Lonkankoukistajaan sattuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro,

Eli lonkankoukistaja (tai mikä luu/nivel siinä onkaan) on vähän vihotellut. Thainyrkkeilyä harrastan, ja aina jalkatorjunnassa (jalka nostetaan sivulle, polvi yli lantionkorkeuden) joku lonkankoukistajassa "lukittuu" ja jalan nostaminen sattuu aina tämän jälkeen. Nyt ollut kipeä myös treenien välisinä päivinä.

Mikäs tähän? Hard-core venyttelyä vaan? :)

jos sun lonkankoukistaja lihas on tulehtunut eli tuntuu pistävää kipua lopeta heti venyttely ja anna sen parantua. Burana tai vastaava kuuri voi nopeuttaa parenemista.

Toinen lonkankoukistaja on estänyt kyykkäämisen ja prässin nyt ~2kk, kipeä ollut jo pitempään. Olen venytellyt, mutta ei tunnu venytystä, tänään tuntui tosin kipua. Noin kuukausi sitten kipu oli niin paha, etten voinut makuulla nostaa jalkaa suorana ylös.

Ilmeisesti vetämisestä jumitunut, koska en ole paljoa kyykännyt. Aikaisemmin kipu hävisi lämmittelysarjojen aikana, mutta nykyään vain pahenee. Mitähän nyt pitäisi kokeilla kun venyttelystäkään ei tosiaan ole mitään hyötyä?

Carbon: -Alkuun lepoa ja lääkettä, että akuuttikipu lievittyy. Sitten pikkuhiljaa ivun sallimissa rajoissa venyttelyä ja liikettä mukaan. Mikäli levon ja lääkityksen jälkeen kipu jatkuu välittömästi vastaavanlaisessa toiminnassa, voidaan alkaa epäilemään myös jonkin sortin revähdystä siellä.

TunguskaTime: -Harvemmin tuo lonkankoukistaja kipeytyy vetäessä ja kyykyissäkin lähinnä leveä asento sitä ärsyttääpi. Missä se kipu tarkalleen tuntuu?

Onkos TunguskaTimellä tullut myös lonkkaan "lukkoja" jotka saanut naksautettua auki / liikerajoituksia (ehkä kierrot)... tai jos ikää ei ole vielä hirveästi niin ehkä sitten voi jonkinasteisen artroosin laskea pois.

Onkos TunguskaTimellä tullut myös lonkkaan "lukkoja" jotka saanut naksautettua auki / liikerajoituksia (ehkä kierrot)... tai jos ikää ei ole vielä hirveästi niin ehkä sitten voi jonkinasteisen artroosin laskea pois.

Ei ole lukkoja, enkä usko että nivelrikostakaan olisi kysymys

TunguskaTime: -Harvemmin tuo lonkankoukistaja kipeytyy vetäessä ja kyykyissäkin lähinnä leveä asento sitä ärsyttääpi. Missä se kipu tarkalleen tuntuu?

Olen kyykännyt melko kapealla asennolla. Kipu tuntuu lonkkanivelen kohdalla.

TunguskaTime: -Ennemmin lähtisin veikkaamaan, että etureiden rectus femoriksen kiinnityskohta on ärtynyt... Mutta pahapa tuota on mennä tarkemmin arvailemaan, kun eri kopeloimaan pääse.

No jos se oliskin tuo rectus femoris, niin mitä sille voi tehdä vai voiko mitään? Kun menee julkiselle puolelle lääkäriin, niin sieltä kuitenkin sanotaan vain, että välttää niitä liikkeitä jotka tuottavat kipua.

Edit: Kun itsestään tämä ei tunnu paranevan.

TunguskaTime: -No ei se julkisen puolen lääkärin oletettu kommentti ihan vääräkään ole, ainakaan alkuunsa. Eli lepoa, kylmähautomista ja tulehduskipulääkitystä peliin alkuvaiheessa, kivun hellitettyä etureiden venyttelyä ja myöhemmin mahdollisesti kyykkyasennon tarkistaminen ja muokkaaminen.

"niin mitä sille voi tehdä vai voiko mitään?"

Eli nuo ohjeet pätevät silloin, mikäli kyseessä on tulehdus tai vastaava ylirasitustila sillä alueella. Mutta kun tää on vain arvailua, niin kannattaa ottaa varauksella ohjeistus ja käydä kivun pitkittyessä sitä jollekkin ammattilaiselle vilauttamassa. Siellä lonkanseudussakin kun voi olla n+1 erillaista vaivaa...

Moro,

Eli lonkankoukistaja (tai mikä luu/nivel siinä onkaan) on vähän vihotellut. Thainyrkkeilyä harrastan, ja aina jalkatorjunnassa (jalka nostetaan sivulle, polvi yli lantionkorkeuden) joku lonkankoukistajassa "lukittuu" ja jalan nostaminen sattuu aina tämän jälkeen. Nyt ollut kipeä myös treenien välisinä päivinä.

