Loukkaantumiset vapaaottelussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tarkan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En searchilla ainakaan löytänyt täysin vastaavaa aihetta.

Millaisia ja miten pahoja loukkaantumisia vapaaottelussa yleensä tulee ? Tyrmäykset ovat varmaan jokapäiväisiä, mutta eivät aina aiheuta vammaa. Miten yleistä on luiden murtumat, pernan repeäminen tai hampaiden lähteminen ?

Vapaaottelu kiinnostaisi, mutta vähän mietityttää lajin kovuus ja se jääkö otteluista monesti elinikäistä vammaa.

Lajia harrastavana, voin kertoa, että kyllä tässä lajissa loukkaantumisia tulee, mutta harvoin niin vakavia, että vaikuttaisi koko loppuelämään.

Jos on kiinnostunut oikeasti jostakin lajista, ei itselleni ainankaan tulisi ekana mieleen loukkaantumiset.

Matsaaminen ja treenaaminen on kaksi eri asiaa! Ite en oo matsannu ku lukkopainissa ja brassi jujutsussa. Mutta niissä kisoissa olen vain kerran loukkaantunu. Treeneissä olen loukkaantunu lukemattomia kertoja, pienempiä vammoja yleensä, mutta onhan niitä ollut pahempiakin joskus, mutta ei nyt ole tarvinnu kuukautta enempää levätä kokonaan. Ainoo mistä on vieläkin jälkiä on murtuneesta pikkurillistä, eli se ei mene kunnolla kasaan ja se on herkkä ku vääntää huonoon asentoon.

Vaparitreeneissä pahin vamma ehkä on ollut ku tulin alasviennistä huonosti alas ja selkä paukahti jotenkin... Mutta eipä ole sen pahempia vammoja tullu. Veri joskus vähä tirskuu, mutta sehän kuuluu asiaan :)

ps. Sori, tulikin mieleen... nilkka on paukahtanu lukossa kerran, ja se on ollu herkkä siitä asti. Ei estä treenaamista, mutta taputan aika kiltisti lukkoihin ja triangelin kiinnipitäminen voi sattua ihan saatanasti joskus. Mutta ei se vaikuta muuhun ku painimiseen.

taputan aika kiltisti lukkoihin ja triangelin kiinnipitäminen voi sattua ihan saatanasti joskus. Mutta ei se vaikuta muuhun ku painimiseen.
Mikäs sen mukavampaa, kuin tuntea se hetki, kun sielu pakenee ruumiista ja tekee mieli kuolla. :) Triangeliin on oikein mukava joutua.

Itsekin taputan melko nopeasti lukkoihin, koska ei harjoituksissa ole syytä paikkojaan hajottaa. Eikä se mattoon taputtaminen ole mikään häpeä, tai no, joillekin se voi olla. No tiedä nyt sitten olisiko edes pitänyt vastata tänne, kun olen pääasiassa reenannut lukkopainia (ihan aloittelija olen vasta) ja vain pari kertaa olen ollut oikein vaparia vetämässä.

En ole koskaan rikkonut mitaan suuremmin. Pienia ruhjeita ja vaivoja nyt tulee aina.

Painitreeneissa taalla Torontossa lensin paalleni ja niska oli pari paivaa todella kipea mutta mitaan ei mennyt rikki. Kyynerpaat on yliojentuneet pari kertaa ja nivelsiteet siita kipeat ja nena meni vahan vinoon kun tuli polvesta naamaan treeneissa :D Rusto meni vahan vinoon joten ei sekaan haittaa menoa. Nyrkkeillessa on kerran tullut lieva aivotarahdys.

Vahan jannitti kun ekoissa treeneissa Torontossa joku jannu sweeppasi toisen tatamilta pois ja suoraan pain jotain seinaa ja silta aukesi naama aika pahasti. Verta tuli ihan helvetisti ja vahan jannitti treenata sen jalkeen :D

Nyt kun kirjoitin taman niin seuraavissa treeneissa katkeaa varmaan kasi tai jalka...

Kerran murtui pikkuvarvas, jäi maton rakoon alkulämmöissä. :D Nyt on nilkka ollut pari viikkoa hellänä, kun en taputtanut ajoissa toe holdiin, mutta ei mitään isompaa koskaan. Kaverilta leikattiin polvesta aikoinaan kierukka.

Vapaaottelu kiinnostaisi, mutta vähän mietityttää lajin kovuus ja se jääkö otteluista monesti elinikäistä vammaa.

"Elinikäisiä" ja muutenkin pahoja vammoja saa todennäköisimmin esim. pallopeleissä, ei kamppailu-urheilussa.

Mutta jos vammat ovat päällimmäsenä mielessä, ennen kuin on uskaltautunut edes peruskurssille ottamaan itse asioista selvää, niin on varmaan parasta unohtaa koko homma.

Kannattaa myös ymmärtää, ettei treeneissä ole tarkoitus loukata harjoitustoveriaan tahallaan. Harjoittelun tarkoitus on opetella tekniikkaa, eikä hakata tovereitaan sairaalakuntoon.

Kaikessa urheilussa on kuitenkin aina riski loukkaantua. Mustelmia, haavoja ja naarmuja pahempia tulee kuitenkin harvemmin.

Suositut

Back
Ylös Bottom