Luomutuotteet

Mitä mieltä olette luomutuotteista? Löytyykö fanaattisia käyttäjiä ja oletteko huomanneet niillä olevan vaikutusta treeniin ja kehitykseen?

olen kuullut että luomuruokaa tulee esim syötyä paljon vähemmän kuin tavallista, koska se on paljon ravintorikkaampaa?
ja että proteiinin voi korvata salaatilla?

tsekatkaa:
http://www.youtube.com/watch?v=ae-dlHOmwk4

Mitä mieltä olette luomutuotteista? Löytyykö fanaattisia käyttäjiä ja oletteko huomanneet niillä olevan vaikutusta treeniin ja kehitykseen?

olen kuullut että luomuruokaa tulee esim syötyä paljon vähemmän kuin tavallista, koska se on paljon ravintorikkaampaa?
ja että proteiinin voi korvata salaatilla?

tsekatkaa:
http://www.youtube.com/watch?v=ae-dlHOmwk4

Höhöö, aika juksu äijä. Tottahan se on, että keho käyttää proteiinit aminohappoina, mutta kun luet siitä paketin kyljestä paljonko tuote sisältää proteiinia niin kyllä ne aminohapot (ja muutkin typpipitoiset yhdisteet) ovat mukana siinä lukemassa joka on salaatille, öh, joku < gramma/100 g? Muuten en ota kantaa jäbän juttuihin :D

Luomumaitoa ei homogenisoida, eli oliko se nyt että maitosokeria ei pilkota?? Tiedä sit mikä tuossakin on , suomi on ainut maa jossa tuota homohommaa tehdään ja ainut maa jossa on laktoosi ongelmaisia pilvin pimein...

Kuka sanoo ettei muualla homogenoida maitoa? Se siis meinaa sitä, että maidon rasvapallukat pilkotaan pienemmiksi ettei ne keräänny kermaksi siihen maidon pinnalle, eikä sillä ole mitään tekemistä laktoosin kanssa. Mä olen elänyt siinä käsityksessä, että homogenointi on ihan normisetti about kaikkialla. Tuosta homogenoinnin vaikutuksesta allergioihin sun muihin on vaikka mitä legendaa ja muistanpa lukeneeni jonkun sveitsiläistutkimuksen siitä että farmimaitoa juovilla lapsilla on vähemmän allergioita. Siihen sisältyi sitten kaikenlaista spekulointia homogenoinnin vaikutuksesta. Uskalsin kerran kysyä asiasta eräältä maitohommiin vihkiytyneeltä korkean akateemisen viran omaavalta henkilöltä ja se teilasi jutun urbaanilegendana ja sai mut vähän noloksi kun kehtasin sellaista edes kysyä, heh. Totuus on tuolla jossain, ehkä :)

edit: perkele, missasin aivan unelmaisen kesämekon ebaysta kun innostuin hakkaamaan tätä viestiä :D

Luomusta on keskusteltu tässä ketjussa.

Teollisesti pakattu maito pääsääntöisesti homogenoidaan kaikkialla maailmassa, koska kuluttajat eivät halua rasvan kelluvan maidon pinnalla. Kuten topokatti jo tuossa totesikin.

Laktoosi-intoleranssi on suomalaisista n. 20 %:lla. Esiintyvyys ei ole olleenkaan maailman huippua. Esim. monissa Aaasian maissa lähes 100 % väestöstä on intolerantteja. Alueilla, joissa ei juuri käytetä maitotuotteita ruokavaliossa, laktoosin imeytymishäiriö ei kuitenkaan ole vastaavanlainen ongelma kuin mikä haloo se on esim. meillä. Mukavaa, jos kokee saavansa helpotusta oireisiinsa homogenoimattomasta maidosta. Mitään tieteellistä perustetta tälle ei kuitenkaan ole.

Kuka sanoo ettei muualla homogenoida maitoa? Se siis meinaa sitä, että maidon rasvapallukat pilkotaan pienemmiksi ettei ne keräänny kermaksi siihen maidon pinnalle, eikä sillä ole mitään tekemistä laktoosin kanssa. Mä olen elänyt siinä käsityksessä, että homogenointi on ihan normisetti about kaikkialla. Tuosta homogenoinnin vaikutuksesta allergioihin sun muihin on vaikka mitä legendaa ja muistanpa lukeneeni jonkun sveitsiläistutkimuksen siitä että farmimaitoa juovilla lapsilla on vähemmän allergioita. Siihen sisältyi sitten kaikenlaista spekulointia homogenoinnin vaikutuksesta. Uskalsin kerran kysyä asiasta eräältä maitohommiin vihkiytyneeltä korkean akateemisen viran omaavalta henkilöltä ja se teilasi jutun urbaanilegendana ja sai mut vähän noloksi kun kehtasin sellaista edes kysyä, heh. Totuus on tuolla jossain, ehkä :)

edit: perkele, missasin aivan unelmaisen kesämekon ebaysta kun innostuin hakkaamaan tätä viestiä :D

Ainakin oman ja lähipiirin (ja muutaman muun) kokemuksiin nojaten voin sanoa, ettei se ole pelkästään urbaanialagendaa. Aina saa ja pitää kysyä ja olla kriittinen eikä siitä tarvitse nolostua!

