Lonkankoukistaja?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tere,

Säännöllisen epäsäännöllisesti olen pari vuotta treenannut, tänä vuonna tammikuusta lähtien kolme-neljä kertaa viikossa.

Tuossa keväällä alkoi sitten esiintyä kyykätessä semmoista ongelmaa, että ala-asennossa rupeaa jokin pistämään vastaan tuossa aivan reiden yläosassa. Sama tulee kun yrittää vetää polvea rintaan.
Ratkaisin ongelman jättämännä kyykyn raa'asti pois ohjelmasta ja korvasin hieman vajahkolla prässillä ja hack-koneessa tehdyllä kyykyllä.

Nyt oli ollut siis useampi kuukausi kyykystä taukoa, ja kuukausi treenistä ylipäätään. Tuona aikana pyrin venyttelemään erityisesti tuota lonkankoukistajaa sillä varmaan yleisimmällä tyylillä, eli korkea polviasento ja siitä sitten venytys päälle.
Tänään tein ensimmäisen kyykkytreenin tuon tauon jälkeen, ja vikassa sarjassa rupesi taas tuntumaan ja vittuilemaan. Kyllähän tuon kyykyn saa aina tehtyä, mutta mukavalta se ei tunnu saati että tuntuisi kovin fiksulta väkisin rääkätä.

Onkohan mulla ollut aivan väärä itsediagnoosi vai onko mulla vain niin paljon jäykkyyttä jossain muualla, että tuo kipeytyy aina? Ja kyse on vain vasemmanpuoleisesta kohdasta, toisella puolella ei ole koskaan ollut mitään erikoisia tuntoja.
Kyykyn tekniikasta, joskus aikoinaan oli hieman julle-suoritusta mutta olen sen saanut poistettua, ja (mielestäni) tekniikka on nyt ihan siedettävällä tasolla. Eli lisää vaan venyttelyä ja rakastamani kyykky pois? Olisikohan tuolle mitään parempia
venytyksiä kuin tuo sanomani korpo-venytys? Kyseessä siis jotain tämän suuntaista.

Ongelma voi olla vaan lihastasapainossa jolloin venyttely ei auta. Saattaa jopa pahentaa. Voi olla että syvä lonkankoukistaja ei aktivoidu kunnolla kyykyssä (esim. notko alaselkä ja/tai vatsalihasten hallinnan puute). Tällöin kaikki rasitus menee pinnallisille lonkankoukistajille jotka ylikuormittuvat.

Googletapa tuollainen kuin anterior femoral glide syndrome. Ilmeisesti todella yleinen kyykkääjillä ja itsekin taidan kärsiä juuri tuosta.

Noniin vihdoinkin kohtalotovereita! Olen siis treenannut osapuilleen kolme vuotta ja sama vaiva on ollut noin puolet treenivuosistani. Itselläni vaiva ilmenee myös mavessa ja kuten arvata saattaa, mave ja kyykky eivät tosiaankaan ole vahvimpia liikkeittäni... Jossain vaiheessa tein kyykkyä jopa kolme kertaa viikossa ja sehän ei varmastikaan parantanut asiaa. Keväällä tuli noin 1.5kk tauko koko salitreenistä satunnaisia treenejä lukuunottamatta, mutta eipä se vaiva ollut mihinkään hävinnyt kun kesällä taas palasin salille. Googlesta koitin etsiä apuja kys. ongelmaan, mutta aika niukasti löytyi tietoa. Joku video tuli vastaan missä eukko hiero kuminauhalla tota reiden yläosaa. Apua pakkiksen fysiatrit!

Juu, kun googletin tuota Orankin kertomaa juttua niin siellä tuli vastaan juuri tuo kuminauhahomma. En minäkään ole oikein löytänyt muuta kuin että pitäisi vaan venytellä ja antaa huilata, mutta kun ei sekään tuntunut auttaneen.. :P Ja juu, kyllä se vähän haittaa mavessa minullakin. Äärimmäisen ikävää, varsinkin kun yrittää SS:llä treenata.

Olen tehnyt SS:iä kolme kuukautta ja kyykky noussut 60kg:sta 92,5 kg:aan, ja sama lonkan koukistaja alkanut tuntumaan ikävältä. Löysin Rippetoen forumilta ohjeen että tämä ongelma liittyy usein siihen että yritetään nousta kyykystä rintaa nostamalla, polvet menevät eteenpäin, paino siirtyy varpaiden suuntaan, ja lonkan koukistajille tulee liikaa painetta. Se kuuluisa hip drive on lääke, katse alaspäin ja keskittyy pitämään levytangon suorassa linjassa jalanpohjan keskiosan kanssa. Kirjaa kantsii päntätä vaikka sen olisi jo kerran lukenutkin.

Tämä ongelma on alkanut itseänikin vaivaamaan nyt viikko sitten. Kyykkyä tein normaalisti raskailla painoilla lyhyttä sarjaa, mutta toisen sarjan aikana, kun laskeuduin kyykkyyn ja aloin sieltä nousta ylös, kuului/tuntui aivan selvä muljahdus/napsahdus juurikin tuolta lonkankoukistajan alueelta. Tästä lähtien on sattunut juurikin kaikenlaiset kyykyt yms, eli lonkankoukistajassa vissiin jotain häikkää?

Mitenköhän tämän voisi korjata/hoitaa? Tein monta pitkää venytystä tänään lonkankoukistajalle ja putkirullailinkin hieman, ja helvetin kireältä tuntuu varsinkin venytys. Pitääkö siis kärsivällisesti vain venytellä ja odottaa että kipu häviää, vai onko jotain konsteja miten sen saisi mahd. äkkiä parantumaan?

Back
Ylös Bottom