Luuödeema / rasitusosteopatia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Onko kokemuksia tai vinkkjeä otsikon mukaiseen vaivaan? Sain diagnoosin pari vuotta jo vaivanneeseen pikku kipuiluun lonkassa/nivusessa. Välillä kipu kovempaa ja välillä ei ole ollenkaan. Otin jo vuosi sitten puheeksi asian lekurille jolloin kävin fyssarilla 10 kertaa lonkan liikkuvuutta jne hoitamassa. Nyt viimein magneettikuvat ja lausunnossa seuraava: symfyysin molemmin puolin luuödeema muutos joka sopii rasitusosteopatiaan. Myös vasemmalla lonkassa acetabulumin puolella luuödeemaa. Hoidoksi totaali lepoa alkuun 1kk. Työ on fyysistä ja muutenkin liikuntaa paljon että kellon mukaan askeleet ovat noin +22 000 per päivä. Nyt lääkärin sanoin että harvoin hän suosittaa potilaalle että ei saa tehdä mitään mutta nyt on se suositus. Kysyin toisen lääkärin mielipiteen ja sama homma sillä poikkeuksella että lupasi käydä kaupassa sekä pienellä kävelyllä päivittäin. Muuten kaikki fyysinen kiellettyä. Jos vaan jotain millä voisi vaivan paranemista nopeuttaa ja tehostaa. Kovin vähän googlella löytyi tietoa tai vinkkejä

Lepohan se yleensä vain on paras vaihtoehto, mutta tollaisten kroonisten rasitusvammojen jne uusiutuminen on kovin todennäköistä, niin jatkossa pitäis sitten aina kun yhtään tuntuu, antaa muutamia päiviä lepoa taas ja venkslaa sillai eteenpäin.

Aika vähän on löytynyt tietoa asiasta. Muutamassa jutussa mainittu d vitamiini ja kalsium. Otetaan ne hetken tehostetusti käyttöön.
Lepo.... se on tärkeää ja jopa mukavaa mutta tässä nyt 5 päivää jo sitä pidetty ja alkaa olla pitkä aika. Ei ole vaan luotu sohvalle tai töllön ääreen.
Muistan että ortopedi sanoi että kaikki mikä rasittaa navan ja polvien väliä tulisi välttää. Esim vihjasi että massakin voisi olla pienempi... ja viellä sairaskertomuksessa kirjoittettu että toipuminen voi viedä useamman kuukauden, eli katsotaan nyt mitä kuukauden päästä kontrollissa tulee, ainakin nyt tuntuu että sama olo kuin ennen jos alkaisi normi rasitus jälleen.
Kuitenkin mietin että yläkroppaa voisi ehkä koneilla kevyesti ja pitkillä sarjoilla tehdä. Siinä loppujen lopuksi monta liikettä saisi tehtyä istuen tai keskikropan rasitusta välttäen..

Jonkin verran tullut rasitusosteopatioiden kanssa jumppailtua. Toki selän ja jalkapöydän, mutta samalla periaatteella kuntoutus hoidetaan.
Vahvasti suosittelen asian osaavaa fysioterapeuttia kuntoutukseen mukaan. Osaa sopivasti paluun liikkeelle toteuttaa ja neuvoa liikkeet joita kannattaa ja voi tehdä.

Täytyy todeta että ompa hankala vaiva, ei ole tämä reilu 3 viikkoa muuttanut oireita yhtään. Jopa kivut välillä kun on aikaa niitä seurata ja huomata pahemmat. Jos olisi tekemistä niin osan niistä vaan rutiinilla ohittaisi (tottunut pariin vuoteen niihin) . En sitten tiedä että onko enempi läppärin ääressä istuminen yksi syy miksi oireet on pahentuneet. Olen netistä yrittänyt lukea kaiken vaivasta mutta vähän löytyy juttua. Jokunen juttu juoksijoilla että jopa 4-6kk ollut liikunta kieltoa. Yirttänyt varovasti venytellä koko kroppaa mutta siinäkin huomaa jotkut liikkeet jotka antavat kipua lonkkaan.
Edelleen kaikki vinkit ja vihjeet otetaan vastaa.

Mulla reilu vuosi takana lantion rasitusosteopatiaa. Taustalla juoksua. Luuturvotusta näkyi laajasti etulantiossa, ei muualla. Olen ollut juoksematta, mutta ei vaan parane. Totaalilepoa ei ole ollut, koska esim pyöräily ollut kivutonta. Parempaan päin on, mutta hitaasti. Mietin totaalilepoakin vielä tässä vaiheessa, jos saisi sulla nopeutettua paranemista. Toisaalta on ohjeita, että kivutonta liikuntaa voi harrastaa. Jos on jalkeilla enemmän, niin luu tulee taas painellen araksi. Takapakkeja toistuvasti. Järkevintä varmaan alkuun tarpeeksi pitkä lepo, että kipu kokonaan häviää ja sitten todella varovaisesti kuorman lisäystä. Joku triathlonisti oli toipunut kolmessa vuodessa takaisin kisoihin.

Ei paljon naurata, olin 2kk totaalilevossa (tammi-helmikuu). Kivut hävisivät ja lekuri arveli että se riittää. Magneettikuvaan en pääsyt sillä sopimus ei sitä uudestaan enää kattanut. Nyt kuitenkin kivut palanneet ja jos ennen koski vain oikean lonkkaan niin nyt joskus jo vasempaakin. Pahimpina päivinä kivut sitä luokkaa että 3*800 burana + 3*1g panadol otettava ja silti ei esim. pääse autoon tai autosta pois ilman kipua. Myös sängyssä pitää etsiä "oikea" asento että ei koske että saa unesta kiinni. Kuntopyörällä tai pyöräily ei aiheuta kipua. Ja kävelyssä joku alle 4000 askelta kellon mukaan on sellainen raja että pääsee kohtuu vähällä kivulla mutta kun töissä tulee se 20 000 askelta hiljaisinakin päivinä. 3 erilaista lonkan/nivusen venyttely/hoito ohjelmaa joita toteutan sekä paria erilaista nivel lisäravinnetta syönnyt miksattuna tässä 2kk. Loppuviikosta kunnalliselle lääkärille aika ja ajatuksena saada lähete uuteen magneettikuvaan sekä yliopistolliseen sairaalaan lähete.

Miten sulla japa menee? Mä kirjoitin ton 21.4.23 tekstin. Täällä vieläkin temppuillaan vaivan kanssa. Hiihto ja pyöräily onnistunut, mutta juoksun ja voimaharjoittelun lisääminen ei. Näillä mennään hitaasti parempaan päin. Ja taas mä täällä mietin totaalilepoa, mutta toisaalta olen oireeton, jos vaan juoksu pysyy alle maran viikossa. En ole käynyt mri-kuvassa vuoteen. Enpä tiedä mitä se muuttaisi.

Latest posts

Back
Ylös Bottom