Loivennus dieetillä (reverse dieting)

Liittynyt
23.8.2011
Viestejä
524
En äkkiseltään löytänyt ketjua tästä touhusta, mutta vinkatkaa jos jo on.
Reversedieettaus, osa 1 ? siirtymä plussalle rankan dieetin jälkeen | Fast Sports Nutrition

Onko kokemuksia?

Kiinnostaisi aihe ihan tavallisen salillakävijän näkökulmasta. Luulisin että loiventavassa dieettauksessa olisi ideaa myös ihan meillä perusharrastajilla, jos rasvaa haluaa pois ja haluaa sen pysyvän pois. Ainakin itselläni paluu dieetiltä normaaliruokavalioon on melkein aina tuntunut olevan jonkinlainen shokki keholle, josta se yrittää ottaa kaiken irti (=varastoida rasvaa minkä ehtii kun sitä taas saa). Ehkä tästä olisi siis hyötyä myös ihan nollakaudelle siirryttäessä, totuttaa aineenvaihdunta rauhallisemmin uuteen tilanteeseen.

Itse ajattelin loiventaa jouluun mennessä. Mitä tahtia loivennus kannattaisi tehdä? Kaavailin jotain alla olevaa, vähän reippaampi tahti kuin tuossa Hulkin jutussa koska dieettitilakaan ei ole ollut niin radikaali.

- Dieetillä lähtötilanne itselläni noin -450kcal/pv, ja tämän jälkeen:
- Päivät 1-5: noin -380 kcal/pv
- Päivät 6-10: noin -280 kcal/pv
- Päivät 11-15: noin -200 kcal/pv
- Päivät 15-20: noin -150 kcal/pv
- Päivät 20-25: noin -50...-100 kcal/pv

Virhemarginaalia on, mutta suunnilleen viiden päivän välein tulisi ruokaa lisää siis noin 50-100 kcal/pv. Mitä mieltä olette, voisiko toimia? Tai onko joku jo kokeillut vastaavaa onnistuneesti / epäonnistuneesti? Vai olisiko reverse varaa tehdä tällaisen dieetin jälkeen onnistuneesti nopeamminkin, tyyliin 3 x 5-6 pv jakso ja vajeet -300 -> -200 -> -100?
 
Liittynyt
20.4.2008
Viestejä
109
Siirry suoraan ylläpitokaloreille ja siitä sitten pikkuhiljaa ylöspäin. Eli dieettiä ei "loivenneta", vaan dieetti loppuu, kun se loppuu ja sen jälkeen pyritään palauttamaan dieetillä hidastunut aineenvaihdunta normaaliksi lisäämällä kaloreita sitä mukaa, miten kroppa alkaa hyödyntämään niitä.
Ja niin kuin Markku Tikkakin artikkelissaan (googleta) kirjoittaa, niin ei tehdä mitään etukäteissuunnitelmia, vaan kaloreita lisätään painoseurannan perusteella tarpeen mukaan.
Itse olen vielä vähän huono sanomaan toimivuudesta mitään, koska reversedieettiä takana vasta 2,5 viikkoa.
Kumminkin dieetin lopussa paino oli 74,5kg ja kalorit treeni- ja lepopäivinä olivat 2100/1800+ tankkauksia tarpeen mukaan.
Söin pari päivää vapaasti dieetin jälkeen ja aloin sitten reversedieetin 2600 kalorilla päivässä. Treeni- ja lepopäivinä samat kalorit.
Parin viikon jälkeen tuli ensimmäinen lisäys; 100 kcal per päivä.
Tämä viikko siis menty 2700 kalorilla ja näyttää siltä että ensi viikoksi saa taas lisäillä kaloreita koneeseen, nimittäin paino on siinä 74,8 kilossa ja kunto näyttää kireämmältä, mitä varsinaisen dieetin lopussa!
Voisi päivitellä edistymisestä lisää, kunhan näkee miten toimii.

