäänsä ihan järjettömäksi mennyt täälläkin kun vuosi sitten taloon tulleille laitettiin 2kk koeaika ja vakkarisopimus, niin nyt tehdään bout 9kk määräaikaista taloon tulevien kanssa. ja kaiken lisäks koko ajan rekrytään lisää porukkaa (arvio: bout 10% lisäys porukkaan jos kaikki haussa olevat paikat täytetään)
 
määräaikaisuudet on nokian työvoimapolitiikkaa.

se alkaa pikkuhiljaa tarttumaan muuallekin.

t. nimim. itsekin määräaikainen.

ajattelin vielä tässä joulun alla soitella vähän paikkoja läpi että saa muutaman valtin käteen kun lähtee juttelemaan pomon kanssa jatkosta.

sinäänsä ihan järjettömäksi mennyt täälläkin kun vuosi sitten taloon tulleille laitettiin 2kk koeaika ja vakkarisopimus, niin nyt tehdään bout 9kk määräaikaista taloon tulevien kanssa. ja kaiken lisäks koko ajan rekrytään lisää porukkaa (arvio: bout 10% lisäys porukkaan jos kaikki haussa olevat paikat täytetään)
Ei ole Nokia, mutta samaa sarjaa.

Eipä mua sinänsä itseä haittaa se, että tavallaan otetaan extra koeaika yhdellä määräaikaisella sopimuksella. Mutta jos sen jälkeen vielä tarjotaan määräaikaista huonolla palkalla tämän tyyppisessa ja tasoisessa työssä mitä teen niin se on jo vähän vittuilua ja lyhytnäköistä homma. Hiukan on sellaista ilmassa kuitenkin.

Mutta tänäänkin pitäisi käydä vähän puhumassa toisesta paikasta muualla, ihan varmuuden vuoksi. Kyykyttäkööt sitten siivojia, vaikka eihän sekään oikein ole.
 
Ei ole Nokia, mutta samaa sarjaa.

Eipä mua sinänsä itseä haittaa se, että tavallaan otetaan extra koeaika yhdellä määräaikaisella sopimuksella. Mutta jos sen jälkeen vielä tarjotaan määräaikaista huonolla palkalla tämän tyyppisessa ja tasoisessa työssä mitä teen niin se on jo vähän vittuilua ja lyhytnäköistä homma. Hiukan on sellaista ilmassa kuitenkin.

Mutta tänäänkin pitäisi käydä vähän puhumassa toisesta paikasta muualla, ihan varmuuden vuoksi. Kyykyttäkööt sitten siivojia, vaikka eihän sekään oikein ole.

joo niin se vaan leviää. lähipiiristä tullut huomioita että nokian lisäks useammassa isossa firmassa ruettu matkimaan ko systeemiä.


itteä potuttaa kun töitä on ihan sikana 99% työssäoloajasta ja sit työnantaja varmistaa selustansa tekemällä määräaikaisen sopparin jos vaikka suhdanteet heikkenee niin pääsevät nätisti eroon eikä tartte olla mitään perusteita sille että määräaikaisuutta ei jatketa. parhaassa tapauksessa työnantajan kannalta suhdanteet heikkenee silloin kun määräaikaisessa sopparissa on vielä koeaika päällä niin työntekijästä pääsee tarvittaessa tosi sähäkkäästi eroon ilman yhtään mitään perusteita.
 
Taitaa täällä työnantaja ainakin joutua hankkimaan uuden työntekijän mun tilalle. Edelleen palkka olisi ilmeisesti yli 500 pienempi mitä pitäisi olla ja parin kuukauden määräaikaista pukkaisi. Palkatkoon tähän sitten vaikka puolalaisen raksamiehen. Olettavat ilmeisesti, että teksin tässä koko vuoden muutaman kuukauden sopimuksilla.

Eipähän ole mun häviö.
 
Mä olin joskus eräässä IT-firmassa yli vuoden määräaikaisena. Määräaikaisen lähestyessä loppuaan alkoi tulla ongelmia. Kyselin, että josko jatkettaisiin, mutta ei saanut vastausta. Alkuun vastattiin, että ensi viikolla saa tietää, ja lopulta, että huomenna.

