Loppu vuosi säästellen

Liittynyt
1.5.2004
Viestejä
1 446
Ikä
41
Mitenhän tässä oikeen hoitaisi asiansa talouden puolelta. Karkeasti ottaen olen useamman sata euroa plussalla talouden puolelta suhteessa pakollisiin kuluihin per. kuukausi. Nyt olen moannut asiani niin että tuossa pöydällä on melko tarkalleen 1000€ eestä laskuja jotka pitäisi maksaa kuun puoliväliin mennessä kaikki. Tilillä ei juuri ole rahaa mutta tili tulee kuun puoli välissä ja loppu kuusta toinen tili. Selviän laskuista jos en kuluta rahaa muihin menoihin. Haluaisin elää loppu vuoden säästökuurilla jotta saan hieman puskuria mutta tuntuu ettei pää kestä. Miten te olette selvinneet tiukista paikoista? Voisin tietysti myydä liki 5k€ eestä omaisuutta mutta en haluaisi sihen lähteä koska nämä asiat ovat ostettu kalliilla rahalla ja ovat tärkeitä minulle. Siis vinkkejä miten selvitä säästökuureista!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onnistuuko veroprosentin pienennys? Jos on varaa laskea veroprosenttia niin ainakin tilipussi hieman kasvaa. Näkyyhän se sitten ensi vuoden palautuksissa/mätkyissä.
 
Mitenhän tässä oikeen hoitaisi asiansa talouden puolelta. Karkeasti ottaen olen useamman sata euroa plussalla talouden puolelta suhteessa pakollisiin kuluihin per. kuukausi. Nyt olen moannut asiani niin että tuossa pöydällä on melko tarkalleen 1000€ eestä laskuja jotka pitäisi maksaa kuun puoliväliin mennessä kaikki. Tilillä ei juuri ole rahaa mutta tili tulee kuun puoli välissä ja loppu kuusta toinen tili. Selviän laskuista jos en kuluta rahaa muihin menoihin. Haluaisin elää loppu vuoden säästökuurilla jotta saan hieman puskuria mutta tuntuu ettei pää kestä. Miten te olette selvinneet tiukista paikoista? Voisin tietysti myydä liki 5k€ eestä omaisuutta mutta en haluaisi sihen lähteä koska nämä asiat ovat ostettu kalliilla rahalla ja ovat tärkeitä minulle. Siis vinkkejä miten selvitä säästökuureista!

Lue tarkkamarkka blogia ja osta sapuskat lidlistä. Sinuna kyllä möisin edes jotain, ettei tarvitsisi ihan hulluna köyhäillä. Pystytkö ottamaan illoiksi jotain lisähommaa tyyliin mainoksien jakaminen? On tietysti vähän semmosta hommaa ettei tässä iässä enää viitsisi, mutta vaikeat ajat vaativat äärimmäisiä tekoja :D Tietysti jos joku lähisukulainen voisi lainata korottomasti sekin voisi olla yksi ratkaisu...

Yksi vaihtoehto on myös soitella velkojille ja järjestellä maksuaikoja uusiksi. Itse en ole harrastanut, mutta olen kuullut samassa tilanteessa olleilta että joskus onnistuu pari viikkoa lisäaikaa pelkällä puhelinsoitolla.
 
Selviän laskuista jos en kuluta rahaa muihin menoihin. Haluaisin elää loppu vuoden säästökuurilla jotta saan hieman puskuria mutta tuntuu ettei pää kestä. Miten te olette selvinneet tiukista paikoista?

No älä sitten kuluta, kyllä nyt muutaman kuukauden elämästäsi varmaan pystyt elämään niin, että et käytä rahaa tarpeettomuuksiin. Se on monelle ihan arkipäivää vuodesta toiseen.

