lukkopaini / muay thai / vapaaottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aku-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen 18-vuotias nuorimies Tampereelta ja olisin kiinnostunut kyseisistä lajeista, mutta koska en saa kaikkia kalenteriini mahtumaan haluaisin kysyä muutamia asioita lajeista. Minkälaisia ovat kunkin lajin reenit? Kuinka fyysisiä ne ovat? En ole mikään katutappelija, mutta haluaisin saada itsevarmuutta esim. tyttöystävän kanssa yöllä kaupungilla kävellessä tms. tosipaikkoihin joissa sitä voisi tarvita. Tässävaiheessa täytyy varmaans sanoa, että en ole kovin suurikokoinen (173cm pitkä ja 62kg). Muay thai ja lukkopaini varmaan molemmat antavat omalla osa-alueellaan apuja vapaaotteluun, mutta soveltuvatko ne toisiensa kanssa?

Olen erittäin hyväkuntoinen, olen käynyt salilla ja lenkkeillyt jo jonkun aikaa ja näistä lajeista olisin kiinnostunut lähinnä kuntoilu ja laji kiinnostus mielessä. Eli en ainakaan vielä ole mitään kilpauraa suunnittelemassa. Mitään kokemusta mistään muista kamppailulajeista minulla ei ole.

Lopuksi vielä kysyisin, että koska useimmat peruskurssit alkavat vasta syksyllä niin onko jotain erityisiä harjotteita joita voisin tehdä näin kesällä jotta olisin paremmin valmistautunut, kun reenit alkavat?

Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen :)

Siis kahteen lajiin minulla olisi aikaa.

TJJK:lla voit reenata aika monipuolisesti kaikkea nuista. Paras osaaminen kuitenkin matto-osaamisen puolella. Chitalada ois paras paikka jos haluaa Muay-Thaita reenata.

BJJ peruskurssiin kuuluu vapaa ottelureeni kerran viikossa, jossa käydään läpi perus pystytekniikat. Siellä saa vähän makua mistä on kyse. Peruskurssin jälkeen voi sitten ihan valita miten haluaa jatkaa jatkoryhmien mukana.

Laita kesällä vatsa ja selkä kuntoon ja käy pyynikillä juoksemassa portaita. Peruskurssilla paras ase on rautainen kunto, joka suurella osalla on aina retuperällä. Tekniikat ei toimi jos niitä ei jaksa toteuttaa.

Tampereella myös tuo SNIKT, josta ei tosin itsellä ole kokemuksia.

SNIKT:llä Tampereella on nuo mainitsemasi lajit hyvin edustettuina lukuunottamatta BBJ:tä. Itse olen harrastunut vaparia SNIKT:llä vain vähän vajaa vuoden Tampereelle muutettuani ja täytyy sanoa että porukka joka ainakin tällä hetkellä reenaa vaparia on todella mukavaa ja henki on hyvä. Vapari harjoittelijoila on myös mahdollisuus käydä ohjatuissa lukkopaini reeneissä mutta pelkän lukkopainin harrastajat eivät pysty käymään esim vaparireeneissä. Täläinen konsepti voisi sopia sinulle?
Paikan klubimaisuus (reeneissä pitää sitoutua käymään, tai muuten poistetaan listoilta ja pitää maksaa tiety maksu) on siinämielessä hyvä että tällä tavalla karsitaan reeneissä laiskasti käyvät henkilöt pois ja näin reeniseura on aina laadukasta ja innokkaita jamppoja on aina mukana. Paikan hintavuus on pieni miinus, mutta jos kukkaro antaa sen verran myötä niin reenaamaan vaan. Itsekkään mikään kroisos ole, mutta kyllä laadukkaista reeneistä ja opetuksesta mielellään maksaakin. Tarkempiatietoja klubin nettisivuilta.:thumbs:

Jos haluaisin katu turvallisuuttu niin jättäisin painin vähemmälle ja aloittaisin nyrkkeilyn tai muai:n ja itsekkin haluaisin aloittaa ton nyrkkeilyn, en ole kunnon puolesta jättänyt menemättä, siellähän se paranee mutta täällä perkeleen tuppukylässä ei ole muuta ku TAIDO ... huokaus :D

kyllä kadulla täytyy osata mattopainia sillä suurin osa matseista päätyy maahan jossa ei nyrkkeily auta! jos osaa alasvientejä niin vikkelä jätkä kyllä vie maahan ja sitten onkin ihan hukassa. lukkopaini ja bjj sekä vapaaottelu ovat tuohon hyviä. tietenkin ovat myös nämä defendot ja krav magat mitkä ovat kuulemma erittäin tehokkaita katutilanteessa

Kiinnostaisi tietää, että minkälaisia ovat vapaaottelu reenit? Minkälaisia harjoitteita siellä tehdään? Kuinka paljon panostetaan mihinkin osa-alueeseen eli paljonko harjoitellaan lyöntejä, potkuja, maahanvientiä tms. ?

