Low carb vs carb treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juhna
  • Aloitettu Aloitettu
Näitä threadei on varmaan vaikka kuinka monta, mutta jos saataisi asia pähkinänkuoressa eli ihan vaan jos on kokemuksia molemmista treenityyleistä.

Artikkeleja löytyy näistäkin asioista ympäri nettiä missä haukutaan että jos on low carb niin myös lihakset ei pääse rakentumaan ja ei ole yhtään voimaa tehdä treenejä, henkilökohtaisesti en ole low carb treenityylissä huomannut ainakaan tuota "ei jaksa" sektoria, mutta en sitten loppujenlopuksi tiedä sitten tuosta lihastenrakentumisesta, olen ollut pitkään low carb ja alussa ainakin tulokset olivat positiivisia. Eli tarinoita kaivataan jos on kokemuksia molemmista tyyleistä, kuinka on tullut lihasta, voimatasoja ja dieettien aikana kuinka on lihakset säilynyt.

Mul tuli paha olo tosta low carb hommasta enkä haluu treenata ku on paha olo(ei motivoi sillon mikään)

Molemmista on kokemusta. Itse en jaksanut läheskään niin hyvin painaa menemään lowcarbilla kuin tavallisella, mutta niin kuin sanoit; "henkilökohtaisesti en ole low carb treenityylissä huomannut ainakaan tuota "ei jaksa" sektoria", eli sinulla ei ole sitä ongelmaa. Itse kyllä suosittelisin kaikille sopusuhtaisille kavereille perusdiettiä, enkä mitään lowcarbbia. Mitä hyötyä siitä edes on jos vetelet vähemmän hiilareita, mutta et kumminkaan pois niitä jätä...

Tämä on varmasti hyvin yksilöllistä, mutta minulla on toiminut erittäin hyvin. Olen ollut karppaaja viime huhtikuusta lähtien ja ruumiinrakenteessa on tapahtunut huomattavaa kehitystä näinkin lyhyessä ajassa. Treenit ovat aivan alkua lukuunottamatta kulkeneet kuten ennenkin. En ole huomannut mitään väsymystä - vireystila on mielestäni korkeampi kuin pastapulla-aikoina.

En toisaalta koe olevani dieetillä (lowcarb-dietillä tai millään muullakaan) -vaan olen muuttanut elämäntapani vähähiilihydraattista ravintoa suosivaksi. En näe enää mitään syytä palata vanhaan.

Tämä on varmasti hyvin yksilöllistä, mutta minulla on toiminut erittäin hyvin. Olen ollut karppaaja viime huhtikuusta lähtien ja ruumiinrakenteessa on tapahtunut huomattavaa kehitystä näinkin lyhyessä ajassa. Treenit ovat aivan alkua lukuunottamatta kulkeneet kuten ennenkin. En ole huomannut mitään väsymystä - vireystila on mielestäni korkeampi kuin pastapulla-aikoina.

En toisaalta koe olevani dieetillä (lowcarb-dietillä tai millään muullakaan) -vaan olen muuttanut elämäntapani vähähiilihydraattista ravintoa suosivaksi. En näe enää mitään syytä palata vanhaan.
Itselläni samat mietteet, low carb ruokavaliota noudattanut n. 1,5vuotta. Paluuta "vanhaan" en myöskään haikaile

Mitä hyötyä siitä edes on jos vetelet vähemmän hiilareita, mutta et kumminkaan pois niitä jätä...

Niin, ja tätä en ymmärrä?

Esim itse voin esim hyvinkin syödä hiilareita painonpudotusvaiheessakin. Läskiä alkaa tulla vasta jos olen pitkän aikaa yli 70gr hiilarimäärällä / päivä.

On sitäpaitsi melko vaikeata samanaikaisesti syödä terveellisesti ja täysin ilman hiilihydraatteja. Mielestäni välttämättömissä vihanneksissa ja salaatissa kun kuitenkin hiilareita on.

Eipä kukaan terveellisestä syömisestä ookkaan puhunut :P kyllä noita salaatteja syödään low carbilla, mut perunaa, pastaa, leipää jne ei.

Eipä kukaan terveellisestä syömisestä ookkaan puhunut :P kyllä noita salaatteja syödään low carbilla, mut perunaa, pastaa, leipää jne ei.

