Lonkassa vikaa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
33
Ongelmaksi on noussut lonkan liikkuvuus sivu suunnassa.
Eli on tullut nyt 7kk aikana mitä on taekwondoa harrastanut
venyteltyä normaalia enemmän ja etusuuntaan jalka nousee
ihan eri tavalla kun ennen.

Mutta tuntuu, että vaikka on tullut venyteltyä sivullekkin
niin potkujen korkeus ei nouse sivulle päin.
Sivupotkut siis menee tuohon vyötärön korkeudelle, mutta ei siitä
korkeammalle.

Eli hakisin analyysia siitä, että mistä johtuisi, mikä auttaisi ja
millaisia venytyksiä suosittelette?

Kiitos.

Itselläni on kanssa lonkkien kanssa ollut ongelmia, potkunyrkkeilyä on tullut treenattua jo vuosia. Paljon kun potkii niin lonkat kipeytyy, venyttely vaan pahentaa tätä. Olen jo luopunut toivosta enkä haaveilee edes mistään Chuck Norris potkuista enää. :)

Ennen treeniä auttaa kun ottaa kunnon lämmön päälle jumppaamalla (sellaista lämmittelyä mikä kohdistuu jalkoihin), ennen treeniä en juuri venyttele, enkä varsinkaan kylmiltään.

Kilpailtuakin on tullut pariin otteeseen, potkut lähtee ihan jees kylkiin (kohtuulisen kevyesti ja nopeasti) mutta notkeutta ei vaan tule millään. Jotku lonkkiin kohdistuvat venytykset vaan saavat lonkat ihan pirun kipeiksi.

En tiedä mistä tämä johtuu, kai meitsi on vaan luotu jäykkikseksi? :) Tuon takia tyyli on kehittynyt niin, että enemmän tulee nyrkkeiltyä kun ei nuo korkeammat potkut vaan onnistu kunnolla.

Okei :)

Ei mulla kyllä kipeiks tule venyttelystä ja sen jälkeen ku on venytellyt niin potkut lähtee ehkä
aavistuksen korkeammalle.
Kun sais edes sinne kylkeen niin sekin olis kiva..
Etupotku ja kehäpotku lähtee kyllä, mut sit kierto ja sivupotkut ei millään...

Oon ikäni ollut sairauden takia jäykkä mut nyt jäytää mieltä et mitä jos siel onkin joku
vikana? :/

Sivupotkun korkeus ei ole kaikki siinä notkeudessa, vaan se tyyli luo myös suuren osan eli vartaloa pitää kiertää kunnolla ja ylävartaloa pitää laskea aika paljon eikä pönöttää ihan suorana. Nuo ovat ne ehkä korkeuteen vaikuttavat asiat, mutta potkuissa pitää muistaa myös paljon muuta ettei jalat kipeydy ja että potkuihin saa voimaa ja toimivuutta.

Venytys mikä auttaa itelläni ainakin hyvin on se, että menet maahan mahallesi, nostat sitten toisen jalan eteen koukkuun, mutta kuitenkin sillein että jalasta nilkan ja polven väli koskettaa maahan. Toinen jalka pitää olla takana sivulle (ulos) päin käännettynä. Tämä venytys on sinulle aika varmasti jo entuudesta tuttu, mutta koska en ole taekwondota harrastanut en osaa sanoa mikä se niistä venytyksistä on.

Sivu ja takapotku ovat tekniikaltaan kaikkien haastavampia ja vaikka olen harrastanut jo 2 ja puoli vuotta hanmoodota, tuntuu ettei kuitenkaan ne oikein onnistu kunnolla.

Kannattaa myös rohkeasti kysyä vetäjältä, sillä he mielellää auttavat. Ainakin minä vetäjänä itse pidän siitä että kysytään, eikä vain yritetä vaikka pahalta tuntuukin, sillä ei siitä todellakaan itsestään parane.

Myös muita venytyksiä ja liikkeitä minulla olisi sanottavana joiden avulla sitä korkeutta ja helppoutta lisättäisiin, mutta en niitä jaksa selittää ja olen miltein täysin varma että vetäjäsi tietää ne jos hän vain ammattitaitoinen on.

Kiitos vastauksesta!

Mä kyl käännän sivupotkuissa niin et tukijalka osoittaa melkeinpä taaksepäin ja kroppa kääntyy alas.. Ei ehkä niin paljon kun pitäisi. Sitä voi työstää.

Suositut

Back
Ylös Bottom