Mikäs tähän? Hard-core venyttelyä vaan? :)

jaa-han ,veikkaanpa ,et lonkat ei ole ihan paikoillaan, mikä aiheuttaa tuon lonkan ärtymyksen. Juuri noissa itsepuolustuslajeissa hyvin tyypillinen vaiva. Kokeileppa tälläistä liikettä "itse avaukseen" eli menet selälleen maahan ja teet samanlailla kuin tuo ns. jalkatorjunta ja sit potkaisu ns. et jalka suoristuu normaalisti toisen jalan viereen ja toinen jalka samanlailla ja tyhjä potkaisu,vaikea selittää, koita ymmärtää ;) Mut näin lonkat paikoilleen ja kiristykset loppuvat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuulostaa tuo lonkakoukistajan kipuilu ihan minun elämältäni... Minulla on ollut etenkin oikean jalan/nivusen lonkankoukistajan kanssa ongelmia enemmän tai vähemmän jo vuosikausia. Ennen urheiluharrastamisen aloittamista nivus usein jumittui pyöräillessäni ja ruksahteli omituisesti. Nykyään, kun potkimista harrastelen, etenkin tuo raksahtelu on lisääntynyt. Oletan, että lihakseni ovat vain jotenkin niin jumissa, että ne... jotain. En tiedä.

Tämä jumittelu kuitenkin aiheuttaa sen, että en kiertopotkussa usein saa lantiota potkussa ensinkään auki, vaan potkaisen joko etupotkutyylisesti tai sitten persus takana. Takakierto ei myöskään tahdo toisella puolella onnistua, kun nivuset on vaan niin pirun jumissa.

Tulipahan taas ala-arvoista tekstiä, pitäisi kai mennä nukkumaan tästä.

Mulla on kanssa olut omituisia kipuja lonkankoukistajissa.Ne on jo pitemmän aikaa tuntuneet menevän ''lukkoon'' ja pitää väännellä/kiertää jalkoja sivulle,että ruksahtaa auki.Jos ei tee niin,tuntuu et jalat on jumissa ja liikerata vajaa,koska alkaa sattua tietyissä asennoissa,jos ei ole rukasauttanut.Ruksautus kumminkin auttaa.Nykyään on vaan aika kovastikin ruksahdellut ja pitää joka päivä tehdä,ettei tunnu ahdistavan jumittuneelta/kipeeltä.Lisäksi kyykätessä (leveeltä/syvään) lonkankoukistajat on tuntuneet tavallista aremmilta hyvänkin lämmittelyn jälkeen.Paljonkohan lihaskireydet voi vaikuttaa,olen nimittäin melkoisen jäykkä,vaikka venyteltyä tulee melko hyvin.Ehkä juuri lonkankoukistajat/nivuset ovatkin jääneet hieman vähemmälle,kun aiemmin vaivasi takaosaston kireydet.

Missähän määrin toi ruksauttelun on sitten fiksua?Ilman sitä tuntuu kipeeltä mut joskus se ruksautuskin hieman sattuu...

Mulla lukittu aluksi myös lonkankoukistaja, varsinkin pysäytyspotkussa. Kun paikat veny ja vahvistu ajan myötä kamppailulajia harrastellessa, oire hävisi muutamassa vikossa.

Ok, nyt siis ollaan päädytty siihen, että tuo lonkankoukistajan ruksahtelu ja jumittaminen on melko yleinen vaiva. Mikä siihen sitten auttaa? Minulla ei ainakaan venyttely tunnu vaikuttavan millään tapaa, ja taannoin treeneissämme lämpän yhteydessä tehdyt rullaavat lonkan avaukset vain pahensivat jumia... Ei taukokaan kuulosta millään tapaa houkuttelevalta, eikä se omassa tapauksessani vaikuttanut myöskään auttavan...

Voisko joku ostaa mulle uudet osat?

Yodhi: -Jos omin avuin ei pääse etiäpäin, niin kannattaapi varmaan käväistä sellaisen ammattilaisen juttusilla, joka vastaavanlaisten ongelmien kanssa toimii enemmänkin. Tauolla ja "tauollakin" kun on melkoisesti eroa...

"Ei taukokaan kuulosta millään tapaa houkuttelevalta, eikä se omassa tapauksessani vaikuttanut myöskään auttavan..."

Kun löydät sen puljun joka nuita uusia osia myy, niin huutelehan tännekkin. Eipähän tarvi itsekkään enää jatkaa tätä jatkuvaa kuntouttavaa jumppailua aikoinaan hajonneiden osien kanssa. Ps. ei mitään halppisosia sitten, vaan laatutuotteita :)

"Voisko joku ostaa mulle uudet osat?"

Onko jotain "vikaa" lonkankoukistajassa jos lonkasta kuuluu naksumista? Itsellä istumaannousuja tehtäessä lonkassa naksahtelee ja joku "muljahtelee" (varmaankin se lonkankoukistaja) vasemmalla puolen. Mikä avuksi? Auttaisiko tähän vaivaan armoton venyttely?

Lonkan ja nivusalueen kuormituskipuihin liittyen kannattaa käydä selvittämättä mm. alaraajojen linjaukset, lihastasapainot sekä se, että miten reisiluun pää liukuu lonkkamaljassa eri liikesuuntien aikana.

Mikäli jälkimmäiseen liiittyen on epäkohtia, vaikkapa m.Iliopsoaksen syvien säikeiden toimintahäiriöiden johdosta, saattaa herkemmin kehittyä erilaisia lihasten epätasapaino- tai ylikuormitustiloja sekä alttius hermokudoksen pinnetilaan, etenkin lonkan koukistuksessa, lisääntyy.

Eli jos ongelma ei levolla, kylmällä, tulehduskipulääkkeillä yms. helpotu, niin ilman muuta tarkempaan tutkimukseen esim. kokeneelle fysioterapeutille kannattaa mennä. Tällöin on hyvät mahdollisuudet saada helpotusta tilanteeseen, kun mekaanisen ärsytyksen taustalla olevat tekijät selviävät ja korjaavat toimenpiteet toteutetaan/ohjataan.

Latest posts

Back
Ylös Bottom