Kiinnostaisi tietää, että minkälaisia ovat vapaaottelu reenit? Minkälaisia harjoitteita siellä tehdään? Kuinka paljon panostetaan mihinkin osa-alueeseen eli paljonko harjoitellaan lyöntejä, potkuja, maahanvientiä tms. ?

Keskimääräisesti mattotekniikkaa harjoitellaan meillä eniten. Pystypaini, pystyottelu sekä maahanviennit on mukana tietysti viikottain/päivittäin riippuen päivän epistolasta.

Esimerkki reeneistä: 10min varjoa/juoksua, 5min venyttely, tekniikkaa 30-45min pariharjoitteina. Loppupainit/sparrit 20-40min.

Esimerkki on viitteellinen.

Markkula ei tarvi paljoa maassa pyörii ku täräytät pari kertaa feissiin..? :D noh otettii taas semmonen aihe jota voi vääntää monta vuotta suuntaan tai toiseen.ELI molemmat on hyödyllisiä ja meni kyl vähä offtopic :D Jotta ei menis kokonaan nii suosittelisin painia ja pari vuotta kun sitä olet harrastanut niin saatat olla kovaa valuuttuu vapaaottelu kursseilla :)

Mutta miten nuo vapaaottelu harjoitteet sitten eroavat lukkopainista?

Eikös siinäkin juuri maahanvientiä ja mattopainia?

kyllä kadulla täytyy osata mattopainia sillä suurin osa matseista päätyy maahan jossa ei nyrkkeily auta!

Ai. Mitenköhän hemmetissä olen pärjännyt yli 30-vuotiaaksi ilman että olen opetellut painimaan? Matsejakin olen ottanut vain urheilutaloissa ja vastaavissa. Itseasiassa en ole koskaan kuullut matseja järjestettävän kaduilla, vaikka nyt kesäkuussa Porvoossa on thainyrkkeilymatseja jossain puistossa.

PS. Hurjimmat huhut kertovat, että jotkut ihmiset ovat pärjänneet kaduilla treenaamatta yhtään mitään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta miten nuo vapaaottelu harjoitteet sitten eroavat lukkopainista?

Eikös siinäkin juuri maahanvientiä ja mattopainia?

Mattotekniikkahan on täysin samaa kuin lukkopainissa. Varsinkin kun amatöörit harvoin harjoittelevat mattolyömistä joka muuttaa peliä aavistuksen.

Käyn myös seuran lukkopainiharjoituksissa ja reenin kulku ympäripyöreästi kuten yllä. 10min lämmöt, nopea venyttely, tekniikkaa, loppupainit. Ja esimerkki on taas viitteellinen.

Joskus keskitytään pystypainiin ja alasvienteihin enemmän joskus taas (useammin) pelkästään mattotekniikoihin .

Toisinsanoen lukkopaini ja vapaaotteluharjoittelu ei mattotekniikkapäivinä eroa toisistaan juuri mitenkään.

Mä väittäisin että se mihin vaparissa panostetaan riippu paljon seurasta. Aika hauska katsoa eri salien kohtaamisia :) Mutta meillä on ehkä vähän hölmösti pistetty noi treenit osiin, itekkin olen osasyyllinen koska diggaan rättipaineista. Mutta siis ei me kun kerran viikossa treenata pystypaini tekniikoita ja lyöntipotku juttuja ja sitten kerran viikossa lukkopaini hommia. Sitten BJJ:tä on se 4 kertaa ja potkunyrkkeilyä 3 kertaa. Noista saa sitten ite valita mitkä treenit käy. Ite olen ehkä vähän itepäinen koska olen vahvasti sitä mieltä että jos osaa paini puvun kanssa niin osaa painia ilmankin. Sitten kun oppii potkunyrkkeilyssä potkunyrkkeilemään niin osaa sitten myös sekottaa hyvin vapariinkiin sen pystyn. Ja sitten ku treenailee puvun kanssa ja ilman myös osaa soveltaa sen mattopainin myös vapariin. Ei ehkä se optimaalisin yhdistelmä, mutta ei meillä ole kauheen montaa kun treenaa vaparia tosissaan. Taitaa olla 5 kaveria jotka on matsannu vaparissa ja vaan 4 viimesen vuoden sisällä.

Ite olen ehkä vähän itepäinen koska olen vahvasti sitä mieltä että jos osaa paini puvun kanssa niin osaa painia ilmankin.