Jep, tässä ei puhuta nyt mistään elämäntapa muutoksista tai terveellisesti syömisestä, vaan dietistä!
Niin kuin jo aikasemmin kirjoitin niin minulla kulkee treeni paljon paremmin kun pistää poskeen puuroa ja proteiini pastaa.

böhse onkel kirjoitti;
"Läskiä alkaa tulla vasta jos olen pitkän aikaa yli 70gr hiilarimäärällä / päivä."

On tuokin aika ihme homma, jos makrot ja kalorit on kohdillaan.

En haluaisi lähteä sellaiseen elämäntapaan jossa kaloreita pitää tuskassa laskea.

Jos manipuloi kehonsa ottamaan energian pääsääntöisesti rasvasta, niin ei tarvitse juurikaan makroja ja kaloreita ajatella.

Pistetäämpä sitten kokemuksia.

Olen ollut low carbilla noin pari kuukautta nyt putkeen. Periaatteeni lähinnä on "hiilarit pitää ansaita" eli syön hiilareita vain treenin jälkeen.
Joskus sorrun ja vedän muffinssin tai pullan (kuten tänään), koska roskiinkaan noita ei kehtaa heittää.
Lepopäivänä hiilareita kertyy n. 40 - 50g, treenipäivinä n. 100+ g (Johtuen palautusjuomasta ja treeniä seuraavasta ateriasta jolla nautin aina vähän hiilareita).
Rasvaa ja proteiinia tulee tasaisesti pitkin päivää.
Mutta rasva hiilari ateriaa en syö koskaan. Jos otan hiilaria otan sen vähärasvaisessa muodossa. Syön siis proteiinit ja rasvat yhdessä tai hiilarit ja proteiinit yhdessä. Rasva ja hiilari yhdessä on iso nou nou.

Itselläni on tästä vain positiivista sanottavaa.
Treeneissä kulkee erittäin hyvin. Jaksan vetää 3 salitreeniä + 2 salibändytreeniä viikossa.
Lisäksi käyn joskus lenkillä. Ongelmia jaksamisen kanssa ei ole. Ruokavalioon liittyvät ongelmat ovat lähinnä siinä, kun jääkaapista ei löydy lihaa ja nälkä on kauhea ja kello käy puoltayötä.

Olen treenannut elämäni aikana monesti myös korkeilla hiilarimäärillä/bulkannut/dietannut ja tehnyt käytännössä kaiken mahdollisen. Minulle tämä "hiilarit pitää ansaita" meininki tuntuu toimivan ainakin tässä elämänvaiheessa loistavasti ja aion jatkaa tätä kunnes toisin todistetaan.

Viimeisen kahden kuukauden aikana paino on tippunut vain kilon tai kaksi, mutta peilistä huomaa muutoksen. Myös vyötärönympärys on kutistunut useilla senteillä.
Silti teen jatkuvasti uusia ennätyksiä salilla.

Viimeisen kahden viikon aikana olen parantanut dippitulostani jokaisessa treeneissä (eli kolmesti). Penkkitulokset ovat kehittyneet tasaisesti koko ajan. Yläselälle tehtävät liikkeet ovat myös menneet eteenpäin. Myös koipitreenit kulkee, vaikka jaloille rasitusta tulee muutenkin paljon. Toissapäivänä löysin kyykystäkin vihdoin rajat. 3 x 30 sarjoja alaselkäni ei kestä. Jalat sensijaan kestivät kyykkäämistä hienosti. Mitään yllättävää energianloppimista ei ilmestynyt.

Pieni varoituksen sana kuitenkin. Vaikka tämä sopii minulle hienosti, se ei tarkoita sitä, että se sopii kaikille hienosti. Esim. vaimoni ei kestä matalia hiilareita. Hänellä tulee huono olo, jos hiilarit jäävät monena päivänä alle 50 g.

ps. Grillikylki on ihanaa.
ps2. Älkää unohtako vihanneksia. Minun piti yltää miltei keski-ikäiseksi ennenkuin tajusin vihannesten syömisen merkityksen ;) Vihanneksia pitäisi tulla jokaisella aterialla. Minulla on jääkaappi täynnä tomaattikirsikoita ja kurkkua :) Syön tomaattikirsikoita kuin karkkia.

Kyl toi low carb vie mehut koska aivot tarvitsevat hiilihydraatteja niin on esiintynyt ajoittaisia "jumeja" esim. kun kaveri on keksinyt hyvän jutun ja itse tajuaa sen 3min päästä. Mut tähän suosittelen entistä runsaampaa kahvin juontia ni näin on noi jumit vähentyny...

Back
Ylös Bottom