Yksi vaihtoehto on myös soitella velkojille ja järjestellä maksuaikoja uusiksi. Itse en ole harrastanut, mutta olen kuullut samassa tilanteessa olleilta että joskus onnistuu pari viikkoa lisäaikaa pelkällä puhelinsoitolla.

Esim. Pohjola ainakin antaa ihan vaan soittamalla kuukauden lisää maksuaikaa, tuo on joskus ihan kivasti avittanut, kun on kyse muutamista satasista ollut.
 
Mitenhän tässä oikeen hoitaisi asiansa talouden puolelta. Karkeasti ottaen olen useamman sata euroa plussalla talouden puolelta suhteessa pakollisiin kuluihin per. kuukausi. Nyt olen moannut asiani niin että tuossa pöydällä on melko tarkalleen 1000€ eestä laskuja jotka pitäisi maksaa kuun puoliväliin mennessä kaikki. Tilillä ei juuri ole rahaa mutta tili tulee kuun puoli välissä ja loppu kuusta toinen tili. Selviän laskuista jos en kuluta rahaa muihin menoihin. Haluaisin elää loppu vuoden säästökuurilla jotta saan hieman puskuria mutta tuntuu ettei pää kestä. Miten te olette selvinneet tiukista paikoista? Voisin tietysti myydä liki 5k€ eestä omaisuutta mutta en haluaisi sihen lähteä koska nämä asiat ovat ostettu kalliilla rahalla ja ovat tärkeitä minulle. Siis vinkkejä miten selvitä säästökuureista!

Laskuille saa yleensä sovittua lisäaikaa, jos ottaa yhteyttä laskuttajaan ennen eräpäivää. Usein onnistuu myös laskun pilkkominen pienempiin osiin.

Ruoassa pystyy säästää aika hyvin. Proteiinit edullisista lähteistä (rahka, raejuusto, alennusliha, kananmuna). Muutenkin kannattaa niitä päiväystuotteita ostella, kun ovat -30%. Sesonkituotteet käyttöön. Banaania ja omenaa ainakin saa tällä hetkellä noin 1e/kg. Peruna, porkkana, punajuuri, lanttu ovat edullisia hiilarinlähteitä. Kilohinnat ei paljoa päätä pakota. Kaikki herkut ja ylimääräinen luxus pois ruokalautaselta.

Baareilu ja bilettäminen nollille niin säästyy myös. Jos johonkin lähtee niin vesilinjalla ja kulkuneuvona julkinen liikenne. Muutenkin, jos käyttää autoa niin julkisen liikenteen käyttö voi säästää selvää rahaa.

Peruselämiseen se suurin summa ihmisellä menee. Pienistä asioista kun säästää niin loppujen lopuksi sitä säästääkin jo aika paljon rahaa. Ihmiset käyttää tosi suuria summia pikkujuttuihin, jos tarkastellaan rahan käyttöä pidemmällä aikavälillä.
 
Ikävin tilanne on auton puolesta.. Tankki on tyhjä ja kesärenkaat ovat sakko kunnossa. Työmatka on melkein 20km ja julkista liikennettä ei ole. Pyörällä tuo matka vie liki 50min/suunta ja parhaimmillaan joudun käymään viikossa 9 kertaa töissä eli melkeen 360km viikko. 1440km/kk eli auto on pakko olla. Säästö tulee siis lähinnä ruuasta ja muista menoista. Ruoka on sellainen missä se pää joutuu koville koska en ole 10v aikana töissä käyvänä ja kuluni maksavana kieltänyt itseltäni juuri mitään mieli haluja. Ajattelen itsekseni että tilanne on väliaikainen mutta pistää jotenkin niin koville kun elämässä ei ole muutenkaan mielenkiintoa.
 