Itse taas olen sitä mieltä, että on melkeempä täysin eri asia lukkopainia kaverin kanssa, jolla on gi päällä kuin kaverin, jolla sitä ei ole.

Itse valitsisin joko sekä lukkopainin & myau thain tai sitten sen vaparin. Riippuen mikä kiinnostaa. Jos matto kiinnostaa enemmän niin pelkkä vapari, jos haluat olla kova myös pystyssä ota molemmat ja vaihda sitten vapariin jos rupeaa siltä tuntumaan. Näin siksi että thaissa saat pohjaa vapariin, vaparissa et juurikaan thaihin.

Itse taas olen sitä mieltä, että on melkeempä täysin eri asia lukkopainia kaverin kanssa, jolla on gi päällä kuin kaverin, jolla sitä ei ole.
No onhan se siis erilaista painia puvun kanssa kun ilman. Mutta kyllähän ne kaikki perusasiat pätee puvullisessa kun puvuttomassa painissa. Puvutton paini nyt ei vaan ole yhtä teknistä ja enemmän voima ja nopeuslaji. Siis suhteessa, en nyt väitä etteikä puvulliseen painiin tarttis voimaa ja nopeutta taikka lukkopainiin tekniikkaa. Ei mulla ainakaan kestä kauheen kauaa sopeutua puvuttomaan painiin esim kisoja varten tjms. Menee pari viikkoa ni tuntuu että olis aina paininu puku päällä :D

IP puolella tottakai vapaaottelu. On selvää, että jos hallitsee laajalti paljon osa-alueita on vahvoilla. Toisaalta on tietysti fiksua myös erikoistua, ja hallita joku osa-alue hyvin. Ei kannata kuitenkaan alkaa kamppailulajia harrastamaan itsepuolustuksen takia, suurin osa ihmisistä pärjää koko elämänsä ilman suurempia tappeluita mikäli ei itse niitä oikeen hae.

Noista lajeista kaikki on rankkoja ja kaikissa kasvaa kunto. Muay Thai on lajina hieno ja tehokas, ja sen suosio on selvästi kasvussa. Kaikissa noissa lajeissa on hyvät puolensa, se riippuu mitä haet. Muay Thaissa kuten muissakin pystyottelulajeissa on kuitenkin pituudesta hyötyä, eli jos ajatellaan fyysisiä ominaisuuksiasi niin BJJ tai vapaaottelu on lähempänä.

Katso vaikka ihan youtubesta videoita eri lajeista tai mene katsomaan harjoituksia jos pääset.

Kesällä kannattaa tosiaan käydä lenkillä, treenata keskikroppaa ja hyppiä vaikka hyppynarua.

Sanoisin,että itsepuolustuksen tärkeimpiä seikkoja on vaan reeni.Reenaat joka päivä 5000 suoraa lyöntiä kummallaki kädellä neljän kuukauden ajan niin oot Tampereen kovimpia jätkiä.Tää ny on vähän off topiccia jos haluut harrastaa Muay Thaita tai mma:ta ihan vaan lajien vuoks...62kg mies saa reenattua ihan ite lyönteihinsä semmosta tuhovoimaa ja käytännöllisyyttä sen nopeuden ansiosta että tuntuu tyhmältä maksaa 80e kuussa jossain seurassa...riippuu täysin mitä haluat.Lajiharrastus on kieltämättä äärimmäisen mukavaa.Sinun asemassasi menisin Muay Thaihin Chitaladaan,snikti kun tosiaan on vähän kallis(tosin laadukaskin).

randyn kivienhalailijalta kysyisin missä seurassa maksat 80e/kk?

Sniktillä kk-maksu on sen 39e mikä saattaa jonkun mielestä olla kallis. Mielestäni se ei ole kallis jos käy 4x ohjatuissa harjoituksissa viikkoa kohden. ei tule paljoa hintaa reenikerralle. Ohjattua harjoittelua olisi tarjolla vaikka joka päivä jos vaan ehtisi/jaksaisi jokaisessa käydä.

Noh,pointtini lienee,että tehokas itsepuolustus on 2x yksipuolisempaa kuin kamppailulajit yleensä,mutta vaatii 2x enemmän reeniä niille vähäisille liikkeille.Tarkoitukseni ei ole iänikuinen kumpi-kampipaska,vaan antaa Akulle vaan YKS näkökulma ennen kun se lähtee tuhlaan 10.v.johonkin sateenvarjo-katoihin ennen ku tajuu tän...MIELESTÄNI tämä on vähintäänkin pääpiirteittäin totta...Hän kuitenkin sattui ilmaisemaan myös halukkuutensa käytännön taitoihin joten otan myös sen puolen esille...

Suositut

Back
Ylös Bottom