Ps. Luithan tuon kakkososan myös samasta aiheesta?
 
Liittynyt
10.9.2003
Viestejä
201

Siitä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
23.8.2011
Viestejä
524
Luin molemmat jutut, mutta tuo video selvensi kyllä paaaaljon enemmän kun nyt vihdoin katsoin senkin, kiitos siitä.

Puhuin itse eri sanoin, mutta käsittääkseni kuitenkin samasta asiasta. Käyttääkseni tuota Tikan juttua esimerkkinä niin se mihiin itse viittasin "normaaliruokavaliona" olisi juurikin tuo 3000 kcal versio, ja on ollut huonotuloksista hypätä dieetin jälkeen takaisin siihen vaikkapa tuosta 2000 kcal esimerkistä. Tähän 2000->3000 nostoon viittasin loivennuksena. Miinukseni tosin tietysti hämäsivät, koska lähdin laskemaan niitä tuosta isommasta lukemasta.

Nyt tietänen miten homma rullaa eteenpäin, kun dieetti loppuu. Tosin dieetin aikana laskeneen, tämänhetkisen ylläpitokulutuksen arviointi tuntuu haastavalta näidenkin juttujen jälkeen. Heti dieetin lopettamisen jälkeen kroppani kerää aina vähän nestettä ja paino heittelee muutenkin paljon rasvanpolttotavoitteisiin nähden (heittely n. 1 kg luokkaa, rasvanpolttotavoite tällä kertaa noin 3 kg) eli arviointi ja tilanteen seuraaminen vaa'an kautta voi tuottaa suhteessa aika isoja heittoja ja tappiota ehtii tulla ennen kuin tilanteen huomaa pysyväksi eikä pelkäksi tilapäiseksi heittelyksi. Mutta ehkä mittanauha ja peilikuvan seuraaminen auttavat.


Joka tapauksessa lisää omakohtaisia kokemuksia aiheesta ja myös tuosta onnistuneesta metabolian kiihdyttämisestä "vanhan normaalitilanteen päälle" kuulen mielenkiinnolla. Olisi aika loistokasta saada kroppa pyörimään joskus vähän isommalla kalorimäärällä ilman rasvaantumista, kun tässä aikuisiällä aika vakiintuneeksi perusylläpidoksi tullut 1650 kcal + liikuntaenergiat tuntuu jokseenkin masentavalta päivärajoitteelta ruosta tykkäävälle ihmiselle...
 
Liittynyt
8.11.2006
Viestejä
1 051
Kiinnostaisi aihe ihan tavallisen salillakävijän näkökulmasta. Luulisin että loiventavassa dieettauksessa olisi ideaa myös ihan meillä perusharrastajilla, jos rasvaa haluaa pois ja haluaa sen pysyvän pois. Ainakin itselläni paluu dieetiltä normaaliruokavalioon on melkein aina tuntunut olevan jonkinlainen shokki keholle, josta se yrittää ottaa kaiken irti (=varastoida rasvaa minkä ehtii kun sitä taas saa). Ehkä tästä olisi siis hyötyä myös ihan nollakaudelle siirryttäessä, totuttaa aineenvaihdunta rauhallisemmin uuteen tilanteeseen.
Rantakuntodieetti, tai "offseasondieetti", jolla on tarkoitus polttaa vain selvästi ylimääräiset rasvat pois, pitäisi olla toteutettavissa ilman aineenvaihdunnan hidastumista. Itse asiassa aineenvaihduntaa voi usein jopa parantaa dieetin kuluessa, kunhan ei mennä rasvojen "asetustason" alapuolelle.

Jos siis kokee, että on vaikeuksia siirtyä pois dieetiltä, niin silloin dieetin toteutuksessa saattaa olla jotain pielessä tai dieetti on vain viety liian pitkälle.


Joka tapauksessa lisää omakohtaisia kokemuksia aiheesta ja myös tuosta onnistuneesta metabolian kiihdyttämisestä "vanhan normaalitilanteen päälle" kuulen mielenkiinnolla. Olisi aika loistokasta saada kroppa pyörimään joskus vähän isommalla kalorimäärällä ilman rasvaantumista, kun tässä aikuisiällä aika vakiintuneeksi perusylläpidoksi tullut 1650 kcal + liikuntaenergiat tuntuu jokseenkin masentavalta päivärajoitteelta ruosta tykkäävälle ihmiselle...
No minä pystyn nyt 33-vuotiaana syömään tuntuvasti enemmän ja vapaammin kuin vielä muutamia vuosi sitten. Paino pysyy aika tarkkaan 80 kilossa intuitiivisella syömisellä, kun se nuorempana nousi vastaavassa tilanteessa aina 85 kilon päälle. Jos kalorimäärissä puhutaan, niin parhaimmillaan olen syönyt keskimäärin 3500-4000 kcal/vrk "rantakunnossa" pysytellen. Joskus alkuaikoina paino nousi helposti 2500-3000 kcal/vrk -annoksilla.

Eli kyllä sitä metaboliaa pystyy harjoittamaan ihan tuntuvasti. Treenaamalla ja syömällä. Se tosin vaatii tavallista enemmän kärsivällisyyttä ja suunnitelmallisuutta, koska metaboliset adaptaatiot ovat hitaanpuoleisia. Jos rupeaa pakottamaan asioita liian aikaisin, niin seurauksena on lähinnä aineenvahdunnan jumiutuminen. Toisaalta jotain pitäisi kuitenkin tehdä, koska keho ei taatusti ala epähuomiossa kohottamaan aineenvaihdunnan tasoa.

Kirjoitin juuri aiheesta pari miniartikkelia tuonne FB-sivuille. Niissä on käsitelty hieman syvällisemmin tätä aineenvaihdunnan kehittämiseen tähtäävää treenaamista ja syömistä.
 
Liittynyt
23.8.2011
Viestejä
524
E-mies: hyviä tekstejä Fb:ssä, vaikkakin ehkä ne omalta kannalta kiinnostavimmat teemat ovat lupausten mukaan vasta tulossa. ;)

Rantakunnostahan tässä tosiaan puhutaan, ei kisakireydestä. Vaikea uskoa, että naisella n. 18% rasvat tavoitteena - tai suunnilleen sennäköinen kondis - olisi vielä alirasvoilla tai että kyse olisi silloin liian pitkälle viedystä dieetistä. Rasvanpolttoa olen kokeillut eri tyyleillä, tosin en ikinä järisyttävän isoilla miinuksilla. Konsti kuin konsti, toiset toimii paremmin ja toiset huonommin, mutta "painonnousutaipumus" on tuntunut olevan käytännössä joka dieetin jälkeen. Epäilen, että aineenvaihduntani on oikeasti hankalasta päästä (*) vaikka ymmärränkin että vian epäillään olevan itse dieeteissä tai muualla. Tietysti se, että tuo paino on päässyt palailemaan joka kerran jälkeen ja dieettejä on useampi takana ilman että välikausina on panostettu hallittuun peruskulutuksen kohottamiseen, on varmasti pahentanut tilannetta.

Tästä syystä olen, yhä nämä luettuani, kiinnostunut loivennuksesta ja sen jälkeen pyrkimyksestä nostaa aineenvaihduntaa pikkuhiljaa ylöspäin. Hienoa kuulla näitä onnistuneita kokemuksia.

Päivitetty suunnitelma: dieetin jälkeen nostan energiansaannin tasolle 1500 kcal/pv + liikunta, kun mutu-arvio-kokemus dieettiä edeltäneestä ylläpitotasosta on 1650+liikunta. Sen jälkeen sitten tilannetta peilistä ja mittanauhalla ennen kaikkea seuraillen pieniä nostoja noin viikon välein, jos tuntuu ettei fläsää ala kertyä. Olisikohan tässä paremmin järkeä?


(*) Historiassa on jo lapsuusvuosilla asioita joiden takia olen lähes varma siitä, että aineenvaihdunta alkaa jumia helpommin kuin terveen, normaalin varhaiselämän viettäneillä ihmisillä. (Kroonisia sairauksia hormoneihin vaikuttavine lääkityksineen, 800kcal/pv dieettiä jo 10 vuoden iässä lääkärin kehotuksesta ja äidin järjestelemänä, opinpahan ekat makrotiedot jo silloin ulkoa...) Siksi osa siitä mitä puhun / mikä minua koskee, ei varmasti ole kovin laajalti yleistettävissä.
 
Liittynyt
8.11.2006
Viestejä
1 051
Rantakunnostahan tässä tosiaan puhutaan, ei kisakireydestä. Vaikea uskoa, että naisella n. 18% rasvat tavoitteena - tai suunnilleen sennäköinen kondis - olisi vielä alirasvoilla tai että kyse olisi silloin liian pitkälle viedystä dieetistä.
Siinäpä se onkin, kun varastorasvan asetustaso on täysin yksilöllinen ja pitkälti genetiikan (ja ilmeisesti paljolti myös epigenetiikan) määrittämä. Ja sitä on vieläpä helppo nostaa mutta tosi vaikeaa laskea omalla toiminnalla. Rasvaprosentteina ajattelu on hieman harhaanjohtavaa, kun kyse on lähinnä rasvakudoksen kokonaismäärästä, joka vaikuttaa suoraan leptiinihormonin eritykseen, joka vaikuttaa sitten alaspäin koko umpieritykseen (ja sen myötä aineenvaihduntaan). Se "asetustaso" on raja, jolloin leptiinitasot tipahtavat ulos kehon omalta "mukavuusalueelta". Silloin pitäisi tuntua selkeä muutos olotiloissa, ajattelussa, energiatasoissa, jne.

Karrikoidusti voisin sanoa, että rasvat on verraten helppo tiputtaa sellaiselle tasolle, jossa niitä on aivan mahdotonta ylläpitää.

...Rasvanpolttoa olen kokeillut eri tyyleillä, tosin en ikinä järisyttävän isoilla miinuksilla. Konsti kuin konsti, toiset toimii paremmin ja toiset huonommin, mutta "painonnousutaipumus" on tuntunut olevan käytännössä joka dieetin jälkeen. Epäilen, että aineenvaihduntani on oikeasti hankalasta päästä (*) vaikka ymmärränkin että vian epäillään olevan itse dieeteissä tai muualla. Tietysti se, että tuo paino on päässyt palailemaan joka kerran jälkeen ja dieettejä on useampi takana ilman että välikausina on panostettu hallittuun peruskulutuksen kohottamiseen, on varmasti pahentanut tilannetta.


(*) Historiassa on jo lapsuusvuosilla asioita joiden takia olen lähes varma siitä, että aineenvaihdunta alkaa jumia helpommin kuin terveen, normaalin varhaiselämän viettäneillä ihmisillä. (Kroonisia sairauksia hormoneihin vaikuttavine lääkityksineen, 800kcal/pv dieettiä jo 10 vuoden iässä lääkärin kehotuksesta ja äidin järjestelemänä, opinpahan ekat makrotiedot jo silloin ulkoa...) Siksi osa siitä mitä puhun / mikä minua koskee, ei varmasti ole kovin laajalti yleistettävissä.
Se mitä tapahtuu dieettien välissä on harvoin ongelman aiheuttaja. Alulle paneva tekijä ovat ne dieetit, joilla ohjelmoidaan keho varastoimaan rasvaa pitkällä aikavälillä.

Tuolla historialla en ihmettele, jos on vaikeuksia saada pysyvää dieettitulosta. Tai jos "asetustaso" on korkealla. Mutta ensimmäisenä pitäisi kartoittaa mahdolliset mentaalipuolella piilevät esteet. jos siellä on yhtään isompaa tukosta, niin mikään dieetin tekninen säätäminen ei asiaa tule ratkaisemaan.
 
Liittynyt
10.8.2014
Viestejä
433
Dieetti loppui 5vko sitten. Paino noussut +0.6kg. Ei ehkä täydellinen reversen dieetin toteutus, mutta parempi kuin, että olis suoraan heittänyt lapiollisen paskaa tuulettimeen. :D
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Kova aerobinen suoritus dieetillä Ravinto 2
Nälän katoaminen dieetillä Ravinto 23
Miksi painoni laskee niin hitaasti dieetillä? Ravinto 64
Dieetillä buildille siirtyminen hiilarit Ravinto 1
Lihasmuistin toiminta dieetillä human experiment Ravinto 5
Miten voi olla mahdollista, että raskaalla Dieetillä EI väsytä? Ravinto 8
Dieetillä kovia mahakipuja, mikä mättää? Ravinto 22
Rasvojen karsiminen dieetillä - hyötä vai ei? Ravinto 10
Kreatiini dieetillä Ravinto 8
Dieetillä normaalin ruoan syöminen - miten määritätte ravintoarvot? Ravinto 21
Proteiinin liikasaanti dieetillä?? Ravinto 23
Ongelmat makrojen kanssa ekalle dieetillä Ravinto 7
Vatsa sekaisin dieetillä Ravinto 5
Oksennustauti dieetillä. Ravinto 3
Jaksaminen dieetillä? Ravinto 41
En saa kaloreita täyteen dieetillä! Ravinto 11
Suolan käyttö dieetillä Ravinto 9
Ketoosidieetillä ylikunnon vaara, hiilihydraattien määrä ketoosilla? Ravinto 59
Light-juomien nauttiminen dieetillä? Ravinto 29
Lihasmassa dieetillä Ravinto 0
Ensimmäistä kertaa dieetillä! Ravinto 13
Kofeiinin vaikutus dieetillä? Ravinto 21
"Kovat" miinuspäivät dieetillä Ravinto 14
Lisukkeet dieetillä Ravinto 17
Motivaation ylläpito dieetillä Ravinto 25
Dieetillä rasvat kapseleista vai pullosta? Ravinto 10
Kuinka usein hiilaritankkaus dieetillä? Ravinto 7
Vihannekset ja hedelmät dieetillä... Ravinto 7
Olen tuloksettomalla dieetillä, jelp mei! Ravinto 13
Kalorimäärät dieetillä Ravinto 2
Dieetillä, syönkö liian vähän? Ravinto 22
Kreatiini dieetillä? Ravinto 16
Dieetillä syöminen treenin jälkeen Ravinto 1
Ruokailun ajoittaminen dieetillä Ravinto 0
miinuskalorit dieetillä/iltasyönti Ravinto 3
Treenaako kukaan runsasrasvaisella low-carb dieetillä? Ravinto 6
Palautusjuoma dieetillä Ravinto 21
Lisäravinteet kisadieetillä Ravinto 1
Äkkinäinen painonlasku dieetillä? Ravinto 9
Äkkinäinen painonnousu dieetillä Ravinto 30
Miten pidätte nälän kurissa dieetillä?? Ravinto 43
Kreatiini dieetillä? Ravinto 3
näkökyky dieetillä Ravinto 27
mässypäivä dieetillä Ravinto 22
Dieetillä matalat kalorit vs lisää liikuntaa Ravinto 14
Vähähiilihydraattinen palautusjuoma dieetillä? Ravinto 4
Kuitu vähähiilarisella dieetillä? Ravinto 33
Millaisia tuloksia ketodieetillä gallup ? Ravinto 45
Maito dieetillä Ravinto 18
jauheliha dieetillä? Ravinto 79
Samankaltaiset keskustelut


















































Ylös