Luottokorttiosto eri valuutassa, nopea vastaus kiitos...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Työkaverilla ois tässä ongelma. Hän on ostanut Visalla tavaraa Briteistä, eli tietysti Puntina. Laitan tähän nyt hatusta pyöreät luvut havainnollistamaan kun ei nyt niitä täysin oikeita ole.

Eli hän osti kuukausi sitten 480 punnan tuotteen ja tuo teki Euroissa 530 euroa. Siellä verkkokaupassa oli myös eurohinnat näkyvissä sen hetken valuuttakurssin mukaan. Lasku kun tuli Visalta, niin tuo olikin 560 euroa. Valuutanvaihto ei selitä kuin max 0,95% Visalta saadun tiedon mukaan.

Eli nyt onkin sitten kysymys se, että määräytyykö nämä hinnat nyt sitten ostohetken vai jonkun muun hetken mukaan. Tässähän on käynyt niin, että euro on kuukauden aikana heikentynyt. Järki sanoisi, että tuo hinta määräytyy ostohetken valuuttakurssien mukaan, eikä tyyliin viikkojen päästä kun Visa laskuttaa ostot? Mutta onko näin? Kuka tietää? Itse en osannut sanoa mitään kun en ole itse ostanut kuin Eurotuotteita!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep visalla ja pankilla kurssit hieman laahaavat. Ja visalla on joku marginaali siinä kurssissa. Eli jotain 0.02-0.05 heittoa on ostohetken kurssiin ja siihen mitä visa laskuttaa. Itselläni joskus ollut ostos ja katevaraus visalta 398€ ja lopullinen ollutkin jotain 404€ .

Nytkin kun katsoo eri paikoista muunto kurssia niin hieman heittoa:
1.00 GBP = 1.14012 EUR tämä erään nettikaupan kautta
1,13 EUR tämä nordean sivulta
1.1530 tämä kauppalehdeltä
 
Työkaverilla ois tässä ongelma. Hän on ostanut Visalla tavaraa Briteistä, eli tietysti Puntina. Laitan tähän nyt hatusta pyöreät luvut havainnollistamaan kun ei nyt niitä täysin oikeita ole.

Eli hän osti kuukausi sitten 480 punnan tuotteen ja tuo teki Euroissa 530 euroa. Siellä verkkokaupassa oli myös eurohinnat näkyvissä sen hetken valuuttakurssin mukaan. Lasku kun tuli Visalta, niin tuo olikin 560 euroa. Valuutanvaihto ei selitä kuin max 0,95% Visalta saadun tiedon mukaan.

Eli nyt onkin sitten kysymys se, että määräytyykö nämä hinnat nyt sitten ostohetken vai jonkun muun hetken mukaan. Tässähän on käynyt niin, että euro on kuukauden aikana heikentynyt. Järki sanoisi, että tuo hinta määräytyy ostohetken valuuttakurssien mukaan, eikä tyyliin viikkojen päästä kun Visa laskuttaa ostot? Mutta onko näin? Kuka tietää? Itse en osannut sanoa mitään kun en ole itse ostanut kuin Eurotuotteita!


Valuuttakurssimuunnos tapahtuu sen hetken kurssin mukaan milloin se veloitus tapahtuu visalta. Eli ostoajankohdalla ei ole väliä. Tämä siksi, että olet ostanut tuotteen myyjältä hintaan x valuutalla y niin myyjä on oikeutettu saamaan summan x valuutassa y ja koska tilitykset eivät ole reaaliaikaisia niin lopullista hintaa ei voi tietää ennen kuin veloitus omalta kortilta tapahtuu.
 
Kyseessä voi olla myös ALV. Jos jokin Eu:n sisäinen firma myy tarpeeksi kamaa Suomeen, niin silloin myös ALV menee Suomen mukaan. Itse tilasin golfmailan englannista ja silloin hinta nousi kun laitoin toimitusosoitteeksi Suomen.
Ei kyllä hajua mihin tuo perustuu, mutta aika moni tuttu on tuohon samaan törmännyt eri kaupoissa.

Esim. 530€ 17% ALV on n. 550-560€ 22% ALV:lla.
 
Täytyy tarkistaa tuo ALV, luulisin että työkaveri "tarkan markan miehenä" olisi tuon huomannnut. Tämä valuuttakurssin huomioiminen vasta myöhemmin selittäisi varmasti eron. Euro on laskenut aika reippaasti kuitenkin viime ajat.
 
Back
Ylös Bottom