Lopulta sain tietää viimeisenä päivänä, ettei sopimusta jatketa. Aika vittumaista. Tuolloin oli kyllä IT-alan taantuma pahimmillaan päällä (2002-2003), joten vika ei ollut minussa tai lähimmässä esimiehessä. Tilauskirjat näytti tyhjää, niin minkäs teet.
 
Omalla kohdalla firmassa piisaisi kyllä töitä. Sehän tässä ihmetyttää, että kuka ne työt tekee, jos en minä, kun tällä hetkellä alan olla ainoa, jolla on edes jotain osaamista. Saahan siihen aina uuden, mutta uusi tulisi juuri pahimpaan kiireeseen treenaamaan, ilman ohjaajaa. Ja tässä ei puhuta pikkusummista, mitä ollaan vaarassa menettää, jos mun työssä ei osata/ehditä.

Kyllä olen tehnyt jo omat johtopäätökseni siitä, että kukaan ei tunnu haluavan asiasta keskustella. Eiköhän joulun jälkeen löydy jo uusi paikka. Voisin sitten itse pantata omaa vastausta ihan loppuun ja lähteä lätkimään.

Aika moni noista hommista on tässä firmassa ilmeisesti lähteneet samoista tehtävistä ihan muidenkin maiden yksiköistä, kun työtä on liikaakin ja ilmeisesti palkka ei vastaa työmäärää ja vastuuta sielläkään. No, itse ajattelen, että joka työstä oppii uutta ja paskoista esimiehistä ja organisaatioista oppii kaikkein eniten, vaikka se oppimishetkellä ei herkkua olekaan.
 
Kyllä olen tehnyt jo omat johtopäätökseni siitä, että kukaan ei tunnu haluavan asiasta keskustella. Eiköhän joulun jälkeen löydy jo uusi paikka. Voisin sitten itse pantata omaa vastausta ihan loppuun ja lähteä lätkimään.
Voihan sitä sanoa pomolle, että palkkaa ylös tai lähen kävelee. Jos uusi kaveri joutuu yksin opetteleen hommat niin se on taatusti tappiota jos menekkiä vielä on hyvästi, eikä kaveri osaa hommiansa. Omalta pomolta puuttui työmies hommiin ja olin jo lopettanut hommat omaa reissua varten, mutta sopimus kuitenki voimassa niin sanoin vaa rohkeasti et tippiä enemmä tai ei aleta millekkään.. Saimpaha sitä sitte jouluna vähä enemmä rahaa :)
 
Pitää nostaa mielestäni kiinnostava aihe ylös. Itse sain aikanaan pari päivää ennen joulua ilmoituksen, että pyhien jälkeen ei ole sitten töitä enää. Olin tehnyt kaikkeni ja opetellut kaikki tehtaan laitteet, mutta jälkeen päin kuulin luottamuksella, että kesän 5 viikon saikku oli todellinen syy hankkiutua minusta eroon. Ja lisäksi pomon sukulaispoika tarvitsi töitä ja viimeisinä päivinä koulutin hänet tilalleni tekemään töitäni.

Nykyään olen myyntihommissa ja tuossa hiljattain juttelin pankissa töissä olevan kaverini kanssa. Hän on työskennellyt kahdessa eri pankissa viime vuodet ja 5 kertaa on ollut määräaikainen katkolla. Neljästi sopparia on jatkettu uudella määräaikaisella ja kerran tuli lähtöpassit, mutta hän siirtyi toisen pankin palvelukseen seuraavana päivänä. Jokaisella viidellä kerralla hänellä on ollut jo jotain varasuunnitelmia ja työtarjouksia pöydällä. Aikamoisen kokemuksen saanut ainakin rekryprosesseista ja uskon sen myyntialalla olevan melko tärkeä juttu nykypäivänä.

Kun määräaikainen on katkolla, kannattaa hakea muitakin hommia. Kommentoikaa, jos ette ole samaa mieltä, mutta mielestäni pahimpaan kannattaa varautua määräaikaisen kohdalla ja jos sitten homma jatkuisikin, mutta se "varasuunnitelma" onkin parempi duuni kuin nykyinen, niin kannattaa vaihtaa. Vaikka se parempi duuni loisikin lisää "värikkyyttä" CV:hen, niin parempi duuni ja miksei tittelikin auttavat sitten taas jatkossa, jos täytyy hakea muita duuneja.
 
Back
Ylös Bottom