Jos oot asutovelallinen, niin pari kuukautta lyhennysvapaata varmasti helpottaisi tilannetta. Pitäisi onnistua joka pankissa. Jos osa noista laskuista on vakuutuslaskuja, niin niille saa ainakin lisää maksuaikaa helposti kun vain soittaa vakuutusyhtiöönsä. Jos muuten ei selviä, niin onhan noita kulutusluottoja ym. Ennemmin kannattaa hetkellisesti turvautua lainaamaan rahaa, kuin jättää laskut maksamatta ja hankkia merkintä luottotietoihin.
 
Siis ihan taloudenpidon ensimmäinen prinsiippi on, että jos on tiukkaa niin jätetään laskut maksamatta. Ei niihin mitään yhteyttä tarvi pitää jos viivyttelee esim 2-4 viikkoa maksun kanssa. En normaalistikaan maksa juuri mitään eräpaivänä. :nolo:

Mikä on ettei pää kestä ilman hussausta? Vai orastava alkoholismi syö rahat? E: jaa jotain selitystä tulikin. Ei kesärenkailla enää väliä, vaihda talvipyörät alle jos hirvittää.
 
Itselle jäi vähän epäselväksi, että onko nyt todella halua siis selvitä vai saada kaikki hoidettua siten ettei mistään tarvitse tinkiä?

Jos haluaa saada talouden ns. tasapainoon niin tuossapa nuo parhaat neuvot jo tulikin. Jos tilillä on yhtään rahaa, niin:
- Ostat sitä bensaa sen verran, että pääset duuniin ja takas siihen tilipäivään asti.
- Laske paljon seuraavassa liksassa on tulossa rahaa, vähennä siitä peruselämään tarvittava summa (ruoka+auto, joku muu mikä).
- Mikä ei mennyt peruselämiseen, jää laskuihin. Katso ne laskut jotka on kriittisimmät ja tarkista että rahat riittää niiden maksamiseen. Yritä kuitenkin laskea niin, että peruselämisen yli jää esim. 150€ säästöön odottamattomille kuluille. Tätä summaa voi toki kasvattaa varallisuuden mukaan. Perusta sivutili minne sen säästyvän osuuden änget, kun siellä on esim. 5k voi taas alkaa elelemään sikana pellossa paremmin kun tuo puskurirahasto on kuosissa.
- Soita velkojille ja sovi uudet eräpäivät laskuissa joita et pysty maksamaan. Soita ennen eräpäiviä, niin ei tule turhia huomautuksia ja säästyt ylimääräisiltä huomautusmaksuilta. Tämän jälkeen pysy maksusuunnitelmissa
- Keksi jotain tekemistä mikä ei syö rahaa, käy lenkillä, jos salikortti on maksettu käy siellä, katso telkkaria, surffaa netissä jne.
Uskoisisin kirjoittelusi perusteella, että vuoden lopussa talous on taas hyvässä kuosissa ja taas saat antaa mielihaluillesi helpommin vallan, ota tämä suurena seikkailuna ;)
 
Katoin että oot kaiveli vähän otellut alkoholin kanssa. Mistä syystä? Onko teillä (ilmaista) työterveyslääkäriä jolle vois puhua ja saisit sen pullon korkin kiinni loppuvuodeksi tai ainakin kireemmälle kuin nyt? Viinahan on kallista.

Ja tosiaan jos on oma asunto niin lyhennysvapaa hoitunee mikäli pankin kanssa on asiat hoituneet hyvin. Ja ruuasta voi aina tinkiä. Hyvä thread, nostan hattua että joku tekee tämmöisen ja varmasti jokaisella on joskus tiukkaa. Tsemppiä!
 
Tuota alkoholia on tänä vuonna mennyt aika railakkaasti ja se on varmaan pääsyy miksi asiat on mennyt huonompaan suuntaan. En tiedä kumpi on parempi vaihtoehto, rajoittaa alkuun käyttöä kerran viikkoon tai lopettaa kokonaan. Juomiseen on varmaan paljonkin syitä vaan tuskin yhtään hyvää loppujen lopuksi. Alkoholi, energiajuomat, ruoka ja bensa noiden kulutuksen rajoittaminen olisi tarkoitus. Hyvä olisi jos noista neljästä jäisi jäljelle vain ruoka ja bensa. Mutta siis... järjestän itselleni hieman maksuaikaa laskuille keinolla tai toisella, suunnittelen ruokaostokset etukäteen ja ostan vain välttämättömän. Yritän käydä parikertaa viikossa pyörällä töissä ja vaihdan auton alle nastarenkaat jottana ei tule sakkoja.
Mutta miten tässä pääsee alkuun , muutama päivä menee mutta sitten tekee mieli alkoholia jo toden teolla ja roskaruokaa jne... Täytyisi ilmeisesti alkaa täyttämään päiväänsä kaikenmoisilla asioilla jotta ajatukset pysyisivät kasassa ja ei tulisi tarve juoda. Yksin elävälle epäsosiaaliselle ihmiselle on vain vaikea lähteä minnekkään ihmistenilmoille jne. Kuntoilusta ja retkeilystä yritän löytää vastapainoa arjelle jatkossa enemmän ja jos alkuun pääsee niin varmaan ne tulokset alkavat kannustamaan pysymään erossa alkoholista ja muista epäterveellisistä asioista. Olen mä jo pitkään paininnut tän asian kanssa mutta aina annan periksi ja siitä se sitten lähtee.
 
Olen mä jo pitkään paininnut tän asian kanssa mutta aina annan periksi ja siitä se sitten lähtee.

Itsekurihan tuossa onkin se ainoa ongelma ja takapakkia tulee aina. Hommaan kyllä jeesaa jos on selkeä tavoite mihin pyrkiä ja halua saavuttaa se tavoite. Silloin sitä mielihalua on edes vähän helpompi hillitä kun tietää että tavoite jää taas pidemmälle jos tähän ratkeen.
 
Jos on pokkaa nii rupeet kuokkailemaan päivittäin sukulaisillas ja safkaat niillä, säästö on taattu.
 
Itsellä on tullut vastaavanlainen rahaongelma vastaan pari kertaa, ja mikäkö on ratkaisu ? Syö koko kuun nuudelia :) eihän se kivaa ole, mutta selviät kuukauden yli :)
 
Itellä oli intin jälkeen sama ropleema. 2 viikkoa ennen ekaa palkkapäivää olin juonu kaikki säästöt (intti otti koville joo). Siitä 2 viikkoa en käynyt missään (paitsi töissä) ja söin kerran päivässä jotain makaroonia. Siperia opetti. Nyt on puskuri.
 
Laitat tästä eteenpäin 10% (jos mahkuja niin mielummin enemmänkin, esim. 20%) sun kuukausiansioista suoraveloituksella säästötilille johon sulla EI ole korttia millä voisit ne tuhlata.
10-20% pienemmällä rahamäärällä kyllä tulee toimeen aivan hyvin.
 
Säästötili kyllä kannattaa itsellä menee 300 e/ kk säästötilille, mutta olen 100% varma että jos se 300 olis mun käyttötilillä aina joka kuukausi niin johonkin vitun turhaan mä tuhlaisin ne.
 
Jos tuo alkoholi ei olisi niin näyttävästi tässä esillä, suosittelisin luottokortin hommaamista. Jos löytyy vakkari työ ja luottotiedot vielä kunnossa, niin luottokortin saaminen ei pitäisi olla mikään ongelma. Siihen tarpeeksi alhainen luottoraja ja laskut maksuun. Sitten makselee pikkuhiljaa laskut takas ja laitat muutkin hommat raiteille. Kuten kirjoittaja itsekin totesi, on tuo alkoholi ongelma ja se voi sitten olla ongelma myös tuon luottokortin kanssa. Luottokunnan maksuja ei kyllä sitten kannata jättää maksamatta tai sitten palaa luottotiedot hyvin nopeaan.
 
Back
Ylös Bottom