Kyllä kaikenlainen elintrarvikkeiden manipulointi, oli se sitten jonkin aineen postamista tai toisen lisäämistä voi aiheuttaa ihmisissä allergisia reaktioita. Monet sanovat etteivät voi juoda tavan (homogenoitua) maitoa vatsaoireiden takia mutta heille kyllä sopii luomumaito (homogenoimaton).

Itse pyrin suosimaan luomua maun ja ravinteiden vuoksi. Kasvikset ainakin maistuvat paremmilta luomuna kuin ei-luomuna. Kuitenkin suosin mieluummin lähiruokaa eli jos pitäisi valita luomu ulkomaalainen tomaatti tai tavan suomalainen tomaatti, valitsisin jälkimmäisen. Tuohon tuleeko sitä syötyä vähemmän, en uskalla vastata. Ainakin, kun ruoka maistuu todella hyvältä, tulee nälkä ja nautinto tyydytetyksi parmemin ja helpommin, joten ehkei sitä tarvitse siten syödä niin paljoa? Tämä oli siis ihan mutu-heitto.

Eikö asia ole niinpäin, että koska 80% suomalaisista aikuisista sietää laktoosia, TÄMÄ on geenimutaatio (vs. ~100% aikuisista muualla maailmassa EI siedä laktoosia)? Ja hyvä mutaatio onkin!

Mä syön säälittävän paljon prosessoitua ruokaa, pitäisi tsempata. Suosin rankasti suomalaista ja koska pidän kotimaista ruokaa puhtaana ja hyvänmakuisena muutenkin, en käytä luomua. Plus minulle on selitetty, että kaikki lisäravinteet eivät ole haitallisia vaan niissä on myös aineita, joita tarvitsemme ja joita emme siis luomusta saa.

Eikö asia ole niinpäin, että koska 80% suomalaisista aikuisista sietää laktoosia, TÄMÄ on geenimutaatio (vs. ~100% aikuisista muualla maailmassa EI siedä laktoosia)? Ja hyvä mutaatio onkin!

Jep, siis täällä meillä laktoosi-intoleranssi on harvinaisempaa ja siis maidon sietokyky parempaa kun muualla tuon geenimuunnoksen myötä. Eli laktoori-intolerantikot ovat niitä "alkuperäisen, tavallisen" geenin omistavia ja me muut mutaatioita :D

Luomu on alkanut lähiaikoina kiinnostamaan mua yhä enemmän. Tutustuttuani yhteen luontaishoitajaan ja Nutrixiin, oon saanut todella tärkeää tietoa ravinnosta ja sen vaikutuksista koko kehoon ja sen toimintaan. Mä oon koko ikäni kärsinyt atopiasta ja mulle tulee tosi helposti mm. iho- ja silmätulehduksia. Myös vatsavaivat ja turvotukset on tulleet vähän liiankin tutuiksi viime vuosina. Tänä keväänä oon alkanut pohtimaan, mistä nää vaivat OIKEESTI johtuu - jossain mättää, mutta missä? Oon kyllästynyt syömään lääkkeitä. Oireiden sijaan haluan tarttua todelliseen ongelmaan ja hoitaa sen pois.

Tähän asti mä oon mielestäni syönyt puhtaasti ja terveellisesti. Silmät aukes todellisuuteen kuitenkin vasta ihan hiljattain, kun tajusin, kuinka paljon oon oikeesti pumpannut itseeni kaikkia myrkkyjä sillä "niin terveellisellä ravinnolla", mm. yliprosessoiduilla maitotuotteilla, margariineilla, paskarehulla lihotetuilla elukoilla ja kaikenmaailman ultrakevyillä "keinoelintarvikkeilla" :urjo:. Ei mikään ihme, että kroppa kapinoi vastaan! Luomuttaminen on mulle ihan uusi asia; aiemmin suhtauduin koko hommaan jonain "hippihifistelynä". Mutta vähän kun on avannut silmiään ja mieltään tähän todellisuuteen, niin tajuaa kuinka tärkeästä asiasta on kyse :)

Mä lähden liikkeelle aika tiukalla ruokavaliolla (menee vähän jopa offtopiciksi). Pyrin syömään mahdollisimman paljon raakaravintoa; kasviksia, marjoja, pähkinöitä, siemeniä, kylmäpuristettua oliivi- ja kookosöljyä ja papuja. Punainen liha jää kokonaan, sen sijaan pyrin syömään runsaasti kalaa ja kohtuullisesti valkoista lihaa (kalkkunaa, broileria). Raakasuklaata aion kokeilla heti kun saan ainekset kokoon (Kaisan treeniblogista löytyy muuten tosi houkutteleva resepti ;)). Sokerit, viljat, maitotuotteet ja peruna on nyt mennyttä elämää :) Tuntuu oudolta ja jännältä, mutta täytyy sanoa, että jo muutaman päivän aikana mulla on ollut todella hyvä olo! Vähän on ollut väsymystä, kun totuttelee pois hiilareista, mutta hyvin on lenkit kulkenu siitä huolimatta. Vatsa on litteä (ei turvotusta), iho alkaa rauhoittua ja verensokeri ei heittele! Tätä lisää! :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom