Lowcarb auttaa jaksamisessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jippuli
  • Aloitettu Aloitettu
Olen pudottanut nyt parissa kuukaudessa lowcarbilla n. 10kg, sisältäen kuitenkin aamupuurosta + maidosta joka aterialla tulleet hiilarit, ja yksi vapaampi mättöpäivä viikossa. Proteiini 150g, rasva 120-130g, hiil n. 30-40(maito), kokonaiskalorit 1500-1600kcal, paino pudonnut kilon viikkovauhtia n. 2kk

Nyt olen kokeillut muutamana päivänä jättää tuon aamupuuron pois, ja korvata sen kananmunilla + pekonilla. Ainoa varsinainen hiilarinlähde on siis kevytmaito, jota tulee juotua päivässä 6-8dl. Tulipa sitten samailla havaittua sellainen asia, että treeneissä jaksaminen parantui huomattavasti. Se tuntuu siinämielessä oudolta, kun jokapaikassa korostetaan hiilareiden tärkeyttä varsinkin salitreenissä. Normaalia kovan treenin lopussa tulevaa heikotusta ei enää ole, eikä maksimivoimat, eikä edes sarjakestävyys ole laskenut.

Voisiko tämä viitata jonkinlaiseen sairauteen tai muuhun toimintahäiriöön kehossa? Ei tunnu oikein loogiselta että tiputtamalla hiilarit olemattomiksi jaksaminen parantuu? Sellainen havainto tuli myös että sydän toimii järkevämmän oloisesti, ei enää kovaa leposykettä tuntikaupalla treenin jälkeen, eikä syke tunnu korvissa jyskeenä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samoja fiiliksiä oon kokenut. Treenit kulki paremmin kuin koskaan n. 75g päivähiilareilla, siitä alaspäin tehot on pudonneet hieman, mutta rasvanpoltto taas tehostunut. Aion palata keton jälkeen takaisin tuohon noin 100g ja pitää sitä ihan elämäntapana. Huomasin etenkin hiilareiden ajoituksen merkityksen; parisen tuntia ennen treenejä alhaisen GI:n hiilareita (täysjyvää) antoi potkua mukavasti harjoitukseen ja palautuminen oli hyvää. Palkkarissa en ole hiilaria käyttänytkään pitkään aikaan, koska siitä tuli huono olo.

Voimaa tuli hyvin, jaksaminen oli uudella asteella ja rasvaakin paloi. Ketolla ollessa on jotenkin vielä kevyempi ja skarpimpi olo, mutta treeniteho on n. 85 % tuosta low-carb -tehosta näin subjektiivisesti analysoiden. Lisäksi lihakset kipeytyvät pidemmäksi aikaa. Viimeisten rasvatiristysten jälkeen edessä siis paluu takaisin sinne 75-100g:aan. :)

Yksilöllistä varmasti millaisen hiilaritason kukin vaatii, mutta itse olen niin insuherkkä ihminen, että jatkuva alakarppaus on kokemuksen mukaan parasta treenin ja yleisen hyvinvoinnin kannalta. Hiilaritankkaus parin- kolmen viikon välein tekee hyvää, koska silloin saa jotain tiettyjä juttuja kuten enemmän ruisleipää, suklaata ja pehmistä :kuola:... hiilaritankkaus kuitenkin muistuttaa aina miksi alunperin lähdin alakarppaamaan, sen verran hirvittävä olo seuraa.

Kantapään kautta oppii ;)

Ite oon huomannu saman että matalilla, eli alle 100g/pv saa parhaat treenit ja olo on muutenkin terävämpi. Oon aina ollu sitä mieltä et jos ei oo todella nopee aineenvaihdunta ni kannattaa syödä melko matalia määriä sokeria.
Ootteko huomannu et ois lihat niin kauheen tyhjänä vaik ei syö paljoa hiilaria?
Ite en oo ainankaan tätä kyseistä "tyhjentymistä" huomannut, vaikka monet niin sanookin että tapahtuu?

Ite oon huomannu saman että matalilla, eli alle 100g/pv saa parhaat treenit ja olo on muutenkin terävämpi. Oon aina ollu sitä mieltä et jos ei oo todella nopee aineenvaihdunta ni kannattaa syödä melko matalia määriä sokeria.
Ite en oo ainankaan tätä kyseistä "tyhjentymistä" huomannut, vaikka monet niin sanookin että tapahtuu?

Ei ole tällaista vikaa, melkeinpä tuntui että kykeni tekemään kovatkin sarjat huomattavasti lyhemmillä palautuksilla kuin normaalisti. Ite omaan mielestäni erittäin hitaan aineenvaihdunnan, ja tosiaan jos vähänkin mässyttää hiilihydraatteja niin heti turpoaa, ja silti on kokoajan nälkä. Intissäkään ei lähtenyt käytännössä läskiä kiloakaan, kun siellä se ruoka oli yhtä hiilihydraattimössöä, vaikka koulutus oli 362 sissi/tiedustelija, eli sykkimistä riitti. Ja tuli jopa vältettyä sotkun munkkeja ja karkkeja.

Sain eräältä täälläkin palstalla vaikuttavalta ex-kisaajalta vinkin merisuolan "syömisestä" ja se on yhdistettynä kreatiiniin tuntunut pitävän nesteet lihaksissa.

Sokeri ja sen suhde insuun on kyllä pitkälti varmasti yksilöllinen metaboliakysymys. Mulle lihaksen kasvatus ei ole koskaan ollut ongelma kun koneessa on hiilaria; ongelma on siinä, että alan lihomaan normaalilla 40 40 20 ruokavaliolla jo noin 2500 kcal ylittävillä tyttöjen annoksilla. Syömisen kontrollointi on mulle hankalaa "tavisruokavaliolla", koska nälkä on jatkuva. Normihiilariaikana huolimatta ukon kasvusta, treeneissä olo ei silti ollut ihan paras ja muutenkin väsytti.

Ratkaisu oli sitten tuo alakarppaus, jota satuin kokeilemaan hetken asiaa selviteltyäni. Aloin myös tajuamaan omaa metaboliaani kun mittailin perusruumiinlämpöjäni, jotka olivat todella alhaiset, vaikka söin aivan normaalisti. Nyt tätä ravinto- ja aineenvaihdunta-asiaa on tullut tutkittua tutkimuksia ja kirjallisuutta myöten ja yhdistettynä hyvään oloon, pienenevään rasvaprosenttiin, sekä hyvin kulkeviin treeneihin olen entistä vakuuttuneempi tämän vähähiilarisen tien oikeasta suunnasta omalla kohdallani. :)

edit. Mullekin intin hiilarimössö teki ne perinteiset, eli rasvat jäi, lihakset lähti :D

Hyvä että ihmiset alkaa löytää/hiffaamaan oikeaoppista lowcarbbia.
Mulla on kans sama et jos lyön hiilaria yhtään enempää ku parsasta tulee ni ei mee montaa päivää ku alkaa tulee supistumatonta massaa mukaan..

Kreatiini ja suola on hyviä hankintoja. Itse käytän tällä hetkellä semmost, en nyt nimeä muista, mut pinkkiä suolaa. Suolalla pitäisi aina olla väri, se kertoo että mineraalit tallella. Pinkki, ruskee, vihree tai vast.

Oon kans huomannu et ku on tarpeeks hidas metabolia ni se treenin määrä vaikuttaa tosi hitaasti jos syö huonosti, mut sit ku panee ruokavalioin kuntoon ni parissa päivässä huomaa eron kropassa/olossa

Yksilöllistä varmasti millaisen hiilaritason kukin vaatii, mutta itse olen niin insuherkkä ihminen, että jatkuva alakarppaus on kokemuksen mukaan parasta treenin ja yleisen hyvinvoinnin kannalta. Hiilaritankkaus parin- kolmen viikon välein tekee hyvää, koska silloin saa jotain tiettyjä juttuja kuten enemmän ruisleipää, suklaata ja pehmistä :kuola:... hiilaritankkaus kuitenkin muistuttaa aina miksi alunperin lähdin alakarppaamaan, sen verran hirvittävä olo seuraa.

Kantapään kautta oppii ;)
jos olet insuliiniherkkä, niin eikö tämä tarkoita, että voisit syödä paljon hiilihydraatteja toisin kuin, jos sinulla olisi insuliiniresistenssiä?

Itselläni on matalista hiilareista lähes pelkästään huonoja kokemuksia. Ulkonäkö saattaa parantua ukon kuivuessa, mutta jaksaminen treeneissä ja töissä menee samaan kaivoon. Sarjapainot tippuvat, räjähtävyys on muisto vain ja lihaskipuja on jatkuvasti (itselläni ei muuten juuri lainkaan). Rasvan polttokaan ei suju ainakaan paremmin vähillä hiilareilla, ehkäpä juuri treenien kärsiessä kohtuuttomasti.

Saatan omata normaalia nopeamman aineenvaihdunnan (mistähän jengi sitäkin mahtaa arvioida...), mutta veikkaampa, että selitys on tasan se, että treenimääräni ja muu aktiviteetti on vain niin korkealla.

Omien kokemuksieni perusteella laitan tuo karppauksen turhien vouhotusten laatikkoon. Treenatkaa enemmän, syökää enemmän ja voikaa paremmin. :)

jos olet insuliiniherkkä, niin eikö tämä tarkoita, että voisit syödä paljon hiilihydraatteja toisin kuin, jos sinulla olisi insuliiniresistenssiä?

Tarkoitin insuliiniherkkyydellä luontaista voimakasta insuliinin erittymistä. :) Saattoi olla tosiaan vähän hölmösti sanottu, koska asianhan voi käsittää juuri toisin päin siten, että solut ovat poikkeuksellisen herkkiä insuliinille, jolloin pienikin varsinaisen insuliinin lisääntyminen lisää myös makroravinteiden varastoitumista. Toki asia voi olla näinkin päin.
Insuliiniresistenssi on vähän eri asia, sillä siinä insuliinivaste on noussut yksilölliseltä normaalilta perustasolta solujen resistenssin vuoksi. Insuliini on varastoiva hormoni; mitä enemmän syöt, sitä enemmän insuliinia erittyy. Jos kuormitat kroppaasi koko ajan suurilla hiilarimäärillä, insut ovat jatkuvasti korkealla ja soluissa alkaa syntyä resistenssiä insuliinia kohtaan. Haima puskee sitä yhä enemmän ja enemmän, kunnes homma menee lopullisesti perseelleen ja insuliiniresistenssi on niin voimakas, että kroppaan pitää alkaa lyömään ulkopuolista insua. Kyseessä on eräänlainen paheneva kierre.

Jos kroppa jo synnynnäisesti reagoi pieneenkin määrään hiilareita/ravintoa suurella insuvasteella, seurauksena on voimakas anabolinen vaikutus -> lihottaa ja siirtää ravintoa myös lihassoluihin. Diagnosoin itseni riskitapaukseksi metabolista oireyhtymää ajatellen, koska kilot kertyvät nimenomaan aina omenavatsaksi, pienenkin hiilarimäärän jälkeen tuli julmettu väsymys (verensokeri alas) ja paino nousee käsittämättömän helposti. Ei loputtoman tieteellistä, mutta -16 kiloa eritasoisesti karppaamalla on kertonut itselle aika hyvin, että oman aineenvaihdunnan "häiriö" luultavasti johtui juuri itselleni sopimattomasta liian suuresta hiilarimäärästä.

Insuliiniresistenssi on vähän eri asia, sillä siinä insuliinivaste on noussut Jos kroppa jo synnynnäisesti reagoi pieneenkin määrään hiilareita/ravintoa suurella insuvasteella, seurauksena on voimakas anabolinen vaikutus -> lihottaa ja siirtää ravintoa myös lihassoluihin.
eikö tämä nimenomaan tarkoita, että insuliiniherkkyytesi on huono? haima ei nimittäin eritä insuliinia enää sen jälkeen, kun sokeri on laskenut tarpeeksi alas. insuliiniherkillä ihmisillä hiilihydraattien syönti ei ole ongelma. kohonnut verensokeri tulee alas hyvin nopeasti, eikä insuliinia tarvita paljon.

lihominen heikentää insuliiniherkkyyttä.

Omien kokemuksieni perusteella laitan tuo karppauksen turhien vouhotusten laatikkoon. Treenatkaa enemmän, syökää enemmän ja voikaa paremmin. :)
Jes , tässä taas yksi: treenaan kovaa, tartten hiilareita, treenatkaa tekin kovememmin ninkiu mä, ja voitte syödä hiilareita ja lopettaa vouhottamisen:jahas: Eli sun kokemus omalla kropallasi on sitten niinkun kaikille käyvä totuus? Yksilöissä ON eroja. Tyhmä kommentti noinkin kokeneelta treenaajalta. Osa fitnesskisaajanaisista treenaa aivan vitusti, mutta ei voi hyvin korkeahiilarisella dieetillä. Osalle se hiilaripitoisempikin toimii, mutta riittävän rasvan ja roheiinin saanti kannattaa turvata. Mulla ainakin matalampihiilarinen (tosin ei kovin matalahiilarinen) vie nälkää kun vedetään kireänrapeaksi. Korkeampihiilarisellakin kiristyn, tosin alhaisissa rasvoissa dieeetillä nälkä alkaa olla on kova. Treenikaudella syön hiilareita kunnolla, mutta myös paljon rasvaa sekä roheiinia totta kai.

Jes , tässä taas yksi: treenaan kovaa, tartten hiilareita, treenatkaa tekin kovememmin ninkiu mä, ja voitte syödä hiilareita ja lopettaa vouhottamisen:jahas: Eli sun kokemus omalla kropallasi on sitten niinkun kaikille käyvä totuus? Yksilöissä ON eroja. Tyhmä kommentti noinkin kokeneelta treenaajalta. Osa fitnesskisaajanaisista treenaa aivan vitusti, mutta ei voi hyvin korkeahiilarisella dieetillä. Osalle se hiilaripitoisempikin toimii, mutta riittävän rasvan ja roheiinin saanti kannattaa turvata. Mulla ainakin matalampihiilarinen (tosin ei kovin matalahiilarinen) vie nälkää kun vedetään kireänrapeaksi. Korkeampihiilarisellakin kiristyn, tosin alhaisissa rasvoissa dieeetillä nälkä alkaa olla on kova. Treenikaudella syön hiilareita kunnolla, mutta myös paljon rasvaa sekä roheiinia totta kai.

Itekin vedän 2-jakoisella 4-5 kertaa viikkoon + 2-3 n. tunnin aerobista sisältäen sprinttejä taikka vaihtoehtoisesti jalkapalloa. Tähän lisäksi päivittäiset 2-4km kaupassakäynnit jne. En sanoisi että liikuntamääräni on kovin minimaalinen kun vedän menemään 30g hiilareilla eikä tunnu pahemmin energianpuutteita.

Mitä muuten nightkin, ironteme ja muuta karppailijat on mieltä, kannattaisiko seuraavalla bulkilla lisätä kaloreita hiilareilla vai proteiinilla/rasvalla, kun nyt mennään lähes kokonaan noilla jälkimmäisillä? Viimetalvena tuli kyllä ihan kohtuullisesti kasvua ja suurilla hiilarimäärillä, voisikohan samaan kasvuun päästä lisäämällä energiaa prot+rasvalla?

Jes , tässä taas yksi: treenaan kovaa, tartten hiilareita, treenatkaa tekin kovememmin ninkiu mä,

Oliko viestini tosiaan niin provoava, että tämmönen poskensoitto on tarpeen? :)

Eli sun kokemus omalla kropallasi on sitten niinkun kaikille käyvä totuus? Yksilöissä ON eroja. Tyhmä kommentti noinkin kokeneelta treenaajalta.

Koitin tehdä selväksi, että mielipiteeni perustuu omiin kokemuksiini. Mielestäni on ihan paikallaan kyseenalaistaa näinkin heikon otannan perusteella tämä vähähiilarisuus mitä joka paikassa joka jannu toitottaa niin helvetin hyväksi. Eikö?

Mitä tulee kokemukseen, empä ole kyllä monen bodarin ruokavalioon tarkemmin perehtynyt. Mutta tuntemani muiden lajien edustajat syövät pääasiassa kuin hevoset, myös niitä hiilareita.

Pitää lähteä töihin, jatkakaa :D

eikö tämä nimenomaan tarkoita, että insuliiniherkkyytesi on huono? haima ei nimittäin eritä insuliinia enää sen jälkeen, kun sokeri on laskenut tarpeeksi alas. insuliiniherkillä ihmisillä hiilihydraattien syönti ei ole ongelma. kohonnut verensokeri tulee alas hyvin nopeasti, eikä insuliinia tarvita paljon.

lihominen heikentää insuliiniherkkyyttä.

Olet tavallaan ihan oikeassa, sillä samalle termille voi olla kaksi tapaa ymmärtää. Katsot termiä selkeästi diabetestermistön näkökulmasta, mutta haen tässä hieman eri juttua. :) Diabetestakin hoidettiin kyllä muutama vuosikymmen sitten karppaamalla, nykyään virallisen lääketieteen ohjeiden mukaisesti ei.

Asiaan kuulumattomana välikommenttina mainittakoon, että eniten tässä karppaus-atkins-keto -hypetyksessä v*tuttaa se, että kyseessä olisi muka jotain uutta ja mullistavaa, vaikka asiassa on kyse vain paluusta vanhaan.

Mutta asiaan:

Insuliini on siis varastoiva hormoni.

Kuten sanoit, jos olet insuliiniherkkä, kohonnut verensokeri tulee alas hyvin nopeasti. Terveellä ihmisellä puhutaan herkkyydestä insuliinille, kun haima ja solut reagoivat normaalisti veren nousseeseen sokeriin. Tämän jälkeen insuliinin eritys pitäisi laskea, mutta mitä jos se ei laskekaan niin nopeasti?

Tarkoitan nyt siis hieman erilaista, geneettistä herkkyyttä.
Koska kyseessä on signaalijärjestelmä, solut tässä tapauksessa ovat joko hyvin vastaanottavaisia insuliinille tai haima puskee normaalia enemmän tai pidempään insuliinia jo geneettisistä syistä, jotka voivat olla aivoissa, joissain muissa hormoneissa tai vaikka haimassa. Etenkin androgeenit, katekoliamiinit ja lukuisat muut hormonit vaikuttavat tähän systeemiin.
Hormonaalinen järjestelmä perustuu signaaleihin ja niiden vastaanottamiseen. "Yliherkkyys" voi siis olla joko toisessa päässä systeemiä, jota toinen pää ei jostain syystä tasapainota tai sitten se voi olla molemmissa päissä ->seurauksena tehostunut vaikutus.

Minne se sokeri sitten verestä menee? Se menee soluihin -> seurauksena anabolinen vaikutus rasvakudoksessa ja lihaskudoksessa. Minulla hiilari jo kohtuullisina määrinä laski verensokeria todella pahasti, josta oli seurauksena tajuton väsymys, nälkä tuli uudelleen -> piti syödä lisää -> nopea lihominen ja kasvu. Treenit kulki kyllä jotenkuten kun tajusi olla syömättä ennen harjoitusta. Hiilareissakin huomasi aika suuren eron söikö perunaa vai 100% ruisleipää.

Jos satut omaamaan signaalijärjestelmän toisesta päästä jo luontaisesti epätasapainossa olevan tilan, joko herkät reseptorit, jonkin hormonin liiallisen tuotannon tai aktiivisen haiman, jota keho ei tasapainota, lihot ja kasvat perusjamppaa helpommin.

Syy saattaa olla vaikkapa siinä, että olet jonkun jääkaudella kovia kokeneneen populaation jälkeläinen ja olet onnistunut luonnonvalinnan seurauksena saamaan geenit, jotka suosivat kaiken energian maksimaalista varastoitumista. Siihen kun yhdistetään nykyinen länsimainen varsin vehnäinen ja tärkkelyspitoinen ruokavalio, seuraukset ovat aika selkeät...

Itekin vedän 2-jakoisella 4-5 kertaa viikkoon + 2-3 n. tunnin aerobista sisältäen sprinttejä taikka vaihtoehtoisesti jalkapalloa. Tähän lisäksi päivittäiset 2-4km kaupassakäynnit jne. En sanoisi että liikuntamääräni on kovin minimaalinen kun vedän menemään 30g hiilareilla eikä tunnu pahemmin energianpuutteita.

Mitä muuten nightkin, ironteme ja muuta karppailijat on mieltä, kannattaisiko seuraavalla bulkilla lisätä kaloreita hiilareilla vai proteiinilla/rasvalla, kun nyt mennään lähes kokonaan noilla jälkimmäisillä? Viimetalvena tuli kyllä ihan kohtuullisesti kasvua ja suurilla hiilarimäärillä, voisikohan samaan kasvuun päästä lisäämällä energiaa prot+rasvalla?

Ajattelin koittaa tänä vuonna samaa syksyllä, eli lisätä aluksi proteiineista ja etenkin rasvasta kaloreita. Hiilareilla olen jo hommaa koittanut keton jälkeen ja kasvu (sekä läskin, lihaksen että voimien) räjähti (10 kiloa 4 kk). Varmin keino useimmille yksilöille lienee bulkata lisäämällä ronskisti hiilaria ja suosittelen sitä, mikäli yleisololla ja rasvan kertymisellä ei ole väliä. Mä en kyllä enää jaksa tätä yli 15 kg pudotuskierrosta ja muuntautumista ryhävalaaksi, joten ajattelin syksynkin syödä suhteellisen vähäisesti hiilareita :)

Ennen joulua pitää siirtyä karppaamaan hetkeksi ja jouluaattona, sekä joulupäivänä tehdä hiilaritankkaus; neljä levyä suklaata :evil:

Nyt alkoi tekemään mieli lettuja ja mansikkahilloa, pitäis lopettaa keskustelut täällä :kuola:

Jes , tässä taas yksi: treenaan kovaa, tartten hiilareita, treenatkaa tekin kovememmin ninkiu mä, ja voitte syödä hiilareita ja lopettaa vouhottamisen

Onks tää nyt sit joku yleispätevä viisaus?
Uskon kyl et suurin osa suomalaisistaki pärjäis vähemmillä sokerimäärillä. Tuskin täällä liian proteiinin takia kukaan lihoo.
Entäs kun meillä täällä pohjoisessa ei ilmeisesti sit tulla niitten hiilarien kaa toimeen niin hyvin ellei oo suhtkoht nopeeta aineenvaihduntaa, niin 500kcal hiilareista turvottaa todella paljon enemmän kuin "ylimääräinen" 500kcal rasvasta tai protskusta.

Osaako joku mutuilla millä rasvaprosenteilla hiilareita kannattaa vasta alkaa syömään reippaammin?

Toki tuokin on kovin yksilöllistä varmaan.

Kroppa kuiten toimii optimisti 10-12%?

Itsellä sellanen mutu kannattaa heti ottaa paskamaha pois vaikka väkiste ja alkaa sit katella miten se kroppa itse kullakin toimii, niin ei tarvi säätää :D

^Oot aivan oikeessa, eka läskit pois ja sit niitä hiilareita. Se mikä tässä on jäänyt vähän epähuomiolle on rasvan määrä suhteutettuna ruokavaliossa olevaan HH-määrään.
Joku 6-12 on varmaan semmonen bf%määrä et rupee hyväkskäyttää tehokkaammin hiilaria.
Sen yli ni oot liian läski syömään niitä :D

E: jos ei ollu sarkastista ni olipahan ylimielinen lähtöoletelma kaikkien muiden treenityylistä toi

treenatkaa tekin kovememmin ninkiu mä, ja voitte syödä hiilareita ja lopettaa vouhottamisen

"treenatkaa tekin kovememmin ninkiu mä, ja voitte syödä hiilareita ja lopettaa vouhottamisen"

Typerä kommentti kaikin puolin.

Paskamahojen kuten itse on varmin tapa vetää hommat vituilleen treenaamalla liian kovaa salit ja siihen intervallit päälle -> leposykkeet tapissa ja palautuminen varsinkin jalkojen osalta kehnoa.

Treenivinkit pitäs osata antaa aina yksilöllisesti profiloiden, mutta aina menee tähän egonpönkityspaskaan nää hommat.

Isot ukot vähä herätystä rrkele :D

Treenin kovennukset sitä mukaa mitä -oma- kunto sallii. Peruskunnon merkitystä ei voi koskaan väheksyä.

Suositut

Back
Ylös Bottom